TLDR: mijn buren willen dat ik een boom in mijn tuin omkap. Ik wil dat niet. Hoe voorkom ik dat dit een vervelend/terugkerend punt wordt?
Afgelopen maart heb ik mijn eerste eigen huis gekocht. Een van de belangrijkste redenen voor de koop was de grote, volwassen achtertuin op het zuiden. Er staan meerdere bomen in, de grootste daarvan helemaal achter in de tuin. Het ding is gemakkelijk groter dan het huis, dus ik gok op een meter of 16 hoog. Eerst stond hij op gemeentegrond, maar 15-16 jaar geleden heeft de gemeente een strook grond verkocht aan de vorige eigenaren van dit huis, en daarmee is de boom nèt binnen de tuin komen te staan. Ik vind die boom fantastisch: hij zorgt voor veel schaduw in mijn tuin, hij is mooi, hij is gezond, ik hou van het geluid van de wind door de blaadjes.
Naast mij woont een koppel van eind 40 begin 50. Ze hebben een samengesteld gezin met volwassen kinderen die niet meer thuis wonen, maar wel regelmatig langskomen. De buren hebben aangegeven dat ze binnen nu en 5 jaar graag willen verhuizen. Ik heb een goede burenrelatie met ze: toen ze op vakantie waren heb ik de plantjes water gegeven, we staan af en toe in de voortuin even te kletsen, pakken pakketjes voor elkaar aan. Dat wil ik graag zo houden.
Nu hebben zij achter in de tuin een moestuintje liggen, en deze krijgt nu volgens hen te weinig zon. Hun oplossing is simpel: ik moet mijn boom kappen. Hier zijn ze tijdens mijn verbouwing al over begonnen. Volgens hen hadden ze met de vorige eigenaren al besproken dat de boom gekapt zou worden. Ik wist van niets en was nogal overvallen door deze mededeling, dus ik heb aangegeven dat ik op z'n vroegst volgend jaar ga kijken naar wat ik met de boom ga doen.
Later sprak ik de vorige eigenaren, en die gaven aan dat ze die toezegging nooit gedaan hebben. Sterker nog, volgens hen hebben de buren al eens ongevraagd en ongewenst takken van de boom af gezaagd (aan de stam, niet op de erfgrens) omdat ze vonden dat hij ingekort moest.
Sinds ik hier ben komen wonen dringen de buren al aan op het doen van een wijntje, een koffie etc, "om elkaar beter te leren kennen". Sowieso heb ik hier weinig behoefte aan, maar ik kan me voorstellen dat het wel gezien wordt als sociaal. Waar ik tegenop zie is dat ik bang ben dat ze weer gaan beginnen over de boom.
Dit vermoeden wordt bevestigd door het feit dat de buurman laatst tijdens een praatje pot niet al te subtiel hintte dat de boom weg moet. Hij vindt de boom te hoog, hij hoort sowieso niet in een woonwijk, hij levert heb teveel schaduw op, ik kan er gemakkelijk een smaller exemplaar planten etc. Mijn argument dat een andere boom de eerst komende 10 jaar niet de schaduw oplevert die ik graag wil vindt hij maar onzin. Toen ik aangaf dat ik volgend jaar wil gaan denken over het laten snoeien door een professional, maar dat dat ontzettend duur is (€700 tot €800) zei hij dat hij geen verstand heeft van bomen of van snoeien, maar best een zaag kan hanteren.

Situatieschets. Het groen omrandde perceel is van mij. Het rood omrandde perceel is van de buren in kwestie. Het rode kruisje is hun moestuin. Het groene kruisje is de boom. De blauwe kruisjes zijn de bomen van de gemeente.
De boom staat op 4,35m van de erfgrens af, en de gemeente waarin ik woon heeft niets opgenomen in de APV over bomen, wat de wettelijke minimale afstand dus 2m maakt.
De foto in kwestie is duidelijk gemaakt na 12 uur 's middags, waardoor je goed kunt zien hoeveel schaduw zij in de tuin hebben van de boom.
Ik wil de boom niet weg hebben. Hij is gezond, ik vind hem mooi, hij past perfect bij de 2 andere (nog grotere) bomen die op gemeente grond staan en de boom is een van de redenen dat ik het huis gekocht heb. Daarnaast draait de zon al om 12 uur langs de boom heen hen is de schaduw in hun moestuin dan van het schuurtje van de andere buren.
Ik vind het prima om de boom door een professional te laten snoeien, maar dan wel op kosten van de buren. Ze mogen van mij ook best alles wat over de erfgrens hangt eraf halen, maar dat hangt wel minimaal op 6 meter hoog, dus zonder professionele spullen kom je daar niet bij.
Hoe kan ik nou zorgen dat mijn relatie met de buren hier niet aan onderdoor gaat? Ik vind het super fijn dat we een goede, rustige verstandhouding met elkaar hebben, en dat wil ik niet verpesten.