Een doe-het-zelf vetbolhouder voor vogels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Een doe-het-zelf vetbolhouder voor vogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 23:12

Hallo!
De titel spreekt misschien niet helemaal voor zich, dus laat me uitleggen wat ik zoek :=

Ik heb een paar vetbollen voor vogels gratis gekregen bij mijn kattenvoerbestelling. Nu wil ik die natuurlijk graag ophangen, het probleem is echter dat hier veel van die grote vogels zitten die zo'n bol gelijk mee gaan jatten terwijl je juist de kleine vogels een kans wil geven. Dus daar zijn dan van die kooitjes voor te koop, die de grote vogels buiten houden. Ik wil eigenlijk alleen eerst een doe-het-zelf oplossing zoeken voor ik daarvoor zou gaan, het zou hier aan de straat komen te hangen en als iemand het stukmaakt of in het water gooit is dat nogal zonde. Heeft iemand dit wel eens gedaan? Tips? Liefst gebruik ik materialen die ik al heb liggen. :) Ben benieuwd!

Hikarii

Re: Een doe-het-zelf vetbolhouder voor vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:23

Vetbollen bij kattenvoer? Alsof ze graag willen dat de katten met een vogeltje thuiskomen :')

Dat terzijde, geen idee hoe je zoiets grote-vogel proof kan maken, maar wil wel bij zeggen let echt op dat er niks vast in kan komen te zitten. Vaak genoeg gezien dat dat wel gebeurd helaas (ook bij die in de winkel te koop zijn)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 23:27

Hikarii schreef:
Vetbollen bij kattenvoer? Alsof ze graag willen dat de katten met een vogeltje thuiskomen :')

Dat terzijde, geen idee hoe je zoiets grote-vogel proof kan maken, maar wil wel bij zeggen let echt op dat er niks vast in kan komen te zitten. Vaak genoeg gezien dat dat wel gebeurd helaas (ook bij die in de winkel te koop zijn)

Ja he :') gelukkig gaan die van mij nooit achter vogels aan (nee echt), en ik hang hem ook hoog op zodat dat geen probleem vormt.

Ja goeie, geen haakjes ofzo lijkt me dan? Gladde openingen?
Ik vraag me vooral af of vogels het nog wel kunnen vinden als het echt in een klein hokje hangt :=

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:34

Ik hang ze gewoon in de boom of aan het hekwerk van de klimop. Hier nooit grote vogels die vetbollen eten. En grote vogels zitten hier echt volop.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:39

Mijn moeder koopt daar de lelijkste kopjes van de kringloop winkel voor, en daar doe ik dan zelfgemaakte bollen in. Gewoon ophangen aan het oor aan een object naar keuze :d

Edit: om bestaande bollen te plakken kan je van zo'n stevig frituurvet blok gebruiken, even smelten en dat eerst in het kopje en dan de bol erbij.

Mijn moeder en ik gebruiken altijd dat vet met vogelzaad om bollen te maken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 23:47

Sintara schreef:
Mijn moeder koopt daar de lelijkste kopjes van de kringloop winkel voor, en daar doe ik dan zelfgemaakte bollen in. Gewoon ophangen aan het oor aan een object naar keuze :d

Edit: om bestaande bollen te plakken kan je van zo'n stevig frituurvet blok gebruiken, even smelten en dat eerst in het kopje en dan de bol erbij.

Mijn moeder en ik gebruiken altijd dat vet met vogelzaad om bollen te maken

Oja, de bol omsmelten is ook wel een heel goed idee inderdaad.
Ik heb de bollen al, maar als deze op zijn is zelf maken inderdaad ook geen slecht idee :))

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:52

Gaas geeft inderdaad het risico van vogelpootjes die blijven haken.
Van de winter haalde ik de bollen uit het netje en deed ik de bol in een garde die ik had opgehangen. Heel makkelijk, zeker wanneer de bollen snel opgegeten worden.
Ben zelf bollen gaan maken met vogelzaad en kokosolie toen ik erachter kwam dat de meeste voerbollen met rundervet gemaakt worden. Alleen lijkt kokosolie me in de zomer niet zo handig vanwege smeltpunt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 23:57

Astorga schreef:
Gaas geeft inderdaad het risico van vogelpootjes die blijven haken.
Van de winter haalde ik de bollen uit het netje en deed ik de bol in een garde die ik had opgehangen. Heel makkelijk, zeker wanneer de bollen snel opgegeten worden.
Ben zelf bollen gaan maken met vogelzaad en kokosolie toen ik erachter kwam dat de meeste voerbollen met rundervet gemaakt worden. Alleen lijkt kokosolie me in de zomer niet zo handig vanwege smeltpunt.

Gewoon los erin? of echt ophangen?

Op zich komen er dan misschien nog steeds grote vogels op af maar dan jatten ze hem in elk geval niet

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 00:24

Gewoon los erin, tussen de 'spijlen' door wurmen. Gaat prima. En grote vogels hou je toch niet echt tegen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 06:55

Een iets andere situatie, maar wij hebben veel mussen die bij 1 van de kippenrennen mee kunnen eten. Onvast er voor de kippen vaak weinig overbleef, strooiden we buiten het hok ook. Binnen no time hadden we kraaienoverlast. Nu strooien we binnen een rondom afgezet gaaspaneel. Daar kunnen de mussen gemakkelijk in en uit, maar de grotere vogels niet. Je zou dit van grof kippengaas (40mm maas) na kunnen maken en dan in de boom hangen, eventueel met de garde direct als haakje. Een doosje van 30x30x30cm is groot zat.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:02

Je kunt de bollen in een garde doen en die ophangen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 07:35

Ik denk trouwens dat ik wel eens een garde in een boom heb zien hangen en me afvroeg waar die voor waa _O- wat een handig trucje!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:47

Toen ik zelf vetbolletjes maakte deed ik ze in dit soort bekertjes. Je zou met wat hard gesmolten frituurvet (dat is meestal plantaardig) de bolletjes iets kunnen omsmelten om ze dan in een soort gelijk bekertje te doen.

Door het houten randje op het balkon konden er ook eksters, kraaien en kauwtjes bij, die staken dan hun hoofd erin. Maar er zaten vooral ook musjes op het stokje, op een gegeven moment viel het stokje eruit maar toen gingen de musjes gewoon in het bekertje zitten. Echt ideaal!

Je kan de vetbolletjes ook ergens in leggen, een bak of bloempot waar ze makkelijk in en bij kunnen.
Afbeelding

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:19

Ik had zelf een vetboltaart gemaakt voor in de tuin bij mijn ouders. Zag er gezellig uit op de tafel. Tot er gezellig een dikke rat van het feestmaal zat te snoepen. Dus met ergens op leggen zou ik uitkijken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:48

Gaas er om heen maken waar de kleine vogeltjes doorheen kunnen, maar de grote vogels met hun kop niet ver genoeg naar binnen kunnen om bij de bol te komen is de enige optie om mee-eten te voorkomen.

Moet ik hier ook doen anders is een bol in één dag op. Kraaien, spreeuwen en eksters hebben héél snel door dat er weer iets hangt.

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:27

De oplossing van een garde is een goede. Maar weinig grote vogels die aan een garde kunnen hangen om te eten, wellicht dat het een specht lukt, maar duiven, eksters, kraaien, en merels lukt het niet. Mussen, vinkjes en roodborstjes overigens nagenoeg ook niet, een handige nagelaten. Wil je mezenbollen echt voor mezen gebruiken, gewoon zorgen dat ze echt hangen en een vogel er echt aan moet vasthouden om te kunnen eten, dan komt het goed.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:34

De pimpelmeesjes en koolmeesjes hier kunnen er prima mee omgaan hoor. Al hebben die nu genoeg andere voedselbronnen, dus heb nu niets hangen.