Hypotheekvragen. Iemand bekend mee?zijn et

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Hypotheekvragen. Iemand bekend mee?zijn et

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 12:59

zitten er mensen op bokt met enige kennis van hypotheken?

Op i net staan veeschillende berichten hierover en hypotheekverstrekkers willen pas vragen beantwoorden bij adviesgeaprek.

Het gesprek wil ik pas aangaan als ik serieus een huis wil kopen.

De vraag is of je een hypotheek kan krijgen als je net een nieuwe baan hebt. Hypotheek zal pas passeren na proeftijd. Intentieverklaring is geen probleem.

Enige probleem is dat een deel salaris bestaat uit overwerk en nachtvergoedingen.

Kan je met jaaropgaves aangeven als je in dezelfde branche (chauffeur) blijft werken wat je gemiddelde loon is of zal het alleen het kale loon zijn wat meetelt.

We zullen zelf meer als 100.00 euro aan overwaarde eigen geld en vrijkomende levenpolis inbrengen. Mocht dat nog verschil maken :j

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:08

Je moet inderdaad uit je proefperiode zijn om de hypotheek goed gekeurd te krijgen.
Bij de hypotheek verstrekker waar wij zijn geweest is het alleen echt je kale loon wat mee telt, van mij zelfs slechts een percentage omdat ik een tijdelijk contract heb via een contracting agency. Overuren tellen sowieso niet mee maar zelfs vaste toelages op het loon zoals persoonlijk budjet bij een vast contract worden niet mee genomen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:10

Het enige wat ik voor je kan beantwoorden is dat het wel mogelijk is om op basis van een tijdelijk contract een hypotheek te krijgen. Mijn vriend is sinds oktober bij een nieuwe werkgever in dienst en wij kregen in mei met een intentieverklaring gewoon een hypotheek. Echter heb ik wel een vast contract, dus dat zou kunnen uitmaken.

Verschillende hypotheekverstrekkers hanteren verschillende voorwaarden. Het is voor ons dus lastig te zeggen hoe wat waar in jouw geval. Als je serieuze interesse hebt in een huis of echt het traject kopen in wilt gaan, zou ik toch een adviesgesprek ingaan met een adviseur. Die kunnen je veel beter van een antwoord voorzien dan een paardenforum.

Moonlight17

Re: Hypotheekvragen. Iemand bekend mee?zijn et

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:13

Bij bepaalde banken/hypotheekverstrekkers is het eerste gesprek gratis, waarom vraag je niet zo'n eerste gesprek aan en stel je je vragen daar.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:15

Je zou ook door middel van het sv loon kunnen aantonen wat je inkomen is geweest de afgelopen jaren. Deze kun je vinden bij het uwv. Heb je een werkgeversverklaring met intentieverklaring dan is dat ook erg praktisch. Proeftijd moet wel verstreken zijn. Op het moment dat je eigen geld/overwaarde meeneemt wordt het over het algemeen wel makkelijker.

Ik zou gewoon een oriënterend gesprek aanvragen (zijn vaak gratis en vrijblijvend). Maar realiseer je wel dat hypotheken maatwerk zijn en dat dit niet zomaar gratis kan. Investeren in een goed advies kan je later alsnog veel besparen. Wat misschien wel goed is om te weten is dat hypotheekadvieskosten voor de eigen woning altijd aftrekbaar zijn, ook al koop je uiteindelijk geen woning.
Laatst bijgewerkt door Moska op 22-07-20 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:17

Eerste oriënterende adviesgesprek is gratis bij veel banken. Met beeldbellen kun je een afspraak inplannen wanneer dat jouw uitkomt. Wat betreft overuren; wij kunnen al 20 jaar aantonen dat wij maandelijks een x bedrag aan overuren ontvangen en dit wordt gewoon meegenomen in de berekening. Overigens wel bij dezelfde werkgever. Er wordt niet gerekend met jaaropgaven van vorige werkgevers, ze rekenen met je huidige salaris.

Liselot

Re: Hypotheekvragen. Iemand bekend mee?zijn et

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:22

Ik kreeg geen intentieverklaring, dus wellicht is dat weer ietsje anders. Maar bij mij keken ze naar mijn verzamelinkomen (wat je opgeeft bij de belastingdienst) van de afgelopen 3 jaar. Als het goed is zijn daar dus ook de extra uitbetalingen van overuren ed in meegenomen.

IMANDRA
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:23

Moonlight17 schreef:
Bij bepaalde banken/hypotheekverstrekkers is het eerste gesprek gratis, waarom vraag je niet zo'n eerste gesprek aan en stel je je vragen daar.

Dit inderdaad. Volgens mij kan je in ieder geval bij de Rabobank een vrijblijvend gesprek aanvragen, (video)bellen kan volgens mij ook. Ze hebben ook vaak open dagen hiervoor, al weet ik niet hoe dat nu met Corona zit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:26

Als je net een nieuwe baan hebt zullen de banken niet uitgaan van wat je in het verleden hebt verdiend aan overuren etc... Dus rekenen met het kale loon.
Met een intentie verklaring krijg je op je tijdelijke contract wel een hypotheek afgesloten als je aan de overige voorwaarden voldoet qua inkomsten en hoogte van de lening.

Een eerste vrijblijvend gesprek is gratis. Pas als je echt daadwerkelijk een hypotheek wilt gaan afsluiten gaan er kosten worden berekend van de adviseur.