Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:18

fransje23 schreef:
santie schreef:
Dat stuk grond zal ts niet cadeau gekregen hebben, maar ze kan er niets mee en verdiend er ook niet aan.

Eigenlijk is het raar dat een nieuwe eigenaar niets te zeggen heeft over zijn/haar aangekochte eigendom, omdat de vorige eigenaar daar andere afspraken over heeft gemaakt.


Dat is niet raar, prijs in verpachte staat is ook anders dan vrij van verplichtingen. Daarbij je weet het op het moment van aankoop.


Als de pacht niet opgezegd kan worden is het weldegelijk raar. Misschien niet volgens de wet, maar wel naar realistische maatstaven. Je koop iets niet voor niets...

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:10

Da’s natuurlijk een beetje onzin. Je koopt toch bewust een stuk land waarvan je weet dat het verpacht is. Dus je weet van tevoren dat het lastig is om het terug te krijgen. Als je het dan toch koopt, kan je moeilijk zeggen ‘ja, ik heb het niet voor niks gekocht’

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:22

Maar vaak moet je het er toch bij kopen, het is met of niet.

Ik vind het ook maar een raar iets, dat een eigenaar zijn eigendom eigenlijk niet terug kan krijgen.
Ik vraag me dan ook af wie daar ooit mee begint iets verpachten. Verhuren snap ik wel, maar verpachten nee.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:44

_Penotti schreef:
Maar vaak moet je het er toch bij kopen, het is met of niet.

Ik vind het ook maar een raar iets, dat een eigenaar zijn eigendom eigenlijk niet terug kan krijgen.
Ik vraag me dan ook af wie daar ooit mee begint iets verpachten. Verhuren snap ik wel, maar verpachten nee.

En dan heb je nog steeds de keuze: koop ik het (geheel) of niet. Je hóeft het niet te kopen als je het risico niet wil lopen om niet van de pachter af te komen. Als er geen pachter op zat had je er meer voor moeten betalen maar elk voordeel heeft z'n nadeel.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:12

Anoeska schreef:
Da’s natuurlijk een beetje onzin. Je koopt toch bewust een stuk land waarvan je weet dat het verpacht is. Dus je weet van tevoren dat het lastig is om het terug te krijgen. Als je het dan toch koopt, kan je moeilijk zeggen ‘ja, ik heb het niet voor niks gekocht’

Als het klopt wat hierboven gezegd wordt, dat de eigenaar vaak zo goed als geen geld krijgt van de pachter begrijp ik niet dat verpacht land überhaupt verkoopbaar is.
Waarom zou je duur land kopen dat een ander gebruikt, dat je niet terug kan krijgen en waar je ook nog eens niets aan verdient?
Ik neem aan dat dàt bedoeld wordt met "voor niks gekocht hebben".

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:13

Idd, en een verpacht stuk grond is vaak een stuk goedkoper dan een vrij stuk grond...
de logica erachter snap ik wel. Landbouwers hebben het land nodig voor hun inkomen. Als ze plots een stuk land kwijtraken is dat voor hen soms nefast. En de landbouw is broodnodig, dus wordt dat beschermd. Ergens heel erg logisch.
Ja koopt idd dan een goedkoper stuk land die verpacht is, dan hoor je ook te weten wat voor consequenties eraan verbonden zijn.

En in België is landbouwpacht makkelijk 1000 euro/ha hoor.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:14

_Penotti schreef:
Maar vaak moet je het er toch bij kopen, het is met of niet.

Ik vind het ook maar een raar iets, dat een eigenaar zijn eigendom eigenlijk niet terug kan krijgen.
Ik vraag me dan ook af wie daar ooit mee begint iets verpachten. Verhuren snap ik wel, maar verpachten nee.


Het is ook een raar iets, maar regulier verpacht land is echt lastig terug te krijgen. Ik hou me bezig met pacht bij een gemeente en we geven hier tegenwoordig ook niks meer uit in reguliere (langdurige) pacht, maar alles in geliberaliseerde (kortdurende) pacht. Anders is het zo lastig om je grond terug te krijgen.

Vanuit de gemeente maken wij gebruik van vastgestelde prijzen van het RVO. Voor deze regio was dat in 2020 €646 euro per hectare per jaar. Maar ik hoor ook wel van boeren verhalen dat er tegen elkaar opgeboden wordt voor pachtgrond bij andere partijen. Voor geliberaliseerde pacht zijn de prijzen in principe vrij.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:46

GDG schreef:
_Penotti schreef:
Maar vaak moet je het er toch bij kopen, het is met of niet.

Ik vind het ook maar een raar iets, dat een eigenaar zijn eigendom eigenlijk niet terug kan krijgen.
Ik vraag me dan ook af wie daar ooit mee begint iets verpachten. Verhuren snap ik wel, maar verpachten nee.

En dan heb je nog steeds de keuze: koop ik het (geheel) of niet. Je hóeft het niet te kopen als je het risico niet wil lopen om niet van de pachter af te komen. Als er geen pachter op zat had je er meer voor moeten betalen maar elk voordeel heeft z'n nadeel.

Ik zou het daarom dus ook niet doen, dat klopt.

Maar ik blijf pacht wel een raar "ding" vinden.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:48

Pacht is eigenlijk gewoon verhuur van agrarische grond.
Als t geen agrarische grond is, dan is t geen pacht maar huur. Ingewikkelder is t eigenlijk niet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:49

Nee want huur kun je wel opzeggen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:28

Huur is geen agrarische grond. Huur van agrarische grond is pacht. Dat kan kortdurend zijn in geliberaliseerde pacht (minder dan 6 jaar) of in vaste pacht, dan is het langdurig. Maar 'huur' van agrarische grond is altijd pacht.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:35

miccamaaike schreef:
Huur is geen agrarische grond. Huur van agrarische grond is pacht. Dat kan kortdurend zijn in geliberaliseerde pacht (minder dan 6 jaar) of in vaste pacht, dan is het langdurig. Maar 'huur' van agrarische grond is altijd pacht.

Nee hoor.
Het is altijd pacht als het bedrijfsmatig gebruikt wordt, als je als particulier een stuk weiland huurt is het niet automatisch pacht.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:15

Ja sorry ik wilde net aanvullen dat t wel bedrijfsmatig gebruikt moet worden idd. Excuus ik was niet compleet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:20

Ja dat geeft duidelijkheid, wilde al zeggen ken toch wel wat mensen die een wei huren, maar dat is inderdaad particulier.

Maar dan nog, wie gaat er iets dan langdurig verpachten als je daarna eigenlijk geen zeggenschap meer hebt over je eigen land.
Dat begrijp ik niet. Wat word je daar beter van? Ja je hebt inkomsten. Maar voor de rest?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:24

Je land wordt onderhouden en je hebt er inkomen uit. Dat is het voordeel. Heb je niet iemand die het land gebruikt, dan moet je er zelf wat mee doen. En als je dat niet kan of wil, terwijl je het niet wil verkopen omdat je denkt dat je het later mogelijk wel weer zelf zou willen, of het om emotionele redenen niet van de hand wil doen, dan is pacht een oplossing.

Pacht is van oudsher de manier waarop landeigenaren aan hun inkomen kwamen. Da's niet meer heel modern, dat klopt, maar het kan nog steeds.

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:36

En voor vele boeren is het de enige manier om te kunnen blijven draaien want alle grond kopen is niet op te brengen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:43

Ja voor diegene die het pacht begrijp ik het wel ja :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:23

Kuggur schreef:
Als het klopt wat hierboven gezegd wordt, dat de eigenaar vaak zo goed als geen geld krijgt van de pachter begrijp ik niet dat verpacht land überhaupt verkoopbaar is.
Waarom zou je duur land kopen dat een ander gebruikt, dat je niet terug kan krijgen en waar je ook nog eens niets aan verdient?
Ik neem aan dat dàt bedoeld wordt met "voor niks gekocht hebben".

Dat land is in elk geval een stuk goedkoper in aanschaf dan land wat niet verpacht is. Dus soms is het alleen dan financieel mogelijk om aan zoveel land te komen en dan maar hopen dat je de pachter er wel af krijgt (ooit).

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:57

_Penotti schreef:
Ja dat geeft duidelijkheid, wilde al zeggen ken toch wel wat mensen die een wei huren, maar dat is inderdaad particulier.

Maar dan nog, wie gaat er iets dan langdurig verpachten als je daarna eigenlijk geen zeggenschap meer hebt over je eigen land.
Dat begrijp ik niet. Wat word je daar beter van? Ja je hebt inkomsten. Maar voor de rest?

Daarom probeert degenedie een wei verhuurt er voor te zorgen dat het zeker niet onder de pachtwetgeving valt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:07

Ja dat klopt, onze buren hebben koeien op hun niet gebruikte grasland gehad.
Overigens wel aan een boer, maar toch verhuurd.
Maar die ging expres zelf de wei slepen, vroeg ons onze paardenmest over het land te rijden.
En dat was dan om aan te tonen dat hij zelf ook wat aan de weide onderhoud deed of zoiets. Zodat die hurende boer geen aanspraak kon maken op dat land.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:13

Verpacht land aankopen moet je zien als een belegging. Van grond is zeker dat het zijn waarde behoud.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:44

liberia schreef:
Verpacht land aankopen moet je zien als een belegging. Van grond is zeker dat het zijn waarde behoud.

Twijfelachtige belegging als je geen idee hebt wanneer en of de pacht er ooit afgaat, en je land mét pacht er op veel minder waarde heeft (zoals hierboven beschreven).

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:19

Kuggur schreef:
liberia schreef:
Verpacht land aankopen moet je zien als een belegging. Van grond is zeker dat het zijn waarde behoud.

Twijfelachtige belegging als je geen idee hebt wanneer en of de pacht er ooit afgaat, en je land mét pacht er op veel minder waarde heeft (zoals hierboven beschreven).

Dat geldt ook als je een verhuurd huis koopt.
Aankoop is veel goedkoper dan een vrij huis.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:50

Kuggur schreef:
Vraagje uit nieuwsgierigheid; wat brengt verpacht land per ha zo ongeveer op voor de eigenaars ervan?


In ons geval jaarlijks 500 euro/ha in het noorden van het land. Plus het onderhoud aan slootkanten en maaien en bemesten van een ander stuk land wat we zelf in gebruik hebben.

Daarnaast voor ons als particulier een belastingvoordeel van 6% op de aankoop van de grond.

TS heeft hier helaas niets aan maar een tip voor anderen: aan een geliberaliseerde pachtovereenkomst voor een duur van niet langer dan 6 jaar kunnen geen rechten door de pachter worden ontleend.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Verpacht land, hoe terug te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:13

Kun je beter zelf mais zaaien en op stam verkopen.

"Genoemde prijzen liggen globaal tussen de € 1,45 en € 1,60 per procent drogestof per ton. Dat is gelijk tot iets lager dan vorig jaar deze tijd. Voor percelen met 40 tot 45 ton per hectare en 35% drogestof is dat ruim € 2.250 per hectare. Op stam betekent dat een prijs rond de € 1.850 per hectare.11 sep. 2020"