Lelijke voortuin, iemand ideeen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi
Amazone

Lelijke voortuin, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 19:29

Ik vind voortuinen meestal lelijk. Zo ook de mijne. Maar het was nooit lelijk genoeg om moeite te doen om het op te knappen. Tot de buxus mot kreeg en er echt uit moest, een dode takkenbos erin ging net wat te ver :P

Maar wat nu?? Bokt zit vol met slimme mensen en ik hoop dat jullie toffe ideeën hebben!

Het is pakweg 10x2 meter. Kleigrond. En alleen in ochtend zon. Er liggen nog wat steentjes her en der en over de grond kruipt een taaie struik die in de lente bloeit en dan vol bijtjes zit, genoeg reden om die te houden. De nu kale plekken is waar de buxus stond. Daar moet sowieso iets voor terug. Maar ik sta best open voor mee ideeën!

Even wat foto’s van het nu nogal treurige hoekje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het liefste zou ik er een struik/ heester/ boompje ofzo neerzetten met wat kleur/ vrolijkheid. Het moet wat volume hebben en makkelijk zijn, graag rond de 1-1.5 meter hoog en breed. Het komt dicht bij huis te staan dus qua wortels niet de fundering kunnen beschadigen, daarom is me afgeraden er een laagstam boompje neer te zetten

Anoniem

Re: Lelijke voortuin, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:31

Wij hebben een haag van kleinfruit. Mooi en lekker!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:33

Mooie kleurige brem, hortensia (annebelle), vlinderstruik? Ik heb zelf wat hortensia’s en super leuk wat daar allemaal op af komt. In het voorjaar terugsnoeien en voordat je het weet staat hij weer in bloei. En alles op de grond opvullen met grijs split. Waterdoorlatend en ziet er verzorgd uit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:39

Padoertje schreef:
Mooie kleurige brem, hortensia (annebelle), vlinderstruik? Ik heb zelf wat hortensia’s en super leuk wat daar allemaal op af komt. In het voorjaar terugsnoeien en voordat je het weet staat hij weer in bloei. En alles op de grond opvullen met grijs split. Waterdoorlatend en ziet er verzorgd uit.

Zoiets inderdaad. Of flink wat lavendel. Split of grof grind erin en dan nog wat potten met 1 jarige bloeiers en in de winter wat heide ofzo. Dan heb je het hele jaar rond wat kleurrijks staan en het grind/split zorgt voor een nette, opgeruimde tuin.
Wel even goed worteldoek onder doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:47

Je voortuin is toch niet lelijk? Aan de titel te zien dacht ik dat er enkel wat scheve bestrating en onkruid ging te zien zijn.
Je zou een jasmijnstruik kunnen zetten. Wordt niet heel groot en bloeit met witte bloempjes. Ruikt heel lekker.
Of als je dat te wit vindt, een meidoornstruik (roze). Je kan die snoeien zoals je wil, nadee is wel dat het een prikding is en dat je bij het snoeien moet opletten voor lekke banden.
Het hekwerk bij jouw buren is wel heel mooi. Als je zoiets rond je tuin zet heb je een prachttuintje. Of je zou de witte buizen zwart kunnen schilderen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:00

Ik heb een heuvel aangelegd met verschillende hoogtes en overal wat bodem kruipers met bloemen geplaatst (Campanula). In de loop der tijd gaat dat dus helemaal dicht groeien en zit het vol met bloemen. Weinig onderhoud en winterhard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:10

Ik zie een cotoneaster=bijen. Zou m wat vormsnoeien en mesten. Verder kan een meidoorn of vuurdoorn ook leuk zijn. Hortensia is ook dankbaar.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:12

Ik hou van veel groen wat ook in de winter beetje groen blijft, vooral ook die mooie winterharde palmen of bijv. Bamboe maar dat kan ooit erg woekeren. Gras achtige ? Lavendel ?Tja wat is je smaak? Zullen vast veel leuke ideeën op Google staan!

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:57

Inderdaad, kies voor wintergroene planten.. Ik vind het altijd zo'n troosteloos gezicht in de winter anders. Winterheide doet het erg goed bij ons.

Ik ben zelf voor een cottage garden gegaan, maar dat is niet echt 'in' momenteel haha. Ter voorbeeld:

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:03

Ik ben gek op cottage gardens <3

Hoe simpel wil je je voortuin?

Met wat je als eisen noemt lijken Vlinderstruiken of salvia's hele goede opties. Die zijn echter niet wintergroen. Je zou er ook voor kunnen kiezen deze af te wisselen met groenblijvende struiken.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:36

Ik heb van mijn voortuin ook een cottagegarden gemaakt. Alles is nu nog mini, want het staat er pas een paar weken in, maar hopelijk volgend jaar al mooi.
Afbeelding
Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:56

Padoertje schreef:

Ik vind dat split juist niet mooi,ik zie liever groen. Maar wel is het veel beter dan tegels waar men tegenwoordig helaas vaak toe overgaat. Ik heb geen verstand van wat er zou kunnen groeien op kleigrond,hier heb ik zandgrond en dat droogt snel uit dus hier moet ik planten hebben die tegen droogte kunnen.Daar hoef jij dan minder rekening mee te houden denk ik.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:44

Omdat het erg ondiep is zou voor mij een cottage garden afvallen, er is te weinig diepte om mooie variatie te maken, veel verschillende kleuren zorgen ook weer voor onrust.
Ik vind die tuinen echt prachtig hoor, maar ik probeer het al jaren op een ondiep stukje en krijg het niet voor elkaar om er iets moois van te maken. Het is te ondiep

Ik zou gaan voor hortensia annebelle, is wel wit, maar tussendoor zou je vaste planten met kleur kunnen neerzetten.
Voor de afwisseling zou je ook een camelia neer kunnen zetten, deze is altijd groen en bloeit al heel vroeg in het jaar. Of voor de kleur hibiscus, gekleurde hortensia's (let wel, deze worden in de klei meestal gewoon rood, blauw kopen heeft weinig zin).

Maar maakt het niet te druk qua kleuren, hou het bij twee of drie kleuren op zo'n stukje.

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:53

Hortensia's, lavendel, een mooie roos, dat soort dingen.
Ik heb in mijn voortuin een mooie botanische roos staan, met een heel apart gekleurd blad, die is nu ongeveer 1.30 hoog, als ik die te breed of hoog vind kwestie van terugsnoeien.
Pluspunt: komen hele mooie rozenbotteltjes aan, daaronder staan hortensia's, lavendel, wat bodembedekkers. minpuntje, natuurlijk geen blad in de winter.
Vinca Minor in blauw vind ik zelf een hele leuke, waar dat staat heb je in ieder geval al geen onkruid staan :)

Een deel van die struiken die je nu hebt zou ik laten staan, wat terugsnoeien, en dan de rest van de beplanting daarop aanpassen.
Kijk wel naar iets wat niet te woest groeit, ook niet in de hoogte, zodat je wel nog iets ziet door je raam, ook in de toekomst.
Ik wil zelf graag een voortuin met zo min mogelijk onderhoud, en niet iets waar ik elk jaar opnieuw moet aanplanten. Liefts op kleur, blauw, roze, lila en wit.

En wintergroen afgewisseld met kleur voor voorjaar en zomer.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 10:42

Wow toffe ideeen!

Zo'n cottage garden vind ik erg tof! Ik heb weliswaar geen hoogteverschil maar toch inspirerend.

Velen noemen hortensia's en lavendel, dat vind ik in elk geval al erg fraai! En idd een goede tip om het qua kleuren niet te gek te maken. Rood en paars zouden al tof zijn bij mijn huis.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:22

Mooi en makkelijk te onderhouden zijn vakken van heggetjes, gevuld met met bloeiende planten zoals de hortensia, gecombineerd met bijvoorbeeld lavendel. De heggetjes werden voorheen meestal van buxus gemaakt, maar nu (vanwege de buxusmot) van andere struiken. Je kunt de heggetjes ook vervangen door een stenen omranding. Ik zou het metalen hek dan verwijderen.

Boompjes op stam zoals de catalpa geven wat hoogte aan de vakken. Eromheen grint (op worteldoek) of steen, bijv. oude waaltjes gecombineerd met hardsteen. Voor de hortensia's is de versie Endless Summer een aanrader. Je kunt ze elk jaar helemaal terug snoeien als je wilt, want ze bloeien volop op het jonge hout. Veel ideeën vind je op Pinterest.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:51

pumpina schreef:
Inderdaad, kies voor wintergroene planten.. Ik vind het altijd zo'n troosteloos gezicht in de winter anders. Winterheide doet het erg goed bij ons.

Ik ben zelf voor een cottage garden gegaan, maar dat is niet echt 'in' momenteel haha. Ter voorbeeld:

[ [url=m/FUfGfj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw dat is tof! Ik zou zo'n rand maken en een schattig tafelsetje voor 2 personen neerzetten. Ook al zit je niet in je voortuin ziet het er alsnog leuk uit, bijv. zoiets (maar dan een andere kleur):

https://static.standard.co.uk/s3fs-publ ... ro-set.jpg

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:41

Hier vorig jaar de voortuin aangepakt. Ik heb paars / blauwe tinten en wat extra variatie door het aparte blad van Heuchera en het hele bonte blad van Kaukasische Vergeet me nieten. Die blijven ook 'groen' 's winters.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:49

Ik zou alles eruit slopen en betegelen (of keitjes gooien)
Daarna enkele grote bloembakken met (wilde) bloemen voor de bijtjes.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:49

Grappig dat er mensen zijn die teveel kleuren niet mooi vinden, ik hou juist van kleur....hoe meer hoe beter.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:53

Ligt een beetje aan de grootte en stijl van de tuin denk ik :j

Ik word steeds meer van de wilder en meer kleur, maar met een kleiner oppervlak is het dan wel lastiger om het een eenheid te laten zijn.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:37

Ik heb het gewoon mini gehouden, misschien hooguit 2 vierkante meter. Let wel dit is nog in de beginfase, ik heb er nu stenen in en een draadje erom omdat mijn kip anders alles weer omspit. Dit zijn voornamelijk bodemkruipers/bedekkers, achter staan nog wat hoge planten die na loop van tijd boven het heuveltje uitgroeien. Dit is nog lang niet af hoor maar misschien geeft het je wel wat inspiratie?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:44

troi schreef:
Wow toffe ideeen!

Zo'n cottage garden vind ik erg tof! Ik heb weliswaar geen hoogteverschil maar toch inspirerend.

Velen noemen hortensia's en lavendel, dat vind ik in elk geval al erg fraai! En idd een goede tip om het qua kleuren niet te gek te maken. Rood en paars zouden al tof zijn bij mijn huis.

Gezien de zomers steeds heter worden en Hortensia's wel echt grote drinkers zijn zou ik lavendel een logischer keuze vinden.
Als je een beetje in die stijl/kleur wil blijven kan je ook nog denken aan rozemarijn, tijm en salie. Geven allemaal paarse bloemen en kunnen goed tegen niet teveel water. Salie kan wat hoger worden, rozemarijn wat lager (groeit langzamer) en tijm is meer een bodembedekker. Bijen/hommels zijn er ook gek op.
Extra pluspunt dat je ze zelf nog kan opeten ook :D

edit; hmm, schaduw en klei had ik even overheen gelezen. Hier (ook klei) doen deze soorten het prima op ochtendzon maar ze houden in principe wel van zon.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:48

Kijk bij wat je er ook inzet even naar de grond die de planten graag willen, desnoods flink gat en dan opvullen met goede tuingrond .

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:51