Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:52

Ik zou ook duidelijk zijn TS, het is dan aan hen om zich eroverheen te zetten. Een boek geven over moestuintjes is wel een leuk idee :D


Wij hebben nu tweemaal gedoe gehad, eerste huis was ook bij ons de gehele erf scheiding van coniferen eraf. Niet erg maar alle puin en rotzooi lag in onze tuin en konden wij zelf afvoeren en betalen. -O-

Tweede huis net andersom, wij hebben de bomen gekapt (gevaarlijk, slecht onderhouden en de andere buurman was allergisch)
Toen kwam de buurvrouw aan de andere kant vragen of we een vergunning hadden want anders had ze bezwaar ingediend en een hoop gezeur hoe zonde zij het vond want zij hadden er zoveel plezier van.

Maar de rotzooi, veiligheid en allergie was dan niet boeiend genoeg.

Weinig energie aan besteed, ze vormen hun eigen mening toch wel :j

Succes in ieder geval!

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:13

Heb je nog een positief gesprek met ze gehad Ts., over de boom?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 20:57

Ik heb de buren zelfs helemaal niet meer gesproken. Omdat het nu kouder is werkt er niemand meer in de tuin, dus zien en horen we elkaar veel minder. Voorlopig vind ik dat wel eventjes prima, ik wacht rustig af :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:35

oeps foute post, sorry
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 02-11-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:38

@meggiemeg Ik denk dat je in het verkeerde topic hebt gepost.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:39

Klopt senna21, dank je wel voor het melden

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 00:49

Dus, de saga gaat door...

Mijn vader is achter mijn achtertuin bezig geweest een gemeente bosje wat bij de snoeien, zodat er een paadje ontstaat waarlangs ik mijn heg kan onderhouden. Daar kwam hij de buurman tegen...

Buurman begon weer over de boom. Dus mijn vader heeft aangegeven dat hij er niet over gaat, maar dat hij toch sterk het idee had dat ik de boom niet weg wilde hebben. Dat snapte de buurman wel, maar ja, die moestuin. En dan vooral zn aardbeien plantjes. Dus vaderlief heeft hem verteld dat hij na 12 uur geen schaduw meer kan hebben dus dat hij alleen wat ochtendzon mist. Dat kon de buurman niet ontkennen; maar de overhangende takken dan?
Pap heeft maar aangegeven dat ik daar vast wel eens naar wil kijken...

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 02:29

Zou bij de overhangende takken wel echt zelf zorgen dat die correct gesnoeid worden. Onze buurman heeft dat zelf gedaan, maar zijn techniek was nou niet bepaald goed voor de boom geweest., -O-

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 08:40

thirteenn schreef:
Zou bij de overhangende takken wel echt zelf zorgen dat die correct gesnoeid worden. Onze buurman heeft dat zelf gedaan, maar zijn techniek was nou niet bepaald goed voor de boom geweest., -O-


Dat mag hij niet zomaar doen. Dan kun je hem aansprakelijk stellen voor de schade.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:32

Arabesk schreef:
thirteenn schreef:
Zou bij de overhangende takken wel echt zelf zorgen dat die correct gesnoeid worden. Onze buurman heeft dat zelf gedaan, maar zijn techniek was nou niet bepaald goed voor de boom geweest., -O-


Dat mag hij niet zomaar doen. Dan kun je hem aansprakelijk stellen voor de schade.


Volgens mij mag je overhangende takken gewoon zelf weghalen? Anyway in dit geval hadden we gezegd dat als ie er last van had dat ie ze weg mocht halen, niet wetende dat het gewoon absoluut geen handige Harry was :+

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:43

In dit geval zou ik netjes in overleg gaan over de overhangende takken( ze hebben officieel gewoon de vrijheid km die te snoeien) hoe meer je netjes in gesprek blijft hoe beter de verstandhouding!

Er wordt hierboven benoemd dat het zo vervelend is als je buren ' bomenhaters' zijn...
Nou ik sta aan de andere kant...ik zou heel graag hebben dat de buren een aantal bomen kappen en ik ben zeker geen bomenhater..
Maar wij hebben een vrij kleine tuin en zeker de helft daarvan ligt een groot deel van de dag in de schaduw van drie grote dennen (van minstens 12 meter hoog) van de buren.
Deze staan op 50 cm van de erfgrens..
Dus ook over alle naalden in de tuin maar niet te spreken..

Harstikke mooi maar zou er toch graag iets anders groens voor terug zien

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:28

Toevallig hebben we ook een akkefietje over bomen met nieuwe buren, een boer met een akker, hij krijgt deze brief:

Citaat:
De populieren aan de oostzijde van ons perceel zijn ouder dan 20 jaar en dan is er sprake van verjaring. Een nieuwe buur heeft minder recht van spreken, hij wist dat de bomen er stonden bij aankoop van de woning of perceel. Wanneer de boom er al stond voordat de hinder ondervindende buren er kwamen wonen, dan hebben die nieuwe buren meer hinder te accepteren. De populieren staan voor u aan de westzijde, dat betekent dat alleen op hoogzomerdagen aan het eind van de avond enige schaduw op uw land valt.

Deze bomen kunnen ook niet zodanig worden teruggesnoeid zonder dat de bomen onherstelbare schade oplopen of zelfs zullen sterven. U kunt daarom ook niet zomaar op eigen houtje de bomen gaan snoeien. Indien het snoeien van het overhangende takken de dood van de boom betekent, kan A zijn buur B niet verplichten tot snoei van de boom. Dit zou namelijk misbruik van het snoeirecht zijn op grond van art. 3:13 Burgerlijk Wetboek. Het kan bovendien worden aangemerkt als onrechtmatige daad, art. 6:162 Burgerlijk Wetboek.

Buren moeten het snoeirecht in redelijkheid gebruiken. Het recht is bedoeld om enkele takken of wortels te verwijderen. Het voortbestaan van de boom mag daardoor niet in gevaar komen. De boom mag door ondeskundige snoei ook geen gevaar gaan opleveren, zoals een risico op omwaaien. De buur die door ondeskundige snoei of wortelkap het voortbestaan van een boom in gevaar brengt is daardoor aansprakelijk voor schade. De door u gesnoeide takken worden na het snoeien uw eigendom. U mag ze dus niet bij de buren in de tuin deponeren.

Als u wel overgaat tot snoeien van de bomen, zullen wij onmiddellijk een advocaat en bomenexpert inschakelen om de schade op te nemen en op u te verhalen. Bomen zijn duur. Vooral oudere bomen kunnen een aanzienlijke waarde vertegenwoordigen. Voor taxatie van de waarde van bomen wordt in beginsel de methodiek van de NVTB (Nederlandse vereniging van taxateurs van bomen; www.boomtaxateur.nl) gebruikt. Met deze methode wordt de monetaire waarde van een boom in tuin, erf, park, straat of laan berekend. De hoogte van de boomwaarde wordt berekend door een inschatting van de kosten voor vervanging van de betrokken (kosten voor heroprichting). Boomtaxatierapporten worden veel gebruikt bij het verhaal van schade aan bomen.


Dus je kunt niet zomaar ff de boom van je buren bijsnoeien }:)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:36

Ik zou ook niet toegeven aan dat snoeien. Ze moeten er maar mee leren leven of naar de polder verhuizen waar geen enkele boom staat.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:38

elnienjo schreef:
Ik zou ook niet toegeven aan dat snoeien. Ze moeten er maar mee leren leven of naar de polder verhuizen waar geen enkele boom staat.


* woont in een polder zonder bomen en wij hebben drie grote populieren aan de slootkant en ja hoor we hebben óók gezeik * :')

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:38

Hahaha! :D

DubbelFun

Berichten: 88698
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:49

Ik ben het over het algemeen met de brief eens, maar heb met een deel wel wat moeite...
Citaat:
Wanneer de boom er al stond voordat de hinder ondervindende buren er kwamen wonen, dan hebben die nieuwe buren meer hinder te accepteren.

Toen wij hier kwamen wonen (25 jaar geleden) stonden er al eiken langs de openbare weg en daar kwam idd jaarlijks wat blad en eikels/beukenoten van af.
Nu 25 jaar later hangen de takken véél verder over mijn perceel heen en heb ik dus ook véél meer last van de bomen. Ik kan 5 maanden per jaar mijn PP-track niet meer gebruiken en ook de wei niet meer. Jaarlijks haal ik er 10 kruiwagens met eikels/nootjes af en vele malen meer kruiwagens met blad. Mijn gras groeit niet meer omdat er te weinig zon op komt en de bomen al het vocht weg trekken. Er groeit nu alleen mos en onkruid.

Overhangende takken snoeien is niet aan de orde; de gemeente gaat hier niet mee akkoord. Wél worden de bomen onderhouden door de takken aan de wegkant te verwijderen. Hierdoor ontstaat een scheve balans in de bomen en zijn ze 'gevaarlijker' richting de stal/paarden als er eens een vroege storm komt.

Hadden we dit huis dan maar niet moeten kopen ??
Lijkt me iets te kort door de bocht.

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:09

Even los van wat wettelijk moet/mag:
Dat jij je boom niet weg wil/gaat halen is duidelijk en zou ik ook zo communiceren. Wel lijkt het me netjes om eventuele overhangende takken weg te snoeien als die boven hun tuin hangen. Dat zij het recht niet hebben om het zelf te doen betekent niet dat het netjes is om jouw boom in hun tuin te laten groeien. DIt gaat meer om goed fatsoen lijkt me. Zo laat je ook zien dat je ze wel tegemoet wil komen, maar tot de erfgrens en niet verder.

Anoniem

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:20

Dubbelfun: Nee, kopen is jou goed recht. Maar je weet dat bomen groeien en dus voor meer overlast gaan zorgen dus eigenlijk mag je er niet over klagen of iets eisen. Daar gaat het over.

DubbelFun

Berichten: 88698
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:31

Het probleem bij mij is dat er met 2 maten gemeten wordt.
Tussen particulieren is er bestaande wetgeving; na toestemming van de eigenaar met kennis van zaken zelf/laten snoeien of anders via een procedure eisen dat het gedaan wordt.
Als de bomen van het rijk of gemeente zijn heb je dat recht dus niet en zit je met jaarlijks toenemende problemen én gevaar voor omvallen.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:33

Volgens mij gaat het hier over verwachtingenmanagement. Je rechtsvoorgangers hebben laten weten de boom niet weg te halen. Nu komen er een nieuwe bewoner, je buren denken: wij gaan duidelijk maken dat het de bedoeling is dat die boom verdwijnt. Jij, nieuw en overdonderd, zegt 'eeeeh, ik ga er pas volgend jaar over nadenken'.

Dat zeg je om nu geen vervelend gesprek te hoeven voeren. Terwijl je prima weet dat je er nog jaren over kan denken, maar dat je die boom absoluut niet weg wil en gaat halen, wat je goed recht is. En hoe langer je daarover in een soort 'overleg' gaat met de buren, hoe langer zij denken 'ze denkt er nog over, we kunnen haar standpunt nog beïnvloeden, ze luistert vast wel naar ons'. En hoe langer zij dat denken, hoe persoonlijker het wordt als je uiteindelijk zegt: joh, mijn tuin, mijn boom, die blijft hier lekker staan.

Wat ik in jouw situatie zou doen, is de volgende keer dat het over die boom gaat, zeggen: 'ik heb er nu zo'n tijdje naar gekeken, ik ben gek met die boom, ik vind m prachtig. Die gaat niet weg hoor!' en als je dat maar vriendelijk en duidelijk zegt, is dat niet persoonlijk en niet vijandig. En als je zo iets nog eens krijgt, zeg je 'die boom? o joh, ik vind m prachtig, ik geniet er echt van. Wat vervelend dat jullie dat anders ervaren zeg'. verder zit het tussen hun oren, want die boom geeft in hun tuin nauwelijks schaduw en dan nog alleen in de ochtend. Je hoeft niet naar argumenten te luisteren, niks op te lossen. Als je duidelijk bent in dat ze qua rooien of grootscheeps snoeien van jou niets te verwachten hebben, hoeft dat de verhouding niet te troebleren. Als dat wel zo is, ligt dat bij je buren en dan moet je het daar ook laten, dan is er niets dat je kan doen om de verhouding te normaliseren, anders dan altijd precies doen wat zij van je verlangen, maar dat lijkt me ook niet ideaal.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 00:06

Argh. Ik moet het even van me af praten.

Vandaag is er een hovenier bezig geweest in mijn tuin. Mijn voortuin is leeggehaald, maar ze waren vooral bezig in de tuin van een van mijn buren, waarbij ze door mijn tuin heen moesten. Ik ben om 13.30 naar m'n werk vertrokken. Rond 17.30 krijg ik een appje "er wordt hard gewerkt in je tuin. Ik ben benieuwd naar je plannen".
Dus ik heb keurig een appje terug gestuurd, waarin ik vertel dat het een vrij spontaan plan was, en wat de vervolgplannen ongeveer zijn, waaronder het feit dat er 5 bomen bij komen.
om 18.45 krijg ik: "Zo veel bomen op de oppervlakte lijkt mij erg vol"
En drie minuten later: 'Wij hoopten al dat de boom achter ook gesnoeid zou worden :o "

En dat schoot me zo gigantisch in het verkeerde keelgat. Sinds ik hier woon zijn ze meerdere keren over die boom begonnen, zowel tegen mij als m'n vader, in totaal al een keer of zes. We hebben al verteld dat de boom niet weg gaat, en ook niet grandioos teruggesnoeid gaat worden. M'n vader heeft ook al gevraagd wat nou helemaal het probleem is, omdat de zon al om 12 uur langs de boom heen is. Toch die verschrikkelijke moestuin van ze.

De enige takken die overhangen hangen meters hoog, en zijn dunne takjes van hooguit een meter lang (over de erfgrens). Ik heb weinig zin om een kersenplukker te moeten huren om die paar takjes eruit te knippen, en nog minder om het voor veel geld door de hovenier te laten doen.

Ik word zo gestoord van het gezeur erover. Iedere keer als ik net denk dat we van het gemauw af zijn begint het weer |o . Ik zweer dat als ze het nog een keer 'vragen' dat ik het ding pokon ga geven.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:09

Volgens mij ben jij iemand die meestal best goed diplomatiek maar duidelijk kan zijn toch? Ik geloof dat ik zelf meteen geantwoord had: 'Zoals ik al eerder heb gezegd, gaat dat niet gebeuren.'

Maar ik kan me de frustratie voorstellen :(:)

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:11

Och ik heb ook zulke buren. Die maken je uit op straat omdat ze vinden dat ze door mijn wagen niet voldoende plek meer overhebben aan de passagierskant van hun wagen. Je kan heel lief zijn en je in bochten wringen, maar uiteindelijk voelde ik me het meest comfortabel en gerust bij het opsteken van mijn middenvinger (spreekwoordelijk) en alles langs me heen laten gaan. Eigelijk zelfs een tijdje nog extra boertig dicht geparkeerd om zeker te tonen dat ik absoluut niet meer ging meewerken. En weet je... eindelijk rust nu :D

‘T is niet altijd gemakkelijk. Sommige mensen moeten alles bepalen en proberen altijd over je heen te walsen. Trek je het niet te veel aan en geniet van je plekje :)

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:13

Hoe vaak heb je overleg met je buren? Hoe is het contact verder?
Ik zou het afhouden, minder of niet meer appen, alleen het hoogst noodzakelijke.
Misschien kort door de bocht; is de voornaamste aanleiding om contact met je te onderhouden die boom?
Zo ja, snel stoppen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:13

Dan is het nu tijd of het af te kappen en aan te geven dat je het huis gekocht heb om de boom, gek bent op de boom, en dat de boom een blijvertje is! En elke volgende keer dat ze er over beginnen herhaal je je standpunt en ga je doodleuk over op een ander onderwerp. Klaar is klaar. Jouw tuin, jouw boom.