Omgaan met water in de tuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:58

Als het gaat om teveel water, kan je dan geen soort ecologische "stormdrain" aanleggen of een "swale drain"

https://ucanr.edu/blogs/blogcore/postde ... tnum=28568

Het is eigenlijk een manier van je water spreiden/begeleiden over je oppervlakte en de tijd te kunnen geven om in de bodem te trekken.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 09-08-20 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 21:02

BillyJ schreef:
Als het gaat om teveel water, kan je dan geen soort ecologische "stormdrain" aanleggen?

https://ucanr.edu/blogs/blogcore/postde ... tnum=28568

Het is eigenlijk een manier van je water spreiden/begeleiden over je oppervlakte en de tijd te kunnen geven om in de bodem te trekken.


Interessant idee. Ik was al van plan zoiets te doen met de voortuin (hoewel daar ondertussen andere plannen voor in de plaats zijn gekomen) maar misschien kan ik achter ook wel zoiets maken!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:10

BillyJ schreef:
Als het gaat om teveel water, kan je dan geen soort ecologische "stormdrain" aanleggen of een "swale drain"

https://ucanr.edu/blogs/blogcore/postde ... tnum=28568

Het is eigenlijk een manier van je water spreiden/begeleiden over je oppervlakte en de tijd te kunnen geven om in de bodem te trekken.

Leuk idee maar dat werkt dus niet in NL.
Zij gaan er vanuit dat je afschot hebt en dus wil voorkomen dat water als een dolle naar beneden loopt. Leuk idee maar als dat water nergens heen loopt, werkt het niet.

Dat principe op vlak terrein werkt niet helemaal hetzelfde.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:23

Hier net een nieuwe tuin van genoeg geld, dus ik sproei wel, want ik vind het anders erg zonde van mijn geld
Wij hebben een pomp waarmee wij water uit het kanaal kunnen halen, echter gebruiken we deze nu om het weiland en de bak te sproeien, tuin wordt zo min mogelijk gesproeid ook om de planten de wortels naar beneden te laten groeien, maar als ze echt erg slap gaan hangen en gaan verpieteren ga ik wel bewateren. zelfde geldt voor het gras, ook dat is net nieuw en zal wel water moeten hebben om goed aan te slaan
Een regenton moet er nog komen

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:13

Ik heb ook een pas aangelegde nieuwe tuin, we moeten ook nog een stuk met graszoden doen. Daar wachten we nu expres wel mee, maar de planten worden om de dag bewatert omdat ik ze niet dood laat gaan. Het was duur zat met de aanschaf

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:00

Wilde nog een paar tuinplanten erbij maar wacht totdat het weer geregend heeft en er geen nieuwe hittegokf komt. Gras is sowieso al dit jaar verziekt geraakt door snoeihout wat erop ligt en gelegen heeft. Komt volgend jaar vast weer goed.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:16

Wat ik wel vind kwa verspilling. Op heel veel plekken staan ze nu voetbalvelden en golfbanen te sproeien in de bloedhitte en volle zon. Zo verspillend met water.

Passeerde net een echtpaar dat hun grasveld op het zuiden in de zon stonden te sproeien met de hand -O-

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 12:34

karuna schreef:
Wat ik wel vind kwa verspilling. Op heel veel plekken staan ze nu voetbalvelden en golfbanen te sproeien in de bloedhitte en volle zon. Zo verspillend met water.

Passeerde net een echtpaar dat hun grasveld op het zuiden in de zon stonden te sproeien met de hand -O-


Waar ik moeite mee heb zijn alle liters die schiphol de start- en landingsbanen op pompt.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:37

karuna schreef:
Wat ik wel vind kwa verspilling. Op heel veel plekken staan ze nu voetbalvelden en golfbanen te sproeien in de bloedhitte en volle zon. Zo verspillend met water.

Passeerde net een echtpaar dat hun grasveld op het zuiden in de zon stonden te sproeien met de hand -O-


Overdag? 's Avonds zou toch efficienter zijn zodra de zon er af is of is dat een mythe?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:00

karuna schreef:
Wat ik wel vind kwa verspilling. Op heel veel plekken staan ze nu voetbalvelden en golfbanen te sproeien in de bloedhitte en volle zon. Zo verspillend met water.

Precies, zolang dit nog steeds gebeurt kan ik het sproeivervod niet al te serieus nemen.

Ook heeft hier een boer als alternatief over hectare land zo druppel slang uitgerold. Gezien dat geen beregen is macht dat weer wel.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:09

Blussem schreef:
Precies, zolang dit nog steeds gebeurt kan ik het sproeivervod niet al te serieus nemen.


Een betere wereld begint bij jezelf...

Waarom zou je niet je best gaan doen en niet kijken naar anderen? Als iedereen op deze manier bezig gaat, schieten we helemaal niets op.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:24

Veel tips zijn al genoemd. Water opvangen en mulchen. Hier afgelopen voorjaar nog een tweede regenton bijgeplaatst voor het drinkwater van de pony's.
Veel begroeiing houdt idd ook water vast, daarom is mijn balkon haast een oerwoud. Die geeft ik water door emmers water uit de vaart hier te sjouwen, dan verspil ik iig zo min mogelijk drinkwater. In de moestuin krijgen de tomaten in de kas wel leidingwater vanwege pythophthora in het oppervlaktewater, al het andere krijgt 's avonds water uit de sloot.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:31

Wij hebben in onze tuin een IBC van 1000L staan. Die zat gelukkig helemaal vol dus ik geef al mijn planten buiten water hieruit en dan hoeft de tuinslang niet aan

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:57

Vjestagirl schreef:
karuna schreef:
Wat ik wel vind kwa verspilling. Op heel veel plekken staan ze nu voetbalvelden en golfbanen te sproeien in de bloedhitte en volle zon. Zo verspillend met water.

Passeerde net een echtpaar dat hun grasveld op het zuiden in de zon stonden te sproeien met de hand -O-


Waar ik moeite mee heb zijn alle liters die schiphol de start- en landingsbanen op pompt.


Dat is gewoon oppervlaktewater...

Als die banen zo heet worden gaat het asfalt vervormen en kunnen er flinke ongelukkige gebeuren met vliegtuigen die opstijgen of landen.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:39

wij zitten te denken om met onze regenpijp de vijver te vullen, maar ben er nog niet uit hoe we dit precies moeten aanpakken. het beste zou iets van een vlotter zijn oid die het water stopt ipv dat de vijver overstroomt (het is maar een kleintje van +- 1 kuub inhoud).
geen plek voor een regenton helaas en we doen nu ook al meestal de planten water geven met vijverwater (veel sneller vullen als onder de kraan).

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:46

boeflover schreef:
wij zitten te denken om met onze regenpijp de vijver te vullen, maar ben er nog niet uit hoe we dit precies moeten aanpakken. het beste zou iets van een vlotter zijn oid die het water stopt ipv dat de vijver overstroomt (het is maar een kleintje van +- 1 kuub inhoud).
geen plek voor een regenton helaas en we doen nu ook al meestal de planten water geven met vijverwater (veel sneller vullen als onder de kraan).

Wanneer je dat overstroompunt voorziet van een sluisje kun je ook het wegstromen van het water reguleren, zowel in hoeveelheid als richting.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 20:42

Ik heb hier eigenlijk niet zo over nagedacht. We hebben wel een 600 liter regenton, maar die is nergens aan aangesloten. Water uit zwembadjes enz goten we daar altijd in, maar hij begint nu wel redelijk leeg te raken.

Water uit de badjes van onze dochter of het koude water voor het douchen opvangen is wel een goede manier om hem weer aan te vullen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 21:05

Ik weet niet of het al gezegd is maar wat betreft planten zou je eigenlijk planten met lange/diepe wortels moeten hebben. Die hoef je niet bij een paar dagen droog weer al water te gaan geven. Die redden zich wel.

Er bestaat een voedselproject voor droge landen dat volgens datzelfde principe werkt. In gebieden met lange, droge perioden en waterschaarste kun je beter fruitbomen neerzetten dan gras-achtige gewassen. Die fruitbomen kunnen maandenlange droogte prima doorstaan, terwijl bijvoorbeeld iets als mais dan verloren zou gaan en je te maken krijgt met hongersnood etc.

Ik weet niet genoeg van planten om te weten welke daarvoor geschikt zijn voor in je tuin, maar je zou erop kunnen selecteren.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 00:54

Of je tuin vol met onkruid. Dat is meestal niet dood te krijgen en herstelt zich supersnel.
Heb een nieuwe plant gekocht die juist uitermate geschikt is voor dit weer. Onechte roos van Jericho, die plant kan zelfs meer dan 50 jaar zonder water.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 01:04

Mijn gras is mooi dood;P maar goed, ik heb de tuin voor de honden, niet om mooi te zijn. Water gebruik ik alleen om het badje van de honden te vullen.

Fitzroy

Berichten: 25108
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:16

Ik krijg dus nu wel last van ‘sproeischaamte’. Eigenlijk moet ik de voortuin nog doen maar ik vind het asociaal. Hoe op te lossen, zonder dat hij het loodje legt.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:42

Fitzroy schreef:
Ik krijg dus nu wel last van ‘sproeischaamte’. Eigenlijk moet ik de voortuin nog doen maar ik vind het asociaal. Hoe op te lossen, zonder dat hij het loodje legt.


Moet de hele voortuin? Of een paar planten?

Als het een paar planten zijn die even met de hand water geven (evt via pijpje die je grond in steekt, komt het direct bij wortels & niet aan oppervlakte dus minimale verdamping)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:55

Water opvangen voor het warm wordt voor het douchen en dat met een gieter in de tuin gebruiken?

Wij hebben druppelslangen en kijken per dag of het nodig is. Onze beide buren sproeien best lang en meestal ook nog half in onze tuin...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:22

Fitzroy schreef:
Ik krijg dus nu wel last van ‘sproeischaamte’. Eigenlijk moet ik de voortuin nog doen maar ik vind het asociaal. Hoe op te lossen, zonder dat hij het loodje legt.

Gras hoef je niet naar om te kijken, die worteltjes overleven wel. Ik zou alleen de planten die echt niet tegen droogte kunnen water geven. En heb je struiken die niet diep wortelen zoals rhododendrons, dan leg je de waterslang daar het best 'n uurtje tussen na zonsondergang.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:49

Sakura789 schreef:
Water opvangen voor het warm wordt voor het douchen en dat met een gieter in de tuin gebruiken?

Wij hebben druppelslangen en kijken per dag of het nodig is. Onze beide buren sproeien best lang en meestal ook nog half in onze tuin...

Kijk, dat zijn de betere oplossingen :j

Fitzroy: gewoon gieteren.