Ik heb een vraag en ik hoop dat misschien een van jullie bokkers mij verder kan helpen.
In juni hebben wij een bod gedaan op het huis van familie en dit is geaccepteerd. Nu hebben wij niet het hele perceel gekocht dat te koop werd aangeboden maar alleen het woonhuis met tuin. Alle overige grond die achter dit huis zit hebben wij niet gekocht en blijft eigendom van familielid.
Bij de makelaar alles uitgetekend en alles op papier gezet en voorlopig koopcontract getekend. Dit is afgelopen juli geweest. De financiering moesten wij voor half augustus op orde hebben maar begin augustus kregen wij al groen licht. Meteen doorgegeven dat alles in orde was en er een afspraak gemaakt kon worden voor de sleuteloverdracht. Deze is afgesproken op aanstaande maandag 21 september.
Half augustus wordt ik gebeld door de notaris dat het kadaster langs moet komen om het perceel uit te meten. Ik had 2 opties, het kadaster laten komen vóór de sleuteloverdracht of binnen (ik geloof) 1 jaar na de sleuteloverdracht. Er werd ons verteld dat voor de sleuteloverdracht goedkoper zou zijn en dat dan alles direct geregeld was. Er werd ons geadviseerd om voor deze optie te kiezen. De verkoper had inmiddels ook voor deze optie de voorkeur gegeven.
Afgelopen donderdag 10 augustus is een bedrijf geweest om te meten. Wij zijn daarbij aanwezig geweest en de verkopende partij. Er werd gezegd dat het 3 weken kon duren voordat het rapport opgesteld was. Wij hebben nog gevraagd of dit een probleem ging zijn voor de sleuteloverdracht maar volgens de meneer die de meting heeft gedaan was dit geen probleem. Wij opgelucht dat alles geregeld was.
Afgelopen woensdag had ik een raar voorgevoel dat er iets niet klopte. Ik heb onze hypotheekadviseur gebeld met de vraag of nu alles geregeld was en wat er een aantal dagen voor de koop nog moest gebeuren. Hij vroeg mij of ik de afrekening van de notaris al had betaald. Ik had nog geen afrekening gekregen. Op advies van de adviseur heb ik de notaris gebeld met de vraag of ze ons de afrekening konden sturen zodat we die konden betalen. Bij de notaris gaven ze aan dat ze het druk hadden en dan de afrekening daarom nog niet gereed was maar ze zouden die zo snel mogelijk in orde maken.
Gisteren middag hadden wij de afrekening nog steeds niet ontvangen. Lichtelijk gestresst (gezien de afrekening voor maandag betaald moet zijn) heb ik de notaris weer opgebeld. Daar kreeg ik te horen dat de afrekening het probleem niet was en dat ze niet zeker wist of maandag de overdracht door kon gaan gezien ze nog niet de stukken van het kadaster hebben ontvangen

Uiteindelijk kon niemand mij verder helpen en inmiddels is het vrijdag en weet ik nog niet waar wij aan toe zijn. Gezien het ook mogelijk is om het kadaster na de sleuteloverdracht te laten meten ging ik er van uit dat het niet zo'n probleem zou geven maar volgens de mevrouw aan de telefoon kon dit nog wel eens een probleem zijn. Als ze ons hadden verteld dat het rapport niet op tijd klaar zou zijn en dat dit een probleem zou geven voor de sleuteloverdracht hadden wij wel gekozen om het kadaster na de sleuteloverdracht te laten komen en flink meer te betalen.
Nu zit ik flink in de stress. Ons huurhuis is opgezegd en wij moeten hier 30 september uit. Wij hebben vanaf maandag een week vrij om te verhuizen en om te klussen en de verhuiswagen is geregeld. Hoe gaan wij dit doen als de sleuteloverdracht niet door kan gaan?
Iemand tips of advies voor ons?