Creatieve denkers: oplossing voor afvoerslang airco

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Creatieve denkers: oplossing voor afvoerslang airco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:21

Het is weer de tijd van het jaar waarin de airco mijn beste vriend is, maar ieder jaar loop ik ook weer tegen mijn niet ideale oplossing voor de afvoerslang aan.

De airco staat in de keuken (kan niet op een andere plek ivm huisdieren). Prachtige grote ramen daar, maar die kunnen niet open. De enige manier om de slang kwijt te kunnen is dus door de achterdeur. Daar zit een haakje op, maar je blijft dan natuurlijk houden dat er alsnog warme lucht naar binnen kan. Ik hang daar een zeil voor, maar handig (en mooi) is anders... Daarnaast kan de airco dus niet aan blijven staan als ik weg moet of 's nachts; dat voelt niet prettig met een deur open. Er is ook al eens een muisje binnen komen lopen.

Kortom; ik wil héél graag die slang op een andere manier kwijt. Ik overweeg nu om maar gewoon een gat in de linkerdeur (het zijn openslaande deuren) te laten maken waar die slang door past. Zou dat mogelijk zijn? Of is er nog een andere oplossing waar ik nog niet aan heb gedacht?

Foto's van de situatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Liesje89

Re: Creatieve denkers: oplossing voor afvoerslang airco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:23

Een kattenluik?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:25

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, een kattenluik. Goed af te sluiten en de slang lijkt er prima door te kunnen.

belle_boef
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:26

Mijn gedachte. Gewoon een doorgang in de deur maken. Kan indd makkelijk met een katteluik maar volgens mij heeft de bouwmarkt hier ook wel een doorvoer voor.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:27

Een paneel van hout maken en dat in de plek van een raam zetten of inderdaad in de onderkant van de deur waar je anders een kattenluik zou plaatsen

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:32

Wat een oplossing zou kunnen zijn (evt voor de gevallen dat je er niet bent, of snachts) is de afvoerslang in een emmer hangen. Wij hebben zelf een dunnere afvoerslang en die hangt in een jerrycan die netjes weggewerkt in een kastje staat. Ik zie dat jij een dikkere slang hebt en weet niet of je een wegwerk optie hebt. Maar wellicht geeft het je wat ideeen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:34

Als het mogelijk is (dus als het mag van een eventuele verhuurder) zou ik ervoor kiezen om een gat in de deur te maken, en een ronde 'plug' die je er in de winter in kan steken zodat het niet gaat tochten. Je hebt van die speciale afdichtkits voor airco's, maar die zijn eigenlijk alleen voor ramen en lossen je probleem met deuren open laten staan ook niet op.

@Floran: Dit is de afvoerslang voor lucht, niet voor condens. Dus met een jerrycan kom je helaas niet zo ver :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:37

Geweldig, een kattenluik! Nóóit aan gedacht.
De ruimte die ik heb is 28,5 centimeter, is dat voldoende?

Het is overigens een koopwoning, dus ik kan doen wat ik wil. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:39

Hoe minder slang te in huis hebt hangen dus hoe dichter bij de deur hoe koeler het word. Die slangen geven nogal veel warmte af, opening in de deur is handigste oplossing.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:51

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:11

I.p.v. kattenluikje kun je ook een gat zagen waar een afzuigkapafvoer of drogerafvoer in past.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:28

Wij hebben afvoer in de muur gemaakt.
Aan de buitenkant zo’n klepje als bij een afvoerdroger wordt gebruikt. Door de muur stuk pvc buis en als we de mobiele airco opbergen plaatje aan de binnenzijde.

Ik zorg zelf trouwens dat de slang van de airco niet doorknikt of scherpe bocht moet maken.
Me dunkt dat ie dan beter afvoert.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:24

Is een split unit geen optie?