Rechten huurder bij renovatie

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

appelxkiwi

Rechten huurder bij renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 23:55

Hi mede-bokkers,

Graag krijg ik jullie hulp bij onderstaande kwestie!

Mijn vriend en ik wonen in een appartement welke we bij een particulier huren. Deze particulier heeft het pand verkocht aan een vastgoed bedrijf, welke appartementen renoveren en verhuren via hun eigen verhuurbedrijf. Wij hebben een contract voor onbepaalde tijd.

Er is een gesprek geweest met de nieuwe eigenaren en zij vroegen of wij interesse hebben in een nieuwe woning, welke zij voor ons kunnen zoeken binnen hun portfolio. Wij hebben aangegeven hier zeker open voor te staan, gezien de zoektocht naar een woonruimte in een grote stad dramatisch is.

Na een kleine zoektocht hebben we (zij) een leuk appartement gevonden welke wij mogen huren voor een lager bedrag dan welke zij normaal aanbieden. Maar nu komen de volgende vragen naar boven, waarvan ik betwijfel of het waar is wat er gezegd wordt:

- We krijgen een contract aangeboden voor 2 jaar (bepaalde tijd dus) waarbij de huur niet verhoogd zal worden. Bij de vraag of het verhuurbedrijf bij afloop van dat contract de verhuur kan opzeggen, kregen wij als antwoord dat dit enkel kan als wij de woning ‘misbruiken’, zoals prostitutie, drugs of een huurachterstand van 3 maanden en langer hebben. Ik kon op internet vinden (juridisch loket) dat het verhuurbedrijf het contract wél op mag zeggen, zolang het maximaal 3, minimaal 1 maand voor het eind vd afloop datum is. Wat is jullie kennis hierin?

- Het bedrijf geeft een verhuisvergoeding van een paar honderd euro. Dit zal wel de verhuizing dekken, maar niet de dubbele huur welke we hebben voor 2 weken en een huisvesting vergunning. (Het vastgoed bedrijf is op dit moment en oktober ook nog niet de nieuwe eigenaar). Wat is hier ‘normaal’ in?

Ik hoop dat er hier wat huur experts zijn die mij kunnen helpen!

Liefs

' There are over 7 billion people on earth and you're going to let 1 person ruin your day? DON'T! '
[OV] [PG] 3-jarige welsh a schimmel merrie Altingshof Marcha

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 00:38

Oei. Het korte antwoord; niet doen, ze liegen dat ze barsten.

Het lange antwoord:

Omdat er sprake van was dat een projectontwikkelaar het pand waar mijn appartement in zit zou kopen, heb ik me hier vorig jaar in verdiept.

Voor jouw situatie geldt het volgende: Koop breekt geen huur, jullie kunnen dus gewoon "nee, bedankt" zeggen en blijven zitten waar je zit. De verkoper koopt jullie als huurders er gewoon bij. De nieuwe koper mag je ook niet ineens een flinke huurverhoging geven of de voorwaarden aan gaan passen. Als hij wil renoveren, dan mag dat, maar daar hoeven jullie niet voor te verhuizen. Ze mogen jullie ook niet zomaar de huur opzeggen, dat mag pas (op zijn vroegst) 2 jaar na de datum op het koopcontract. En dan kan je dat nog aanvechten, want dat mag alleen als jullie de woning echt verwaarlozen of ze hem nodig zijn voor eigen gebruik (er dus persoonlijk zelf in moeten wonen) en dat is niet het geval.

Alleen bij sloop of ZEER grote renovaties (denk aan, woning compleet strippen en dak er af bvb) kunnen ze je verplichten te verhuizen. Tijdens die ZEER grote renovatie moet het huis niet meer in bewoonbare staat zijn. Een nieuwe keuken of badkamer valt daar dus niet onder. In dat geval het volgende: A) ze moeten je een soortgelijke vervangende woning aanbieden tegen dezelfde voorwaarden (dus een huurcontract voor onbepaalde tijd) en B) in dat geval heb je recht op TEN MINSTE de minimale verhuisvergoeding, die is rond de 6000 euro.

Mochten jullie WEL graag willen verhuizen, dan zou ik never never nooit ingaan op een aanbod waarbij een huurcontract van 2 jaar wordt geboden. Wanneer dat afloopt heb je geen poot om op te staan en ben je je huis kwijt. Kan je wel blijven zitten, dan heb je de kans dat ze je huur ineens fors omhoog gooien omdat je een nieuw contract hebt en ze dan dus niet vastzitten aan de wettelijk bepaalde maximale huurverhoging.

Lang verhaal lekker kort; tenzij je ECHT wegwilt zou ik fijn blijven zitten waar je zit. Ze willen jullie er uit hebben omdat ze meer geld willen vangen, en ze hopen er gewoon op dat je instemt. Maar je staat VOLLEDIG in je recht als je vriendelijk bedankt. Een 2-jarig contract zou ik zeker niet aan beginnen!

edit ter aanvulling: Mocht je wel weg willen, dan zou ik eens flink onderhandelen. Jullie staan namelijk heel sterk doordat huurders wettelijk gezien goed beschermd zijn. Als je graag naar dat andere appartementje wil dan kan je een tegenvoorstel doen. In dat geval zou ik insteken op het volgende: contract voor onbepaalde tijd + geen dubbele kosten + de wettelijke verhuisvergoeding (die moet je dan even opzoeken). Een projectontwikkelaar die vastgoed opkoopt heeft geld zat, die kijkt niet op een paar duizendjes meer of minder hoor. Dus fijn je poot stijf houden, een tegenbod doen en als het antwoord daarop 'nee' is, dan blijf je lekker wonen waar je woont. Dan kunnen ze pas na 2 jaar gaan beginnen met proberen om je er via de rechtbank uit te krijgen en de kans dat dat ze lukt is heel heel heel klein. Dat weten zij ook wel, maar ze hopen dat jij dat niet weet. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Rechten huurder bij renovatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 05:17

Haarbal: TS heeft niet de verplichting gekregen om te gaan verhuizen. Er is gewoon alleen een optie geboden om een ander appartement te huren en TS staat daar open voor. Het is dus niet zo dat ze eruit MOETEN.
Heel veel van wat jij hierboven schrijft is dus niet van toepassing. Zo te lezen gaat het vastgoedbedrijf ook netjes in overleg over de wensen van TS, dus ik zou daar niet meteen zo aanvallend tegenin gaan. Tenzij TS echt op dingen stuit waar niet over te praten is met het bedrijf. Dan kan ze natuurlijk altijd nog andere opties overwegen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 06:30

TS: ik ga met Haarbal mee, ze liegen dat ze barsten!
Met een nieuw contract voor 2 jaar kunnen zij wel degelijk je er na die periode uit zetten of je huur extreem verhogen en heb je niets om op terug te vallen.
Laat je alsjeblieft niet op die manier in de luren leggen.

Cayenne: Haarbal is naar mijn mening helemaal niet aanvallend maar juist heel duidelijk, vastgoedbedrijven zijn superieurs in je naaien als het kan omdat jij als privé-persoon vaak niet beter weet en een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Dus TS gaat gaat het bedrijf niet akkoord met een vast contract, is ook mijn advies lekker blijven zitten waar je zit.

ik ben gewoon wie ik ben, en als je dat niet hebben ken, blijf ik lekker toch wie ik ben
*klik*voor mijn [o]beestenbende

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 06:36

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Haarbal, daar heb ik zeker wat aan! Het is niet altijd even makkelijk om de rechten van een huurder op een rijtje te vinden.

@Cayenne, we moeten er inderdaad niet uit, maar dat is zeker wel de intentie van het bedrijf, gezien zij het helemaal willen strippen.

@NoGo, bedankt voor je reactie! Goed om te weten.

' There are over 7 billion people on earth and you're going to let 1 person ruin your day? DON'T! '
[OV] [PG] 3-jarige welsh a schimmel merrie Altingshof Marcha

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 06:45

Zoals Haarbal het voorstelt, zo gebeurt het ook 9 van de 10 keer. Wees op je hoede!

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:27

Voor die verhuiskostenvergoeding: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding

En het antwoord van het Juridisch Loket klopt. Kan je tegen de tijd dat ze je eruit willen zetten altijd nog zeggen dat je de overeenkomst hebt dat het alleen ontbonden wordt onder de voorwaarden die ze nu aangeven, maar dat is nogal een groot risico.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:44

@Cayenne: ja mijn felheid komt van uit het feit dat de projectontwikkelaar die dit pand wilde kopen echt hele vieze spelletjes speelde, dus ik had me tot de bodem toe ingelezen en tot de tanden toe bewapend bij wijze van. Mijn ervaring komt wat dat betreft wel overeen met die van NoGo en Tallie1979, ze spelen het vaak niet-zo-netjes. Dus wellicht was ik wat fel, maar ik wilde TS waarschuwen dat ze die beste man vooral niet op zijn mooie blauwe ogen moeten geloven, want dan zitten ze straks misschien met een torenhoge huur of helemaal geen huis...

TS; mochten ze willen renoveren en jullie daarvoor willen laten verhuizen, dan kan je dat dus eventueel aanvechten. Het mag sowieso pas na 2 jaar, en onder voorwaarden die ik eerder al noemde, tenzij jullie dus zelf instemmen. Het is wat dat betreft heel belangrijk dat je altijd aangeeft dat je er over na wil denken en niet zomaar klakkeloos ja zegt. Maar ze kunnen jullie niet dwingen te verhuizen voor renovatie zonder dat ze aantonen dan je onmogelijk in het pand kan blijven tijdens de renovatie. En als je dat aanvecht sta je zoals gezegd sterk in de rechtbank.

Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Als je meer info wilt, vraag gerust, ik heb ook nog wel een aantal pagina's opgeslagen waar je mogelijk wat aan hebt.

Als jullie wel verhuizen willen en dat andere huisje onder jullie voorwaarden (dus huurcontract voor onbepaalde tijd, de wettelijke minimale verhuisvergoeding en evt geen dubbele lasten) te huren is, dan kan je dat natuurlijk aannemen. Maar trap niet in de mooie praatjes en zorg dat je alles dubbelcheckt voordat je tekent of mondeling instemt!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:39

En hoe staan de zaken er voor, TS?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie