Verantwoording muizen in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myka
🏆 Paardenfluisteraar

Verantwoording muizen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 11:30

Ik had een vraagje naar aanleiding van muizen in mijn huis, naast hoe krijg ik ze weg: in hoe verre is de huurder verantwoordelijk om hier wat aan te doen?
Ik huur mijn appartement particulier. Het huis heeft bouwtechnisch gezien nogal wat mankementen zoals kieren en naden in de muur, aan de achterzijde openslaande deuren naar het balkon die niet helemaal afsluiten (oud kozijn, enkel glas), er missen planken in de vloer in de keuken waardoor een open verbinding is naar de onderkant van de keukenkastjes, een gat in de muur waar vroeger de gaskachel zat.. Ik kan me voorstellen dat de vloer voor mijn rekening is, maar dat de kozijnen aan vervanging toe zijn.. Dat is een investering in een huis wat niet voor mij is. :=
Op het moment kan ik pasta/gif strooien of muizenvallen plaatsen wat ik wil maar de deur staat ongeveer letterlijk voor ze open. :')

In het contract kan ik er niet iets eenduidigs over vinden.. :n

Alvast bedankt!

cissy

Re: Verantwoording muizen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:31

Al contact gehad met je verhuurder?

Myka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 11:38

Ja, hij geeft aan dat kosten voor een eventuele verdelger voor mij zijn. Hij geeft wel aan op termijn de kozijnen te willen vervangen, maar dat zei hij vorig jaar ook al, hij kan niet met "een termijn" komen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:40

Kosten verdelgen voor jou terwijl de gaten in je huis zitten door hem... aparte redenatie.
Als ik jou was zou ik dan zelf de meeste gaten dichten want muizen in huis is niet grappig.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:41

https://www.meldpuntongedierte.nl/wette ... Verhuurder

In de bijna alle gevallen is de huurder aansprakelijk voor de bestrijding van ongedierte.
Ook bij een oud huis die niet ongedierte dicht is.
Alleen als jij aan kan tonen dat een andere (mede)huurder verantwoordelijk is.. zijn de kosten evt te verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:42

Vind het een beetje dubbel. Want hieruit begrijp ik dat jij de planken uit de keuken hebt gehaald waardoor ze vrij bij de keukenkastjes komen? Dan is het imo wel je eigen schuld dat er een plaag ontstaat. Je kan er niet altijd iets tegen doen en muizen zitten in veel huizen, maar ik snap heel goed dat je huisbaas hier niet voor wilt opdraaien.

mYrthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:42

Ik heb dit een tijd terug ook gehad, ik huur niet particulier, maar mijn verhuurder deed ook moeilijk.
Ik heb toen contact opgenomen met het juridisch loket en die gaven aan dat als er echt mankementen aan de woning zijn, deze kosten voor verhuurder zijn!

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:45

mYrthee schreef:
Ik heb dit een tijd terug ook gehad, ik huur niet particulier, maar mijn verhuurder deed ook moeilijk.
Ik heb toen contact opgenomen met het juridisch loket en die gaven aan dat als er echt mankementen aan de woning zijn, deze kosten voor verhuurder zijn!

Echte mankementen wel, maar als je een oud huis huurt hoeft de verhuurder niet je woning helemaal nieuw te maken.
Wel moeten rotte kozijnen hersteld worden.

Maar muizen kunnen via een klein gaatje al binnen komen en wonen heerlijk in de spouw/kruipruimte.
Dit is dan niet de verantwoordelijkheid van de verhuurder, want een huis muis dichtmaken is onbegonnen werk (en niet te doen).

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:47

Was hier (veel betere huurbaas) ook verantwoordelijkheid huurder.
Maar stap 1 bij het bestrijden van ongedierte is het geheel afschermen van al het mogelijke voedsel (en liefst ook nestmateriaal en nestplekjes), dat betekent heel goed schoonmaken na elke maaltijd, koekje eten, enz. (1 vaste plek voor kiezen dus) en al het eten in goed afsluitbare containers bewaren. Dan pas wordt gif interessant om als voedsel te zien. Overweeg ook een kat, zeker met een gatenkaas huis qua muizentoegang, al is de combi gif en kat problematisch. Dan zit je bv aan de klapvallen met bv pindakaas. Maar aangezien dit zo te lezen een lange termijn probleem gaat worden is een lange termijn oplossing wel het overwegen waard. En die kat is ook lekker warm op schoot in de winter, dus pluspuntje bij slecht geisoleerd huis.

Myka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 11:51

Emmaa_ schreef:
Vind het een beetje dubbel. Want hieruit begrijp ik dat jij de planken uit de keuken hebt gehaald waardoor ze vrij bij de keukenkastjes komen? Dan is het imo wel je eigen schuld dat er een plaag ontstaat. Je kan er niet altijd iets tegen doen en muizen zitten in veel huizen, maar ik snap heel goed dat je huisbaas hier niet voor wilt opdraaien.

Oh nee zeker niet, ik woon hier 2016 en er heeft nooit een plank gezeten. Het is een beetje en lastig hoekje in de keuken, ik denk dat er nooit een plank gelegd is. Maar de vloer is in principe "mijn verantwoordelijkheid" ja.

mYrthee schreef:

En hoe toon ik dit aan dan? Ik heb niet echt zin in veel commotie, want het is een leuke plek om te wonen dus ik wil wel op goede voet blijven met de verhuurder. :)

tamary schreef:
Was hier (veel betere huurbaas) ook verantwoordelijkheid huurder.
Maar stap 1 bij het bestrijden van ongedierte is het geheel afschermen van al het mogelijke voedsel (en liefst ook nestmateriaal en nestplekjes), dat betekent heel goed schoonmaken na elke maaltijd, koekje eten, enz. (1 vaste plek voor kiezen dus) en al het eten in goed afsluitbare containers bewaren. Dan pas wordt gif interessant om als voedsel te zien. Overweeg ook een kat, zeker met een gatenkaas huis qua muizentoegang, al is de combi gif en kat problematisch. Dan zit je bv aan de klapvallen met bv pindakaas. Maar aangezien dit zo te lezen een lange termijn probleem gaat worden is een lange termijn oplossing wel het overwegen waard. En die kat is ook lekker warm op schoot in de winter, dus pluspuntje bij slecht geisoleerd huis.

Ik heb mijn huis en keukenkastjes schoon, al het aangebroken voedsel in potten en in allerlei bakjes. :) Maar ik weet niet hoe dat bij mijn buren zit, het is een appartement van de jaren '30 dus kan me voorstellen dat ze vrij makkelijk van de een naar de andere kant wandelen. :D
Een kat zou wel een optie zijn, moet de huisbaas ook wel weer toestemming voor geven.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:54

Als een kat binnen je leefsituatie past is het wel een mogelijkheid om in ieder geval naar te kijken. Belangrijk is dan wel om echt zeer regelmatig onder je banken, bed etc (overal waar de kat kan komen maar waar jij niet per se iedere dag kijkt) te checken of er geen dode muizen zijn achtergelaten.. En het schrikt natuurlijk ook wel af. Maar ik zou alleen gaan voor een kat als je ook echt graag een huisdier wil, en niet alleen om van de muizen af te komen.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:55

Als meerdere appartementen last hebben dan is het vaak de taak van de VVE om in 1x alles goed te bestrijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:57

Ik heb ooit in mijn appartement gewoon valletjes gezet. Daarna waren ze weg, misschien bij de buren masr dat vind ik dan niet mijn probleem :+
Als je geen eten laat liggen en er regelmatig muizen dood gaan dan is de rest doorgaans ook niet achterlijk die zoeken dan wat beters.

Myka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 11:58

Brainless schreef:
Als meerdere appartementen last hebben dan is het vaak de taak van de VVE om in 1x alles goed te bestrijden.

Ook als ze niet allemaal van dezelfde eigenaar zijn? Dat balletje kan ik misschien wel eens bij de verhuurder opgooien! :D

Sizzle schreef:
Ik heb ooit in mijn appartement gewoon valletjes gezet. Daarna waren ze weg, misschien bij de buren masr dat vind ik dan niet mijn probleem :+
Als je geen eten laat liggen en er regelmatig muizen dood gaan dan is de rest doorgaans ook niet achterlijk die zoeken dan wat beters.

:') :')
Zolang ze mijn huis dan maar niet als vrije doorgang gebruiken haha.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:59

De VVE is juist voor en door alle eigenaren...

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:02

Jarenlang in een monumentaal, dus nagenoeg gatenkaas-huis gewoond. Natuurlijk altijd vergezeld door muizen, zilvervisjes, torretjes etc wat vrijelijke toegang had..... tot ik op kamers ging en op een gegeven moment met de kat in de weekenden thuis kwam..... geen muizen meer en ander klein onvee liet zich ook nog nauwelijks meer zien. :Y)

Dus een kat is in dit geval voor jou de makkelijkste en efficiëntste oplossing. Ook voordeel voor de huurbaas, want jij klaagt daardoor minder over de gatenkaas :D
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:08

Als je in een ouder huis woont en je buren hebben muizen dan heb jij ze ook. Woon je in Amsterdam in een oudere buurt dan is er niet vanaf te komen :')

De huurder is verantwoordelijk voor de kosten van verdelging, als je buren ze ook hebben maar er niks aan doen is die investering totaal nutteloos. Enige wat je dan kunt is het zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor je medebewoners (zoals de eerdere tips).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:10

Ik heb vrij weinig met katten maar ik zou in jouw situatie een kat nemen. Maarja ik weet dat zodra ik een dier neem ik er toch wel enorm gek op ben. _O-

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:26

Een kat voor muizen zou ik niet nemen,ik heb er 6 en hier liep ooit een muis in huis en er was er maar 1 die even keek en besloot dat verder slapen belangrijker was.Gif in pindakaas helpt ,daar zijn ze gek op. en muntolie op watjes bij de plekken waar ze binnen komen net als citronella.Dat helpt ze weren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:29

Dan heb je de foute katten.
Wij hebben er 2, één vangt vliegen,de andere muizen. Toch minstens 1 muis per dag, soms meer. Ooit moeten die toch opraken :wave:

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:33

Sclimpre schreef:
Dan heb je de foute katten.
Wij hebben er 2, één vangt vliegen,de andere muizen. Toch minstens 1 muis per dag, soms meer. Ooit moeten die toch opraken :wave:

Die van mij heeft zelfs de tuin muisvrij gekregen. Nu heeft ze het gemunt op muggen en vliegen. Ben bang dat die nooit 'op ' raken :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:33

Een kat hoeft de muizen niet te vangen. De geur van een kat is vaak al genoeg voor muizen om weg te blijven, zeker als er verder ook weinig te halen valt qua voedsel. Het wordt dan gewoon een afweging van risico's voor ze.

Haarbal
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:57

Mocht je voor een kat gaan, ga dan voor (een kind van) een bewezen muizenvanger. Kittens krijgen het muizen vangen gedeeltelijk mee van hun moeder, dus als het een kitten wordt, dan zou ik er eentje specifiek zoeken van a) een moederpoes die muizen vangt en b) die minimaal 12 weken bij de moeder is gebleven.

Mijn vader had vroeger een kat die echt een duivel qua muizen vangen was. Vanuit de hele buurt waren de kittens van die kat enorm gewild, omdat die ook allemaal beste muizenjagers waren. Ze hebben maar 1x een jong gehad die liever lui dan moe was. Dus in hoeverre het genetisch bepaald is of aangeleerd gedrag weet ik niet, maar ik wilde je die tip even meegeven. :)

Verder, je zou kunnen gaan kijken of je wellicht minder huur kan gaan betalen om zo de verhuurder te dwingen om onderhoud te plegen. Daarvoor moet je even op de site van de huurcommissie kijken.

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:17

LindyH schreef:
Een kat hoeft de muizen niet te vangen. De geur van een kat is vaak al genoeg voor muizen om weg te blijven, zeker als er verder ook weinig te halen valt qua voedsel. Het wordt dan gewoon een afweging van risico's voor ze.

Dit was inderdaad ook het geval in dat hele oude huis, met kelder en zolder en nog wat tussenruimtes waar de katten echt niet mochten komen, maar huis was na een paar weekenden muisvrij. En bleef dat ook voor zolang ik maar regelmatig de katten mee nam.
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.