Tijdelijk verhuren of toch verkopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Tijdelijk verhuren of toch verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 19:00

Hoi bokkers,

Na uuuuuren googlen, advisering en heen en weer geslingerd worden tussen gemixte gevoelens de volgende vraag:

Wij hebben een 4 kamer appartement in de Randstad. Best een populair gebied om te wonen. We kochten het 6 jaar geleden voor een schijntje en gaan bij verkoop bijna een ton winst maken. Dat moeten we dan 4 jaar op onze spaarrekening laten staan, want we gaan ivm werk tijdelijk in België wonen.

Als we het gaan verhuren, hebben we daar huurinkomsten van. Na 4 jaar gaan we er even zelf in terug en dan verkopen.

Wat zouden jullie doen? Verhuren zouden we sowieso via een makelaar doen.

Groetjes

rien10

Re: Tijdelijk verhuren of toch verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:03

Verhuren brengt risico's met zich mee. Heb je die al in kaart gebracht?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:04

Verhuren met een duidelijk contract wat na 4 jaar af loopt en volledig via een verhuurbureau laten lopen.
Dat scheelt iets aan inkomsten, maar je hebt er ook totaal geen omkijken naar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:05

Huurders krijg je er heel moeilijk uit, dus hoe ga je het doen als je later alsnog wilt verkopen?
Het brengt veel gedoe met zich mee, ook wanneer je het via een makelaar doet.
En ook dan kan er een wietplantage in je appartement gezet worden, zoals onze oude buren helaas hebben ondervonden.
Ik zou mooi verkopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:06

Als huurders een contract met vaste looptijd hebben ondertekend sta je volledig in je recht om ze er uit te zetten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:10

Verkopen,na 4 jaar Belgie wil je nooit meer terug ;)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:11

Je weet nooit hoe de huurders het achter zullen laten.
Bovendien heb je wel 4 jaar lang de kosten als er dingen stuk gaan.
Ik zou het nu verkopen, ben je er echt van af en er ook niet meer verantwoordelijk voor.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:11

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:13

Economisch bekeken, tenzij je gaat beleggen levert verkoop nu en het geld op de rekening zetten niets op, rente is praktisch nul.
Maar de prijzen van huizen stijgen nog steeds, dus als je over 4 jaar wil weer iets kopen krijg je minder voor hetzelfde geld.

Verkoop je pas over 4 jaar profiteer je mee aan de prijsstijging en levert het ook nog iets op via de huur.

Verhuur zou ik doen via makelaar er tijdelijke contracten zodat je de huurders er na 4 jaar uit kan zetten als je het zelf weer nodig hebt of wil verkopen.
Daarnaast, de hypotheekverstrekker moet dit ook goedkeuren, ga daar dus eerst mee in gesprek en hoor daar wat de mogelijkheden zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:13

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:14

Een contract van 4 jaar is dus niet meer mogelijk, 2 jaar is de max. Dus je zit altijd aan 2 verschillende huurder vast !

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:16

DubbelDun schreef:
Als huurders een contract met vaste looptijd hebben ondertekend sta je volledig in je recht om ze er uit te zetten.

Een kortlopende huurovereenkomst mag maximaal 2 jaar duren, daarna heeft de huurder gewoon huurbescherming en krijg je ze er niet meer uit. Zelfs met deze voor afgesproken vaste looptijd moet je aan het einde van de overeenkomst de verhuurder een huuropzegging toesturen anders kunnen ze gewoon blijven zitten en krijgen ze huurbescherming.

Wat je ook doet, het blijft altijd een gok. Je weet namelijk niet hoe de markt over 4 jaar is en wat het appartement dan opbrengt. Het is nu natuurlijk wel een heel aantrekkelijke tijd om te verkopen..

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:22

Ik zou met een goed contract gaan verhuren. Daar bij zou ik op je gevoel afgaan als je de huurder ontmoet. Dit zegt niet alles maar wel veel!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:29

Als het maar voor een paar jaar is , en in de randstad ,is verhuur aan expat dan niet mogelijk? Dat zijn korte contracten en kan meestal via een buro.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:33

Wij hebben er ook naar gekeken en voor verhuren moet je toestemming van je hypotheekverstrekker en dat geven ze niet vaak. Als ze er achter komen dat je verhuurt zonder toestemming heb je een groot probleem. Eerst een waarschuwing en daarna kan het zijn dat je in één keer je hypotheek moet terug betalen. Het kan wel als je je hypotheek omzet naar een verhuur hypotheek, maar dan moet je een hoop (geloof 30%) van t huidige hypotheekbedrag al betalen.

Bovendien, in 4 jaar verhuren haal je nooit geen ton op je spaarrekening. Ik zou verkopen, dat gaan wij uiteindelijk ook doen.

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:37

Voor een goede afweging is het wel zinvol om een plan te maken voor dat spaargeld/ huuropbrengsten.
Zowel belastingtechnisch als qua sparen/beleggen. En natuurlijk de andere zaken die hiervoor genoemd zijn.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:48

@bamisalami heeft deels gelijk. Het hypotheekbedrag mag in zo'n geval vaak niet meer dan 70% van de waarde bedragen. Maar als de woning flink in waarde is gestegen sinds de aankoop hoeft dat geen probleem te zijn. En de rente wordt mogelijk wat hoger. Verhuren aan een familielid wordt doorgaans wel toegestaan. En ook tijdelijk als je er zelf niet woont. Ik zou het gewoon even navragen bij de hypotheekverstrekker. Jullie zijn niet de enige "expats" die hun woning tijdelijk verhuren om er na enige jaren weer naar te kunnen terug keren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:45

Cilli96 schreef:
Ik zou met een goed contract gaan verhuren. Daar bij zou ik op je gevoel afgaan als je de huurder ontmoet. Dit zegt niet alles maar wel veel!

Nou nee hoor, tegenwoordig ook niet meer!
De huurders van onze buren waren gewoon een net stel en namen zelfs de kindjes mee. Maar toch stonden er plantjes in huis.
Wiettelers en andere vervelende huurders zien er echt niet altijd louche en onfris uit. Het zegt echt heel weinig.
Je moet dus ook gewoon geluk hebben.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:53

bamisalami schreef:
Wij hebben er ook naar gekeken en voor verhuren moet je toestemming van je hypotheekverstrekker en dat geven ze niet vaak. Als ze er achter komen dat je verhuurt zonder toestemming heb je een groot probleem. Eerst een waarschuwing en daarna kan het zijn dat je in één keer je hypotheek moet terug betalen. Het kan wel als je je hypotheek omzet naar een verhuur hypotheek, maar dan moet je een hoop (geloof 30%) van t huidige hypotheekbedrag al betalen.

Bovendien, in 4 jaar verhuren haal je nooit geen ton op je spaarrekening. Ik zou verkopen, dat gaan wij uiteindelijk ook doen.

Er zijn genoeg hypotheekverstrekkers te vinden waarbij een inleg van 20% genoeg is. Met de ton (of meer wanneer er afgelost is) overwaarde zullen ze al een heel eind komen. Maar tijdelijke verhuur is vaak sowieso al geen probleem wat de hypotheek betreft.

Als de huizenprijzen blijven stijgen is verhuren financieel het gunstigst. Gaan de prijzen fors dalen dan is nu verkopen de betere optie.

Ik verhuur zelf een appartement, maar ik weet eigenlijk niet of ik mijn eigen huis zou verhuren met tijdelijke contracten. Voor mijn gevoel zou ik dan toch bang zijn een ravage aan te treffen bij terugkomst.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:39

Ik zou het gewoon proberen. Het is financieel aantrekkelijker. Als het niet bevalt na huurder 1 verkoop je 't als nog: je hoeft 't niet perse volle 4 jaar af te maken natuurlijk.

En tja, misschien is het huis wat uit gewoond. Maar je kunt dit in de huurprijs ook vast berekenen, dat je bij vertrek geld hebt voor schilder, klusjesman en of schoonmaakbedrijf.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 21:48

Dank voor jullie reacties!
Onze hypotheekverstrekker wil een aantal dingen weten, dan beslissen ze of ze akkoord gaan. Hopelijk gaat dat vlot, we zitten volgende maand al met dubbele lasten. Dat is even uit te houden, maar te lang zou zonde zijn...