Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight
Citaat:Naar mijn weten betaal je vermogensbelasting over een woning die je bezit maar niet bewoond.
Maar het verstandigste is om dit goed bij een financiëel adviseur voor te leggen
Citaat:Als je met je vriend een huis koopt, ga je dan een samenlevingscontract aan? Je kan maar één fiscaal partner tegelijk hebben. Je kan op dat moment geen fiscaal partner meer zijn van je broer.
Wonen jouw broer en jij in het huis wat verkocht gaat wonen? Gaat jouw broer zijn helft ook verkopen of blijft hij in de woning wonen?
De belastingdienst heeft goede informatie staan op hun site.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aarde+huis
Citaat:Een complexe financiele situatie als dit zou ik niet op bokt uitzoeken maar dit door een financieel adviseur/accountant en/of notaris laten uitzoeken.
Schoonvaders zou ik hier met alle respect buiten laten tenzij hij financieel onderlegd is.
M_arjolein schreef:Als je broer niet op hetzelfde adres staat ingeschreven ben je ook geen fiscaal partner
https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... doqjffqjgj
LaCiega schreef:M_arjolein schreef:Als je broer niet op hetzelfde adres staat ingeschreven ben je ook geen fiscaal partner
https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... doqjffqjgj
Bednakt voor je antwoord! Ik heb even im je link gekeken.
Ik dacht juist dt we nog wel altijd fiscaal partner waren:
U was met die ander in het voorgaande aangiftejaar ook al fiscale partners.
Hierom. Maar als dt niet zo is zou dat denk ik al een hoop van mij vragen schelen! Ik ga er morgen nog maar eens ruatig naar kijken
LaCiega schreef:Ik woon in het huis, mijn broer niet. Mijn broer is nog student en kan niet mijn deel overkopen. Daarnaast moet een van de eigenaren de woning bewonen en mag hij niet verhuurd worden (een huurder bij de koper in of een eerstegrads familielid mag wel). Mijn broer is ook niet van plan meer naar deze stad terug te komen en woont nu totaal ergens anders.
garffpamela schreef:Het enige is denk ik als de woning verkocht wordt dat de verkoopopbrengst voor jouw broer, als hij het op een spaarrekening zet, belast is in box 3.
Ik zou Sowieso wel even vooraf langs een notaris gaan ook om te zorgen dat jouw deel veilig gesteld is bij een GP. Het huwelijksvermogensrecht is wel aangepast, maar ik zou je even goed vooraf laten informeren.
Rennie89 schreef:Als je een huis hebt zonder hypotheek, dus volledig eigen geld, dan mag je dit gewoon verhuren. Niemand kan bepalen voor jou wat je met jouw huis doet. Als je een hypotheek hebt moet je toestemming hebben van de bank, dat is wat anders. Maar een volledig eigen Afgekochte woning is van jou, en daar zitten geen regels aan verbonden.
M_arjolein schreef:LaCiega schreef:
Bednakt voor je antwoord! Ik heb even im je link gekeken.
Ik dacht juist dt we nog wel altijd fiscaal partner waren:
U was met die ander in het voorgaande aangiftejaar ook al fiscale partners.
Hierom. Maar als dt niet zo is zou dat denk ik al een hoop van mij vragen schelen! Ik ga er morgen nog maar eens ruatig naar kijken
Dat is alleen als je aan deze voorwaarde voldoet:
U bent niet getrouwd, maar staat allebei op hetzelfde woonadres ingeschreven bij de gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP) en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden
garffpamela schreef:Het enige is denk ik als de woning verkocht wordt dat de verkoopopbrengst voor jouw broer, als hij het op een spaarrekening zet, belast is in box 3.
Ik zou Sowieso wel even vooraf langs een notaris gaan ook om te zorgen dat jouw deel veilig gesteld is bij een GP. Het huwelijksvermogensrecht is wel aangepast, maar ik zou je even goed vooraf laten informeren.
Rennie89 schreef:Als je een huis hebt zonder hypotheek, dus volledig eigen geld, dan mag je dit gewoon verhuren. Niemand kan bepalen voor jou wat je met jouw huis doet. Als je een hypotheek hebt moet je toestemming hebben van de bank, dat is wat anders. Maar een volledig eigen Afgekochte woning is van jou, en daar zitten geen regels aan verbonden.
lenaa_tje schreef:garffpamela schreef:Het enige is denk ik als de woning verkocht wordt dat de verkoopopbrengst voor jouw broer, als hij het op een spaarrekening zet, belast is in box 3.
Aanvullend op het bericht hierboven ook voor je broer is het belangrijk dat alles goed geregeld wordt en dat hij hier ook niet slechter van wordt. Jullie hebben denk ik niet voor niks een keuze gemaakt op samen een huis te kopen. Zou hij extra belast worden omdat jij hebt gewoond moet daar (lijkt mij) ook rekening mee gehouden moeten worden in een berekening.
-Namiro- schreef:Rennie89 schreef:Als je een huis hebt zonder hypotheek, dus volledig eigen geld, dan mag je dit gewoon verhuren. Niemand kan bepalen voor jou wat je met jouw huis doet. Als je een hypotheek hebt moet je toestemming hebben van de bank, dat is wat anders. Maar een volledig eigen Afgekochte woning is van jou, en daar zitten geen regels aan verbonden.
Dit is niet helemaal juist.
Als TS een woning van bijv. Een woningcorporatie gekocht heeft stellen zij vaak deze eisen. Je moet de woning zelf bewonen en mag de woning de eerste x jaar niet verhuren.
Deze eisen zijn dan opgenomen in de akte van levering en daarvan mag, zonder toestemming van de verkoper, niet afgeweken worden.
Rennie89 schreef:Ooja die koopgarant woningen! Helemaal vergeten. Maar zou nooit met eigen geld die woningen kopen want de overwaarde word ook verdeeld tussen de particulier verkoper en de woningbouw. Dus hoop dat dit niet het geval is.
lenaa_tje schreef:Mijn reactie ging over het belastbare. Als je broer hier extra belasting op moet betalen (de overwaarde) omdat hij niet direct een nieuw huis koopt moet dat wel berekend worden.
Ook iets over die 3 jaar moet misschien dan vast gelegd worden. Wat als je broer over 3 jaar (in deze gekke markt) niet alleen een huis weer kan kopen omdat hij geen hypotheek kan krijgen.
Citaat:Je doet er goed aan je hier zorgvuldig over te laten informeren. Want voor jou lijkt het misschien handiger als je geen fiscaal partner van je broer bent (wat ik overigens betwijfel), maar voor je broer zou dat redelijk funest kunnen zijn.
Immers: als hij die woning niet meer als hoofdverblijf heeft, en ook op andere wijze niet meer voor het fiscaal partnerschap met jou in aanmerking komt, betekent het dat het huis voor hem naar box 3 migreert en dat betekent dat hij er per direct vermogensrendementsheffing over gaat betalen. En dat kan best wel in de papieren lopen. Dat kan weer anders liggen als het huis te koop staat.
Dat betekent dat je er met elkaar goed over moet nadenken wie wanneer waar staat ingeschreven, wanneer je je huis te koop zet en wat de fiscale gevolgen zijn, want reken er maar op dat de fiscus deze regeling vrij strak toepast.
Ten aanzien van je nieuwe huis: als je dat huis koopt met je huidige partner samen, kan je met hem een fiscaal partnerschap aangaan. Je kan niet tegelijk met je broer en met je partner fiscaal partner zijn. Voor jou zal het al snel aantrekkelijk zijn om het huis met je partner als 'regulier' box 1 huis te hebben, omdat je daar hypotheekrente voor moet betalen, die je graag aftrekbaar wil hebben. Zolang je andere huis maar te koop staat, kan je migratie naar box 3 vaak voorkomen. En dat is jouw grootste belang, omdat je sowieso voor je hypotheekvrije huis geen hypotheekrenteaftrek hebt en je belang dus vooral het voorkomen van vermogensrendementsheffing is.
Dus: laat met je broer en je partner samen even een duidelijke strategie uitdenken. Als je iemand nodig hebt die dit specifiek voor dit soort situaties goed kan, dan kan ik je wel iemand adviseren.
veerledec schreef:Je begrijpt dat die overwaarde regeling in het nadeel is voor belastingplichtige toch?
Sinds wanneer woont je broer al elders? Als hij op 1 januari van dit jaar ergens anders woonde, dan heeft hij het huis in Box 3.
FloortjeM, de regeling die jij bedoelt voor als het huis te koop staat, geldt alleen als het huis leegstaat.
veerledec schreef:Je begrijpt dat die overwaarde regeling in het nadeel is voor belastingplichtige toch?
Sinds wanneer woont je broer al elders? Als hij op 1 januari van dit jaar ergens anders woonde, dan heeft hij het huis in Box 3.
FloortjeM, de regeling die jij bedoelt voor als het huis te koop staat, geldt alleen als het huis leegstaat.
LaCiega schreef:veerledec schreef:Je begrijpt dat die overwaarde regeling in het nadeel is voor belastingplichtige toch?
Nee, dat wist ik niet? Ik dacht dat dat geld dan gewoon tijdelijk ergens geparkeerd staat en er niks mee gebeurt, en dat er die drie jaar dus ook geen belasting over betaald wordt.
Mijn broer woont al sinds vorig jaar elders, in het buitenland, voor zijn studie.
Gebruikers op dit forum: Astridhorse, Babsiej, BalouArera, Faniek, fleurtjeuh, friezenfan2, haffjechip, heidiLOVER, Mariett, nafkedemi, Sjokki, xxmichellexx, xxxmh en 49 bezoekers