Eerste huurhuis

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 10279
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Eerste huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 18:35

Hallo bokkers.

Ik ben vandaag begonnen met de zoektocht naar een huurhuisje voor mij alleen. Ik ben nu 23 en merk dat ik steeds meer behoefte heb aan een plek voor mijzelf.

Momenteel doe ik nog een studie en kan ik het nog niet betalen om een huis te huren. Ik ga eerst mijn studie afmaken (laatste jaar) daarna mijn schuld zover mogelijk afbetalen. Natuurlijk weet ik dat het langer kan duren voordat je in aanmerking komt. Daarom twijfel ik ook nog over kopen.

Hoe ging dat bij jullie? Wat zijn dingen die je echt moet weten en dingen wat je niet moet doen. Ervaringen zijn welkom zowel goed als slecht en natuurlijk ben ik erg benieuwd hoe het bij jullie ging!

Ik heb geen haast maar ben wel vaker aan het oriënteren naar een eigen plekje.

Juut

Berichten: 6961
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:40

Stap 1: sta je al ingeschreven? Want het kan verrektes lang duren voordat je eindelijk een woning krijgt toegewezen...
Particulier huren zou ik ook naar kijken: meestal betaal je je scheel, maar zelf huur ik ook particulier voor een redelijk goedkope prijs.

Telpeva

Berichten: 15681
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:16

Wat ik zelf prettig vond was om alvast te berekenen wat voor maandelijkse kosten er dan zoal aan gaan komen (degene die je al hebt blijven natuurlijk, maar er komen er meer bij), of ik in aanmerking kwam voor subsidies en zo door... Zodra je dat een beetje weet hoeveel geld je per maand verbruikt dan kan je dat naast je maandelijkse inkomen leggen en van daaruit bepalen wat je ongeveer maximaal elke maand aan huur zou willen besteden.

Denk aan maandelijkse uitgaven als:
huur,
stroom en gas,
internet en tv,
mobiele telefoon kosten,
inboedelverzekering,
boodschappen,
kosten voor huisdieren (voeding, stalling, verzekering, spaarpotje, belasting enz)
water,
zorgverzekeringen,
autoverzekering(en), wegenbelasting en benzine.
Mogelijk ben ik een paar dingen vergeten

Je kunt nu ook al uitzoeken of je in aanmerking komt voor huurtoeslag, hier is een linkje
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ag-krijgen


Veel plezier alvast met de voorpret :D

Blue_flower
Berichten: 2103
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Eerste huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:20

Onder welk leen stelsel val je? Kijk en bedenk goed of het verstandig is om volop af te betalen. Onder met name het oude stelsel, inclusief berekening van je verplicht af te betalen deel, kan het wel eens verstandig zijn om je aan het minimum te houden.

Hutcherson

Berichten: 8038
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Eerste huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:50

Wat je echt moet weten is dat je echt niet zomaar aan een huurwoning komt. De sociale huurwoningen (met een max huur van €730 euro ongeveer) zijn voor mensen die niet boven een bepaald inkomen zitten. Gezinnen krijgen voorkeur boven een alleenstaande en hoe langer je ingeschreven staat, hoe meer kans je hebt op de woning. Soms staan er 800(!!!) mensen op de wachtlijst voor een woning.
Dus schrijf je 1 bij een woning coorperatie waar je wilt wonen.
Ik moest dat doen toen ik 18 werd. Dus sta nu bijna 10 jaar ingeschreven. Dus ik begin nu kansen te krijgen als ik een andere huurwoning zou willen.
Je hebt ook de vrije sector. Je moet 3 of 4 keer de maandhuur verdienen per maand. Dat moet je kunnen aantonen. De prijzen zijn skyhigh. Je vindt bijna niks onder de 900€.
Dan zou je echt van een particulier moeten huren en die huisjes zijn zeer schaars.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:06

Ik woon in het oosten en heb enorm geluk gehad: na mijn studie ingeschreven bij de woningbouw en binnen twee maand een eigen flat!

Het is zaak om iedere week direct te reageren bij het aanbod van je woningbouwvereniging. Via loting kon ik zo snel aan een flat komen. Het is dus zeker niet onmogelijk maar kan wel even duren. Buiten de Randstad is de wachtlijst wel echt korter hoor... (Je profiel zegt dat je in Drenthe zit, dus daar ga ik even vanuit!)

En wanneer je een flat krijgt toegewezen, direct weer inschrijven. (En mocht je daarna voor een koopwoning gaan, evt. met partner, ook weer inschrijven... je weet nooit wat er gebeurt, en dan heb je i.i.g. wachttijd opgebouwd. Kost jaarlijks minder dan twee tientjes en dan heb je i.i.g. wat zekerheid).

Wegens burenoverlast ben ik uiteindelijk voor een eigen woning gegaan, maar ik had geluk dat ik nog net in de regeling viel dat de studiekosten werden kwijtgescholden bij ontvangst van diploma. Van de hypotheekadviseur kreeg ik wel mee dat studieschuld niet per se een probleem is hoor! Wel moet je bij eigen woning uiteraard rekening houden met hogere kosten, en ook eenmalige k.k. Opnieuw, ik woon in het oosten, dus ik kon goedkoop kopen, en ben uiteindelijk voor een eengezinswoning met relatief grote tuin niet heel veel meer kwijt dan voor mijn flat destijds, maar daar moet je echt maar net geluk mee hebben....

Advies is dus voornamelijk: op tijd erbij zijn, zéker bij sociale huur. En spaar wat je sparen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:16

Dag 1 ingeschreven en gereageerd op een woning. 3 dagen later kregen we mail dat we als eerste uitgeloot waren :+

Enorm veel mazzel gehad dus.

(Omgeving twente)

Zebrastreep

Berichten: 10279
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 23:16

@juut

eigenlijk nog maar net. Particulier zit ik ook aan te denken. Ik kan nu de komende 2 jaar eigenlijk nog niet het huis uit dus ik heb daarom ook niet heel veel haast.

@Telpeva

Thanks voor je lijstje zijn inderdaad veel dingen waar ik nog niet aan gedacht had. Meeste heb ik al wel zoals inderdaad kosten voor de paardjes en zorgverzekeringen en kosten voor de auto. Ik zal eens kijken hoe het zit met de huurtoeslag. Ik heb nu nergens een contract omdat ik studiefinanciering krijg en stagevergoeding en daar nu van kan rondkomen.

@blue_flower
Gelukkig onder het oude leenstelsel. Ik leen net zoveel als dat ik hiervoor kreeg. Ik zit na een jaar nog onder de 5000 euro. Als het goed is kan ik op mijn stageplek aan het werk en woon ik dus nog thuis. Ik blijf daarom ook nog even thuis wonen zodat ik die schuld kwijt kan.

@Hutcherson
Ligt er ook wel aan waar je wilt wonen. Ik vindt een dorpje met een stukje afstand tot een grotere plek ook niet heel erg. Ik krijg gewoon huurhuizen vanaf 400 euro wat nog wel te doen is. Daarom ga ik ook niet naar Groningen daar zijn de prijzen weer heel hoog. Ik sta nu op plek 206 dus valt mij echt nog mee.

@Fillis

Oh wat fijn dat je al zo snel een plekje hebt gevonden. Geluk moet je ook zeker hebben. Klopt ik woon in Drenthe en ben ook van plan om hier gewoon te blijven. Mijn paardjes staan echt op een top stal en daar wil ik ze ook graag laten dus genoeg redenen om hier te blijven. Meeste studiekosten worden inderdaad vrij gescholden dus ik heb nog mazzel dat het maar lenen voor 1 jaartje is. Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk te sparen omdat kopen nog wel iets aantrekkelijker lijkt. En misschien krijg ik inderdaad toch nog een vriend de komende jaren....

@love_western

Ja dat is echt mazzel hebben!