Budgetteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje
🏆 Paardenfluisteraar

Budgetteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 15:45

Hoi,

Afgelopen 9 jaar zzper geweest en vorig jaar gekozen voor een carriere switch. Naast mijn baan en gezin heb ik een MBO4 volwassenen opleiding gevolgd. Dit is een paticuliere opleiding welke ik zojuist afgerond heb. 3 juli heb ik mij. Diploma op zak
Sinds begin dit jaar moest ik ook nog stage lopen, en vanaf 1 april ben ik gestopt mijn bedrijf en heb ik een contract van 17u naast 1 dag stage (welke nu sinds deze week oom klaar is), en deze gaat per 1 juli om in een 22u contract.
Ik betaal deze maand nog een keer schoolgeld van 495 euro waarna de opleiding volledig betaald is.

Tevens hebben wij een nieuwbouw woning waar we elke maand nog wat voor betalen. Hiervoor hebben we ook een spreadsheat en bedacht dat het ook handig kan zijn om dit ook voor alle inkomsten en uitgaven te maken.

Mijn man heeft per 1 juli een nieuwe baan en gaat meer verdienen, en ik heb nu dus ook een stabiel inkomen.

We weten wat we maandelijks betalen aan vaste lasten, maar ik zou het fijn vinden om nu alles anders gaat zijn het op een rij te zetten, mezelf bijv een weekbudget te geven qua boodschappen, te kijken voor een vast bedrag per maand om te sparen etc. Alles inzichtelijk te maken dus en wellicht

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen? Zetten jullie alles in een spreadsheat onder elkaar of doen jullie alles ook op datum van inkomen/afschrijvingen? Wellicht andere tips?
Thanks alvast :)

Anoniem

Re: Budgetteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:49

Verschillende rekeningen helpt sowieso om het overzicht te houden. Wij hebben allebei een eigen betaal en spaarrekening. En een gezamenlijke betaalrekening.

Wat mis je qua overzicht?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:50

brokjes schreef:
Verschillende rekeningen helpt sowieso om het overzicht te houden. Wij hebben allebei een eigen betaal en spaarrekening. En een gezamenlijke betaalrekening.

Dat heb ik ook.
Bij de bank KNAB kun je onbeperkt (spaar)rekeningen openen.
Ik heb dus een aparte rekening voor bijvoorbeeld BTW, belasting, vakantie, huisdieren etc.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:52

Rabobank geeft ook inzicht in waar je geld heen gaat. Je kan daar automatisch terugvinden hoeveel je bijv hebt uitgegeven aan boodschappen.

Wat ik zelf doe om te sparen is om op een vast moment in de maand uitgerekend te hebben hoeveel ik vanaf daar tot volgende loon nog nodig heb. Daar moet ik het dan mee doen, en de rest wordt automatisch overgeboekt naar de spaarrekening.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:52

Het is voor iedereen persoonlijk wat het beste werkt :-)

Je kunt inderdaad een spreadsheet maken. Inkomen aan de ene kant, uitgaven aan de andere kant. De uitgaven kun je dan nog splitsen in 'vaste lasten', 'huishoudelijke uitgaven' en 'reserveringen/sparen'.
Je kunt kijken of je het zo kunt regelen dat de vaste lasten worden afgeschreven enkele dagen nadat het inkomen binnen is gekomen, zodat je in je hoofd er geen rekening mee hoeft te houden dat 'er nog iets af moet'.

Je kunt er ook voor kiezen om met een 'twee-rekeningensysteem' te werken. Dan stort je elke maand een vast bedrag naar een huishoudgeld rekening voor de boodschappen endergelijke en de andere rekening daar laat je het inkomen op binnen komen en laat de je vaste lasten van afschrijven. Dan weet je precies wat je kunt uitgeven elke maand.

Tenslotte werken er ook heel veel banken met zgn 'spaardoelen': dan kun je op een internetspaarrekening een doel aanmaken waarvoor je aan het sparen bent :-)

Kijk maar eens op https://www.nibud.nl voor tips :-)

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:53

Ben je een beetje handig met excel? Dan kun je inderdaad mooie spreadsheets maken, totalen laten uitrekenen, gemiddeldes per maand.. inkomsten, uitgaven, grafieken.. Categorieën aanmaken, zodat je ziet wat je waaraan hebt uitgegeven..
Wij houden inmiddels twee jaar onze uitgaven en inkomsten goed bij. Ik vind het erg fijn.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:54

Ik hou alles in een schriftje bij. Eerste paar maanden gewoon bijgehouden in mijn normale ritme. Daarna ben ik gaan kijken wat ik overhield, wat ik aan kon passen etc. Nu hou ik dat nog steeds bij in mijn schriftje. Zo besteed ik bepaalde dingen vele malen bewuster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:56

Ik heb inderdaad een excel waarin ik bijhoud wat er aan inkomsten binnen komt en wat er uit gaat. Dit is niet op datum.

Mijn spaargeld gaat van mijn rekening af zodra mijn salaris gestort is. Het grootste deel staat bij een andere bank zodat ik daar niet gemakkelijk vanaf kan halen. Ik spaar ook bij mijn eigen bank, mocht ik geld a la minute nodig hebben, kan ik dat eraf halen.
Ik heb een budget voor boodschappen, welke ik zodoende kan berekenen als 'vaste last'. Op deze manier weet ik precies wat ik onderaan de streep over hou voor 'onzin'.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:57

8nnemiek schreef:
Ben je een beetje handig met excel? Dan kun je inderdaad mooie spreadsheets maken, totalen laten uitrekenen, gemiddeldes per maand.. inkomsten, uitgaven, grafieken.. Categorieën aanmaken, zodat je ziet wat je waaraan hebt uitgegeven..
Wij houden inmiddels twee jaar onze uitgaven en inkomsten goed bij. Ik vind het erg fijn.

Zo doe ik het ook. Je hoeft echt geen Excel goeroe te zijn om een simpel overzichtje met inkomsten en uitgaven te maken en werkt voor mij een stuk makkelijker dan op papier.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:01

Ik heb de "our budget book" app op mijn telefoon. En ik heb eenmalig betaald voor de pro versie, zodat ik niet telkens reclame krijg. Het was even zoeken naar een fijne app, maar ik ben blij met deze.

KletsKoekje
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 16:28

brokjes schreef:

Ik zat bij de ABN en ben toen overgegaan naar rabo omdat mijn man er zat, vonden we makkelijker. Toen nieuwe hypotheek bij ING en daar toen rekening geopend ivm korting met hypotheek (hebben dit bekeken en scheelde toch wel)

Dus nu gaat salaris man naar de ING en de hypotheken daar vanaf. Ik heb een rabo rek waar mijn salaris heen gaat en we hebben een gezamenlijke rabo rek. Op de gezamenlijke rekening hebben we vrij sparen spaarpothe en nieuw huis spaarpotje.

Ik wil graag beter inzicht in wat vanaf juli de inkomen zal zijn, mN nieuwe baan en meer salaris en ik vast salaris ivm loondienst.
De 495 schoolgeld valt weg en zodra we in het nieuwe huis zitten ook het 2e hypotheek bedrag.
Zo wil ik beter inzicht krijgen in wat we vast kunnen sparen, wat we precies aan boodschappen uitgeven etc

Maar vooral dus inzicht hoe ons nieuwe patroon er uit komt te zien :)

Ik lees wel eens zo'n colum waar mensen hun lijstje delen en vind dat interessant. Nu ben ik ook getriggerd omdat te doen :)

Bedankt voor de tips tot dusver

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:38

8nnemiek schreef:

Ik ook. Schrijf alle uitgaven per dag op in bepaalde categorieën.
Je moet er wel even tijd in steken (al is het ook weer geen weektaak, een week werk ik in een halfuurtje bij) maar juist daardoor ben ik bewuster met mijn uitgaven bezig en is het pijnlijker/confronterender als ik echt geld over de balk heb gesmeten :')
Ik kan gemiddelden inzien en ik werk ook een paar maanden vooruit met vaste uitgaven / inkomsten zodat ik een beetje kan zien of ik een grote uitgave kan doen zonder in de problemen te komen.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:42

Mischien is de grip app van ABN ambro dan wat? Die kan alles goed bijhouden. (Geeft patronen weer en geeft aan wat binnen komt eruit gaat en wat je overhoud) Is ook niet alleen meer voor ABN ambro gebruikers maar tegenwoordig ook voor meerdere andere banken.(heb de app nog maar kort dus kan niet heel veel over zeggen maar mensen in mijn omgeving zijn positief)

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:28

Wat overzichtelijk is, is voor iedereen anders. Ik maak graag een jaaroverzicht. Dat vul ik vooraf helemaal in (als een soort begroting). Zie hier bijv. dat ik kerstinkopen alvast invul. Net zoals je vooraf weet wanneer verjaardagen zijn, vakantie of weekendjes weg.

Ik vind het zelf heel prettig om een heel jaaroverzicht te hebben in 1 oogopslag :) Dan zie je ook wat dure maanden gaan worden, en waar je juist (veel) buffer over hebt.

Als de betreffende maand aanbreekt, geef ik de cijfers een ander kleurtje: alles wat dan werkelijk is uitgegeven, wordt dan rood. Alles wat 'begroot' is en dus nog niet uitgegeven, blijft zwart.

Afbeelding

In de praktijk lopen de kosten altijd anders dan begroot. Maar ik ben me door het overzicht vooral veel bewuster van mijn financiën, en dat was mijn doel ermee :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:00

Hier ook een excel overzichtje waar ik mezelf maandelijkse budgetten toe ken. Ik vul het regelmatig in, dan is het niet veel werk (5/10 min per week.

Ook heb ik er een kwartaal en jaaroverzicht bij gemaakt, wat automatisch door rekent.
Waar nodig pas ik per kwartaal de budgetten aan.

Het maken ervan is een hoop werk, het bijhouden een beetje werk. Het geeft mij wel goede inzichten in mijn uitgave patroon, de budgetten hou ik in de maand wat minder in de gaten. Vooral waar ik bij moet sturen per kwartaal.

Mocht je dit handig vinden, pb me even, dan kan ik hem je sturen (zonder inhoud natuurlijk).

JorisDy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:11

Wij hebben binnen onze spaarrekening diverse spaarpotten die maandelijks worden aangevuld en een vast bedrag per maand voor de boodschappen en leuke dingen. Op = op en blijft er over? Dan blijft het of staan of het gaat na een ander spaarpotje

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:31

JorisDy schreef:
Wij hebben binnen onze spaarrekening diverse spaarpotten die maandelijks worden aangevuld en een vast bedrag per maand voor de boodschappen en leuke dingen. Op = op en blijft er over? Dan blijft het of staan of het gaat na een ander spaarpotje

Ja precies, ik kan met de excel ook van tevoren een beetje zien wat voor bedrag ik naar mijn spaarrekening kan doen zonder dat ik aan het eind van de maand krap kom te zitten. Da's ook fijn! Anders blijf je toch maar geld heen en weer schuiven.

KletsKoekje
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 19:52

Goede tips weer.
Mijn schoonouders hebben eenn weekbudget vastgesteld voor de boodschappen. Wat ze eind vd week overhouden, doen ze in een potje en nemen het mee op vakantie. Doen ze voor de fun, niet omdat ze een strak budget hebben, ze vindt het een leuke uitdaging. Zoiets lijkt me ook wel wat.
Ook doen ze alle 2 euro munten in een potje en nemen het mee op vakantie. Dit doen wij ook, maar dan met alle 1 en 2 euro munten. Ook leuk zakcentje

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:26

Ik heb ooit een overzicht gemaakt in Excel inclusief formules waardoor je niks meer hoeft te berekenen. Ik gebruik het alleen nu niet meer maar het heeft me toen wel geholpen om overzicht te krijgen.

Afbeelding

Overzicht met inkomsten en uitgaven per maand en eindtotaal, wat automatisch verwerkt in begin en eindstand saldo op pinpas

Afbeelding

Voor sparen kun je per maand % selecteren en dit wordt automatisch berekend van inkomsten.

Afbeelding

En ook hier voor een begin/eindstand berekening op lange termijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:30

Cash komt niet meer zo vaak voor, je kunt ook alle cash opsparen. Daarnaast spaar ik koopzegels bij jumbo(kan bij meer winkels) , maar ik koop er maar eens in de drie weken boodschappen de rest bij de lidl omdat dat wel goedkoper is. Door je uitgaves bij te houden kun je ook goed zien hoeveel je ongeveer uitgeeft aan boodschappen en dan na een tijdje bepalen wil er minder aan uitgeven, of is dit goed en neem ik het gemiddelde en zorg dat ik niet meer uitgeef dan dat.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 06:45

Als eerste wil je een begroting hebben van alle inkomsten en uitgaven die je in een jaar verwacht. Sommige kosten betaal je namelijk niet per maand, maar per kwartaal of jaar (verzekeringen, abonnementen, gemeentelijke belastingen). Dit kost de eerste keer even wat tijd. Handig is dan om alle bankrekeningen na te lopen tot een jaar terug om te kijken welke bedragen er allemaal worden afgeschreven. Dan weet je zeker dat je alle soorten uitgaven meeneemt. Ik maak deze dus elk jaar opnieuw, omdat de kosten veranderen (eigenlijk wordt alles duurder :D ).

Zelf heb ik daar een excel sheet voor. Met verschillende kolommen naast elkaar:
1. Wie (aan wie of welk bedrijf betaal je de kosten, bv bank, verzekering, belastingdienst etc)
2. Wat (wat voor kosten: huur, g/w/l, verzekeringen etc)
3. Bedrag
4. Periode (betaal je dit bedrag per dag/week/maand/kwartaal/jaar)
5. periode in cijfer (dit is makkelijk om een rekensom mee te maken, voor maand schrijf je 1, kwartaal 3 en jaar 12)
6. Manier van betalen (automatische overschrijving, incasso, overboeking, sparen)
7. Wanneer betalen (welke datum wordt dit afgeschreven, 1e vd maand of juist halverwege) (6 en 7 zijn voor mij puur voor het overzicht)
8. Van welke rekening (ik werk met 2 rekeningen, een voor mijn vaste lasten, ander voor boodschappen en de rest)
9. Bedrag per maand (hier vul je de formule in =som(C1/D1) dan maakt hij automatisch een berekening van het bedrag gedeeld door het aantal periodes, deze formule kun je heel makkelijk naar de onderliggende cellen kopiëren)

Helemaal onderaan maak je een som van kolom 9 zodat je een bedrag per maand hebt wat je in je begroting daadwerkelijk kwijt bent aan vaste lasten. Alles wat je overhoudt kun je uitgeven aan de rest (in mijn geval boodschappen, cadeautjes, leuke dingen doen, maar ook kapper en lenzen bv, die begroot ik niet in, kun je zelf wel doen).

Ik zorg ervoor dat ik bepaalde kosten per maand spaar en dan per jaar kan betalen. Die zitten dus in mijn maandelijkse kosten bij mijn begroting en zet ik elke maand op mijn vaste lasten rekening in een spaarpotje (bij ING heb ik daar spaardoelen voor). Zo spaar ik dus al voor uitgaven zoals gemeentelijke heffingen (hoef je niet in één keer 600-1500 euro te betalen maar heb je 50-150 euro per maand gespaard) en voor eigen risico zorgverzekering en onderhoud auto. Zelf betaal ik ook mijn verzekeringen per jaar omdat dat goedkoper is (maar dat leg ik dus gewoon elke maand apart).

Hier een opsomming van kosten die ik zelf heb en vaak bij andere mensen zie (ik maak voor de hobby soms wel eens begrotingen voor vrienden en familie): huur, gas/elektra/water, gemeentelijke heffingen (afval, riool, water, ozb), televisie, internet, mobiele telefoon, ziektekosten verzekering, eigen risico, evt extra ziektekosten, rechtsbijstand, uitvaart, inboedel/opstal, aansprakelijkheid, reis en annulering, andere verzekeringen, wegenbelasting auto, verzekering auto, pechhulp, onderhoud auto, evt afschrijving auto (=sparen voor nieuwe), brandstof, parkeervergunning, sportschool, abonnementen (bv tijdschrift, krant), lidmaatschap (bv thuiszorg, postcode loterij), hobby's, goede doelen, kosten betaalpakket bankrekeningen, sparen voor onderhoud huis en vakantie en onvoorziene kosten (maar ook sparen voor apparaten als je elke twee jaar een nieuwe iPhone wil à 1000 euro, is dat toch bijna 50 euro per maand).

Voor het laatste punt: sparen voor huis en apparaten, kun je ook een mooi overzichtslijstje maken zodat je een begrip hebt van wat dit je maandelijks eigenlijk kost.
Kolom: doel (waar spaar je voor), maanden (hoe lang gaat dit product mee), kosten (wat kost een nieuw óf tweedehands product voor jou), kosten per maand (weer een som van totaalkosten gedeeld door aantal maanden).
Bijvoorbeeld: wasmachine, 84 maanden, (nieuw goedkoop ding) 400 euro, kosten per maand 4,76.
Als ik bij mij alle doelen bij elkaar optel kom ik op zo'n 75 euro per maand uit (ik heb geen eigen huis). Dit spaar ik dus ook maandelijks in een apart potje. Dit zijn voor mij geen onvoorziene kosten, daar heb ik weer een apart potje voor (voor bv ziektekosten die niet vergoed worden zoals een wortelkanaalbehandeling of een auto reparatie die duurder uitvalt etc.)
In dit lijstje (sparen voor huis en apparaten) staat bv: wasmachine, droger, vaatwasser, koelkast, vriezer, oven, computer, telefoon, televisie, bed, meubels, auto, fiets.

Een hele lange post, maar ik hoop daadwerkelijk dat je hier iets mee kunt! Je mag me ook altijd PBen voor een leeg excelsheet met de formules erin waarmee je aan de slag kan :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:02

En naast mijn hele lange vorige post over mijn jaarbegroting, hou ik maandelijks ook in Excel bij wat ik daadwerkelijk uitgeef. Naar aanleiding van de jaarbegroting heb ik een maandbegroting gemaakt, gebaseerd op mijn inkomen, uitgaves én ervaring. Zo is mijn maandbegroting voor boodschappen (alles eten en niet eten) ongeveer 200 euro. Dat betekent niet dat ik niet meer of minder uitgeef, dit is voor mij een richtlijn. De ene maand is goedkoper omdat ik dan op vakantie ben, de andere maand is duurder omdat ik dan vaker mensen over de vloer te eten heb. Maar op jaarbasis balanceert dit mooi uit naar zo'n 200 euro. En als het hoger is, dan begroot ik het jaar erna meer in voor de boodschappen (en dus minder op een andere post!).

Zo ziet het eruit: (als je er op klikt zie je een groter plaatje met voorbeeld getallen)
Afbeelding

Ik schrijf in elke kolom bedragen op bij de juiste dag. Zelf gebruik ik ook nog het opmerkingen veld om aan te geven waaraan het bedrag is uitgegeven, zodat ik dat later kan terugvinden met de zoekfunctie (bv met dure uitgaves kan ik terugvinden wanneer ik iets heb gekocht en hoe lang ik daar dan mee heb gedaan of wat heb ik vorig jaar aan persoon x voor cadeau gegeven aan verjaardag zodat ik nu iets anders geef :D ).

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:20

Dit is hoe die van ons er uit ziet.
We noteren alles per maand door in de cel niet gewoon het getal te typen maar er een som van te maken. In andere tabbladen rekenen we verder met deze cijfers, en kunnen we bv de kosten zien zonder huisdieren/werk/auto en wat vaste lasten zijn enz.. en daar hebben we ook een hoop berekeningen mbt spaargeld en beleggingen enz in staan.

Afbeelding