Fijne, zuinige 4 deurs auto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:31

Aranel schreef:
Wow bedankt voor alle reacties al!!

Ik twijfel nu tussen een Suzuki alto en Citroën c1. Wat vinden de kenners? Ik hoor in het algemeen dat Japanners beter zijn dan Fransen. Wat auto's betreft :+ klopt dat?
Ik rij nu al 10 jaar verschillende Renault's naar volle tevredenheid.


Als je een kind achterin hebt zou ik persoonlijk nooit voor zo'n mini-auto gaan. Dan zou ik echt gaan voor net iets steviger en degelijker en meer kreukelzone.
Voor 5000 kun je een prima 2e hands auto kopen. Je hebt duidelijke eisen, dus die zou ik gewoon als zoekterm invullen op de autosites en dan kijken wat je opties zijn. Dan gewoon wat proefritten gaan maken en daarop je keuze baseren.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:41

Wij hebben nu een Skoda Fabia uit 2006 (geen station, die vind ik zooo lelijk) en gaan die volgende week inruilen voor een ford fiesta uit 2016.
Beide niet te grote fijne 5deurs auto's met genoeg ruimte voor de kinderen.
Skoda hebben we lang plezier van gehad, prima auto voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar nu die echt ouder wordt is het tijd voor wat nieuwers.
De Ford waar we nu voor gaan heeft een lichtere motor, maar door de turbo rijdt hij toch veel sportiever dan de Skoda. De Skoda is al redelijk zuinig, maar de Ford nog veel zuiniger.
Zo'n Ford is wel buiten je budget, maar een iets oudere is ook prima en is wel voor dat budget te krijgen.

We hebben ook gekeken naar een Hyundai i20. Leek ons ook een hele fijne auto, maar was weg voordat we beslist hadden.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 09-09-20 08:51, in het totaal 4 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:42

Aranel schreef:
Wow bedankt voor alle reacties al!!

Ik twijfel nu tussen een Suzuki alto en Citroën c1. Wat vinden de kenners? Ik hoor in het algemeen dat Japanners beter zijn dan Fransen. Wat auto's betreft :+ klopt dat?
Ik rij nu al 10 jaar verschillende Renault's naar volle tevredenheid.


Ik ben sowieso geen fan van Franse auto's.
Heb een Renault gehad en daar mankeerde altijd wel wat aan.
Vriendin heeft de C1,ik heb dus de Alto.
C1 vind ik zelf een stuk oncomfortabeler rijden dan de alto.
Maar ik denk dat je gewoon in beide eens een proefrit moet maken.

Voor deze Alto heb ik ook een Alto gehad (nieuw gekocht) en 7 jaar probleemloos mee gereden.
Verkocht ivm verhuizing naar buitenland.
Ik heb destijds proef gereden in een Fiat panda, Peugeot 106 en de Alto.

Edit: en mocht je toch net iets meer auto zoeken dan zou ik kijken naar een Fiat Punto of een Ford Fiësta.

Zelf vind ik trouwens de Twingo ook een ontzettend leuke auto.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 09-09-20 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:45

Wij hebben een Kia Picanto, echt een fijn autootje en lekker fel ook!
Zeer zuinig en sportief!

Zirkonia

Berichten: 3632
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:48

chanicha schreef:
Wij hebben een Kia Picanto, echt een fijn autootje en lekker fel ook!
Zeer zuinig en sportief!


Ik wilde net de Kia Rio voorstellen :)
Deze rijd ik zelf zonder kinderen, maar mijn schoonzus rijdt hem met een baby. Mijn andere schoonzus rijdt de picanto met een baby, het past wel maar wat ruimer zoals de Rio is fijner.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:49

Japanners bouwen degelijke autos :j
Ze worden overigens gemaakt in India.
Stadgenoot rijdt in een Alto van 1983 en dat ding rijdt als een zonnetje _O-

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Fijne, zuinige 4 deurs auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:54

Idd...japanners bouwen wel goede auto's. Bijna 11 jaar een aygo gehad (nieuw gekocht) en dat ding had echt nooit wat. Het is dat ie 2 deuren tekort kwam, anders had ik hem nog niet weg gedaan.
Nu bijna een jaar een renault Clio station. Het verschil tussen clio en clio station was zo klein dat ik maar gelijk de grootste heb gekocht. Mooi veel kofferbakruimte.

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fijne, zuinige 4 deurs auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:56

Hier zeer goede ervaringen met de Fiat Punto (Evo)!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Fijne, zuinige 4 deurs auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:59

Als je twijfelt tussen Frans en Aziaat, zou ik zeker voor de Aziatische auto gaan. Alto dus!

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:01

Ik vind de C1 wel een te kleine auto. Zeker met maxi cosi vraag ik me af of je die zonder te wurmen door de deur heen krijgt.

Inderdaad Kia Picanto, Kia Rio of Toyota Verso?
Die laatste heeft mijn vader gekocht ivm de hoge instap. Die had de Toyota Yaris, die een flink stuk lager ligt.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:02

Wij zijn vorig jaar van een Aygo naar een Alto gegaan, en ik vind het voor het gevoel veel meer auto. Als de C1 vergelijkbaar is met de Aygo (wij hadden wel een oudere, 2008) zou ik voor de Alto gaan, maar ik weet niet hoe de nieuwere types rijden :)

Wil je net iets meer, dan vind ik de Ford Fiesta mooi, al hadden wij iets moeite die in de prijsklasse te vinden waarin we zochten (vergelijkbaar met jou).

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:07

Mijn Peugeot 107 heeft ook 4 deurs en is behoorlijk zuinig! Vergelijkbaar met de C1 en geloof inderdaad ook de Aygo.
Ik heb hiervoor een Beetle gehad en er ging een wereld voor me open aan zuinigheid. Vind de ruimte trouwens van binnen niet tegenvallen voor zo'n klein dinky toy.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:10

Je kan ze lelijk vinden, maar ik ben ontzettend blij met mijn Fiat Panda!

Ruime deuren achter zodat je goed bij de achterbank kan.

Het nieuwste model vanaf 2013 ziet er ook een stuk sportiever uit dan de 2 voorgaande modellen.

Ik heb er zelf één van serie 2, uit 2008 met 125 op de teller voor €3000. Behoorlijk prijzig, maar ik heb dan ook een automaat. De schakel waren een stuk goedkoper.

Ik rijd er 1:17 mee.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:24

Goof schreef:
Als je een kind achterin hebt zou ik persoonlijk nooit voor zo'n mini-auto gaan. Dan zou ik echt gaan voor net iets steviger en degelijker en meer kreukelzone.

Dat dus


miccamaaike schreef:
Als je twijfelt tussen Frans en Aziaat, zou ik zeker voor de Aziatische auto gaan. Alto dus!

Het merkje op de motorkap zegt al járen niet meer waar een auto gebouwd wordt. De C1 komt bijvoorbeeld uit Tsjechië en is een zusje van de Peugeot 106/107 en de Toyota Aygo.

Toch is er wel iets waar van dat vooroordeel, maar dan moet je dus een model zien te vinden dat uit een fabriek uit Japans komt. De meeste Swifts komen b.v. uit de Suzuki fabriek in de UK, ik meen begrepen te hebben dat de Swift Sport uit de Japanse fabriek komt.

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Fijne, zuinige 4 deurs auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:40

Japanners zijn betere auto's maar de C1, 107 en de aygo zijn zelfde auto's.

Als je twijfelt tussen een C1 of alto gewoon proefrit maken. Dan kun je zelf aanvoelen wat het beste rijdt voor jou.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Fijne, zuinige 4 deurs auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:47

Als je moet kiezen tussen de alto of de c1 zou ik voor de alto gaan.

Maar ga wel mee met mijn voorgangers, ik zou niet voor zo'n kleine auto kiezen.

Mijn moeder heeft een alto gehad, super fijn stadsautotje! Absoluut. Nooit kapot en reed als een zonnetje.
Maar voor de snelweg? halfuur per dag? nah ... ik had het idee dat ik opsteeg er mee als ik 100 reed ..

Met een kleine achterin zou ik ook voor iets meer auto kiezen. Dan is een fiesta bijvoorbeeld in mijn ogen toch net iets meer auto dan een alto.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:51

Citaat:
Als je een kind achterin hebt zou ik persoonlijk nooit voor zo'n mini-auto gaan. Dan zou ik echt gaan voor net iets steviger en degelijker en meer kreukelzone.
Voor 5000 kun je een prima 2e hands auto kopen. Je hebt duidelijke eisen, dus die zou ik gewoon als zoekterm invullen op de autosites en dan kijken wat je opties zijn. Dan gewoon wat proefritten gaan maken en daarop je keuze baseren.


Wanneer je een boodschappen autootje zoekt, veel in de bebouwde kom rijd prima maar, daarbuiten zou ik al die kleine dingen schrappen.

Mijn man heeft op de afrit van een snelweg een ongeluk gehad met een Aygo, nieuw model, op goede banden, enkel de stoel waarop hij zat was nog heel. Ik zit elke dag op de weg en hou me hart vast bij zulke autootjes met kids achterin op de snelweg. Krijg een ongeluk met een vrachwagen, brrr.

Met je budget koop je ook een slagje groter met een wat veiligere kreukelzone.
Daarbij zijn de kleine autootjes nu erg overprijsd op het moment.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:52

C1 vond ik niet echt een fijne auto. Weinig ruimte achterin voor de kinderstoel en de kofferbak is helemaal mini. Ik had ook echt het gevoel de kreukelzone te zijn.

Mijn advies is om gewoon wat testritjes te doen bij een garage die meer opties heeft om te kijken wat goed bevalt.

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Fijne, zuinige 4 deurs auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:58

Mijn Citroën was een rijdende ramp qua storingen, dus dat zou ik sowieso niet doen. Bovendien zou ik qua veiligheid liever 5000 euro neerleggen voor een wat grotere auto met een hogere km-stand, dan zo'n heel kleintje met minder kilometers op de teller, maar waarbij jij en je kind de kreukelzone vormen. Je zou eens naar Kia's kunnen kijken, een Rio is ook nog vrij compact, ze zijn degelijk en niet zo idioot duur.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:06

Vergeet de Chevrolet Spark (bifuel) niet. Hoewel niet heel hoog zit je ook niet enorm laag. 5-deurs en op gas dus lekker goedkoop je kilometers maken.

De c1/aygo/106 zijn inderdaad hetzelfde en ik vond ze een bizar slechte wegligging hebben op de snelweg.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:13

Ik heb een Opel Karl en na verschillende kleine auto's te hebben gehad ben ik helemaal happy en zou ik zo weer voor een Opel Karl kiezen. Zuinig, meer auto dan de c1, ik heb niet echt een dure uitvoering maar toch zit er bijvoorbeeld city drive, start - stop en cruise control op. Is al twee keer meegeweest op roadtrip richting Italië en gedraag zich ook keurig in de bergen :D

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:14

Hier in i10.

1/18--19

Fijne overzichtelijke auto en mijne is 4 deurs.
Redelijk goedkoop in onderhoud. 2999 gekost met 134 op teller plus nieuwe distributieriem.
Alleen jammer dat de handelaar de uitlaat met hobbybobkit had vast gemaakt.
2008.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:16

manonutjuh schreef:
Ik heb een Daihatsu Sirion gehad, fijne auto.


Deze is inderdaad echt top! Super ruime, zuinige auto met hogere instap. Mijn oma van 89 stapte hier ook altijd prima in en hij reed als een trein.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:02

Saul schreef:
Als je moet kiezen tussen de alto of de c1 zou ik voor de alto gaan.

Maar ga wel mee met mijn voorgangers, ik zou niet voor zo'n kleine auto kiezen.

Mijn moeder heeft een alto gehad, super fijn stadsautotje! Absoluut. Nooit kapot en reed als een zonnetje.
Maar voor de snelweg? halfuur per dag? nah ... ik had het idee dat ik opsteeg er mee als ik 100 reed ..

Met een kleine achterin zou ik ook voor iets meer auto kiezen. Dan is een fiesta bijvoorbeeld in mijn ogen toch net iets meer auto dan een alto.


Ik heb een tijd een Alto gehad, die reed prima op de snelweg hoor voor zo'n kleintje. Was wel een nieuwe type, maar daar kon ik echt prima 120/130 meerijden. Nu je maar 100 mag overdag, is dat al helemaal geen issue meer lijkt me. Heb er ook nog een poosje onze zoon (toen baby) in vervoerd en ook dat ging prima. Daarna wel overgegaan op flink grotere auto omdat dat praktischer was. Maar die auto kon je best prima mee op de snelweg voor zo'n klein gebakje.

nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:04

Ik heb een peugeot 108.
Heel zuinig. Kan er 600 km mee rijden ong. Volle tank kost mij max. €45 in Nederland.
Qua verzekering etc. ben ik zelf rond de 50 a 60 euro kwijt. Maar dat komt door mijn leeftijd.
Maar anders zou die ook minder zijn.