Bedrijfsmakelaars op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

EvaC

Bedrijfsmakelaars op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 14:57

Ik hoop dat het hier goed staat :+

Mijn vriend heeft zijn eigen garagebedrijf waarvoor hij op dit moment een garagepand huurt. In ons huurcontract staat dat wij eerste recht op koop hebben. Nou heeft onze huurbaas onlangs besloten dat hij alles wil gaan verkopen. Dit houdt in dat het garagepand, tankstation, het woonhuis, bijgebouwen en grond te koop zijn. Wij hebben afgelopen maandag aangegeven gebruik te willen maken van dit recht en dus breekt er voor ons een spannende tijd aan.

We hebben de verkoopbrochure en de vraagprijs ontvangen en het nodige onderzoek gedaan op internet wat er allemaal bij komt kijken om dit voor ons mogelijk te maken. Onze eerste stap is nu een aankoopmakelaar regelen en het pand e.d. laten taxeren. Daar ben ik druk mee bezig. Het dossier voor dit adres heb ik vanmorgen opgevraagd bij de gemeente.

Wat me echter verbaasd in dit verhaal is dat de verkoopmakelaar mij zojuist een mail stuurt met daarin de vraag dit z.s.m. te regelen omdat ze wil dat het pand volgende week getaxeerd wordt door onze partij. De communicatie met hen verloopt sowieso een beetje vreemd. Maar ik vraag me af of hier wel zo'n termijn aan gesteld mag worden. Het komt op mij over als pushen en daar hou ik totaal niet van. Zeker niet als het met zulke grote beslissingen en grote bedragen te maken heeft.

Kan iemand mij vertellen of dit een reguliere gang van zaken is? En zo niet, hoe het dan wel hoort te gaan? Op Google kom ik alleen mooie verkooppraatjes van makelaars tegen, geen ervaringen of gestelde regels.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:51

Ik heb er geen verstand van, maar ik kan me voorstellen dat er wel een termijn wordt gegeven. Het zijn spannende tijden en de huizenprijzen liggen huizenhoog. Zij willen verkopen, jullie mogen dan wel het eerste recht hebben, maar zij willen er zo snel mogelijk vanaf. Het kan zijn dat jij dat pushen vind en er langer over na wil denken, maar daar hebben zij niks mee te maken, zij hebben de knoop immers al doorgehakt.
Blijf in gesprek, en blijf vriendelijk. Leg uit dat je het eng vind en onthou dat je meer gedaan krijgt als je zo aardig en meewerkend mogelijk blijft. Succes, ik ga duimen voor jullie!

Tja...

Sure_lee

Re: Bedrijfsmakelaars op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:57

Ik heb geen ervaring. maar wat spannend Eva!
Succes.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 16:14

Storm schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar ik kan me voorstellen dat er wel een termijn wordt gegeven. Het zijn spannende tijden en de huizenprijzen liggen huizenhoog. Zij willen verkopen, jullie mogen dan wel het eerste recht hebben, maar zij willen er zo snel mogelijk vanaf. Het kan zijn dat jij dat pushen vind en er langer over na wil denken, maar daar hebben zij niks mee te maken, zij hebben de knoop immers al doorgehakt.
Blijf in gesprek, en blijf vriendelijk. Leg uit dat je het eng vind en onthou dat je meer gedaan krijgt als je zo aardig en meewerkend mogelijk blijft. Succes, ik ga duimen voor jullie!

Langer nadenken hoeven we niet. De verkoopmakelaar belde ons in april met de vraag of we het niet even wilden kopen, wij hebben toen gevraagd om een brochure of iig een beschrijving van dat wat te koop aangeboden wordt en een vraagprijs. We hebben daarna herhaaldelijk gebeld met de vraag dit naar ons te sturen. Dit is uiteindelijk pas eind juli naar ons opgestuurd. In verband met vakanties hebben we daarom toen afgesproken hier afgelopen maandag op terug te komen. Nadenken hebben we voldoende gedaan in de tussentijd ;) Het komt op mij nu over alsof er nu ineens "spoed" is met verkopen omdat de makelaar in de tussenliggende maanden eigenlijk niets gedaan heeft.

Eng vinden we het niet, gewoon gezonde spanning. Uiteraard blijven we met elkaar in gesprek, we staan ook op goede voet met onze huurbaas en dat willen we ook graag zo houden.

Sure_lee schreef:
Ik heb geen ervaring. maar wat spannend Eva!
Succes.

Dankjewel :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:58

Man zegt; Hij heeft waarschijnlijk een andere partij met interesse en daarom pusht ie. Er zit geen wettelijke termijn op wat betreft jou taxatie dus hij mag dit niet van je eisen, hij kan je niet dwingen. De kans is alleen heel groot dat er meer interesse is.
Het kan ook het creëren van exclusiviteit en urgentie zijn om de prijs op te drijven.
Afhankelijk van jou contract, met dus recht van eerste koop, mag je er zo lang over doen als je wil. Waarschijnlijk staat er geen specifieke termijn in je contract opgenomen waarbinnen jij bij aanbieden van woning/bedrijf moet beslissen maar behoud jij dus wel je recht. Makelaars zijn bang dat ze met een pand in hun maag komen te zitten en willen van dit pand af, dus van dat recht van eerste koop af. Zo lang jij geintreseerd/bezig bent mag hij het namelijk niet aan een ander verkopen.
Laat je niet gek maken en neem de tijd, tenzij er iets specifiek in je contract staat over dit recht.

Velvet V. Negro Z2 +5
Ceasar V. Houston M1 + 1
Florence V. Krack C. M2 + 3

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:24

Ik heb er verder ook geen verstand van, maar ik lees "tankstation".
Hebben jullie informatie ontvangen over het tankstation? Iinstallatie- en keuringscertificaten van de ondergrondse tanks. Hoe oud zijn ze een wanneer moeten die weer gekeurd worden? Wanneer moet de bodemweerstandsmeting worden herhaald? Vraag naar de meest recente rapporten.
Idem voor de vloeistofdicht verklaring van de vloer van het tankstation en de onderhoudshistorie.
En de rapporten van de peilbuis onderzoeken van de laatste 5 jaar.

Lees je goed in, want hier kunnen flinke onverwachte kosten uit voortkomen.

Spannend traject zijn jullie mee bezig. Veel succes!

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 10:21

flooooo schreef:
Man zegt; Hij heeft waarschijnlijk een andere partij met interesse en daarom pusht ie. Er zit geen wettelijke termijn op wat betreft jou taxatie dus hij mag dit niet van je eisen, hij kan je niet dwingen. De kans is alleen heel groot dat er meer interesse is.
Het kan ook het creëren van exclusiviteit en urgentie zijn om de prijs op te drijven.
Afhankelijk van jou contract, met dus recht van eerste koop, mag je er zo lang over doen als je wil. Waarschijnlijk staat er geen specifieke termijn in je contract opgenomen waarbinnen jij bij aanbieden van woning/bedrijf moet beslissen maar behoud jij dus wel je recht. Makelaars zijn bang dat ze met een pand in hun maag komen te zitten en willen van dit pand af, dus van dat recht van eerste koop af. Zo lang jij geintreseerd/bezig bent mag hij het namelijk niet aan een ander verkopen.
Laat je niet gek maken en neem de tijd, tenzij er iets specifiek in je contract staat over dit recht.

Dankjewel voor het vragen! Hier heb ik echt wat aan. Goed om te weten dat er geen wettelijke termijn zit op de taxatie. Ik heb van de verkoopmakelaar ook geen reactie meer gekregen nadat ik aangaf dat onze potentiële makelaar een doorlooptijd heeft van 3 weken.

Er staat inderdaad geen termijn in ons contract opgenomen over het beslissen voor ons recht van eerste koop. Wel hebben we via mail aangegeven dat we hier graag gebruik van willen maken en zijn we daarna het proces in gestapt.

Roodvos schreef:
Ik heb er verder ook geen verstand van, maar ik lees "tankstation".
Hebben jullie informatie ontvangen over het tankstation? Iinstallatie- en keuringscertificaten van de ondergrondse tanks. Hoe oud zijn ze een wanneer moeten die weer gekeurd worden? Wanneer moet de bodemweerstandsmeting worden herhaald? Vraag naar de meest recente rapporten.
Idem voor de vloeistofdicht verklaring van de vloer van het tankstation en de onderhoudshistorie.
En de rapporten van de peilbuis onderzoeken van de laatste 5 jaar.

Lees je goed in, want hier kunnen flinke onverwachte kosten uit voortkomen.

Spannend traject zijn jullie mee bezig. Veel succes!

Heel erg bedankt! We hebben in de verkoopbrochure wel wat informatie staan over het tankstation, maar niet de info die jij noemt. Van onze makelaar begreep ik dat vanwege dit tankstation ook een speciale taxateur moet komen, dus ik neem aan dat zij dit allemaal wel weet. Ik ga het wel noteren zodat we zeker weten dat dit allemaal aan bod komt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:54

Vertrouw niet op een ander wat je zelf kan uitzoeken. Ik stuur je even een PB met uitgebreide informatie.

Waar ik een beetje “bang” voor ben is dat binnenkort (misschien zelfs nog dit jaar) de ondergrondse brandstoftanks opnieuw gekeurd moeten worden. Een paar jaar geleden zijn de regels op dat gebied voor tankstations flink aangescherpt, en dat daarom de huidige eigenaar/verhuurder er nu nog snel vanaf wil.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

flooooo

Re: Bedrijfsmakelaars op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:46

Ik zou idd een onafhankelijk makelaar meenemen maar dat doe je dus al. Als er geen termijn in jou contract staat én je hebt zwart op wit dat je interesse hebt dan voldoe jij aan jou recht van eerste koop. Dat weet die andere makelaar ook dondersgoed. Die wil alleen zo snel mogelijk voor de beste prijs verkopen waarschijnlijk. In ieder geval heel veel succes, van tankstations heeft man dan weer minder verstand.

Velvet V. Negro Z2 +5
Ceasar V. Houston M1 + 1
Florence V. Krack C. M2 + 3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie