Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:02

Hanafubuki schreef:
Ik vind het wel bizar dat plastic op sommige plaatsen maar eens per maand gaat. Hier gaat hij om de week en dan is hij ook gewoon echt vol. Ik baal daar altijd van, want dan zie je maar hoeveel plastic en blik je eigenlijk gebruikt, hoeveel er onnodig in plastic zit ook weer.

Papier gaat hier eens per maand maar dat vind ik ook te weinig. Die zit ook altijd heel erg vol.

Restafval gaat ook eens per maand, daar heb ik de grote kliko al omgewisseld voor een kleine. Restafval hebben we een klein klikootje voor 3/4 vol eens per maand. GFT gaat elke twee weken om te voorkomen dat het gaat stinken maar ook dat hebben we relatief weinig.


Maar ik kilo's is het helemaal niks wat in oranje gaat, het neemt alleen veel volume in beslag..

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:08

Afbeelding

Ik heb deze. In het geel gaat plastic, in het rode papier en in het groene gft. Dan heb ik nog een andere prullenbak staan voor rest. Ik heb hem bij de Aldi gekocht voor 30€ ofzo

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:11

Hier heel erg blij met onze aldi prullenbak met 3 emmers waarvan 1 kleine re voor gft .wij gebruiken het voor pmd, rest en gft. Glas staat in de schuur in de eerder genoemde ikea sortera bakken en papier gaat gewoon in kartonnen dozen.



Afbeelding

2 persoons huishouden eens in de 2 weken eem zak rest (we hebben geen klikos meer voor rest helaas) elke week een zak pmd (wel een kliko voor)
Afbeelding

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:11

Bij ons wordt er niets opgehaald, er zit een plastic, papier en glascontainer op een paar minuten lopen en een restafval container direct naast ons, dus dat scheiden we wel. Maar groen gaat dus helaas nog bij het restafval.

Papier verzamelen we in de gang onder de trap in een grote doos, buiten naast onze voordeur zit er een soort kast in de muur met een deurtje, daarachter verzamelen we al het glas. In de keuken hebben we twee prullenbakken, de een voor rest en de ander voor plastic.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:16

Ik heb van curver een klein afvalbakje op het aanrecht staan voor het groente-fruitafval, verder een kunstof bak waar in ik de rest (meestal plastic of papier ) in verzamel die ik elke dag leeg gooi in de kliko's buiten, restafval gooi ik direct weg in de kliko. Bak even omspoelen en weer klaar voor gebruik.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:39

Jeetje wat een gedoe zeg! Zeker als je minder ruimte hebt of het lastiger te realiseren valt.

Ik woon in een appartement in Groningen, en ik heb dat allemaal niet := Ik verzamel: afval (als in AL het afval), papier, glas en dan de rest zoals batterijen en lampen enzo. AL het afval gaat in de container, en die gaat 1x per week de ondergrondse container in. Afval wordt hier bij het afvalstation gescheiden. Gemeente houdt vol dat dat effectiever is. Papier en glas gaat de ondergrondse glas/papiercontainers in hier om de hoek, en that's it!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:46

Suzanne F. schreef:
Wat zijn jullie goede fanatieke afvalscheiders zeg! Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo fanatiek niet ben. In mijn groene kliko gaat alleen mijn tuinafval en de rest gaat de grijze kliko in. Misschien toch eens een keer wat aan gaan doen.

Bij mijn ouders is het legen van de groene container, de plastic container en de papiercontainer gratis. De grijze container wordt maar eens per 4 weken geleegd en daar moet je voor betalen. Dus dan ga je wel sorteren.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:59

Wij moeten betalen voor elke keer dat de restafval kliko geleegd wordt dus dan ga je wel beter opletten, voorheen zette je hem aan de weg elke keer als hij aan de beurt was, nu denk je wel of hij nog een keer 3 weken mee kan of niet. Nu heb ik een aantal legingen over kunnen slaan omdat je goed het afval apart houdt, dus dat scheelt echt wel op die manier.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:02

Berdien schreef:
Jeetje wat een gedoe zeg! Zeker als je minder ruimte hebt of het lastiger te realiseren valt.

Ik woon in een appartement in Groningen, en ik heb dat allemaal niet := Ik verzamel: afval (als in AL het afval), papier, glas en dan de rest zoals batterijen en lampen enzo. AL het afval gaat in de container, en die gaat 1x per week de ondergrondse container in. Afval wordt hier bij het afvalstation gescheiden. Gemeente houdt vol dat dat effectiever is. Papier en glas gaat de ondergrondse glas/papiercontainers in hier om de hoek, en that's it!

Nu ik je reactie lees bedenk ik me dat het hier in de gemeente voor appartementen ook bijna zo gaat, zij hoeven alleen het papier apart te houden en de rest gaat in 1 container ondergronds, eigenlijk apart dat ze binnen een gemeente 2 stromen van afval hebben. Voor een gedeelte dus inderdaad verschillende kliko's bij het huis en voor een ander maakt het niet uit mag alles in 1.

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 12:16

Appartementen kunnen hier plastic wel apart inzamelen in zakken. Deze worden om de week opgehaald bij de weg en we hebben in elke wijk een aantal ondergrondse containers voor plastic.

We zijn er nog niet helemaal uit, maar het wordt of de BinBang of Joseph Joseph. Nog even uitzoeken welke opties er precies zijn en hoe groot ze zijn.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:25

DoretteK schreef:
Mijn ouders hadden niet over afval nagedacht toen ze vorig jaar een nieuwe keuken lieten zetten :+ Alleen nog maar lades ipv kastjes, dus geen plek meer voor afvalbakken in een kastje. Wij hebben nu twee kleine afvalbakjes voor gft en restafval in de kelder staan (net zoals Neonlight, de wc formaatjes).

Daarnaast staat er bakje waar we gedurende de dag papier/plastic/glas in zetten, dat wordt dan meegenomen naar de schuur in de avond of als iemand daar naar toe gaat. Daar staat ook de opslag van de PMD zakken, papier en glasbak.


Maar in lades kun je juist prachtig afvalsystemen kwijt. Wij hebben deze oplossing;

https://www.ikea.com/nl/nl/images/produ ... JPG?f=xxxs

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 12:29

Die hallbar vind ik ook handig, als we die kastruimte over hadden gehad waren we daar voor gegaan.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:38

Ik loop tig keer per dag naar buiten naar de groenbak, papier en soms rest.
Heb 1 prullenbak voor rest in de keuken staan.
De zak voor plastic hangt daarnaast maar daar moet ik iets op gaan verzinnen omdat 1 van de cavias er steeds gaten in bijt :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:09

Bij ons is PMD gratis en wordt iedere 2 weken opgehaald, papier ook gratis en iedere 4 weken, GFT iedere 2 weken en kost 1 euro voor een 140 liter container, restafval om de 4 weken en kost 12,57 euro per container. Dan denk je inderdaad wel na over afval scheiden. :))

laura1987

Berichten: 7138
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:26

Wij hebben een keukenla met hierin een afvalbak voor het plastic, een ander voor gft, ook 1 voor glas en nog 1 voor lege batterijen enz.
Dan hebben we de zak van het plastic in de trapkast ( wij spoelen wel al het plastic om zodat het niet gaat stinken) en daaronder staat een doos voor het papier.

Bij ons word het pmd iedere week opgehaald, voor het papier en gft hebben we klikos die om de week (gft) en 1 keer in de maand ( papier) geleegd worden en verder hebben we een ondergrondse container voor het restafval.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:36

Lootje en Maartje, jullie postten vlak na elkaar precies dezelfde bak volgens mij :))

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:15

Magrathea schreef:
Lootje en Maartje, jullie postten vlak na elkaar precies dezelfde bak volgens mij :))


Ik zag het indd toen ik het net gepost had :))

Wat is bij jullie"gratis"? Want je moet toch sowieso jaarlijks een betaald bedrag voor afval etc betalen? Ben even kwiit hoe dat heet ik weet alleen dat ik het betaal.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:14

Afvalstoffenheffing heet dat hier in Eindhoven.
Die betaal je per huishouden (1 (€182,05 per jaar),2,3,4 en meerpersoons huishoudens (€318,67 per jaar) tarieven). Daarvoor wordt rest, gft en papier opgehaald. Plastic zelf wegbrengen.
Daarbij is ook inbegrepen dat je nagenoeg onbeperkt grof vuil kunt wegbrengen naar de 2 gemeentelijke milieustraten mag brengen (maximaal 2m3 per keer). Zij draaien overuren nu met al die mensen die thuiswerken en hun huis grondig opruimen.


Maartje1990 schreef:
Magrathea schreef:
Lootje en Maartje, jullie postten vlak na elkaar precies dezelfde bak volgens mij :))


Ik zag het indd toen ik het net gepost had :))

Wat is bij jullie"gratis"? Want je moet toch sowieso jaarlijks een betaald bedrag voor afval etc betalen? Ben even kwiit hoe dat heet ik weet alleen dat ik het betaal.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:30

Neonlight schreef:
Bij ons is PMD gratis en wordt iedere 2 weken opgehaald, papier ook gratis en iedere 4 weken, GFT iedere 2 weken en kost 1 euro voor een 140 liter container, restafval om de 4 weken en kost 12,57 euro per container. Dan denk je inderdaad wel na over afval scheiden. :))


Buiten dit betalen wij nog 97,80 aan afvalstoffenheffing. Milieustraat is ook niet gratis.

Miesemuisje

Berichten: 3089
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:34

wij hebben een dubbele prullenbak in de keuken (plastic en rest), glas en papier in de trapkast en groen gaat meteen buiten in de container

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:06

Wij hebben in een lade een dubbele bak. 1 voor rest en 1 voor plastic. In de voortuin een kliko voor rest, gft en oud papier. Glas, plastic, oud papier, kleding op loopafstand van 2 minuten en breng ik weg indien nodig

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:40

Ik ben ook op zoek naar een beter oplossing hier, voor het plastic en restafval.

Papier gaat in een doosje en voor gft heb ik deze https://www.blokker.nl/p/brabantia-sort ... js/1386474 die staat in het keukenkastje onder de gootsteen.

Voor plastic heb ik nu een simpele medium prullenbak met een waardeloze deksel en daarnaast een kleine prullenbak voor restafval. Ik zou die twee wel willen vervangen door 1 gecombineerde bak, maar veel bakken die ik zie hebben alleen diepe vakken. En een kleine afvalzak over de rand van een diepe bak is toch een kans op problemen.
Een indeling zoals dit https://www.bol.com/nl/p/eko-mirage-plu ... 0001651168 lijkt me wel wat, maar dan in een simpelere uitvoering, dan kan in het ondervak het glas.

Verder is het hier makkelijk, het rijtje ondergrondse containers waar ik alles kwijt kan staat aan de overkant van de straat.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:45

Afvalstoffenheffing bedoelde ik inderdaad

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:24

Kaatje_S schreef:
Ik heb maar een klein huisje en heb nu deze duo-bak:

https://www.blokker.nl/p/eko-essential-recycler-pedaalemmer-afvalscheider-20-plus-9l-zwart/2105351

Vind hem ideaal en is ook geen lelijk lomp ding.


Die heb ik ook, fijn ding. In het grote vak pmd, in het kleine rest.
Verder zo'n afsluitbaar mepalbakje op het aanrecht. Glas en papier verzamel ik in de ruimte waar ook wasmachine, droger en voorraad staan.

Edit: op de afvalstoffenheffing na is al het afval hier gratis, m.u.v. restafval. Ondergrondse container hiervoor kost 1,25 per keer.
Plastic wordt iedere week opgehaald.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:37

Ik heb een grote bak voor het restafval en twee kleine bakjes voor gft en pmd.
Dat werkt niet lekker.
Ik vind die Joseph2 er wel mooi uitzien. Maar duur.