Oei. Het korte antwoord; niet doen, ze liegen dat ze barsten.
Het lange antwoord:
Omdat er sprake van was dat een projectontwikkelaar het pand waar mijn appartement in zit zou kopen, heb ik me hier vorig jaar in verdiept.
Voor jouw situatie geldt het volgende: Koop breekt geen huur, jullie kunnen dus gewoon "nee, bedankt" zeggen en blijven zitten waar je zit. De verkoper koopt jullie als huurders er gewoon bij. De nieuwe koper mag je ook niet ineens een flinke huurverhoging geven of de voorwaarden aan gaan passen. Als hij wil renoveren, dan mag dat, maar daar hoeven jullie niet voor te verhuizen. Ze mogen jullie ook niet zomaar de huur opzeggen, dat mag pas (op zijn vroegst) 2 jaar na de datum op het koopcontract. En dan kan je dat nog aanvechten, want dat mag alleen als jullie de woning echt verwaarlozen of ze hem nodig zijn voor eigen gebruik (er dus persoonlijk zelf in moeten wonen) en dat is niet het geval.
Alleen bij sloop of ZEER grote renovaties (denk aan, woning compleet strippen en dak er af bvb) kunnen ze je verplichten te verhuizen. Tijdens die ZEER grote renovatie moet het huis niet meer in bewoonbare staat zijn. Een nieuwe keuken of badkamer valt daar dus niet onder. In dat geval het volgende: A) ze moeten je een soortgelijke vervangende woning aanbieden tegen dezelfde voorwaarden (dus een huurcontract voor onbepaalde tijd) en B) in dat geval heb je recht op TEN MINSTE de minimale verhuisvergoeding, die is rond de 6000 euro.
Mochten jullie WEL graag willen verhuizen, dan zou ik never never nooit ingaan op een aanbod waarbij een huurcontract van 2 jaar wordt geboden. Wanneer dat afloopt heb je geen poot om op te staan en ben je je huis kwijt. Kan je wel blijven zitten, dan heb je de kans dat ze je huur ineens fors omhoog gooien omdat je een nieuw contract hebt en ze dan dus niet vastzitten aan de wettelijk bepaalde maximale huurverhoging.
Lang verhaal lekker kort; tenzij je ECHT wegwilt zou ik fijn blijven zitten waar je zit. Ze willen jullie er uit hebben omdat ze meer geld willen vangen, en ze hopen er gewoon op dat je instemt. Maar je staat VOLLEDIG in je recht als je vriendelijk bedankt. Een 2-jarig contract zou ik zeker niet aan beginnen!
edit ter aanvulling: Mocht je wel weg willen, dan zou ik eens flink onderhandelen. Jullie staan namelijk heel sterk doordat huurders wettelijk gezien goed beschermd zijn. Als je graag naar dat andere appartementje wil dan kan je een tegenvoorstel doen. In dat geval zou ik insteken op het volgende: contract voor onbepaalde tijd + geen dubbele kosten + de wettelijke verhuisvergoeding (die moet je dan even opzoeken). Een projectontwikkelaar die vastgoed opkoopt heeft geld zat, die kijkt niet op een paar duizendjes meer of minder hoor. Dus fijn je poot stijf houden, een tegenbod doen en als het antwoord daarop 'nee' is, dan blijf je lekker wonen waar je woont. Dan kunnen ze pas na 2 jaar gaan beginnen met proberen om je er via de rechtbank uit te krijgen en de kans dat dat ze lukt is heel heel heel klein. Dat weten zij ook wel, maar ze hopen dat jij dat niet weet.