Robotstofzuiger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!
🏆 Paardenfluisteraar

Robotstofzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 10:40

Wie heeft er zo'n ding??

Graag zou ik mijn ouders een robotstofzuiger cadeau doen, echter zie ik door het stof de zuiger niet meer... We hebben een Bernersennen hond (jeeej veel haar) wel een tegel vloer, maar ook iets hoger tapijt. Er zitten ontzettend veel deuren in het huis, zet je dan alle deuren open zodat je vriend overal bij kan?

Wat zijn jullie ervaringen, met langharige honden en tapijt i.c.m. een robo stofzuiger? Welke raden jullie aan? En hoe zit dat met de dweil functie?

jessdaniels

Re: Robotstofzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:47

Wij hadden een roomba, ik vond het in combinatie met kattenharen al niet ideaal, kan me niet voorstellen dat ze heel geschikt zijn voor lang hondenhaar! We hadden al een duurdere versie die geschikt was voor dieren, met speciale borstels er op voor dierenhaar, maar we moesten de haren alsnog na bijna elk gebruik er uit knippen. Daarnaast maken ze echt super veel herrie, niet erg als je niet thuis bent natuurlijk. Die van ons is uiteindelijk gesneuveld omdat een van de katten (die anders nooit binnen plassen) er op geplast had :’)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:50

Ik heb er 1. Van Brensco. Geen hond, maar wel een Siberische kat, dus ook veel haar. Geen tapijt, wel vinyl. Dweilfunctie kun je meer zien als een natte lap die over je vloer gaat, dus niet echt een toevoeging. Wij hebben 1 deur naar de gang en die staat altijd open, ook ivm de kat die door het hele huis kan en mag.
Ik ben wel erg tevreden over de robotstofzuiger. Hij staat ong om de dag aan en ik stofzuig daarnaast 1x per week. Voorheen was dat 2x per week.

Waar je vooral op moet letten is hoeveel vierkante meter hij kan stofzuigen voordat hij moet opladen. Zonde als hij altijd maar een halve kamer kan doen! Die van ons kan de hele verdieping en rijd vervolgens zelf naar het laadstation. Hij kan aan met de app, maar ook gewoon door hem aan te klikken op de stofzuiger zelf.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:51

Wij hebben een Roomba (960? geloof ik).
Werkt echt super goed, ben er echt heel blij mee.

We moeten inderdaad wel de haren eruit halen regelmatig en soms knippen, maar wel max 1x per week, niet iedere dag. En we hebben 2 langharige katten :j Herrie vind ik ook reuze meevallen, zeker niet erger dan een gewone stofzuiger, minder zelfs.

Op hoogpolig tapijt doet ie het helaas niet.. Laagpolig geen probleem.

Qua deuren: je moet idd wel alles open zetten, anders kan ie er niet door :D Dus daar moet je wel rekening mee houden idd :j

billy3105
Ik hou van poffertjes!
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 10:53

iirrssjjee schreef:
Ik heb er 1. Van Brensco. Geen hond, maar wel een Siberische kat, dus ook veel haar. Geen tapijt, wel vinyl. Dweilfunctie kun je meer zien als een natte lap die over je vloer gaat, dus niet echt een toevoeging. Wij hebben 1 deur naar de gang en die staat altijd open, ook ivm de kat die door het hele huis kan en mag.
Ik ben wel erg tevreden over de robotstofzuiger. Hij staat ong om de dag aan en ik stofzuig daarnaast 1x per week. Voorheen was dat 2x per week.

Waar je vooral op moet letten is hoeveel vierkante meter hij kan stofzuigen voordat hij moet opladen. Zonde als hij altijd maar een halve kamer kan doen! Die van ons kan de hele verdieping en rijd vervolgens zelf naar het laadstation. Hij kan aan met de app, maar ook gewoon door hem aan te klikken op de stofzuiger zelf.

En stel dat er veel vierkante meters zijn, kan hij zichzelf dan opladen en dan weer verder gaan waar ie was, of zuigt hij steeds maar 1 stuk?
jessdaniels schreef:
Wij hadden een roomba, ik vond het in combinatie met kattenharen al niet ideaal, kan me niet voorstellen dat ze heel geschikt zijn voor lang hondenhaar! We hadden al een duurdere versie die geschikt was voor dieren, met speciale borstels er op voor dierenhaar, maar we moesten de haren alsnog na bijna elk gebruik er uit knippen. Daarnaast maken ze echt super veel herrie, niet erg als je niet thuis bent natuurlijk. Die van ons is uiteindelijk gesneuveld omdat een van de katten (die anders nooit binnen plassen) er op geplast had :’)

Oh jeej, ik denk dat er 1 de stofzuiger dus niet leuk vond :')

Ik heb tot nu toe elke ‘dieren’ stofzuiger mond heel hard weggekeild. Weet niet voor wat voor dieren die dingen zijn, maar als het draait kan ik altijd alles weer los knippen, no go dus.

SimoneeM schreef:
Wij hebben een Roomba (960? geloof ik).
Werkt echt super goed, ben er echt heel blij mee.

We moeten inderdaad wel de haren eruit halen regelmatig en soms knippen, maar wel max 1x per week, niet iedere dag. En we hebben 2 langharige katten :j Herrie vind ik ook reuze meevallen, zeker niet erger dan een gewone stofzuiger, minder zelfs.

Op hoogpolig tapijt doet ie het helaas niet.. Laagpolig geen probleem.

Qua deuren: je moet idd wel alles open zetten, anders kan ie er niet door :D Dus daar moet je wel rekening mee houden idd :j

Uhm 1 keer in de week losknippen klinkt voor ons als bijna om de dag. Beest verliest echt heel veel haar...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:54

Wij hebben er een! Ook een Roomba. Wel 2 kortharige (wel heel het jaar door haarverlies) en een kat, dus geen lange haren. Dat gaat prima.
Mijn dochter en ik hebben wel lang haar en dat komt weleens rondom de borstel te zitten. Dus ik kijk hem wel vaak erop na. Kan me zo voorstellen dat dat met lang hondenhaar ook wel het geval is.

Wij hebben beneden natuursteen vloer en boven laminaat, tegels op de badkamer, kleden hebben we wel, maar geen hoogpolige. dat weet ik dus niet hoe dat zou gaan. Met deze merkt ie direct dat ie op andere ondergrond is en past zijn zuigkracht aan.

De deuren zetten we inderdaad gewoon allemaal open als hij overal moet zijn.
Je hoort m inderdaad wel behoorlijk, net zoals een gewone stofzuiger bijna. Omdat wij vrijstaand wonen staat ie vaak 's nachts aan, wij slapen er prima doorheen, maar als je in een rijtje zit gok ik dat de buren dat niet fantastisch gaan vinden.

Die van ons heeft geen dweilfunctie. Zitten er wel aan te denken om ook een keer een dweilrobotje erbij te nemen.

edit: die van ons slaat plattegronden op en weet dus heel goed waar hij geweest is en waar niet, je kunt m met de app besturen en hij gaat tussendoor opladen of zichzelf leegmaken als het bakje vol is. Daarna gaat hij weer verder waar hij gebleven was. Dat is wel ideaal.
Ook makkelijk te bedienen met de app.
Laatst bijgewerkt door Wennii op 14-07-20 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:55

billy3105 schreef:
iirrssjjee schreef:

En stel dat er veel vierkante meters zijn, kan hij zichzelf dan opladen en dan weer verder gaan waar ie was, of zuigt hij steeds maar 1 stuk?

Ligt eraan wat voor stofzuiger je hebt. De duurdere doen dat vaak wel inddd. Die "scannen" dan de kamer voordat ze beginnen en pakken dan de stukken die nog niet gedaan zijn. Die kun je ook vaak naar een bepaald deel sturen (bv. de keuken als er net is gekookt, eetkamer als je net hebt gegeten, enz.)
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 14-07-20 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:55

Ik heb de Roomba E5, icm met een ruwharige hond. Deze roomba is speciaal voor dierenharen uitgerust met rubberen borstels. Ik heb overal laminaat en het werkt perfect! Elke dag dat ding even aan, hij komt in meer hoekjes dan ik van te voren had verwacht. Ik stofzuig zelf dan af en toe de hoekjes waar hij niet bij kan. Als de baterij op is gaat hij opladen en dan weer verder. Maar mijn woonkamer, hal en slaapkamer doet ie makkelijk op een lading.

De i9 van roomba is helemaal fancy, die maakt een plattegrond en kan je dus een bepaalde kamer laten schoonmaken als je dat wil. Die kan je ook kopen met een vuilstation waar hij zelf gaat legen als jij vol is.
Laatst bijgewerkt door _Liv op 14-07-20 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:56

Ik zou er ook even aan sluitelen voordat je m aflevert bij je ouders... _O-

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:57

Wij hebben ook een roomba. Ik vind hem ideaal. We hebben 2 katten (waarvan een halflang haar) en hij zuigt alles gewoon netjes op. Ik heb vrij lang haar wat ook best wel uitvalt, dus we moeten wel regelmatig de wieltjes etc even ''ontharen'' maar wat je daar vind is eigenlijk alleen mijn eigen haar. Doen we ongeveer 1x per week. Maar de katten haren blijven er bij ons in ieder geval niet in hangen.

Wat ik wel een nadeel vind is dat hij nogal hard tegen dingen aanrijd. We hebben een klein tafeltje naast de bank en wanneer daar drinken op staat wil het nog wel eens gebeuren dat hij er zo hard tegen aan stoot dat het drinken eroverheen gaat. Hij maakt i.m.o ook niet meer herrie dan een gewone stofzuiger.

Edit: We hebben trouwens ook een kleed, laagpolig, hij heeft soms wel moeite om er op te komen, maar als dat is gelukt, zuigt hij deze gewoon netjes.
Laatst bijgewerkt door love_mandy op 14-07-20 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:58

iirrssjjee schreef:
Ligt eraan wat voor stofzuiger je hebt. De duurdere doen dat vaak wel inddd. Die "scannen" dan de kamer voordat ze beginnen en pakken dan de stukken die nog niet gedaan zijn. Die kun je ook vaak naar een bepaald deel sturen (bv. de keuken als er net is gekookt, eetkamer als je net hebt gegeten, enz.)

Ja inderdaad, dat hebben wij (wij hebben een Roomba I9). Ik dacht eerst dat dat allemaal niet nodig was, vriend heeft er een klein beetje op aangedrongen en nu vind ik het toch wel echt fijn dat het er allemaal wel op zit als ik eerlijk ben.
:')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:02

Wennii schreef:
iirrssjjee schreef:

Ja inderdaad, dat hebben wij (wij hebben een Roomba I9). Ik dacht eerst dat dat allemaal niet nodig was, vriend heeft er een klein beetje op aangedrongen en nu vind ik het toch wel echt fijn dat het er allemaal wel op zit als ik eerlijk ben.
:')

Kan ik me voorstellen! Ik vond het ook niet nodig, dus heb het ook niet, maar onze woonverdieping is ong. 40m2. Dus hij is in 30min ongeveer klaar met alles, dus vind het wel prima. En anders stuur ik m met de app nog een keertje extra die kant op haha.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 11:03

Oh wat gaan jullie ineens snel! Ik kan bijna niet op iedereen reageren.

De schreeuw functie komt er dus absoluut niet op, ik verblijf er ook nog met regelmaat :') de I9 klinkt goed of de e5. Ik ga mij eens verder verdiepen.

We wonen vrijstaand. De hond is ook mee naar het werk dus de stofzuiger kan z’n gang gaan zonder tegen een obstakel te botsen

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:06

iirrssjjee: ja dat had ik dus ook, ons huis is wel best aardig qua oppervlak en wij hebben m vooral gekocht omdat ik een chronisch rugpatientje ben en elke dag stofzuigen dus wel zwaar is. dus vriend had zoiets van dan kopen we een ook sjieke haha. En ik dacht eigenlijk joahhh nou zo'n andere is ook wel goed, maar nu ben ik eigenlijk wel gewoon heel blij ermee.
En mijn vriend heeft ook ineens geen hekel meer aan stofzuigen en hij regelt het dus eigenlijk altijd nu O:) kom eigenlijk altijd in een gestofzuigd huis thuis en smorgens is het ook altijd klaar haha :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:14

Ik heb een langharige hond en een dirt devil stofzuiger, de voorloper van deze: KLIK

Voor zo’n goedkoop ding werkt ie fantastisch. De accu gaat nu jaren later nog steeds lang mee, en hij doet wat ie moet doen.
Maar het nadeel met lange haren, en ik denk dat elke zuiger met ronddraaiende borstels daar last van heeft, is dat de haren zich om de borstels gaan draaien. En je die dus regelmatig even schoon moet maken.
Bij deze dirt devil is dat niet zo’n groot probleem. Die moet je met de hand aansluiten aan de stroom na het zuigen, en dan maak ik direct het reservoir leeg en de borstels schoon.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:19

Hier pas een RoboRock aangeschaft en daar heel tevreden over. Kan een huis van 100m2 in een keer doen, doet ie wel een uur over maar dan is het ook goed gedaan. Maakt dus wel een berg herrie dus is beter om te laten doen als je zelf niet thuis bent. Idd deuren open laten staan maar hou er ook rekening mee dat je niks meer van kleding of kabels op de vloer kan laten liggen, daar kan ie niet mee omgaan. Afhankelijk van wat voor keukenstoelen je hebt moet je die ook uit de weg zetten. Als je drempels in huis hebt, zoek er dan 1 die over de drempels heen kan, hebben we de onze ook op uitgekozen. Is er ook een die je kamer scant en de meest efficiënte route loopt. Kan ook no go zones aangeven dus das ideaal voor stukken waar die niet zo goed mee om kan gaan of waar die bijv echt niet tegenaan mag botsen. Hebben geen tapijt of huisdieren dus daar geen ervaring mee, zou vooral er 1 uitkiezen die goed bij je eigen situatie past dus met dierenhaar om kan gaan, tapijt aankan, evt drempels over kan etc.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:22

Ik heb een roomba i7, dat ding is echt perfect <3

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:25

Wij hebben ook de Roomba, maar ik ben eigenlijk niet zo tevreden. Wij hebben een langharige Leonberger, ik heb zelf lang haar en mijn zoon heeft ook lang haar. De Roomba is echt mega snel vol. Hij kan meestal net een rondje door de woonkamer rijden en daarna moet hij alweer geleegd worden. Daarnaast moet je inderdaad regelmatig je haren uit de draaiende elementen halen. Op dat gebied heeft hij meer last van de (extreem lange) haren van mijzelf), dan van de haren van de Leonberger.
De volgende Robot nemen wij met een opvangstation waar hij zichzelf kan legen.

Edit: wij hebben er 3 rondrijden, waarvan 1 op de eerste etage en 2 op de begane grond omdat de ruimte te groot is voor 1 Roomba. Beneden is het zo'n 220m2, boven ruim 100m2. Af en toe zetten we er zelf even een op de tweede etage of in de kelder om daar een rondje te rijden. Dat vind ik wel ideaal.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:40

Hier ook een roomba, een 960. Het is en blijft natuurlijk een ronde robot, dus verwacht niet dat hij een zeer secure poetsvrouw kan vervangen, maar ik hoef nog maar 1x per 2 weken ongeveer zelf even langs de randjes te zuigen of eens even goed ergens onder waar hij niet komt. Voordat James kwam moest ik elke dag zuigen. Daar staat tegenover dat James wel elke dag onder de bank door gaat en ik dat niet deed, weer een puntje voor hem.
Het is een ‘slimme’ robot dus hij zuigt inderdaad systematisch en niet Kris kras door de ruimte. Als hij leeg is rijd hij terug en gaat verder waar hij gebleven was, je hoeft hem dus niet te zoeken onder een bank of kast bijvoorbeeld. De niet slimme doen dat dus niet en die mag je wel gaan zoeken en redden. Hij heeft natuurlijk draaiende borstels dus logisch dat lange(re) haren daar wel eens in willen draaien. De haren van onze ragdoll heeft hij geen problemen mee. Bakje moet ik om de dag ongeveer legen, dat valt mij echt reuze mee hoeveel daarin gaat.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:42

Oh TS ik bedoel niet iedere week knippen hoor, maar soms even loshalen :)

Het zijn rubberen “borstels” die draaien, dus heel anders dan van die draaiende dierenborstels aan normale stofzuiger. Die zijn drama idd -O-

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:09

Wij hebben de Roborock S6. 2 Kortharige honden en een paar laagpolige vloedkleden. Hij detecteert zelf wanneer hij op een vloedkleed rijdt en gaat dan harder zuigen. Dweilen kan hij ook. De app waarmee je hem bestuurt is zeer compleet en werkt fijn!

Hiervoor een tijdje een Neato gehad, nr 1 reed zichzelf van de trap binnen een paar weken en nr 2 was binnen no time ook stuk... Daarom daarna voor een ander merk gegaan.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:16

Wij hebben een Eufy Robovac, hij heeft het 1,5 jaar supergoed gedaan maar toevallig hebben we hem laatst voor reparatie opgestuurd omdat hij aangaf dat een sensor vies was en we dit zelf verholpen kregen.
Echt een ideaal ding, het huis is superschoon als hij zijn rondje heeft gedaan. Wij hebben 2 katten en 2 parkieten.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:19

James heeft zichzelf gister ook van de trap af gereden -O- Boven mag ie dus niet meer zonder toezicht zijn ding doen. Gelukkig doet hij het nog wel, de trap heeft hier en daar een deuk en een stukje eruit, 1-0 voor James dus. Qua stevigheid is de Roomba dus ook door de test :')