Ik word echt gek van mijn wasmachine!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Ik word echt gek van mijn wasmachine!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:29

Ik ben op dit moment gewoon in staat een nieuwe te kopen, alleen is dat te gek voor woorden want ik heb deze net een jaar geleden gekocht. Het gaat om een Miele wasmachine.

Wat scheelt eraan? Nou de was stinkt gigantisch, de enige was die niet stinkt zijn de handdoeken die ik op 90 graden was.

Vorig jaar toen ik hem net nieuw had stonk hij de eerste maand niet daarna begon de ellende. Gelijk het bedrijf waar ik hem van gekocht heb gebeld, die zeiden je moet een 90 graden was doen zonder was en dan met soda. Dit werkte voor best een lange tijd.

Nu doe ik elke week een kookwas met soda en dit helpt niet. Ook een kookwas met een vaatwas tablet helpt niet. Zelfde geldt voor de kookwas met azijn. Ook maak ik elke week de waspoeder bakjes en de rubberen randen van de wasmachine goed schoon. Helaas helpt ook dit niet om de geur tegen te gaan.

Ik was zelfs al met waspoeder en voeg daar soms een beetje backing soda aan toe om de geur te neutraliseren maar ook dat zonder succes. Zelfs de was parels hebben geen enkel effect.

Vanmorgen een 30 graden wasje gedaan, de was hoefde alleen maar een beetje op te frissen maar waren niet vies. Het ene kleding stuk stinkt naar natte hond terwijl het andere kleding stuk naar waspoeder ruikt.

Voorheen rook het hele huis naar schone was als de wasmachine aan was, nu ruikt het muf.

Bokkers wat gaat er nu verkeerd? Ik heb dit nog nooit met een andere wasmachine gehad en nog steeds de zelfde was als altijd.

_Penotti

Re: Ik word echt gek van mijn wasmachine!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:32

Laat je hem na gebruik wel open staan?

Ik heb het idee dat al die eco standen van tegewoordig ook niet in het voordeel zijn van zuiver maken.
Er zijn ook speciale wasmachine reinigers voor dit probleem, misschien helpt dat?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:32

Welk wasmiddel gebruik je, hoe vol zit je machine en welke was programma's gebruik je? Haal je je was direct uit de machine als hij klaar is?

Hier stinkt de was alleen als hij na het wassen nog nat in de machine blijft. Ik vind dat storend, mijn vriend niet echt :') Wij wassen met waspoeder en soms een half dopje wasverzachter. Witte was met vanish. Wisselende programma's, soms bubble soak en soms maar een uurtje op 30 graden. Soms een wasje op 60 of 90.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:33

Niet te veel wasmiddel gebruiken en na het wassen het deurtje openlaten wil ook wel eens helpen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:35

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:36

Ik heb geen vast merk waspoeder, want ik heb nog steeds de hoop dat als het pak op is en ik een andere koop de was opeens wel fris is. :')

Uiteraard is het deurtje na de was gewoon open zodat het kan luchten. Ik draai de was elke dag en dat is nooit meer dan zo'n 2 kilo was tegelijk.

Ik gebruik trouwens ook maar een klein beetje waspoeder. Maar ook als ik een keer veel gebruik stinkt de was nog steeds. Was verzachter gebruik ik meestal een half dopje van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:38

2 kilo? Dat is niks! Wat is de capaciteit van je machine? Er gaat dus relatief veel waspoeder in jouw machine. 10 x 2 kg wasgoed is 20 kg wasgoed. Ik heb een 9 kg machine (Miele) voor 20 kg wasgoed hoef ik dus maar 2 wassen te draaien, de andere 2 kg gaan dan weer een andere keer. Ik gebruik dan 2 tot 3 keer waspoeder, jij 20!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:41

rien10 schreef:
2 kilo? Dat is niks! Wat is de capaciteit van je machine? Er gaat dus relatief veel waspoeder in jouw machine. 10 x 2 kg wasgoed is 20 kg wasgoed. Ik heb een 9 kg machine (Miele) voor 20 kg wasgoed hoef ik dus maar 2 wassen te draaien, de andere 2 kg gaan dan weer een andere keer. Ik gebruik dan 2 tot 3 keer waspoeder, jij 20!

Ik gebruik maar een heel klein beetje waspoeder. Ik heb geleerd dat je geen schuim mag zien in de trommel want dan heb je teveel. Ik zie dus meestal ook geen schuim. :)

Capiciteit van de machine geen idee, het is in elk geval een Miele W1 eco.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:43

2 kilo dat is echt niks.. Heb je wel grotere hoeveelheden geprobeerd? Gewoon een normale machine vol zeg maar?
Ik doe ongeveer 3 wassen per week, maar heb dan echt de machine vol en heb nooit stinkende was (vind die geur zo vies :r ) Ik gebruik de capsules van Ariel, daarbij moet je ook wel een volle machine hebben anders is dat teveel.

Edit, en ik heb echt wel schuim in de machine staan :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:44

rien10 schreef:

2 kilo is inderdaad haast zonde van het draaien. Een half kopje wasmiddel en wasverzachter gebruik ik hier op 7 kilo..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:46

Petrichor schreef:
rien10 schreef:

Ik gebruik maar een heel klein beetje waspoeder. Ik heb geleerd dat je geen schuim mag zien in de trommel want dan heb je teveel. Ik zie dus meestal ook geen schuim. :)

Capiciteit van de machine geen idee, het is in elk geval een Miele W1 eco.

7 kg.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:47

Heb je het filter wel eens schoongemaakt?
Dat zit ergens onderin.
dan haal je meteen het water wat onderin je machine stil blijft staan eruit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:48

Leg een stapel handdoeken voor je filter voordat je het open draait.

En dan: invlecht eleastiekjes, opsteeknaald, schuifspeldjes.

Ik: Dochter, eerst je zakken leegmaken voordat je je rijbroek in de was gooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:51

Of je filter is inderdaad vies, of je wasmachine pompt niet lekker af, er kan vies water terugstromen als de afvoer niet ok is.

Maar al met al denk ik dat je, omdat je zo weinig wast in 1x, je wasmachine de was afweegt en de hoeveelheid water afpast daarop. Dan spoelt hij veel minder en blijf je dus restjes zeep in je was houden. En dat stinkt :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:53

Zulke kleine wassen zijn toch ook ontzettend zonde? Volgens mij was je dan juist heel duur, ook al gebruik je weinig wasmiddel..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:56

Ik dacht eerst omdat we maar met zijn 2en zijn misschien stinkt de was wel zo omdat de kleren te lang in de wasmand zitten. Dus ben ik begonnen met elke dag kleine wasjes te doen. Maar inprincipe maakt dat ook niks uit, was stinkt toch elke keer.

Alleen de handdoeken was die is echt super fris! De filter, die ga ik straks even nakijken. Manlief is even wasmachine reiniger aan het halen dus even kijken of dat dan helpt.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:57

Verwarmt het apparaat wel? Ik had ook last van stinkende was, bleek dat het verwarmingselement het niet meer deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:58

Ik ben alleen en was ook maar eens per week :+ Zolang je kleding niet nat/klam in de wasmand gooit kan het toch prima een week liggen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:58

rien10 schreef:
Leg een stapel handdoeken voor je filter voordat je het open draait.

En dan: invlecht eleastiekjes, opsteeknaald, schuifspeldjes.

Ik: Dochter, eerst je zakken leegmaken voordat je je rijbroek in de was gooit!

Flippo's! <3 <3

TS, onze wasmachine geeft zelf aan als hij graag schoongemaakt wilt worden. Wij doen dit met twee afwasblokjes en een flinke scheut azijn.

Daarna is hij echt schoon en fris!

Zelfs de wasmachine van de honden wordt op die manier schoon & fris zonder hondenlucht. Terwijl ik in die wasmachine echt beduidend minder moeite steek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:00

Flippos jaaaa en ééntjes van Lego (blokje met maar 1 bobbeltje)

Ik doe altijd een paarden was (dekjes,peesbeschermers, halster, singel, zooi), dan een hondenwas (dekens, halsband, handdoeken).

Dan leeg 90 Graden.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 24-07-20 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:01

Anders even een was draaien met schoonmaakazijn :) ontkalkt ook goed en nare geurtjes ook weg.

En idd het filter :')

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:07

Ik lees even mee..
Kleding stinkt hier ook. Wij hebben geen wasdroger, dus moet het laten drogen aan de lijn. Haal het gelijk uit de machine en hang het direct op. Dan heeft het een heel apart geurtje. Als het opgedroogd is niet meer.. Handdoeken ruiken vaak gewoon oke.. Ik was altijd met pods.

Hoe doen jullie dat met azijn/afwasblokjes? Blokjes in de trommel/azijn in wasmiddelbakje? En dan 60/90°?
Heb echt geen verstand er van _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:13

xPearl schreef:
Hoe doen jullie dat met azijn/afwasblokjes? Blokjes in de trommel/azijn in wasmiddelbakje? En dan 60/90°?

Ik doe ook wel eens een handdoekenwas op 90 zonder wasmiddel maar met een flinke scheut azijn, dat werkt ook prima.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:23

xPearl schreef:
Ik lees even mee..
Kleding stinkt hier ook. Wij hebben geen wasdroger, dus moet het laten drogen aan de lijn. Haal het gelijk uit de machine en hang het direct op. Dan heeft het een heel apart geurtje. Als het opgedroogd is niet meer.. Handdoeken ruiken vaak gewoon oke.. Ik was altijd met pods.

90 graden en inderdaad zoals je zegt!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:26

Zijn het telkens dezelfde kledingstukken die stinken? Anders die eens een nacht in een emmer met azijn zetten en daarna uitwassen.