Tuinontwerp bedenken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Tuinontwerp bedenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 15:50

Aangezien bokkers van alle markten thuis zijn, is er vast iemand die het leuk vindt om mee te denken! Helaas geen paardenplekje :+

Over een week of 6 wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd en daarbij hoort natuurlijk ook het ontwerpen van de tuin. Nu hebben we al inspiratie opgedaan in de Tuinen van Appeltern, maar voornamelijk voor soorten planten/groen en tegels.

Onze tuin wordt circa 13,50m lang bij 5,40m breed. Achterin staat een klein schuurtje van 2,50m x 3,20m. We hebben een grote schuifpui dus hoeven bij het huis geen rekening te houden met openslaande deuren. Wel willen we een meter of 4 betegelen om een terras te creëren.

Wat we sowieso erin willen: een stuk (kunst)gras, een pad naar de poort/schuur en borders met plantjes/groen etc. Alleen houdt ons brein hier op met ideeën _O- We willen geen recht toe recht aan strak ontwerp, juist wat speelser vinden we leuker. We zijn ook nog niet 100% zeker van de tegels die erin komen, dus ook daarin zijn we nog vrij.

Even een snelle plattegrond :')

Afbeelding
Links dus schuifpui met terras, rechts het schuurtje.

Wie wil er meedenken of mee ontwerpen? :))

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:59

Voor een ontwerp voor een achtertuin is het handig om te weten hoe de zon opkomt/ondergaat. Met andere woorden waar heb je het meeste zon en waar nog zon laat op de dag.
Wij hebben vergelijkbare tuin maar dan zonder schuifdeur (en geen gras) maar door de plek van de achterdeur kunnen wij net geen loungeset neerzetten op de plek waar je avondzon hebt. Dat is nu jammer (van de zomer als het echt warm is niet).

Nog een tip: ik weet niet op welke ondergrond jullie zitten? Bij ons is het vrij nat en tegels zijn al beetje gaan schuiven. De tuinman zei dat het echt niet nodig was om 60x60 tegels verstevigd te leggen (dus op zand met combi beton erin) dus hadden we niet gedaan, hebben we nu beetje spijt van

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:03

De tuin is precies op het oosten, dus niet enorm veel zon. Laat op de dag kun je bij het schuurtje wel goed in de zon zitten vermoed ik. Maar daar krijg ik pas een gevoel bij als we er wonen :P

Grond heb ik geen idee van, mijn vader regelt dat allemaal := Volgens mij kleigrond en het wordt, dacht ik, 20cm afgegraven en zand erop gestort. Hoe en wat precies durf ik niet te zeggen.

Deze foto is gisteren rond 15:00 gemaakt vanaf de denkbeeldige poort naar het huis toe.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 31-05-20 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:05

Wat aansluitende vragen:
Welke ligging heeft jullie tuin? (O vlak voor het verzenden zie ik dat je hierop al antwoord hebt gegeven.)
Aangezien je aangeeft dat kunstgras een optie is, wil je een onderhoudsvrije tuin of vind je wekelijks tuinieren leuk?
Wil je veel planten of mag het beperkt?
Zijn er huisdieren of (toekomstige) kinderen waar rekening mee gehouden moet worden? Bijvoorbeeld honden die de neiging hebben om te graven of een (toekomstig) speeltoestel/ingegraven trampoline... i.v.m. inrichting.

Dat gezegd te hebben. Kunstgras zou ik sowieso altijd afraden gewoon i.v.m. het milieu. :o Vaak is het ook niet zo onderhoudsvrij als gedacht. Maar daar kun je zelf heel anders in staan.
Verder wil ik ook als tip meegeven dat de kleur van je tegel de tuin erg kan beïnvloeden. Als je van strak houdt dan ben je wellicht geneigd om voor een grijze tegel te gaan maar bedenk dan wat dat doet op natte winterdagen waarbij je tuin vrij kaal is. Tegenover bijvoorbeeld een warme roze tegel. Verder wacht ik even je antwoorden af.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:10

Onderhoudsvrij en groen gaat niet samen, dus er mag best wat aan gedaan moeten worden (lees: hier en daar wat snoeien, bijwerken etc), maar ik wil geen moeilijke planten die veel aandacht vereisen want die sterven gegarandeerd _O-

Geen honden of kinderen dus daar hoef ik geen rekening mee te houden! Wel 2 katten, maar die mogen voorlopig niet buiten. Daarvoor gaan we later waarschijnlijk rollen maken op de schutting zodat ze niet weg kunnen.

Ons huurhuis nu is alleen maar steen in de tuin op 1 perkje met wat plantjes na en ik vind het echt afschuwelijk. Er mag echt wel wat groen in de tuin, bij voorkeur zelfs ook een klein boompje oid. In de toekomst gaan we waarschijnlijk ook een houten overkapping bouwen bij de schuifpui. Voor verjaardagen en dergelijke vinden we het fijn om in de tuin de ruimte te hebben dat je met zijn allen kan zitten. Het terras willen we dus absoluut niet afbakenen van de rest van de tuin, dat zie ik namelijk wel veel op voorbeelden.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:12

Geen verstand van tekeningen (weet wel een goede tuinman hier, haha. Wij hebben net de tuin helemaal laten doen).
Maar het is inderdaad kleigrond hier ;) . Mijn ervaring is dat hortensias het op deze grond echt super doen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:23

Ik heb ongeveer dezelfde afmeting tuin.

Om je een idee te geven:

Afbeelding

Afbeelding

4 meter terras aansluitend aan huis, en stukje voor de schuur. Altijd zon zo.

Pergola's en verhoogde borders vind ik top, misschien achteraf nog wel meer / diagonaal gewild.

Kunstgras weet ik niet zeker of ik dat weer zou doen. Zit meestal met lounchset of een stoel op het terras, er komt toch wel onkruid doorheen dus helemaal onderhoudsvrij is het niet. Ben aan het overwegen om 1 deel in te ruilen voor plantjes.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:48

Thanks gaucho! Mooi voorbeeld :j Lekker groen ook en dat pad vind ik ook leuk gedaan!

zonnebloem18
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:36

Ik vind het altijd mooi als er wordt gewerkt met schuine lijnen in een smalle tuin. Beetje dit idee.
Afbeelding
Deze heeft wel erg veel steen, maar daar kan je prima gras leggen/zaaien.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:38

Dit is onze tuin.
Foto is uit 2017 net na het aanleggen en de plantjes erin zetten. Gelukkig nu veel groener!

Wij hebben een kant klimop tegen de schutting. Dit is altijd groen en doet veel voor de sfeer is de tuin.

Qua planten heb ik echt gekeken naar wel/niet winter groen en diverse bloeiperiodes zodat er altijd wat bloeit. Qua bloemkleur hebben wij alleen wit/blauw/paars zodat het niet een groot kleurenfestijn wordt.

Afbeelding

Vjestagirl

Re: Tuinontwerp bedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:45

wat wil je zelf met je tuin? Wil je met groepen vrienden BBQen, wil je in je hangmat een boek lezen, wil je een overkapping om onder te zitten. Hou je van een vijver of juist liever niet?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 18:03

Er komt een overkapping bij de schuifpui, wij zitten veel buiten met vrienden/familie. Absoluut geen vijver, zonde van de ruimte, te veel onderhoud en de katten gaan er mee zitten klooien dan :+ Het budget is ook echt heel klein helaas, we doen vrijwel alles zelf en het zal niet in 1x allemaal gemaakt worden :P De overkapping komt er dus ook pas veel later als we er een tijdje wonen

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:09

Als je grind zou willen zou je bijv daarvan een slingerpaadje, soort riviertje van terras naar schuurtje maken.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:16

Ik lees even mee! Wij zijn ook aan het kijken voor een nieuwe lay-out van een langwerpige tuin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:33

Ghostattack schreef:
Er komt een overkapping bij de schuifpui...

Wil je dan een 'dicht dak of eentje die lichtdoorlatend is, want bij een dicht dak wordt het vaak binnen ook erg donker.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 18:45

DubbelDun schreef:
Ghostattack schreef:
Er komt een overkapping bij de schuifpui...

Wil je dan een 'dicht dak of eentje die lichtdoorlatend is, want bij een dicht dak wordt het vaak binnen ook erg donker.

Klopt, hoe precies weten we nog niet (dat is mijn vaders klus haha) maar er komt zeker iets wat gewoon licht doorlaat. Zeker omdat ons huis aan de voorkant maar 1 raam heeft in de keuken :+