Mijn vriend heeft zijn eigen garagebedrijf waarvoor hij op dit moment een garagepand huurt. In ons huurcontract staat dat wij eerste recht op koop hebben. Nou heeft onze huurbaas onlangs besloten dat hij alles wil gaan verkopen. Dit houdt in dat het garagepand, tankstation, het woonhuis, bijgebouwen en grond te koop zijn. Wij hebben afgelopen maandag aangegeven gebruik te willen maken van dit recht en dus breekt er voor ons een spannende tijd aan.
We hebben de verkoopbrochure en de vraagprijs ontvangen en het nodige onderzoek gedaan op internet wat er allemaal bij komt kijken om dit voor ons mogelijk te maken. Onze eerste stap is nu een aankoopmakelaar regelen en het pand e.d. laten taxeren. Daar ben ik druk mee bezig. Het dossier voor dit adres heb ik vanmorgen opgevraagd bij de gemeente.
Wat me echter verbaasd in dit verhaal is dat de verkoopmakelaar mij zojuist een mail stuurt met daarin de vraag dit z.s.m. te regelen omdat ze wil dat het pand volgende week getaxeerd wordt door onze partij. De communicatie met hen verloopt sowieso een beetje vreemd. Maar ik vraag me af of hier wel zo'n termijn aan gesteld mag worden. Het komt op mij over als pushen en daar hou ik totaal niet van. Zeker niet als het met zulke grote beslissingen en grote bedragen te maken heeft.
Kan iemand mij vertellen of dit een reguliere gang van zaken is? En zo niet, hoe het dan wel hoort te gaan? Op Google kom ik alleen mooie verkooppraatjes van makelaars tegen, geen ervaringen of gestelde regels.