Gaten in zoldervloer - zijn het boorgaten of insectengaten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Gaten in zoldervloer - zijn het boorgaten of insectengaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 10:34

Wij wonen hier sinds vorige zomer, en zijn sindsdien eigenlijk nooit op onze zolder geweest.
Genoeg te doen beneden haha.

We horen soms wel gekrabbel boven ons hoofd. Ons huis is een gelijkvloers met een doorlopende zolder, een grote zolder dus, in een puntdak. Muizen, denk ik dan, dat gekrabbel. Nog nooit eentje gezien overigens.

Er is 1 raampje. Mijn vriend stond laatst in de zijtuin, en zag daar een bij-achtige.
Eergisteren paniek: in onze lamp (zo'n halve bol) in de slaapkamer zat plots een insect, zo te zien een bij-achtige. In principe kan dat beest er niet inkruipen van de slaapkamer uit doordat de lamp mooi aansluit tegen het plafond, dus denken we dat hij er via het plafond is in geraakt.

Dat + het insect aan het raampje = een bijennest? PANIEK.

Gisteren onze stoute schoenen aangetrokken, en de zolder gaan verkennen met mijn vader erbij. Niks bijennest gelukkig!
Een lokdoos voor muizen gevonden, maar niks van beestjes gezien. Vrij weinig spinnenwebben ook gelukkig, enkel aan het raampje een paar. De zolder is in het midden voorzien van een houten vloer, links en rechts waar het dak afloopt van isolatie, zo'n mouche zeg maar, daar zijn we niet over gelopen.

Het enige "gekke" wat we vonden, was dit:

Afbeelding

We dénken om eerlijk te zijn dat deze gaten geboord zijn. Je ziet er zeg maar de draad van de boor in lopen, en mijn papa en vriend denken zelfs te zien waar de boorkop mee door het hout gegaan is. Over heel de zoldervloer hebben we enkel deze gaatjes gevonden. Enorm veel steunbalken, maar geen enkel gaatje te zien daar. Dus hopen we natuurlijk dat dit boorgaten zijn, en geen houtwormen oid.

Wat denken jullie? Herkennen jullie iets?

De vorige huurder was nogal een bricoleur :+ We hebben wel meerdere rare projecten of manieren van werken gevonden in de tijd dat we hier wonen, dus denken dat hij het gedaan heeft, we weten alleen niet meteen waarom.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Gaten in zoldervloer - zijn het boorgaten of insectengaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:52

Metselbij?
In onze buitenmuur hebben we ook een paar gevulde gaatjes en ook in de houten ramen zijn er zo'n gevulde gaatjes met een larve erin. Dus ik denk dat het bootgaten zijn waar een insect zijn larve heeft in gelegd?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 08:38

Farjen schreef:
Metselbij?
In onze buitenmuur hebben we ook een paar gevulde gaatjes en ook in de houten ramen zijn er zo'n gevulde gaatjes met een larve erin. Dus ik denk dat het bootgaten zijn waar een insect zijn larve heeft in gelegd?


Ik heb er echt geen flauw idee van, het ziet er zo.. door mensen gemaakt uit. Ik moet de zolder eens verder exploreren met een lamp erbij, en echt al het hout inspecteren.