Kwast/roller (waterbasis) uitspoelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Kwast/roller (waterbasis) uitspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 17:51

Oke, het klinkt zo simpel, maar wat is nou handig;

Wij gaan dit weekend fanatiek verven in ons 'nieuwe' huis. We hebben al verschillende verfklussen gehad en vriend en ik hebben een meningsverschil over hoe we de spullen moeten opbergen.
De kwasten/rollers zijn altijd uit te spoelen onder de kraan. Maar ik vind dit, onder een lopende kraan, voornamelijk milieuvervuiling omdat er zoveel vies water weg spoelt. We hebben het al geprobeerd in een emmer water, daar het ergste uit te spoelen en dan de rest onder de kraan. Natuurlijk eerst uitrollen op de muur voor zover mogelijk. Maar ook dan, best veel water verbruik én vies water...
Als we de kwast binnen een paar dagen weer gebruiken doen we hem in alu-folie (ook milieu-technisch niet ideaal, maar beter dan uitspoelen lijkt me).

Hoe zorg ik goed voor het milieu maar zorgt ook voor mijn mooie muurtje? *\o/*

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Kwast/roller (waterbasis) uitspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:41

In de vriezer in een zak bewaren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kwast/roller (waterbasis) uitspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:43

Zo lang je de rollers en kwasten gebruikt, wegleggen in vershoudfolie. Ben je helemaal klaar met schilderen, dan kun je ze uitspoelen en opbergen.

Of je brengt de gebruikte spullen met verf en al naar de milieustraat, dan hoef je helemaal niks uit te spoelen.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:51

Kwasten in een oude glazen pot met water zetten, 100% milieuvriendelijk! Als je ze weer gaat gebruiken het water afslaan en paar keer over een krant vegen (anders komt er teveel water bij je eerste streken verf.
Voor rollers moet je een emmer vinden die groot genoeg is...

Als je geen verf op water basis gebruikt kun je de kwasten in de terpentine weg zetten.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Kwast/roller (waterbasis) uitspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:00

Verf op oliebasis is tegenwoordig alleen maar nodig voor buitenwerk.
De tex van tegenwoordig is zeer goed, renaullac van de praxis is fijn, dekkend, betaalbaar spul, en altijd in de reclame.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kwast/roller (waterbasis) uitspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 22:30

In de vriezer? Daar had ik nooit aan gedacht dat dát kon!

Permanent in water kan dus ook, wie weet is dat nog een optie.
@San: Ik wilde juist een beetje milieuvriendelijk doen, en niet alles weggooien/wegbrengen als het nog hergebruikt kan worden. Er komt ook nog een benedenverdieping die compleet geverfd moet en we hebben rollers van 15 euro per stuk :wow: . Hoe lang blijven ze 'goed' in vershoudfolie? Wij doen nu met aluminium max 3 dagen, maar misschien kan dat wel langer :)*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 22:34

Sting schreef:
In de vriezer? Daar had ik nooit aan gedacht dat dát kon!

Permanent in water kan dus ook, wie weet is dat nog een optie.
@San: Ik wilde juist een beetje milieuvriendelijk doen, en niet alles weggooien/wegbrengen als het nog hergebruikt kan worden. Er komt ook nog een benedenverdieping die compleet geverfd moet en we hebben rollers van 15 euro per stuk :wow: . Hoe lang blijven ze 'goed' in vershoudfolie? Wij doen nu met aluminium max 3 dagen, maar misschien kan dat wel langer :)*

Bij mij bleef het verfspul in vershoudfolie ca 2 weken goed. Ik had mijn rollers met krijtverf erin gewikkeld. Wel op een koele, wat vochtige plaats, de garage, en minimaal vier keer wikkelen dat er geen lucht bij kan :).

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kwast/roller (waterbasis) uitspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 22:37

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden mijn studio geschilderd en nu ben ik bezig in mijn nieuwe huis. Rollers van toen heb ik gewoon in een plastic zak gedaan en ik kon ze nu weer gebruiken :D

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Kwast/roller (waterbasis) uitspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:23

Ja ik gooi rollers en kwasten ook gewoon in een plastic zak. Zak goed dichtvouwen en de volgende keer kun je zo weer verder.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Kwast/roller (waterbasis) uitspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:49

Het is een beetje een geklieder, maar ik doe de gebruikte rollers altijd gewoon in de verfpot erbij, goed in de verf duwen zodat ze onder staan. Als ik ze weer wil gebruiken vis ik ze eruit met de houder en strijk ik de extra verf eraf. Werkt altijd prima, zelfs na een aantal weken.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:52

Mijn schilder gaf gisteren de tip om mijn roller van de beugel te doen en in de emmer met verf te doen (latex muurverf). Hij blijft dan goed voor de volgende verfbeurt. Dus gedaan, ik ben benieuwd staks als ik verder ga schilderen

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:20

Terug in de verf gaat natuurlijk alleen op als je ook dezelfde verf gebruikt ;)

Citaat:
We hebben het al geprobeerd in een emmer water, daar het ergste uit te spoelen en dan de rest onder de kraan.
En wat doe je met dat vieze water en hoe maak je de emmer weer schoon???

Ik denk dat alles weggooien een stuk milieuvriendelijker is dan al die waterverontreiniging.