Vaatwasser problemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Vaatwasser problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 13:24

Wij hebben een nieuwe vaatwasser. De duurste inbouw van Ikea, en dus een Bosch.

Ik heb de hardheid getest en die sloeg zowat uit, dus machine ingesteld op hard.

Ook ingesteld op glansspoelmiddel zoals de gebruiksaanwijzing wilde.

Ik gebruik al jaren de Lild blokjes, want die waren als beste getest. Dus wel alles in 1. In vorige huis ook een Ikea inbouw gehad en ook niet altijd 100% droog of schoon.

Maar deze heeft een droog functie en droogt niet. Vandaag maak ik hem open en is ook niet goed schoon voor de zoveelste keer. Grootste deel wel, maar er zitten stuks tussen die zelfs viezer lijken.

We zijn maar met z'n 2en en ruimen hem gewoon netjes in. Alles in een eigen rekje of plekje en niet tegen elkaar aan.

Filters zijn schoon, spoelarmen ook. Binnenkant machine is schoon.

Nu waren we in een winkel bij een koelkast kijken en die verkopen deze machines zelf ook, onder gewoon Bosch. De verkoper hield vol dat ik het niet goed heb ingesteld of dat ik het zout moet uitzetten als ik die blokjes gebruik.

In onze vorige huis, vulde ik hem juist met zout als hij zo vies bleef en ging het weer even goed.

Apparaat is dus nog vrij nieuw en nu iets van 10x aan geweest??

eva1969

Re: Vaatwasser problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:37

Gaat er niet iets mis met de afvoer?
Ik gebruik trouwens altijd 3 in 1 of zelfs 4 in 1 blokjes en nooit zout dus of dat nou uitmaakt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 13:51

eva1969 schreef:
Gaat er niet iets mis met de afvoer?
Ik gebruik trouwens altijd 3 in 1 of zelfs 4 in 1 blokjes en nooit zout dus of dat nou uitmaakt?

Nee, die is helemaal nieuw aangelegd en er blijft geen water staan ofzo.

Die man zei dat je bij blokjes het zout moet uitzetten. De machine vraagt nu nog niet om zout vullen, maar heb wel van dat zand op een bord zitten.

Voorheen deed ik er dan zout bij en was het weer even goed.

Maar de machine wordt ondanks droogfunctie niet goed droog.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:57

Ik gebruik alles-in-1 vaatwasblokjes en vul verder nooit iets bij. Werkt perfect.
Denk toch terug naar de ikea? Valt vast onder garantie.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:01

Dan zou ik me inderdaad even beroepen op de garantie.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:32

Heb je wel zout in de machine? Helemaal omdat je zegt, hard water te hebben.

En ja ik weet dat het niet nodig zou moeten zijn bij alles-in-1 blokjes, maar het is toch beter voor je machine.

Kijk verder eens of de afwas toch schoner wordt met bijvoorbeeld Dreft Platium blokjes (vind ik zelf van wel).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:35

O, ik lees nu dat je is geadviseerd het zout uit te zetten - NIET DOEN!! (snap zo'n verkoper ook niet).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:03

Marie111 schreef:
O, ik lees nu dat je is geadviseerd het zout uit te zetten - NIET DOEN!! (snap zo'n verkoper ook niet).

Ik heb zout gevuld na het testen van het water en daarop het apparaat ingesteld.

Waar we waren verkopen deze ook, maar dan gewoon als Bosch. Die zei idd; zout uitzetten. Machine vraagt wanneer het gevuld zou moeten, maar doet ie nog niet.

Hij bleef maar volhouden dat ik de stappen niet goed had gevolgd. Heb dat gister nagekeken met het boekje erbij en machine staat goed ingesteld op hardste water. En hard is het hier 100%.

Er moest ook spoelmiddel in, maar daar vraagt ie ook nog niet om, om gevuld te worden.

Hij werkt het programma goed af verder.

Twijfel wel om andere blokjes te proberen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:34

Bij zoiets, binnen garantieperiode, niet zelf kloten en gewoon beroep doen op je garantie :j

Zorg dat alles qua middeltjes is bijgevuld, dan hebben de monteurs ook niks om te zeggen en word hij kosteloos gerepareerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:37

Change03 schreef:
Bij zoiets, binnen garantieperiode, niet zelf kloten en gewoon beroep doen op je garantie :j

Zorg dat alles qua middeltjes is bijgevuld, dan hebben de monteurs ook niks om te zeggen en word hij kosteloos gerepareerd.

We kloten niet zelf??

Hij is ook echt niet stuk volgens ons.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:45

superpony schreef:
Change03 schreef:

We kloten niet zelf??

Hij is ook echt niet stuk volgens ons.

Kloten als in zelf dingen proberen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:49

We hebben volgens mij niks geprobeerd.

Heb gewoon netjes het boekje gelezen, water getest en de stappen gevolgd.

Ik vind het apparaat tegenvallen en heb dat in de winkel hier gezegd die dezelfde apparaten verkoopt. Die zei dus dat zout uit moet als je die gecombineerde blokjes gebruikt. Daarom vraag ik het hier.

De vaat is niet geheel vies of met aanslag en hij werkt echt zijn programma goed af verder. Maar hij zou drogen en dat had ik beter verwacht. De winkel hier geeft ons de schuld, dus ik kijk eerst of we iets anders kunnen doen, dus een ander blokje kopen zonder zout bijv.

Ikea en garantie niet geweldige ervaringen mee. De spullen zijn verder doorgaans goed en heb de beste vaatwasser genomen die ze hadden. Volgens de winkel hier ook een prima apparaat.

Ons vorige apparaat hoefde nog niet ingesteld, was ook nu 9jr geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:42

Ik heb ook een Bosch. Wel een oudere.

Ik gebruik dreft blokjes, en altijd zout èn glansspoelmiddel.
Vooral dat laatste werkt erg goed met drogen, het vocht glijdt er makkelijker vanaf, waardoor het beter droogt.

Geen laajdel-meuk glansspoel, gewoon Sun of Finish, kost je de kop niet, vaak in de bonus. Die zooi van laajdel en azetiojon is het gewoon net niet. Dat is pas zonde van je geld.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:04

Onze ikea geeft piepjes, springt dan open maar is nog niet effectief klaar. Welk type heb je precies?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:16

Nielojram schreef:
Ik heb ook een Bosch. Wel een oudere.

Ik gebruik dreft blokjes, en altijd zout èn glansspoelmiddel.
Vooral dat laatste werkt erg goed met drogen, het vocht glijdt er makkelijker vanaf, waardoor het beter droogt.

Geen laajdel-meuk glansspoel, gewoon Sun of Finish, kost je de kop niet, vaak in de bonus. Die zooi van laajdel en azetiojon is het gewoon net niet. Dat is pas zonde van je geld.

Hier precies hetzelfde. Ook een oudere Bosch en dreft platinum blokjes (van de voordeeldozen van de gamma :Y) ) en met zout en glansspoelmiddel. Nog nooit van gehoord dat het zout per se uit moet met alles-in-1 blokjes. Wij hebben perfect schone en droge vaat.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:43

Dreft geeft hier beduidend betere droog resultaten dan lidl-blokjes. En we hebben maar een simpele beko vaatwasser, maar perfect resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:11

superpony schreef:
Ik gebruik al jaren de Lild blokjes, want die waren als beste getest.

Mijn bescheiden mening over ' best getest' is dat ze het testen op de prijs, en niet op de kwaliteit.

Oftewel, ' Inderdaad, voor 50 blokjes á 0,04 krijgt u waar voor uw geld, want voor 2 euro voor 50 blokjes kunt u niet verwachten dat het ook nog schoon moet worden. Dus qua prijs/kwaliteit verhouding is dit wel het beste'.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:16

Nielojram schreef:
superpony schreef:
Ik gebruik al jaren de Lild blokjes, want die waren als beste getest.

Mijn bescheiden mening over ' best getest' is dat ze het testen op de prijs, en niet op de kwaliteit.

Oftewel, ' Inderdaad, voor 50 blokjes á 0,04 krijgt u waar voor uw geld, want voor 2 euro voor 50 blokjes kunt u niet verwachten dat het ook nog schoon moet worden. Dus qua prijs/kwaliteit verhouding is dit wel het beste'.

Dit precies ja :')

Koop gewoon echte blokjes van finish/sun/dreft ofzo, die doen het prima :) ik gebruik die al jaren bij onze bosch machine.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:36

En zet hem altijd op de hoogste temperatuur en spoel niet voor.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:45

ik vind de Lidl blokjes veel beter dan de duurdere merken. Ga zelfs enkel en alleen voor die blokjes naar de Lidl, koop er verder niets. Wel kies ik ALTIJD het allerheetste programma en maak ik na elke vaatwasbeurt even snel het filter schoon onder de kraan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 19:54

We hebben de Diskad, duurste model van de Ikea en die moet dicht blijven tijdens het drogen.

Grootste deel is wel schoon en soms is het grootste deel wel droog.

Kies altijd een heet programma.

Heb alle blokjes voorheen wel gehad en nooit verschil gemerkt. Gebruikte eerder geen glansspoelmiddel, maar deze machine moet je dus instellen en die geeft zelf aan wanneer er weer zout of glansspoelmiddel in moet.

Heb nu blokjes gekocht zonder zout en glans middel.

Filter en rond de deur etc maak ik altijd schoon. Maar deze machine is nieuw en er is nog niks vies te vinden.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:44

Ik zou gewoon even met de fabrikant bellen. Als hij niet het gewenste resultaat geeft zou ik van hun de oplossing willen weten.

Wik hebben sinds kort een nieuwe van AEG, daar was ook iets mee. Gebeld, volgende dag een monteur erbij, probleem verholpen.

Ik zou het er iig niet bij laten zitten. Je hebt betaald voor iets wat je niet hebt gekregen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 23:53

Mama3 schreef:
Ik zou gewoon even met de fabrikant bellen. Als hij niet het gewenste resultaat geeft zou ik van hun de oplossing willen weten.

Wik hebben sinds kort een nieuwe van AEG, daar was ook iets mee. Gebeld, volgende dag een monteur erbij, probleem verholpen.

Ik zou het er iig niet bij laten zitten. Je hebt betaald voor iets wat je niet hebt gekregen.

Ja, zal ze direct bellen.

Was benieuwd of wat die verkoper zei kon kloppen, maar wisselende berichten hier.

Ik wilde liever een AEG, maar de BCC hier ging weg en deed niet echt meer zijn best om wat goed te verkopen en de andere winkel wist niet 100% zeker of ze in de Ikea keuken zouden passen. Wilde die met lift.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:35

Ik zou ook gewoon ikea contacten
Hij is niet stuk
Maar hij functioneert niet naar behoren

Hier juist super ervaringen met ikea en garantie
Ze hebben me nog nooit laten zitten met een probleem
Zelfs niet met een bank hoes die we indertijd al dik 2 jaar in huis hadden