glasvezel aansluiting kosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

glasvezel aansluiting kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 00:57

Wij zijn hier 30Sept komen wonen. Oud huisje en stond al even leeg.

Nu krijgen we een brief; er ligt glasvezel in de straa, maar u bent niet aangesloten. Wilt u van onze aanbieding gebruik maken? nu 1950 euro of in 2 termijnen van 1000.

Brief is van een bedrijf in opdracht van de gemeente. Op zich boeit het ons niet, maar in de toekomst zullen we vast wel moeten, dus nu de optie bekijken. Maar..........

Ik geloof nooit dat iedereen maar 2000 euro heeft klaarliggen en voor die mensen vind ik een aanbod van in 2 delen ook niet haalbaar.

Wat hebben anderen betaald voor het van straat in huis krijgen van glasvezel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 01:00

Hier wordt 1850 euro gevraagd. De glasvezel steekt als uit de oprit. Maar van de oprit tot in huis moet 1850 kosten. Dat ga ik dus niet betalen, dan maar die ellendige ziggo.
Ik zit im ZW Drenthe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 01:07

Mindim schreef:
Hier wordt 1850 euro gevraagd. De glasvezel steekt als uit de oprit. Maar van de oprit tot in huis moet 1850 kosten. Dat ga ik dus niet betalen, dan maar die ellendige ziggo.
Ik zit im ZW Drenthe.

Wij zitten net in Groningen. Niet ver van jou dan.

Ik heb het niet nodig, maar we kunnen op onze postcode max 2 tv's en ik denk dat het in de toekomst wel lastiger wordt zonder.

2 tv's is niet erg, maar straks hebben we een aanbouw apart en dacht ik nog evt ooit een tv daar apart te zetten. En hebben nog geen smart tv, maar misschien is het dan ook anders.

Mando

Re: glasvezel aansluiting kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 05:27

Bij de aanleg in het buitengebied hebben wij inderdaad een brief ontvangen dat als we nu mee deden het goedkoper was dan wanneer het later aangelegd moest worden.
Dus ja het is duurder.
De vorige bewoners hebben dus niet mee gedaan met de aanbieding van het aanleggen dus dat mogen jullie betalen.

Bij ons wordt het volgende week geïnstalleerd eindelijk na 1.5 jaar.

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 05:37

Bij ons is het net allemaal aangelegd, koste ons 1800 euro of 15 euro per maand 20 jaar lang.
Je kon zelf kiezen of je mee deed maar zeiden als je spijt kreeg en later aangesloten wilde worden het duurder was

belle_boef
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 05:52

Mindim schreef:
Ik zit im ZW Drenthe.

Hier exact hetzelfde alleen ZO drenthe

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 06:21

Geen gek bedrag helaas. Waarschijnlijk dankzij de oude bewoners.. Meestal is de aanleg gratis wanneer de bewoners direct een abonnement afsluiten. Doen ze dit niet dan krijgen de volgende bewoners de rekening.

Balen maar als je net zo’n beroerde aansluiting hebt als ik die nu tijdelijk met 4G moet werken dan zou ik het gewoon betalen. Bedenk hoe lang je er van plan bent te wonen en deel die €2000 door het aantal maanden. Valt het vast mee :) terwijl slecht internet dagelijkse irritaties geeft.

belle_boef
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 06:32

Selka schreef:
Geen gek bedrag helaas. Waarschijnlijk dankzij de oude bewoners.. Meestal is de aanleg gratis wanneer de bewoners direct een abonnement afsluiten. Doen ze dit niet dan krijgen de volgende bewoners de rekening.

Balen maar als je net zo’n beroerde aansluiting hebt als ik die nu tijdelijk met 4G moet werken dan zou ik het gewoon betalen. Bedenk hoe lang je er van plan bent te wonen en deel die €2000 door het aantal maanden. Valt het vast mee :) terwijl slecht internet dagelijkse irritaties geeft.

Hier werd het nieuw aangelegd. Rede van het hoge bedrag is dat de gemeente geen subsidie er voor geeft. Dat doen ze wel in de stadswijken waar veel huizen staan en dicht bij de hoofdkabel.

Detroit
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 06:44

Zó wat een geld vragen ze! Bizar.

Hier zijn bezig in de omgeving. Aankomende week komen ze het kostenloos aansluiten in ons huis :o
⚠️ Detroit kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:32

Hier moest je voor het buitengebied 500 euro betalen voor inschrijving wanneer je glasvezel wilde.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:47

Hier ook 1850 euro en een verplicht abbo bij een provider ,Kabelnoord. 20 jaar extra betalen naast je abonnementskosten. Geen keuze in provider. Buitengebied terwijl in dorp gratis aanleg en keuze uit providers. Vond dit te gek voor woorden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:56

Hier (buitengebied Noord-Brabant) ook nieuw aangelegd, eenmalige kosten 1850 euro of een tientje extra op je abonnement voor altijd. Dit omdat glasvezel aanleggen in t buitengebied kostbaar is. Het heet vastrechtvergoeding en is (helaas) gebruikelijk in het buitengebied.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:00

Iets van 2300-2500 euro, wij waren heraansluiter en het is een coöperatie. Betaal ook nog maandelijks onderhoud en aflossing voor de lening om de aanleg te betalen. Ik kon ook kabel laten aanleggen via Ziggo en dat was vergelijkbaar qua aansluitkosten. Nu heb ik wel heel snel internet en kan uit meerdere goedkope aanbieders kiezen waardoor ik totaal op ongeveer hetzelfde maandbedrag uitkom als bij Ziggo. Over een aantal jaar zou het maandbedrag lager moeten worden als de lening is afgelost.
Alternatief was adsl via de telefoonlijn dus we hadden ook niet echt keus :+ . Het is wel een beetje bizar, zo buitenaf wonen we ook weer niet. Maar bellen doe ik thuis ook via de wifi omdat het bereik zo slecht is, 4G bereik is ook slecht. Blijkbaar hebben ze hier 15 jaar geleden ook allemaal fors moeten betalen om verplicht op het riool aan te sluiten. En dan ook nog zelf moeten graven naar de straat toe.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:04

Hier ook buitengebied, wij betalen geloof ik eenmalig €900 in plaats van €1800.
Het is niet anders en ik wil heel graag van die ellendige digitenne af. Internet is hier wel redelijk, 4G buitengebied.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:13

Wij konden ook of in 1x betalen, of elke maand de 'buitengebied' toeslag betalen...
Als we goed internet wilden was dat eigenlijk de enige keus..

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:38

Yep hier ook €1950 en verplicht afnemen via Solcon.
De andere optie was iets van €20 pm, maar dit was dan levenslang als een huurconstructie.....dus toch maar betaald :(

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:47

marije1109 schreef:
Yep hier ook €1950 en verplicht afnemen via Solcon.
De andere optie was iets van €20 pm, maar dit was dan levenslang als een huurconstructie.....dus toch maar betaald :(

Gelukkig hadden wij de andere optie !
We konden er na een jaar gelukkig weer vanaf :Y)
Alleen maar problemen met Solcon -:(-

Nu alweer een jaar of 2 KPN en alles werkt perfect, en het
scheelt ons 25 euro per maand :D :D
En dat is toch 300 euro per jaar *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken of je daar je geld aan uit wilt geven :D

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:51

Mijn ouders hebben geweigerd. Ze wilden KPN houden en dat was net een aanbieder die bij hun dan niet meer mogelijk was.

Voor waar zij tv en internet gebruiken was wat ze al prima. Snap wel dat het dan geen meerwaarde heeft.

Wij hebben wel glasvezel, dat ging via de woningbouw en hebben we de eerste 2 jaar na aansluiten niet actief gebruikt. Nu hebben we glasvezel via KPN, dat kon de eerste periode niet en is daarna nog een tijd duurder geweest dan alles in 1 via de telefoonlijn.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:19

Mijn moeder woont in een dorp en daar waren de aansluitkosten 200 euro. Dit was omdat de huizen daar al wel een coax aansluiting hadden naast kpn (?).

Buitengebieden hebben nagenoeg geen coax aansluiting en moesten 2000 euro betalen.. (of in maandtermijnen, 15 jaar lang)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:38

1815 euro eenmalig
Er was ook een aanbieding per maand voor iets van 15 jaar geloof ik

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:44

Paar jaar geleden is er glasvezel bij ons aangelegd.
Dat was gratis. Aansluiting zit in onze woning, maar we hebben geen abonnement afgesloten.
Mochten we alsnog gebruik willen maken van glasvezel, dan betalen we €200 entreekosten.

Stukje verder heeft andere gemeente/aanbieder glasvezel aangelegd, bewoners moesten daar afhankelijk van gemeente 1750-2500 betalen voor de aansluiting in hun woning.
Dus ook zonder abonnement.

Wij wonen 150 meter van openbare weg.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:51

Als de brief van Mabin was, de originele aansluitkosten van 2017 waren ook 1950 euro. Zoektochtje internet. Ik heb toen wij bezig waren ons huis te kopen met hun gebeld, en kreeg een opgave van tenminste 2500 euro als het alsnog aangesloten werd. Nu kregen wij ook die brief, en het scheelt nu 600 euro. Ja aansluiten is duur, maar was ook duur toen ze bezig waren het aan te leggen.
Nadeel vind ik wel dat je alleen Solcon of Multifiber als provider kan gebruiken. Beide niet goedkoop, en eerlijk de TV kanalen zijn imo om te huilen. We hebben nu schotel en ik zoveel meer kanalen met name engelse, die je dan niet meer hebt. Je laat dat echt alleen maar aansluiten voor snel internet.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:56

De kosten bij ons waren 1800 euro.Dit kon in 2 keer betaald worden of je kon huren voor 15 euro per maand.
Wij zijn de laatste van de straat,de buren wonen een paar honderd meter van ons af,dus nu meedoen was goedkoper dan later aan laten leggen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:58

Wij wonen buitenaf.
Solcon heeft bij ons glasvezel gelegd.
Het leggen was gratis, maar de komende 5 jaar zijn we verplicht om bij hun een abonnement af te nemen, welke aanzienlijk hoger is dan bijv. KPN.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:02

Bij ons (buiten gebied Groningen) konden we een tv/ internet/ bel abonnement nemen en dan zit de glasvezel aanleg erbij. Hier zit je 13 maanden aanvast en daarna mag je het opzeggen. Het abbonement kost voor die 13 maanden 800 euro dacht ik, dus dat was wel voordelig :)