En met succes! Ik had al snel een wespje op bezoek die een paar keer terug kwam:

Als iemand weet wat voor wesp dit is, hoor ik dat graag! Ik kom er zelf niet uit wat het nou is.
Afgewisseld met twee dagen dit bijzonder gekleurde insect, wat na wat speurwerk vermoedelijk een goudwesp is:

En nu is de eerste wesp weer terug en druk bezig geweest met het volstoppen van een gaatje...

Ik had een beetje paniek en heb het stukgemaakt en mevrouw wesp een paar keer weggejaagd (heel dapper met een haarborstel staan zwaaien), maar ze is teruggekomen en heeft haar werk voor vandaag nog even afgemaakt:

En nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. De wesp was te klein om een koningin te zijn, lijkt me, maar toch vind ik dit verdacht veel lijken op het begin van een nest. En als het een nest is, moet ik dat wel willen? Wespen zijn óók insecten en ik mag niet discrimineren van vriendlief, maar als het inderdaad een nest is, dan houdt dat wel in dat ik de hele zomer het raam van mijn werkkamer niet open kan doen. Ik ben gek op insecten en zodoende ook op wespen, maar hoe ver reikt mijn liefde?
Is er iemand hier met meer verstand van wespen dan ik, die mij kan vertellen wat deze dame precies aan het bouwen is en of ik het kan laten zitten? Zou de goudwesp inmiddels haar eieren er al in hebben gelegd, aangezien ze op de koffie kwam toen de eerste wesp net haar interesse in een hotelkamer had laten blijken?
Als het een nest is en ik moet het niet willen - omdat ik misschien graag mijn raam open heb in de zomer - hoe kom ik er dan het beste van af? Is het al tijd om een verdelger erbij te roepen of kan ik er zelf nog wat tegen doen?
Help!
ik heb 3 hotelletjes in de tuin hangen en kan er super van genieten als er allemaal verschillende bijtjes bezig zijn!

Dit zijn geen limonadewespen deze doen niks, juist fijn dat ze je hotel hebben gevonden.
Mijn wespje lijkt erg op een muurwesp, dus daar duik ik nog even verder in.