Welk dak voor konijnenren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:47

Braam kan vaak wel redelijk wat schaduw hebben en heb je ook groenblijvende en doornloze varianten van. Al hield onze roos ook altijd heel lang blaadjes en werd nooit echt kaal, bloeide soms nog in december. New Dawn is een lichtroze klimroos het ook goed doet met half schaduw. Die had ik bij ons vorige huis op de westkant boven het hok hangen, doordat hoge bomen verdween de zon daar altijd vrij vroeg uit de tuin.

Helpen betekent dat je wel wat moet aanbinden aan het gaas/ roosters zodat alles de goede kant op groeit. Opzich vind ik dat altijd wel fijn, dan kun je zelf kiezen waar het heen groeit. Dat ellendige klimop gaat bijvoorbeeld ook op ramen enzo vast zitten. Onze oude roos bv. stond er al en heb ik met wat snoeien en andere kant op leiden op een betere manier over het hok gekregen zodat ik niet in de doorns hing de hele tijd.

Ik heb ook weleens doorzichtige golfplaten gezien met een rieten mat eroverheen om het mooier te maken, werd het zo'n strand-achtig iets van. Dat zou je natuurlijk over iedere soort dak kunnen doen, dus dan zou je voor de meest goedkope en praktische oplossing kunnen gaan. Je hebt van allerlei soorten matten, riet, wilg, boomschors etc. Gaat wel een keer rotten maar tegen die tijd is je klimplant dan hoog genoeg.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 17:54

FleurVP schreef:
Braam kan vaak wel redelijk wat schaduw hebben en heb je ook groenblijvende en doornloze varianten van. Al hield onze roos ook altijd heel lang blaadjes en werd nooit echt kaal, bloeide soms nog in december. New Dawn is een lichtroze klimroos het ook goed doet met half schaduw. Die had ik bij ons vorige huis op de westkant boven het hok hangen, doordat hoge bomen verdween de zon daar altijd vrij vroeg uit de tuin.

Helpen betekent dat je wel wat moet aanbinden aan het gaas/ roosters zodat alles de goede kant op groeit. Opzich vind ik dat altijd wel fijn, dan kun je zelf kiezen waar het heen groeit. Dat ellendige klimop gaat bijvoorbeeld ook op ramen enzo vast zitten. Onze oude roos bv. stond er al en heb ik met wat snoeien en andere kant op leiden op een betere manier over het hok gekregen zodat ik niet in de doorns hing de hele tijd.

Ik heb ook weleens doorzichtige golfplaten gezien met een rieten mat eroverheen om het mooier te maken, werd het zo'n strand-achtig iets van. Dat zou je natuurlijk over iedere soort dak kunnen doen, dus dan zou je voor de meest goedkope en praktische oplossing kunnen gaan. Je hebt van allerlei soorten matten, riet, wilg, boomschors etc. Gaat wel een keer rotten maar tegen die tijd is je klimplant dan hoog genoeg.


Jij ook bedankt voor de duidelijke uitleg! :D

Edit: Heb die New Dawn opgezocht en die is wel heel mooi <3 .

Hebben jullie een idee hoe lang het zou duren voor die helemaal over het dak gegroeid is?

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Welk dak voor konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:12

Ik twijfel nog tussen een braam en een klimroos. Het plan is om het planten te laten klimmen over palen/gaas die net een stukje los van het verblijf staan, zodat de konijnen er niet van kunnen eten. Als ze boven zijn, kan het dan het dak op.
Ergens heb ik ook de klimop daarom nog niet afgeschreven, want als je het goed bijhoudt dan kunnen ze er niet bij. Klimop groeit zo lekker snel, van de rest zou ik het niet weten.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 18:16

Ik denk dat ik voor klimroos ga gaan, ziet er zo leuk uit! <3 Ik was ook aan het denken om ze idd naar boven te laten klimmen een stukje van de ren af. Weet nu niet of ze het echt volledig kaal zouden eten maar voor de zekerheid ga ik het toch maar doen... Weer een dilemma, houten of metalen "rekjes" om ze te laten klimmen? Ik heb liefst dat ze zo weinig mogelijk op zullen vallen maar de prijs doet ook wel wat.

Edit: Ik veronderstel dat ik over de volledige lengte rekjes moet zetten dan? Of groeien ze ook wel van rekje naar rekje als er een beetje plaats tussen zit?

Kan het zijn dat die New Dawn ook nog een andere naam heeft? Tientallen soorten rozen op de site van een plantencentrum id buurt, maar geen New Dawn te vinden :') .

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welk dak voor konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:45

New Dawn heet echt alleen maar New Dawn :))
Er is ook nog een variant, die heet Coral Dawn - persoonlijk vind ik die mooier want die is donkerder roze.

Wat heel simpel is als klimrek is een betongaasmat. Valt vrijwel niet op, is redelijk robuust (voordat dat doorrot ben je wel wat jaren verder) en je heb een stug frame met 10 x 10 mazen waar je je roos aan kunt binden op iedere gewenste plek.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 18:48

Ibbel schreef:
New Dawn heet echt alleen maar New Dawn :))
Er is ook nog een variant, die heet Coral Dawn - persoonlijk vind ik die mooier want die is donkerder roze.

Wat heel simpel is als klimrek is een betongaasmat. Valt vrijwel niet op, is redelijk robuust (voordat dat doorrot ben je wel wat jaren verder) en je heb een stug frame met 10 x 10 mazen waar je je roos aan kunt binden op iedere gewenste plek.


Oké jammer, dan zoek ik verder haha.

Ga ik eens opzoeken! :)