Het grote verhuistopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Het grote verhuistopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:21

Ik zag dat er nog geen verhuistopic was, dus bij deze. Wellicht kunnen we tips uitwisselen voor een verhuizing met zo min mogelijk stress :D

Wij (gezin met 2 kinderen van dan 8 en 5,5) krijgen 1 oktober de sleutel van ons nieuwe huis. We gaan eerst beneden flink verbouwen, dus we gaan tijdelijk boven wonen. We hebben nog even om in te pakken. Ik moet echt even goed gaan bedenken wat mee naar boven moet en wat voorlopig in de garage opgeslagen kan worden.

Wie gaat nog meer binnenkort verhuizen en hoe ver ben je al?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:30

Ik zit er midden/eind in maar %) ben veel verhuisd in mijn leven maar zoveel tegenslag, chaos, dingen de fout lopen heb ik nog nooit gehad. Het is een aaneenschakeling van oponthoud, fouten, enz. Resultaat ik ben meer dan op, mijn beperkte hulp is op en ik ben er nog steeds niet.

Eerste tip wordt niet ziek in de voorbereiding :x . Tweede tip geef je verhuizing op tijd door aan instanties en controleer ook of ze hun werk goed hebben gedaan. Desnoods meerdere keren. Dat voorkomt uren aan de telefoon hangen om recht te trekken wat door hun verkeerd is gegaan.

Zorg voor voldoende hulp waar je op kunt vertrouwen, en heb eventuele back up als die wegvallen, daar gaat het bij mij vooral fout. Daardoor sta ik er vooral alleen voor met hulp van een werkende die op een gegeven moment ook klem komt te zitten. Corona helpt er niet bij -O-

Heb je huisdieren, kijk of je die kunt uitbesteden. Voorkomt stress. Kon hier niet, de gevolgen zijn %)

Kijk of je grote dingen op een dag over kunt zetten. Dat scheelt tijd, stress en oneindig doormartelen. -O- mijn grote overzet dag ging gruwelijk mis door een aaneenschakeling van pech inclusief een lekke band. Gevolg nu drie weken later ruim heb ik nog steeds twee halve huizen zo ongeveer. De vlag gaat uit als het achter de rug is hier en alles rechtgetrokken is wat is fout gegaan.

Zeker met een grote verbouwing, zorg dat je meeste boven hebt staan en houdt een ruimte vrij van bouwspullen en dozen. Dat geeft rust.

Ga voor de verhuizing als kan de buurt verkennen, ook fijn voor je kinderen.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:37

:wave:

Ik heb toevallig 2 weken terug de sleutel gehad. We zijn al ontzettend ver. Beneden is alles geverfd en staat ook alles al. Oude huis is al leeg behalve dan dingen voor de stort en moet nog schoongemaakt worden. we hebben nog tot 30 juni.

Morgen komt het bed en dan kunnen we hier ook slapen. Moeten nog wel veel dingen gebeuren zoals hele tuin maar dat komt volgend jaar denk ik. Verder trap en deurposten boven moeten nog geschilderd worden en we gaan zaterdag een paar kasten bij halen.

Voor mijn giga verzameling puzzels en geurkaarsen en verder een boekenkast.

Gisteren de nieuwe tafel binnen gehad super blij daar mee. 2,40 x 1 meter lekker groot.

Bij mij ging het inpakken gewoon echt slordig omdat ik een half jaar de tijd had. Nu pak ik gewoon een doos en kijk wat ik al kan opruimen _O-

Succes met sorteren wat je voorlopig niet nodig hebt :)

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:49

Wij krijgen 15 juli de sleutel van ons nieuwe huis.
Veel voorbereidende dingen zijn al geregeld.
En na alle stress en onzekerheid, kan ik niet wachten dat de verhuizing achter de rug is.

Heel veel dingen al uitgezocht en de stapel voor het grofvuil, vordert al gestaag. Volgende week ga ik nog even het verhuisbedrijf bellen, of we alvast wat dozen kunnen krijgen. Zodat ik beetje bij beetje kan gaan inpakken.
Laatst bijgewerkt door biancatjuh27 op 11-06-20 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:50

Och jeetje, dat klinkt niet erg hoopgevend karuna! Wat balen dat er zoveel fout is gegaan. Hopelijk ben je snel helemaal over.

De buurt verkennen is niet nodig, die kennen we al goed. We verhuizen straks naar de wijk waar mijn ouders wonen en de kinderen op school zitten.

Fijn dat het bed nu komt Iloveiswan. Jij had dus ook een half jaar om in te pakken. Aan de ene kant is dat voordelig, aan de andere kant denk je dan ook steeds ‘dat komt wel’ en schuif je t voor je uit :D

Mloui

Re: Het grote verhuistopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:54

Ik meld ons ook aan. Eind deze maand krijgen we de sleutel. En einde 1e week juli moeten we uit ons huidige huis zijn. Slapeloze nachten te over, dus die tips voor stressvrij verhuizen zijn heeeel welkom!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:58

Ik krijg ook 15 juli de sleutel. Ga ongeveer 300 meter verderop wonen (van appartement naar huis).
moet nog wel veel gebeuren (keuken, badkamer, wc, vloeren etc)

poeh.. dat klinkt idd stressvol Karuna, hopelijk komt het nu in rustiger vaarwater

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:08

Bij onze verhuizing is eigenlijk alles goed gegaan en stress vrij. Het scheelt wel erg veel dat we ook 1 maand de tijd hadden om alles te doen. We hebben dus 1 maand even 2 huizen gehad. Dat scheelt heeeel veel..

In die tijd zijn er een nieuwe keuken en nieuwe badkamer ingekomen, boven en beneden alles geverfd en nieuwe vloeren in de slaapkamers gelegd. We hadden een strakke planning maar wel realistisch.

In het andere huis hadden we de oude meubels op laten halen door de kringloop. Dat scheelt ook erg veel. Verder hadden we iedere keer als we naar het nieuwe huis reden al wat dozen geladen en in de garage gezet.

Verder waren er een aantal mensen dezelfde dag in het nieuwe huis aan het schoonmaken en in het oude huis ook voor de oplevering. De mannen hebben de spullen van het oude huis naar het nieuwe gereden ondertussen. Wij hadden dus gelukkig wel veel hulp.

Zorg dat je ook veel ruimte hebt zodat je je spullen makkelijk kan vervoeren, bus/aanhanger. En probeer de echte verhuisdag relaxed te blijven, ookal is er alsnog stress :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:09

Ik raad iedereen (ieeeeeeeeeeeeeeedereen) aan om een verhuisbedrijf in te schakelen. Het scheelt je zo veel stress als je alleen maar hoeft in te pakken van te voren, en verder alleen maar kopjes koffie zet. Echt, dit is zijn geld zo ontzettend waard.

Verder: laat het los, laat het gaan. Dingen gaan mis, stress gaat je parten spelen. Laat het los, haal je schouders op en werk aan een oplossing. Je druk maken over wat er allemaal fout gaat maakt het alleen maar erger.

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:11

Wij krijgen 24 augustus de sleutel en hebben dan een week om ons appartement te verlaten, dus dat wordt een stress week. Gelukkig al wel een hele groep aan mensen paraat die komen helpen met verven, vloertjes leggen, poetsen en overhuizen.

Nu al langzaam aan wat dingen aan het uitzoeken en inpakken, maar andere tips zijn altijd welkom!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:28

Vjestagirl schreef:
Ik raad iedereen (ieeeeeeeeeeeeeeedereen) aan om een verhuisbedrijf in te schakelen. Het scheelt je zo veel stress als je alleen maar hoeft in te pakken van te voren, en verder alleen maar kopjes koffie zet. Echt, dit is zijn geld zo ontzettend waard.

Verder: laat het los, laat het gaan. Dingen gaan mis, stress gaat je parten spelen. Laat het los, haal je schouders op en werk aan een oplossing. Je druk maken over wat er allemaal fout gaat maakt het alleen maar erger.

Dit dus en vooral voor het inpakken weggooien wat je niet nodig hebt

Alles goed plannen, lijstjes maken en wegstrepen wat je hebt gedaan

Ben in 1 jaar 2x verhuisd, pak in 2 dagen alles in, in keukenrol en bubbelplastic en in 1 dag alles weer uit..

Betaal er een bedrijf voor om te verhuizen en de rest is een eitje dan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:31

Oh ja, en vooral: label je dozen goed! Ik had op iedere doos met stift geschreven naar welke kamer het moest, zodat ik niet iedere doos hoefde te lezen terwijl n verhuizer ermee in zijn handen stond. Daaronder had ik met pen geschreven wat erin zat. Voorkom labels als 'diversen' 'overigen' en 'dingen'. Mijn moeder had een paar dozen voor me ingepakt met 'diversen dit' en ik werd er he-le-maal gestoord van met uitpakken.

Ik heb ook ontzettend veel weg gedaan, zeker 20 dozen zijn naar de kringloop gegaan, plus een hele lading grote spullen. Ook na het verhuizen heb ik nog veel dingen weg gedaan, toen ik er bij het uitpakken naar keek en concludeerde dat ik er geen plek voor had.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:32

Ik ben een paar weken geleden verhuisd, ja midden in de Coronatoestand. Dat was niet heel handig maar had geen keuze. Eerst mocht ik de woning niet komen bekijken van de woningbouw, want lockdown, en toen het wel mocht was alles in een week geregeld en kon ik het huurcontract tekenen en sleutels krijgen in de deuropening van de woningbouw, ik mocht vanwege de corona hun gebouw niet in. Niet een heel feestelijk moment zeg maar. _O-

Ik woonde 3 hoog en had geen lift, dus ik heb een bouwliftje gehuurd bij Boels. Man wat een uitvinding!! Alles over het balkon zo op het liftje naar beneden. Geen gedoe met zooi de trappen af te zeulen.
Heb mijn kat uitbesteed aan mijn moeder, zodat hij geen stress had. En moeder blij met gezelschap, win win situatie.
Er moet echt verschrikkelijk veel gedaan worden aan dit huis. Vriend kon eerst niet komen want woont in Noorwegen. Hij is er nu wel en hoef nu niet meer alles alleen te doen, wat een verademing.

Als er veel gedaan moet worden, zorg dat je woonkamer en slaapkamer in orde hebt voor je overgaat. Het is niet fijn als je er al moet wonen en het overal waar je komt een paasei is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:35

Cookies schreef:
Als er veel gedaan moet worden, zorg dat je woonkamer en slaapkamer in orde hebt voor je overgaat. Het is niet fijn als je er al moet wonen en het overal waar je komt een paasei is.

Als je het kunt betalen zou ik ervoor kiezen om iets langer dubbele lasten te hebben en te zorgen dat het huis iig overal vloeren en verf heeft. Vrienden van me zijn 1,5 jaar geleden een huis in getrokken en hebben 2 weken terug pas de laatste vloeren gelegd (en hebben nog steeds niet overal geverfd / behangen etc).

Zelfs als je huis 'af' is als je erin trekt heb je de eerste maanden nog zo veel werk, dat ik het echt een horror scenario vind om erin te trekken voor het af is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:38

Hier kregen we woning aangeboden tijdens vakantie, moesten in 3dagen beslissen.
Dus dochter heeft gekeken en zei mam je wil daar wonen.
Heb dus huissleutel gekregen zonder te hebben gezien, van binnen.

In 1 week alle vloeren idd laten leggen.
Toen verhuisd, de muren hebben we kamer voor kamer gedaan toen we er in zaten..

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:38

Wij krijgen 1 oktober de sleutel. 23 oktober echt verhuizen en 1 november overdracht van onze huidige woning. Vanaf 1 oktober willen we alle hekwerk voor de honden en paarden laten plaatsen plus een berging/inloopstal. We zijn niet meer de jongsten dus we besteden dit uit.
Gezien we van een grote woning komen, moeten we veel uitzoeken en wegdoen. Bedenk dat wat al jaren in een kast staat of op zolder best wel weg kan. Als je er al die tijd niets mee hebt gedaan zit de kans er dik in dat dat later ook niet gaat gebeuren.
Omdat ik het meeste alleen doe, heb ik wel al verhuisdozen en ben begonnen met inpakken. De verhuizing zelf gaat mooi door een verhuisbedrijf.
Alle dozen die klaar zijn krijgen een sticker. Wat zit erin en in welke ruimte moet het gezet worden. Voorkomt je een rotje zoeken naar wat waar is gebleven.
Paarden en honden gaan straks in één keer over en dan blijf ik bij ze en mijn man gaat terug voor de laatste zaken.
Haha, geweldige planning......nu kijken of alles lukt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:45

Ik meld me ook! 29 juli krijgen we de sleutel, mijn huis is al verkocht, mijn vriend z'n huis is als het goed is 22 juni verkocht. Wij hebben een maand overlap gepland zodat we in het nieuwe huis kunnen laten stucen, nieuwe vloer leggen en de keuken kunnen laten plaatsen terwijl we zelf de bovenverdiepingen aanpakken. Gelukkig geen grote verbouwingen, dus blijft het voor onszelf bij schilderen en tapijt leggen.

De verhuizing doen wij met de paardentrailer en busje en een hele hoop vrienden. Vorige keer ook gedaan en dat ging prima. Scheelt ook dat ons nieuwe huis een kleine 500m van onze appartementen ligt, dus heen en weer rijden is geen probleem.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:50

Vjestagirl schreef:
Cookies schreef:

Als je het kunt betalen zou ik ervoor kiezen om iets langer dubbele lasten te hebben en te zorgen dat het huis iig overal vloeren en verf heeft. Vrienden van me zijn 1,5 jaar geleden een huis in getrokken en hebben 2 weken terug pas de laatste vloeren gelegd (en hebben nog steeds niet overal geverfd / behangen etc).

Zelfs als je huis 'af' is als je erin trekt heb je de eerste maanden nog zo veel werk, dat ik het echt een horror scenario vind om erin te trekken voor het af is.

Ja dat is een mogelijkheid. Ik vond dat zonde van het geld. Ik woon er nu een aantal weken en doe elke dag wat. Waarschijnlijk ben ik ook wel tot de kerst aan het schilderen, echt alles moet gedaan worden. :D Verder liggen er wel overal vloeren, maar de trap moet nog wel. Daar zit tapijtlijm op, verschrikkelijk wat een zooi.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:58

Ik meld me ook. :) Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht waarvan de oplevering in september gepland staat. Als het geen vertraging oploopt (kans is klein, alles loopt op planning) hoop ik in oktober over te kunnen als de schilder en vloerenlegger er doorheen zijn.

Alles wordt dus gedaan. Verhuizen gaan we wel zelf doen, ik heb in de aanloop al heel veel uitgezocht, verkocht, opgeruimd en weggegooid. Alles zit onderhand al in bakken en kratten, dus het is een kwestie van meubels etc verhuizen, lampen ophangen en het kleine grut verhuizen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:01

Vjestagirl tja de twee opties die idd het fijn maken konden hier niet. Verhuizer inhuren was geen mogelijkheid helaas. En de afstand tussen twee huizen 45 minuten enkele reis. Huis af hebben voor ik erin kon. Geen optie. Goddank kon de vloer beneden rap gedaan worden en hadden we laminaat boven op de slaapkamer snel gedaan. Kortom de eerste week ging vlot.

Maar daarna. Laten we maar hopen dat dadelijk alles klaar is. Maar tekenen was opgeschoven ivm corona besmetting. Ik was te ziek iets voor te bereiden. Daardoor had ik offficieel vier weken voor alles inclusief inpakken en uitzoeken. Terwijl je door ziekte en nog herstellende zo slap bent als wat. En maar hulp hebt van een herstellende van corona werkende (24 km verderop) een reuma mens (60 km verderop), een herstellend van een hersentumor (naast de werkende) en mijn 86 jarige hartpatientvader. (80 km verderop van nieuw huis). Verder een dag iemand die daarna niet meer kon en een aaneenschakeling van mensen die ziek werden of toch niet konden en afzegde terwijl de bus al vol zat. -O-

Met daarbij twee honden die door de chaos in de stress schoten en niet meer alleen konden zijn en bij elke buslading mee moesten. Waardoor er weinig ruimte overbleef voor spullen. Mijn lijf door een allergische reactie schoot twee weken geleden in een stand ik weiger. En door de medicatie daarvoor ben ik ontzettend duf. En een van mijn honden bloedde bijna dood een week geleden en heeft nu zoveel zorg nodig dat ik niks kan doen.

Daarbij veel heel veel problemen met kpn, verzekeraars die verhuizing verkloten waardoor huis niet verzekerd bleek dat soort grappen. Wat veel uren aan de telefoon heeft gekost. Wachten op monteur die niet komt enz.

Daardoor had ik eerst twee weken uitstel en nu is dat goddank weer iets opgeschoven en komt er hulp voor de laatste spullen _/-\o_

Kortom het loopt niet helemaal vlotjes. %)

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:06

Leuk topic! Wij krijgen uiterlijk (als de huidige bewoners eerder eruit kunnen eerder) 22 oktober de sleutel van ons nieuwe huis. We wonen al bijna 17 jaar in ons huidige huis en straks gaan we verhuizen met onze 3 pubers (18, 17 en 13). Ik ben nu al bang voor alle rommel die los komt bij een verhuizing, al zijn we al wel goed aan het opruimen steeds. We gaan 5 km verderop wonen en gaan ook verbouwen, maar willen (ons huidige huis is nog niet verkocht) wel een week of 4 a 5 hebben als overlap, zodat we rustig aan dit huis leeg kunnen trekken en ook de verbouwing eerst kunnen doen voor we er echt gaan wonen. Hoeveel tijd gebruiken jullie voor overlap? En wat gaan jullie allemaal doen in het nieuwe huis Nadir?

Wij gaan de keuken doen (nieuwe keuken met kookeiland *\o/* zijn nu druk met offertes bezig en er bijna uit wat er geplaatst gaat worden), de vloer (liggen nu plavuizen in met vloerverwarming en er moet klick pvc overheen) en de muren laten stuccen. Het is een huis van nog geen 20 jaar oud, dus aan de basis hoeven we niets te doen gelukkig. Verder de muren/hal/trap en slaapkamer beneden sauzen en ook voorzien van pvc.
Boven is het voornamelijk muren sauzen/behangen in de meidenkamers, een grote ruimte van 40m2 opdelen in 1 grote en 1 kleine kamer etc. En liefst ook de vloer vervangen, even kijken of dat allemaal lukt in die paar weken...

Hoe ver van tevoren pakken jullie echt in? Omdat het nog lang duurt heb ik ook de neiging het wat voor me uit te schuiven.... Tips zijn zeker welkom!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:09

Verhuis bedrijven zat hoor en kan in 2 weken geregeld zijn.

Heb zelf dus vanuit buitenland alles geregeld, dus waar een wil is is een weg.

En wij hebben altijd teveel hulp, is ook niet handig, dus laatste keer beleefd geweigerd.

Zou het trouwens niet durven een blik patienten open te rukken, dus dan maar ervoor betalen..

Honden zaten gelukkig bij de oppas..

Inpakken, wat je niet veel gebruikt kun je al rustig aan gaan inpakken..

Hou zelf altijd 1 doos met laatste zooi.
, dwz wat je nodig hebt omte kamperen in eigen huis...

Toen wij op nieuwbouw oplevering zaten te wachten zelfs tijdelijk in caravan gewoond...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:17

biancatjuh27 schreef:
Wij krijgen 15 juli de sleutel van ons nieuwe huis.
Veel voorbereidende dingen zijn al geregeld.
En na alle stress en onzekerheid, kan ik niet wachten dat de verhuizing achter de rug is.

Heel veel dingen al uitgezocht en de stapel voor het grofvuil, vordert al gestaag. Volgende week ga ik nog even het verhuisbedrijf bellen, of we alvast wat dozen kunnen krijgen. Zodat ik beetje bij beetje kan gaan inpakken.

Ik krijg ook 15 juli de sleutel van mijn nieuwe huur woning. (waar ga je wonen :P )

Ik heb gisteren de huur opgezegd , al enkele adres wijzigingen door gegeven en een ljstje gemaakt wat ik moet opzeggen of omzetten.

Volgende week kan ik de woning inmeten en dan kan ik de vloer legger regelen. Moet alleen nog de vloer uitzoeken. Heb wel wat dingen op het oog.

Straks ff langs de gamma voor verhuisdozen (zijn nu in de aanbieding) en dan van het weekend maar vast wat inpakken en opruimen.
Ik laat wat spullen staan dus het grootste wat mee moet is het bed, tv en mijn fietsen. Er zal ook nog wel het een en ander bij de kringloop belanden.

De katten gaan tegen die tijd even bij mijn ouders logeren en mijn paard wil ik het weekend voor de sleutel overdracht op zijn nieuwe stek hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:21

Echwel het opengetrokken blik patienten :') hebben zelf aangeboden te helpen waar ze kunnen. Maar ja met zijn allen kom je alleen niet snel ergens. Kan daar niks aan veranderen. En als het had gekund had ik die verhuizer ook wel ingehuurd. :+

Ooit zal het afkomen.

Maar doe het niet zoals het bij mij gaat. Heel groot advies :))

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:34

Nadir, ik heb nu 3,5 maand de sleutel en woon er 2,5 maand.
Mijn grootste tip is: zorg dat je meteen zoveel mogelijk doet en zorg voor voldoende kastruimte.
Je gaat overal steeds meer tegenaan hikken - althans dat heb ik in ieder geval - en dat betekent dat er nog steeds heel veel onuitgepakte dozen staan en er nog steeds een muur geschilderd moet worden.
Nog steeds moet ik plafondlampen uitzoeken en iemand inhuren om deuren af te hangen.