Wat voor boom is dit?

Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elsje123

Wat voor boom is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 08:42

Hallo,

Sinds februari hebben wij de paarden aan huis *\o/* We hebbeN een paddock gemaakt en naast de paddock staan twee bomen, waarvan we niet weten wat voor bomen het zijn. Aangezien er toch pittig wat bomen zijn die giftig zijn voor paarden, willen we zeker weten wat voor bomen het zijn.

In eerste instantie dachten we aan lijsterbes. Een licht giftige boom voor paarden. Niet ideaal, maar als we kunnen voorkomen dat ze er (bijna) niet van eten, dan is het acceptabel. We hebben namelijk enorme moeite om mooie, gezonde bomen te kappen, dus als het niet moet, dan liever niet.

Nu heeft mijn moeder ook een lijsterbes en die is al helemaal oranje gekleurd door de besjes, terwijl er nog niet één besje bij ons aan de boom zit. Dat maakt ons weer aan het twijfelen wat voor boom het is. Ik moet wel zeggen dat van de zomer, met de grote droogte, de hele top van de boom kaal was, net of ie te weinig water kreeg. Zou dat ook een reden zijn om geen besjes te hebben?

Dus de vraag: wie kan me vertellen wat voor bomen we hebben staan.

Ps. Let niet op al het hooi naast de voerbak, het hooi is nogal grofstengelig, de heren vinden niet alles lekker, dus gooien dat dan gewoon op de grond! -O- Stelletje verspillers!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk zijn de foto’s duidelijk genoeg, anders zal ik proberen vandaag nog gedetailleerdere foto’s te maken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

hasufel

Re: Wat voor boom is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:44

Volgens mij een es

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:47

Es inderdaad (fraxinus).

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 09:02

Ah! Dank jullie wel! We zaten dus helemaal op het verkeerde spoor! Ik ga eens opzoeken hoe het met de giftigheid van een es zit voor paarden!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:51

Die kalende takken zou kunnen duiden op essentakziekte
Dan Kun je ze toch beter ruimen

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 10:26

Dank voor je reactie. Ik was blij dat een es niet giftig lijkt te zijn, maar ik kwam idd de essentakziekte tegen in mijn zoektocht. Misschien idd toch maar weghalen dan, maar dan gaat het niet om gezonde bomen zullen we maar zeggen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie