Hoe maken jullie thuis schoon?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe maken jullie thuis schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:14

Ik woon alleen, werk fulltime met nog hobbybaan ernaast, een paard en vaak in het weekend weg. Geen huisdieren. Dit even als disclaimer voor mijn schoonmaakroutine. Zo ziet het er op dit moment uit:

Elke dag: het aanrecht en tafels schoon, opruimen van vaat enzo moet gedaan zijn voor ik ga slapen
Elke week: de wc schoon en check het putje van de douche
Elke twee weken ongeveer : tegels van de badkamer, spoelbakken. Stofzuigen
Elke maand : mijn bed, bank stofzuigen

En ik zwiep met een bezem als ik denk dat het nodig is tussendoor. Ik dweil echt nog maar zelden :+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:17

poes schreef:
De onze kont om de week 4 uur. En ze werkt heel goed amai!

4 uur :oo

Hier komt de schoonmaakster eens per week 2 uur en dan is ook echt het hele huis schoon terwijl ik honden heb en tussendoor niets doe. Doet jouw schoonmaakster ook het strijken oid dan?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:24

Wij hebben 2 Dobby's robotstofzuigers die stofzuigen, dat scheelt doordeweeks enorm veel. Verder is het elke dag een beetje en in het weekend alles aan kant. Straks ga ik minder werken en wordt het huishouden meer mijn probleem, dan wil ik wat gestructureerde met iets van een app aan de gang ofzo.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:32

Nee vroeger was het wekelijks. Oud huis met veel trappen. Soms plooit ze de was als die rondslingert. Doet wel veel ramen en kastjes.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:52

bigone schreef:
Huishouden?? Wat is dat, ik heb altijd bewondering voor mensen waar het zo schoon en heel erg netjes is. Lukt mij niet maar ik zit er ook niet mee, natuurlijk het sanitair word uitstekend bij gehouden en de stallen en kattenbakken ook maar verder? Net zoals het uitkomt. Voordeel is wel dat al mijn volwassen kinderen extreem netjes zijn, die hebben gezien hoe het niet moest. En verder, ik heb een bordje hangen, Goh, gisteren was mijn huis nog opgeruimd en schoon, heb je net gemist.

:')

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:55

Banyu schreef:
fjordjes schreef:
De wondersponsjes van de action vind ik ook een hele fijne om mee te werken. 5 sponsjes voor 89 cent. Krijg je je rvs kraan weer kalk druppels vrij mee en de strepen van schoenen van de vloer. Gaan wel gauw stuk maar voor dat geld vind ik dat niet zo erg.


Zelfs viezigheid op je witte schoenen of zolen gaan ermee af! :D

Hier altijd een pakje op voorraad!!


Het ze letterlijk wondensponsjes? Moet ik daarvoor ook even op uit. Verder vind ik Dubro en babydoekjes echt top, krijg ik alles mee schoon!

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:02

Azmay schreef:
poes schreef:
De onze kont om de week 4 uur. En ze werkt heel goed amai!

4 uur :oo

Hier komt de schoonmaakster eens per week 2 uur en dan is ook echt het hele huis schoon terwijl ik honden heb en tussendoor niets doe. Doet jouw schoonmaakster ook het strijken oid dan?


Om de week 4 uur is hetzelfde als wekelijks 2 uur dacht ik? :D

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 20:03

@Rosebud; Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:03

Nee heten niet letterlijk zo. Weet alleen dat het merk spargo is en de sponsjes zijn grijs/blauwig van kleur. Meestal worden ze verkocht onder de naam melamine sponsjes

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:05

Kana schreef:
Ik zoek nog goede tips voor de tegels in de badkamer. Het schrobben is zo enorm veel werk, dat moet makkelijker kunnen!.


Ik gebruik Antikal voor bijna de hele badkamer, ook de tegels. Opspuiten, kwartiertje inwerken en afsponzen. Ik weet niet of dit in Nederland ook verkrijgbaar is? Ooit nog een soort mousse gehad die je op de tegels kon spuiten en gewoon afspoelen, was ook wel fijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:11

hwn schreef:
Azmay schreef:
4 uur :oo

Hier komt de schoonmaakster eens per week 2 uur en dan is ook echt het hele huis schoon terwijl ik honden heb en tussendoor niets doe. Doet jouw schoonmaakster ook het strijken oid dan?


Om de week 4 uur is hetzelfde als wekelijks 2 uur dacht ik? :D


Nou ja schoon is schoon, na 2 uur is er gewoon niets meer te doen in huis :Y)
De week erop kan ze opnieuw beginnen :')

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Hoe maken jullie thuis schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:39

Wij hebben een groot huis. Dus ik hou vooral bij wat er gebruikt wordt.
Keuken hal en woonkamer dagelijks vegen of stofzuigen. 1 of 2 keer per week dweilen.
Aanrecht en fornuis na gebruik.
Tafels na gebruik.
Badkamer ensuite wekelijks.
De overige badkamers (2) indien nodig.
Toilet beneden dagelijks.
Slaapkamers van ons en de kinderen 2 wekelijks stofzuigen. Grote schoonmaak per 2 maanden. Rest op het oog.
Logeerkamer, gastenkamer, serre, computerkamer en speelkamer op het oog.
Binnenhalen wekelijks.
Overige ramen als vakantie heb.

Ik heb Geen tijd om alles bij te houden. En alles is snel weer vies door hond en kinderen dus maak ik hier echt keuzes in.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 04:04

Ik woon heel heel klein en stofzuig elke dag, want honden en kleine woning. De rest doe ik gewoon wanneer ik zin heb. Ben niet zo´n goede schoonmaker. Aanrecht neem ik altijd wel af na het koken en afwas doe ik elke dag. Ramen was ik nooit. :+

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 04:12

GamblersCup schreef:
Ik hád een poetsvrouw, die moest er helaas mee stoppen omdat ze geopereerd werd aan haar schouder en dat is nooit meer helemaal goed gekomen. Een nieuwe vinden, die ik alleen in mijn huis durf te laten met mijn katten, is heel moeilijk.

Dus hoe ik nu mijn huishouden doe: met de Franse slag :')

Als ik eventjes tijd heb. Ik maak lange dagen op kantoor, heb 2 uur reistijd op een dag en ga meestal vanuit werk gelijk door naar stal. Om om 21 uur naar huis te komen en dan nog te moeten koken. Er blijft echt te weinig tijd en puf over voor het huishouden.

Maar ook weinig tijd om het vies te maken!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 06:21

Wat grappig, die verschillen! Hier elke dag even de stofzuiger erdoor (3 hondjes en twee katten) Dat is zo’n snoerloos ding, dus je pakt hem echt heel makkel8jk. 1x in de week stoomreiniger erover. Bed elke week Verschonen. Afwas gewoon na elke maaltijd even, zo gebeurd. Afstoffen 2x per week, toilet elke dag even, badkamer 1x per week maar maak ik droog na het douchen. Wastafel na gebruik even. De was doe ik tussen alles door.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:36

Hier word maar één keer per week schoon gemaakt, omgeveer 2 uur bezig. Roomba begint altijd al in de ruimtes waar geen honden komen. (badkamers, gastenkamer, bureau, slaapkamer) Ondertussen wc en douche reinigerschuim aanbrengen zodat het kan intrekken. En beginnen met overal stof afnemen, meubels omhoog zetten en de oppervlakten van keuken en badkamers grondig poetsen. Dan ga ik met de bezem door de ruimtes waar de honden komen. (Woonkamer, keuken, gang) Ondertussen verplaats ik Roomba meerdere malen. Daarna de rest stofzuigen met de Dyson (incl spinnenwebben van de balken) vervolgens de boel dweilen. En verder natuurlijk iedere dag opruimen, keuken schoonmaken na het eten etc. We hebben 240 m2 en ik heb een gruwelijke hekel aan schoonmaken dus vaak delen we het tussen mijn vriend en ik.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:55

Goof schreef:
Hoe kom je aan een shampoolaag op je badkamertegels? :?

Zeepaanslag! Gaat vooral laag in de voegen zitten.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:59

Ik weet niet of die al voorbij gekomen is, maar https://www.slimhuishouden.nl kan via een app of afvinklijsten. Verschillende manieren afhankelijk voor hoeveel tijd je hebt. En heel veel tips voor alles in het huishouden.

Ik doe de meest intensieve met de uitzondering dat ik op zaterdag (en zondag) echt geen huishouden doe, moet ook een keer weekend zijn. Daarbij werkt mijn man lange dagen en tijdens drukte 6 dagen per week dus alles komt voor mijn rekening.

De auto neem ik ook niet mee in het schema en dat doe ik net als ramen lappen waneer ik me er echt aan erger (en dat kan best lang duren).

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Hoe maken jullie thuis schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:44

Doen jullie partners iets in het huishouden? Mijn man doet bijna niks omdat hij fulltime werkt en ik parttime, enkele keer de wasmachine aanzetten of de vaatwasser maar meer ook niet

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:46

fjordjes schreef:
Doen jullie partners iets in het huishouden? Mijn man doet bijna niks omdat hij fulltime werkt en ik parttime, enkele keer de wasmachine aanzetten of de vaatwasser maar meer ook niet

Wij werken beide fulltime dus beide even veel ongeveer.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoe maken jullie thuis schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:50

Ik ga vooral hard aan de schoonmaak als er iemand langs komt :')
Als mijn katten in de rui zijn probeer ik wel elke dag te stofzuigen. Maar nu is dat gewoon niet nuttig.

Ik doe liever 1x per maand een halve dag ervoor uit trekken en dan ook tafels verschuiven enzo. maar ik zou het beter bij moeten houden := vooral de keuken is vaak best wel vies.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:10

fjordjes schreef:
Doen jullie partners iets in het huishouden? Mijn man doet bijna niks omdat hij fulltime werkt en ik parttime, enkele keer de wasmachine aanzetten of de vaatwasser maar meer ook niet



Mijne doet koken, meeste boodschappen en keuken bij houden. In nood eens stofzuigen. En hangt de was op als ik het vraag. Verschoont ook meestal de bedden. Ik doe de was en verder weinig :D

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:14

fjordjes schreef:
Doen jullie partners iets in het huishouden? Mijn man doet bijna niks omdat hij fulltime werkt en ik parttime, enkele keer de wasmachine aanzetten of de vaatwasser maar meer ook niet


In principe niet(hij werkt fulltime en ik ben thuisblijfmoeder), maar als ik hem door omstandigheden eens vraag om te stofzuigen of de afwas te doen (geen vaatwasser) dan doet ie dat wel zonder morren.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:21

Magrathea schreef:
Ik ga vooral hard aan de schoonmaak als er iemand langs komt :')

:') Dit ja!

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:26

fjordjes schreef:
Doen jullie partners iets in het huishouden? Mijn man doet bijna niks omdat hij fulltime werkt en ik parttime, enkele keer de wasmachine aanzetten of de vaatwasser maar meer ook niet

Wij werken beide fulltime dus doen ook evenveel in het huis.
Wij hadden tot vorige week nog een huishoudster, maar daar zijn we mee gestopt, ik wil nog wel weer een huishoudster, maar we moeten ook goed kijken hoe of wat, over deze waren we niet tevreden (1,5 uur aan een badkamer besteden die nog geen 3 dagen daarvoor van boven tot onder was gedaan en dan beweren dat je die tijd nodig had omdat je moest opruimen terwijl er werkelijk waar niks lag en alles al opgeruimd was)

Voorheen toen ik parttime werkte deed ik nog het leeuwendeel in huis, maar momenteel is dat echt verdeeld.
Wij hebben nog wel eens strijd over de wc's, mijn vriend vind de wc echt een crime om te doen, maar wij hebben 2 wc's en hij maakt ook echt voor 50% gebruik van die wc's dus hij kan er best wel eentje schoonmaken :Y)

Wij hebben wel ieder onze taken.
Ik pak de vaatwasser uit en vriendje in (ik heb een hekel aan vieze handen)
Ik maak de keuken schoon, vriendje de woonkamer
Ik doe de badkamer boven, vriendje wc beneden
Ik dweil, vriendje is van de stofzuiger
ramen lappen doen we beide
Ik was, vriendje haalt het uit de machine en hangt het op te droge
En zo verder :)