Eerste huis kopen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Eerste huis kopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 20:05

.. wat komt er bij kijken?
Wanneer regel ik wat?

Goed, mijn vriend en ik gaan voor het eerst een huis kopen en "echt" samenwonen. Ik woon nu inmiddels ruim 2 jaar bij hem en zijn ouders in en dat gaat prima maar het is tijd voor een volgende stap.

We hebben een huis gekocht en gaan 1 augustus tekenen. Dan even een paar weken verven, behangen en kleine klusjes doen voor we echt gaan verhuizen.

MAAAAAR

Nu komt het lastige, wanneer regel ik wat, waar regel ik dit en hoe pak ik dit aan?

Bijvoorbeeld een energie contract, waar begin ik? Hoe zoek ik uit wat voor ons het beste is?
Hetzelfde geld voor het water, moet ik dit aanmelden/registreren of hoe gaat dit?
De afvalcontainers, worden die automatisch op ons overgeschreven, of zijn die aan het adres gekoppeld?
De verzekeringen worden geregeld, hier hebben we een mannetje voor godzijdank :')

Dus zoals jullie lezen, heb ik eigenlijk een boek "Wat moet ik regelen voor ik in mijn nieuwe huis trek - Voor Dummies" nodig _/-\o_

Alle hulp is ontzettend welkom, ik snap dat sommige dingen ook streek/provincie/gemeente gebonden zijn. Onze ouders hebben beiden meer dan 30 jaar geleden gekocht dus hun kennis is ook redelijk verouderd, en in onze directe vriendenkringen ook niet echt veel ervaringsdeskundigen..

Anoniem

Re: Eerste huis kopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:09

Een energiecontract en water moet je zelf afsluiten ja. Een energieleverancier kan je tot op zekere hoogte zelf kiezen, dus even goed vergelijken wat het goedkoopste uit de test komt. Ik zit zelf bij Greenchoice omdat ik groene energie ook belangrijk vind (en dit ook nog eens de goedkoopste optie was voor mij).

Ook water moet je zelf aanmelden. Daarvoor moet je even opzoeken wat de waterleverancier is in jouw regio en daar een contract afsluiten.

Verzekeringen hoeven niet per se via een mannetje, het belangrijkste is dat jullie een (goede) inboedelverzekering afsluiten en als je een eigen huis koopt moet je ook een opstalverzekering hebben. Nationale Nederlanden heeft een handige checklist wbt verhuizen, alles wat hier op staat moeten jullie ook hebben, maar dan nieuw afsluiten ipv overzetten van ene naar andere huis https://www.nn.nl/Wonen/Verhuizen-checklist.htm

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:11

Je moet je inschrijven bij de gemeente of als je in dezelfde gemeente blijft wonen daar melden waar je gaat wonen. En dan gaat t water en afvalcontainers vanzelf. Containers horen idd bij het huis.

En qua energie gewoon een energiebedrijf bellen en dan krijg je energie. En een tv/internet maatschappij bellen, dan krijg je tv en internet :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:12

Oh gaat water niet vanzelf? Volgens mij wordt je hier automatisch aangesloten bij vitens als je je inschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:13

verootjoo schreef:
Oh gaat water niet vanzelf? Volgens mij wordt je hier automatisch aangesloten bij vitens als je je inschrijft.

Misschien verschilt dat per regio dan? Hier is het PWN en ik moest echt actief een contract afsluiten en daarbij ook rekeningnummer en waterstand doorgeven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:17

Emmaa_ schreef:
verootjoo schreef:

Misschien verschilt dat per regio dan? Hier is het PWN en ik moest echt actief een contract afsluiten en daarbij ook rekeningnummer en waterstand doorgeven.

Even uitzoeken nog, want ik ga ook bijna verhuizen. Maar toen we hier kwamen ging dat via t GBR dacht ik. En dan moet je zeggen op welke meterstand je begint, en waarschijnlijk als je verhuist je eindmeterstand doorgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:19

Ik moet zeggen dat toen ik hier kwam wonen mijn ex alles geregeld heeft, maar toen ik de contracten van hem overnam moest hij alles los opzeggen en ik het weer afsluiten, en dat moest toen wel echt met de hand/zelf. Als ik dit alleen al zo zie snap ik wel waarom het verwarrend kan zijn als je voor het eerst op jezelf gaat wonen :))

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 22:13

Er is ook een verhuistopic, zitten vast mensen in die dezelfde vragen hebben of juist al met dat bijltje gehakt hebben :D

[HTT] Het grote verhuistopic!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:21

Aanvullend op wat hierboven al staat: binnen vijf dagen na je verhuizing moet je je inschrijven op je nieuwe adres. Dat kan bij de gemeente. Bij sommige gemeentes kan het digitaal, bij anderen moet je even langs het gemeentehuis. Check dat dus even op de site van jouw gemeente. Door je inschrijving op je nieuwe adres worden zaken als afvalcontainers en een eventuele afvalpas op jullie naam gezet. Ook de afvalstoffenheffing/waterschapsbelasting worden automatisch geregeld. Sommige organisaties halen hun gegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) waardoor je daar niet meer je adres hoeft te wijzigen. Het gaat dan bijvoorbeeld om zorgverzekeraars of DUO. Bij andere instanties, zoals je bank, huisarts, tandarts of je werk, moet je zelf je nieuwe adres doorgeven.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:31

verootjoo schreef:

Ik ben een halfjaar geleden verhuisd en moest mij zelf aanmelden bij Vitens :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:44

Water gaat denk ik per regio anders? Hier heb je maar 1 optie: Brabant Water. Klaar. Zodra je het huis koopt, neem je de verplichting van het contract met het waterschap automatisch over. Maar dan moet je je wel nog even aanmelden als nieuwe klant - ze moeten immers wel jouw gegevens hebben voor de afschrijving. Dat is in de hele regio zo. Toen ik verhuisde naar een andere gemeente in dezelfde regio, hoefde ik alleen mijn nieuwe adres door te geven en de huidige meterstand op dat adres.

TS woont zo te zien in Limburg (als profiel klopt), dan ga je naar WML en meld je je aan als nieuwe klant. Ook daar heb je volgens mij maar 1 optie, dus zodra je het huis koopt, neem je daar het water af. Wel moet je je aanmelden als klant voor jouw persoons- en betalingsgegevens.

Wat moet je verder regelen, naast de hypotheek: overlijdensrisicoverzekering (verplicht bij aangaan hypotheek), opstalverzekering, inboedelverzekering, stroom/gas, water dus, tv/internet/(telefonie).
Afvalcontainers horen bij het huis, maar in sommige gemeentes heb je een afvalpas nodig. Hier heb je die nodig voor je restafval. Die komt binnen op het moment dat je je inschrijft bij de gemeente op je eigen adres. Dat kan bij veel gemeentes tegenwoordig digitaal gelukkig.

En vergeet niet overal je nieuwe adres door te geven: huisarts, tandarts, dierenarts, bank, (check daar ook even of ze AL je gegevens overnemen op je nieuwe adres, ik kwam er na 2 jaar achter dat ze mijn gegevens verhuisd hadden, maar mijn inboedelverzekering op het oude adres hadden laten staan...), autoverzekering, andere verzekeringen, duo indien nodig voor studieschuld (dat laatste gaat als het goed is via mijn overheid, maar better safe than sorry, dus check het wel even), overal waar je abonnementen/ contracten hebt (sportschool, pensionstal voor je paard, clubjes, tijdschriften, you name it)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 20:28

Water gaat hier inderdaad via WML, heb op hun website gespiekt en kon me al aanmelden in de toekomst.
Ik krijg van hun een mailtje op de dag van sleuteloverdracht en dan moet ik even de meterstanden doorgeven. Dat is al top geregeld.

Nu de energie nog.. Ik vind het zo moeilijk om te kiezen. Maakt het wat uit waar je energie afneemt? Of neem je gewoon de goedkoopste? En wat zijn nou de beste manieren om te vergelijken?
Ik keek nu via independer, maar daar kwamen bijvoorbeeld grote namen als Vattenfall en Essent enz heel laag uit de resultaten, terwijl ik op hun eigen websites hele andere bedragen krijg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:30

In principe doen alle energieleveranciers hetzelfde; ze zorgen dat je lampen aangaan :+

De manier waarop is verschillend; zo heb je groene energieleveranciers en grijze energieleveranciers, en grijze die doen alsof ze groen zijn.
En daarnaast verschillen de kosten. Maar moet zeggen dat die verschillen wel erg weinig zijn en het is ook best onoverzichtelijk welke nou goedkoper en duurder is. Maar volgens mij maakt dat dus ook weinig verschil.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:31

Ik regel mijn energie altijd via Gaslicht.com. Daar heb ik altijd een welkomstpremie gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:33

Ik lees even mee. Mijn vriend en ik hebben (bijna) ook ons eerste huis gekocht. We wonen nu in een huurhuis. Energie en water moesten we zelf regelen. Je kan dan invullen per wanneer het contract moet ingaan. Daarbij had ik toen gekozen voor de dag dat we de sleutel kregen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:37

Equisync schreef:
Water gaat hier inderdaad via WML, heb op hun website gespiekt en kon me al aanmelden in de toekomst.
Ik krijg van hun een mailtje op de dag van sleuteloverdracht en dan moet ik even de meterstanden doorgeven. Dat is al top geregeld.

Nu de energie nog.. Ik vind het zo moeilijk om te kiezen. Maakt het wat uit waar je energie afneemt? Of neem je gewoon de goedkoopste? En wat zijn nou de beste manieren om te vergelijken?
Ik keek nu via independer, maar daar kwamen bijvoorbeeld grote namen als Vattenfall en Essent enz heel laag uit de resultaten, terwijl ik op hun eigen websites hele andere bedragen krijg.

Gewoon de (op het eerste zicht) goedkoopste zou ik niet doen.
Is soms anders dan het lijkt, of je loopt een risico op faillisement, zijn er al een aantal omgekiept de laatste jaren.

Kijk naar het verbruik van je huis door de vorige bewoners, en naar hoe je je huis verwarmt.

Wij hebben gekeken naar een leverancier met de laagste gasprijs, en die bleek ook nog het meeste terug te geven voor de opgewekte stroom van de zonnepanelen, Greenchoice, wij vonden groene energie (in NL opgewekt, en niet bijv. uit een duitse bruinkool centrale) ook belangrijk.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:45

RD4 gaat automatisch via de gemeente als je je inschrijft in ieder geval. Je krijgt dan het pasje thuis gestuurd. De afvalkalender versturen ze echter niet meer, dus ik zou even de app downloaden, als je het pasje hebt kun je het nummer daarvan invullen en dan heb je de kalender daarin staan. Als je een huis hebt gekocht blijven die containers gewoon staan, en dan wordt vanaf je verhuisdatum de kosten daarvan op jullie gefactureerd (eind van het jaar). RD4 heeft per gemeente/regio verschillende ophaaldingen. Wij moeten bijvoorbeeld ons papier aan de straat zetten, gemeente waar mijn moeder woont hebben een container.
Energie doe ik altijd via independer, en dan gewoon de datum van verhuizen ingeven. Voor het verbruik heb ik in het begin gewoon het geschatte verbruik voor mijn huis(houden) gekozen, liever wat terugkrijgen dan bij moeten betalen. Vaak kun je dat ook in een app weer bijhouden en aanpassen gedurende het jaar. Enexis gaat dan daarna ook automatisch. Als je van Enexis een brief krijgt dat je een leverancier moet regelen en je hebt al een leverancier en alles geregeld kun je die brief negeren, ze zijn erg enthousiast met die dingen versturen in mijn ervaring :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:29

Ik heb energiecontracten vergeleken via de Consumentenbond. Ik ging ervan uit dat zij geen zwakkere spelers aanbieden. Ik kwam uiteindelijk het best uit de bus bij Vattenfall, ook door de welkomstbonus.

Verder denk aan inboedel-, opstal-, aansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekering.

Vergeet niet adreswijzigingen door te geven aan al je lopende contacten.

Nieuwe huisarts en tandarts?

Ik heb zelf de checklist van de Consumentenbond geprint en ouderwets zitten strepen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:56

Ik vergelijk energie contracten op Easyswitch en stap elk jaar na de eindnota over naar de nieuwe voordeligste. Wat ik heel stom vond en niemand tegen me vertelde: je moet je bij de gemeente inschrijven op het nieuwe adres, van daaruit gaan dan veel dingen ook automatisch (zoals de belastingdienst). Toch zou ik ook alle adreswijzigingen los doorgeven. Ik laat overigens met verhuizen ook de post doorsturen voor een half jaar. Hierbij kan je ook verhuizingen via Post NL doorgeven.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:03

Het belangrijkste contract is je samenlevingscontract O:)

Hier moet je zelf aanmelden bij het water.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:17

We zijn lid van de Vastelastenbond, kost 40 euro per jaar en dan krijgen we jaarlijks een advies welke energieleverancier voor ons huishouden het meest gunstig is.
Zodoende zijn we vrijwel elk jaar gewisseld van leverancier, maar ook dat wordt automatisch geregeld, dus daar merken we niets van. Behalve dat we akkoord geven, je bent niet verplicht hun advies op te volgen.
De kosten verdienen zich ruimschoots weer terug door wat je bezuinigd en omdat je bijna jaarlijks weer een welkomstkorting krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:22

Als je zin hebt om dat uit te zoeken of het te laten doen wil het idd wel lonen om te hoppen zodat je elk jaar een welkomstcadeau krijg. Ik betaal heel weinig maar dat komt omdat mijn leverancier dus geen welkomstcadeau geeft, die verwerken dat in de prijs.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:25

Wij hebben 12 juni de sleutel gekregen van ons eerste koophuis. Bij ons vorige huurappartement moesten we ook (bijna) alles zelf regelen, maar er komt inderdaad behoorlijk wat bij kijken:
- Water. Je hebt bijna overal in Nederland een verplicht waterbedrijf waar je bij moet afsluiten, tenzij je toevallig op de grens van twee bedrijven woont volgens mij. Dit heb je al gedaan dus ga ik niet verder over uitwijden.
- Gas en elektriciteit. Hierin is het aanbod enorm groot en de verschillen ook. Het een en ander is er al over gezegd. Ik weet niet of je van plan bent om zonnepanelen te nemen (of dat ze er al liggen), maar dan zijn je teruglevervoorwaarden ook nog wel van belang.
- Adreswijzigingen bij huisarts, tandarts, verenigingen, abonnementen, werkgever, school etc. Hiervoor heb ik op een gegeven moment een lijstje opgezocht op internet en dat aangevuld waar ik dingen miste. Daarnaast heb ik de PostNL verhuisservice aangevraagd om er zeker van te zijn dat het komende halfjaar alles wordt doorgestuurd naar mijn nieuwe adres. Wel alleen PostNL natuurlijk, dus ik hoop dat de nieuwe huurders van ons appartement ons anders even berichten.
- Adreswijzigingen aan vrienden en familie. Wij hebben de kerstkaarten achter de hand gehouden van 2019 om niemand te vergeten waarvan we fysieke post verwachten. Ik heb 15 papieren verhuiskaartjes gekocht (gemaakt op internet), en daarvan ook een screenshot gemaakt. Directe familie als ouders en opa's/oma's hebben een kaart gehad en zo nog wat familie/vrienden waar we weinig digitaal contact mee hebben. De screenshot heb ik verder gedeeld via whatsapp en mail met de overige vrienden en familie. Zeker onze vrienden bewaren zo'n kaartje toch niet en dan vind ik het zonde van papier en kosten.
- Verzekeringen. Wij hebben beiden onze persoonlijke verzekeringen gestopt en zijn onder een gezamenlijke polis verder gegaan. Dat scheelde nogal in kosten. Wij hebben onze verzekeringen via onze financieel adviseur afgesloten, maar dat hoeft zeker niet. We hebben een woonhuisverzekering (ook wel opstalverzekering genoemd), inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, doorlopende reisverzekering en overlijdensrisicoverzekering afgesloten. De eerste en de laatste zijn verplicht, de anderen hadden wij al en hebben we dus nu in een gezamenlijke polis.
- Televisie/internet. Zoek van te voren goed uit welke mogelijkheden er zijn op je nieuwe adres. Bij ons ligt er bijvoorbeeld nog geen glasvezel in de straat, maar sommige providers lieten me gewoon een glasvezelabonnement afsluiten. Gelukkig wist ik dit en kon ik hier rekening mee houden.

Dan is het qua verhuizing helemaal aan jullie wat je wilt. Wij hebben er voor gekozen zelf met hulp van vrienden en familie te verhuizen en zijn ongeveer 6/7 weken voor de verhuisdatum begonnen met uitzoeken, weggooien en inpakken. Achteraf gezien zou ik denk ik gekozen hebben voor een verhuisbedrijf. We waren súpersnel over, maar ik vond het achteraf toch wel een hele belasting voor onze naasten om onze zware spullen van 3 hoog naar beneden te moeten sjouwen en liefst natuurlijk zonder beschadigingen aan meubels en/of portiek. Zou ik met de wetenschap van nu anders gedaan hebben. En al met al was het huren van de verhuisbus nu ook niet heel goedkoop dus weet ik niet hoeveel kosten het gescheeld had om een professioneel bedrijf te laten komen.

Verder zou je nog kunnen nadenken over vergunningen etc. En dan heb ik het niet over verbouwen, maar bijvoorbeeld parkeren. Wij hebben het geluk dat het op beide plekken vrij parkeren was, maar dit is wel handig om vooraf na te kijken. Vaak krijg je bij je inschrijving in een nieuwe gemeente wel de mogelijkheid om een welkomstpakket op te halen, maar dan woon je er meestal al dus zeker qua parkeren zou ik dit vooraf uitzoeken.

En ik vergeet nu óngetwijfeld nog vanalles, maar daarbij de laatste tip: er zijn legio lijstjes te vinden op internet. Ik heb er een vijftal opgezocht en daaruit onze eigen lijst gemaakt. Sommige lijstjes hebben ook een globale tijdsplanning erbij, dat vond ik reuze handig!