Financieel advies, levensverzekering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Financieel advies, levensverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 18:04

Onze hypotheekadviseur heeft ons tijdens het oversluiten van onze hypotheek een advies gegeven met betrekking tot de levensverzekeringen. Mijn partner en ik hebben al jaren een levensverzekering, zodat bij overlijden van de één, de ander kan blijven wonen. Mijn partner verdient minder dan ik en zeker wanneer hij binnenkort met pensioen gaat, heeft hij door een pensioengat niet veel inkomsten. Ik verdien redelijk, ik werk vijf dagen en ben 15 jaar jonger dan hem. De hypotheekadviseur heeft laatst geadviseerd mijn partner niet meer te verzekeren voor overlijden. Er komt alleen een verzekering op mijn leven. We zijn daar in meegegaan (huis met NHG). Één en ander is in gang gezet, ik moet alleen nog de gezondheidsverklaring invullen. Echter had ik verteld dat wanneer mijn partner met pensioen is ik graag een dag minder wil werken. Misschien dat het dan lastiger wordt alles alleen te betalen, mocht ik alleen komen te staan. Zelf weet ik hier te weinig vanaf. Mijn partner gaat in augustus met pensioen. We betalen nu 47 euro voor ons tweeën, voor mij alleen wordt het 25 euro per maand. Was het advies een goed advies?
Laatst bijgewerkt door Himyar op 22-06-20 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Re: Financieel advies, levensverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:05

De vraag is: wil je voor 23 euro per maand dat risico lopen?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 18:06

Dat vroeg ik me ook af. 23 euro is peanuts.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:07

Ik zou me vooral afvragen waarom je hypotheekadviseur dit advies heeft gegeven

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:08

Waarom vraag je dit niet aan je adviseur? :o

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 18:09

Wanneer je bij ze oversluit, geven ze ook een financieel advies.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:10

Een levensverzekering is in mijn ogen zodat de partner kan blijven wonen als de ander overlijd. Niet alles hoeft afgelost te worden natuurlijk, maar als jij komt te overlijden moet er meer afgelost worden dan wanneer je partner komt te overlijden. Dat is de constructie waar ik in jullie geval voor zou gaan.
Bij ons is het wel gelijk omdat wij nagenoeg hetzelfde verdienen op jaarbasis.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:11

Misschien wordt dit geadviseerd omdat bij overlijden van je partner je een partnerpensioen krijgt? Zou zelf uitzoeken hoeveel inkomen je straks zou missen mocht hij overlijden en of je dat risico wil afdekken. Ik denk wel dat je met deze leeftijd meer dan 23 euro per maand kwijt bent bij een nieuwe levensverzekering voor je man, dus ook uitzoeken wat het precies kost.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 18:12

Ryder schreef:
Waarom vraag je dit niet aan je adviseur? :o

Hij zegt dat ik het alleen makkelijk kan betalen. Ook omdat ik dan nog zo'n 4 à 500 euro nabestaanden pensioen zal ontvangen. We hebben echter een huis dat behoorlijk wat onderhoud nodig heeft. Mijn partner doet dat altijd grotendeels zelf en blijft dat doen, zo lang hij dat nog kan.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:31

Ons werd ook geadviseerd om alleen mijn man's leven te verzekeren (hij kan het prima alleen betalen ook met zijn pension/AOW over 15 jaar).. maar hebben die van mij (voor een lager bedrag) er wel bij gedaan.
Waarom? Zodat hij sowieso lager qua lasten zit (wij hebben 3 pubers die alle 3 studeren) en als hij het dan wilt verkopen hij een leuk bedrag over heeft om wat anders (goedkoper) terug te kunnen kopen.

Stel ik kom morgen te overlijden.. dan heeft hij alleen nog maar de aflossingsvrije hypotheek van 135.000E die 200 bruto per maand kost en heeft hij ca 250.000 overwaarde in het huis zitten.
Komt hij te overlijden dan is het huis hypotheek vrij.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 19:05

Er wordt nu 150.000 euro op mij afgesloten. We kochten het huis voor 204.000 euro k.k. Een ton is aflossinsvrij. We zijn beiden voor 50% eigenaar. Hij heeft drie volwassen kinderen en ik heb geen kinderen.