Nieuwe laptop, maar waar op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Nieuwe laptop, maar waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 12:24

Hoi mensen,
Ik hoop dat Bokt mij hierbij op weg zou willen helpen.
Ik ben toe aan een nieuwe laptop en wil weer een echt fatsoenlijk exemplaar hebben. Heb momenteel een medion gevalletje omdat er op dat moment even geen geld voor was maar kan hem met liefde het raam uitgooien, grmbl.

Ik ben geen echte gamer (maar zeg nooit nooit), maar gebruik mijn laptop wel vele uren per dag, en heb vaak meerdere applicaties tegelijk openstaan en wil graag snel willen switchen tussen de applicaties. Daarnaast bewerk ik foto's en wil ik de optie voor videobewerking ook wel graag open houden.

Na diverse merken de afgelopen jaren heb ik een sterke voorkeur voor een Lenovo en voor de maat 15". Maar dan. 16GB of beter 8GB kopen en zelf uitbreiden? Ryzen of Intel?
En waar moet ik eigenlijk allemaal nog meer opletten.

Ik weet dat ik geen instapmodelletje vraag, budget is maximaal zo'n 1000 tot 1200 euro. Moet ik toch een heel eind mee kunnen komen? Maar dan wil je wel ook het goede kopen natuuurlijk. Dus... brand los
Bedankt alvast voor wie wil helpen/meedenken!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:26

HP Zbook (G3) bevalt mij erg goed. Draait moeiteloos zware applicaties.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:55

Voor foto en film zou ik voor een Macbook kiezen.
Ik bewerk er momenteel zware 4K video op, heb tegelijkertijd Photoshop open staan met enkele grote foto's, Safari staat open met veel tabbladen, Indesign, Mail, Pages, Skype, en nog 10 andere applicaties, en het ding is gewoon razendsnel terwijl dit een model van 2015 is. Die dingen zijn zo heerlijk snel en gaan zo enorm lang mee <3
Binnen je budget zijn mooie refurbished 15 inch Macbook Pro's te koop met 16GB geheugen en SSD harddisk.

Alwiene

Re: Nieuwe laptop, maar waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 16:16

Bedankt voor de suggesties zover. Wij hebben hier helemaal niets van Apple en een Macbook staat dan ook zeker niet op de planning. :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:31

Heb je al eens op Coolblue gekeken? Daar kun je heel makkelijk filteren en zoeken naar wat je wil. Voor jouw budget kun je makkelijk iets vinden!

Ik heb zelf een MSI, echt een top ding. Pluspunt is dat je de backlights van het keyboard kan customizen :))

Edit: Coolblue heeft zelfs een handige keuzehulp blijkbaar!

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:01

Als je ook met videobewerking bezig bent, kun je beter meteen voor 16GB RAM gaan. Je wilt dan waarschijnlijk ook wel een dedicated graphics card, zeker als je in de toekomst wat games wilt spelen. Maar als je geen bijzondere games draait, hoeft dat geen heel nieuw of 6GB model te zijn.

Ryzen of Intel hangt een beetje van de generatie af. 10e generatie (dus nieuwste) van Intel doet het echt een stuk beter dan 9e generatie, ook qua temperatuur, dus daar maakt het niet zo veel uit.
Als je keuze hebt tussen een 9e generatie Intel en een Ryzen, kun je waarschijnlijk beter voor de Ryzen gaan. Maar ook daar, hou in gedachten dat veel laptops nou eenmaal met Intel uitgerust zijn en het zijn nog steeds geen slechte processors.

Veel succes en plezier met het uitzoeken :))

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:01

Heb zelf een nieuwe Dell januari 2020 gekocht, werkt er heerlijk op en lekker snel ( ook intel op )

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:09

Lenovo. Prima laptops.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 18:42

@Ghostattack, ik heb inderdaad al op Coolblue zitten neuzen, maar bleef dan dus weer met vragen zitten vandaar dit topic.

Narcomil schreef:
Als je ook met videobewerking bezig bent, kun je beter meteen voor 16GB RAM gaan. Je wilt dan waarschijnlijk ook wel een dedicated graphics card, zeker als je in de toekomst wat games wilt spelen. Maar als je geen bijzondere games draait, hoeft dat geen heel nieuw of 6GB model te zijn.

Ryzen of Intel hangt een beetje van de generatie af. 10e generatie (dus nieuwste) van Intel doet het echt een stuk beter dan 9e generatie, ook qua temperatuur, dus daar maakt het niet zo veel uit.
Als je keuze hebt tussen een 9e generatie Intel en een Ryzen, kun je waarschijnlijk beter voor de Ryzen gaan. Maar ook daar, hou in gedachten dat veel laptops nou eenmaal met Intel uitgerust zijn en het zijn nog steeds geen slechte processors.

Veel succes en plezier met het uitzoeken :))

Dankjewel! Dat klinkt als iets waar ik wat mee kan. Ik zit nu hiernaar te kijken: https://www.coolblue.nl/product/857078/ ... 05fmh.html
Moet eerlijk zeggen dat ik een laptop met touche screen nog niet eerder had overwogen maar nu na wat filmpjes er toch wel bij zit te kwijlen, met het idee dat hij dan ook als amateuristisch tekentablet te gebruiken is. Ik verwacht niet dat ik echt zware games zal gaan spelen. Fotobewerking is belangrijk, video.. laat ik het zo zeggen ik zal niet een paar honderd meer uitgeven voor die optie. Wel vind ik een overall snelle perormance wel gewoon heel belangrijk. Wachten tot mijn laptop zin heeft om iets te doen of het gevoel dat ie traag aanvoelt is voor mij echt een enorme ergernis :j :=

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:46

Touchscreen kan ik dan weer afraden, klinkt heel leuk maar in de praktijk doe je er niks mee. Ik heb er een staan met touchscreen en in de zomer kwam het regelmatig voor dat een vlieg al mijn tabbladen sloot :+

Selina
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:55

Zelf de Acer Aspire 7 (rond jouw prijsklasse) en kan er alles mee. Zelf kocht ik deze specifiek om mee te gamen en voor alle Adobe programma's, dus voor wat jij zoekt, kan hij dat makkelijk. Vind het alleen een lelijke laptop, maargoed, heb het maar volgeplakt met stickers :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:58

Ghostattack schreef:
Touchscreen kan ik dan weer afraden, klinkt heel leuk maar in de praktijk doe je er niks mee. Ik heb er een staan met touchscreen en in de zomer kwam het regelmatig voor dat een vlieg al mijn tabbladen sloot :+

_O-

Hier een HP ZBook met een I7 en 32GB; moet kunnen AutoCAD-ten en dat doet ie probleemloos, ook als de rest van de kantoorsoftware open staat, inkl drie schermen aansturen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-05-20 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:00

Ik ben eigenlijk super blij met mijn Medion. Ik heb hem voor games zoals Sims 4 , en werken etc. Heb die van mij al een paar jaar maar superfijne laptop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:49

Alwiene schreef:
Bedankt voor de suggesties zover. Wij hebben hier helemaal niets van Apple en een Macbook staat dan ook zeker niet op de planning. :)

Alleen omdat je niets van apple in huis hebt?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:53

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 20:32

@ghostattack, woeps zo'n vlieg klinkt niet tof, maar ik zou er graag mee willen tekenen dus denk dat ik het wel zou gebruiken. Ik neem je advies mee iig.

@Selina, ik heb ooit een Acer gehad en zo'n trauma aan de accuduur overgehouden dat ik mezelf plechtig beloofd heb nooit meer een Acer te kopen :+

@Ikke dat geloof ik graag maar alle 32GB laptops die ik heb gezien lagen dan ook ruim buiten mijn budget haha.

@Amandavd, ik heb nu een Medion, en die wil ik juist vervangen haha.

@nielojram, nee ook omdat ik gewoon Windows wil, omdat ik bij Apple voor dezelfde specs veel meer geld zou moeten betalen en omdat ik dagelijks gebruik maak van programma's waarvan ik niet weet of ze wel draaien op een macbook. Het is dus gewoon niet mijn keuze.

@Spookyskippy mag ik vragen waarom je voor zo'n prijzige laptop bent gegaan als je zo te horen alleen maar functies gebruikt die je met een forse klasse lager ook kunt doen? Gewoon nieuwsgierig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:47

@Alwiene, er is een reden voor dat apple wat duurder is, hè..
Pennywise, poundfoolish, zeggen ze wel eens..

Ik heb na 4 (!!) windows-machines, zowel laptops als pc's van HP, bewust gekozen voor macintosh.
En die beslissing heeft mij enorm veel geld bespaard.

Succes met de aanschaf.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:01

Ik heb recent de lenovo Ideapad L340 gaming gekocht, en wat een heerlijk ding. Zo onwijs snel. Hij heeft een i7 processor en gtx 1650 videokaart waar ik heel behoorlijk mee kan gamen. De laptop zit bovenin je budget, maar als je lichte games wil spelen kun je ook met mindere videokaart bijv wel uit de voeten, zoals een 1060.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:06

Alwiene schreef:
@ghostattack, woeps zo'n vlieg klinkt niet tof, maar ik zou er graag mee willen tekenen dus denk dat ik het wel zou gebruiken. Ik neem je advies mee iig.

@Selina, ik heb ooit een Acer gehad en zo'n trauma aan de accuduur overgehouden dat ik mezelf plechtig beloofd heb nooit meer een Acer te kopen :+

@Ikke dat geloof ik graag maar alle 32GB laptops die ik heb gezien lagen dan ook ruim buiten mijn budget haha.

@Amandavd, ik heb nu een Medion, en die wil ik juist vervangen haha.

@nielojram, nee ook omdat ik gewoon Windows wil, omdat ik bij Apple voor dezelfde specs veel meer geld zou moeten betalen en omdat ik dagelijks gebruik maak van programma's waarvan ik niet weet of ze wel draaien op een macbook. Het is dus gewoon niet mijn keuze.

@Spookyskippy mag ik vragen waarom je voor zo'n prijzige laptop bent gegaan als je zo te horen alleen maar functies gebruikt die je met een forse klasse lager ook kunt doen? Gewoon nieuwsgierig :D

Het is de bedoeling om uiteindelijk wel iets van foto's te gaan bewerken en evt. de sims4 downloaden, is er alleen nog niet van gekomen _O-

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:20

Informeer eens bij adt in Leersum. Goede kwaliteit. En ja ook ik ben fan van Lenovo

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 18:29

Bedankt voor de reacties allemaal, de laptop waar ik eerder hierboven naar linkte bij Coolblue heeft een iets kleiner broertje met als verschil dat zijn kleinere broer een 4 core ipv 6 core processor heeft, verder wel 10th gen intel 7, 16gb geheugen en 1tb opslag. Die bleek vanmogen bij bol.com ineens afgeprijsd van 1250 naar 999, dat vond ik een voldoende overtuigend argument om overstag te gaan want die machine sprak me toch wel erg aan vond hem alleen wat prijzig. Nu een stuk beter dus. Hij komt dinsdag, dus ben benieuwd! :D