Wij zijn deze week eindelijk begonnen met de verbouwing van ons huisje uit 1890. Ik volg altijd met veel plezier de andere verbouwingstopics hier en vond het daarom leuk om ook een topic van onze eigen verbouwing bij te houden.
Het dak en de bovenverdieping hebben we 7 jaar geleden gerenoveerd. Alles is geheel vervangen, alleen de buitenmuren zijn blijven staan. Foto's hiervan zal ik eens opzoeken.
De uitbouw waar de keuken en badkamer in zit dateert uit 1900/1920 en is in zeer slechte staat. Ook hebben we veel last van optrekkend vocht in de woonkamer en zijn de kozijnen aan vervanging toe. We hebben daarom besloten de uitbouw volledig af te breken en opnieuw op te bouwen. Daarnaast wordt de hele woonkamer gestript tot op de kale muur en komen daar nieuwe wanden, plafond en vloer in. Het plafond gaat zo'n 15cm omhoog en we krijgen over de gehele benedenverdieping vloerverwarming. Verder wordt de nieuwe uitbouw iets groter (van 3,78m lang naar 4,00m, hij blijft 4,00m breed) en we delen de uitbouw anders in zodat we een grotere keuken krijgen en de WC apart komt van de badkamer.
En dan nu wat foto's
Voor: (Let niet op de rommel, ik heb helaas geen opgeruimde voor-foto's..
)Woonkamer

Keuken

Badkamer/toilet

Uitbouw vanaf buiten. De gevelbekleding op de bovenverdieping wordt ook geheel vervangen.
In het kleine houten uitbouwtje zat in 1900 het buitentoilet. Nu zit hier het bad gedeeltelijk in. De uitbouw zal geheel gelijk getrokken worden tot de diepte van dit kleine uitbouwtje.

Eerste sloopwerk door onszelf:
De gipsplaten waren volledig zacht en pulp. Het hing eigenlijk alleen nog aan elkaar door de tegelvoegen

En dit kwam er ook heel makkelijk uit...

Nog meer verrotte muur in de scheidingsmuur woonkamer/uitbouw:

Een oud rattennest in de isolatie... De dode rat zat een stukje hoger in de muur... (ratten zijn een aantal jaar geleden bestreden door de gemeente)

Gipsplaten van plafond en wanden gesloopt:

Containertje al bijna vol

Vanaf hier is de aannemer verder gegaan. Hij zal zo'n 6 weken bezig zijn. Ik zal morgen foto's plaatsen van de eerste werkzaamheden. We zijn al leuke dingen tegengekomen, zoals de oude ramen van de uitbouw zoals die was rond 1900/1920. De uitbouw is ondertussen bijna helemaal gesloopt en de voorzetwanden zijn deels uit de woonkamer gesloopt.
Ik ben zelf echt heel benieuwd naar het eindresultaat! Ik zal ook nog van de week ook nog even wat tekeningen posten van wat het moet worden.