Buren op ons keukendak

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:53

anjali schreef:
Nee,als dat terras er eenmaal is kun je overlast krijgen. Zelfs als je met deze buren goede afspraken over het gebruik zou kunnen maken,dan kan het zijn dat er nieuwe huurders inkomen die gaan doen wat ze willen.En inderdaad kan het ook nog zijn dat de dakconstructie niet eens sterk genoeg is voor deze plannen. Dan wordt het zelfs gevaarlijk dat ze er door kunnen zakken??


Dit idd. Van zodra er een terras is, ben je niets met afspraken. Is ook niets wettelijks aan, dus wie wil kan er zijn voeten aan vegen en dan zit je daar lekker met je fijne buurrelaties. Zo zijn we zelf ook eens goed beetgenomen ivm met het bouwen van een 'muurtje'. Mensen totaal over de afspraken gegaan, 2 jaar later verhuisd en tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik niet naar de instanties ben gestapt.

Best wettelijk de juiste duidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 17-05-20 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:53

Ik denk dat vanaf dat je het (toestaat) je de controlle ook een beetje kwijt bent.Je kan wel afspraken maken maar daar word zelden aangehouden.En dan krijg je veel irritatie heen en weer. vaak begint het met 1 x later omdat het zo'n mooi weer is en zo.
Begrijp ik de situatie goed dat het jou keukendak is en dat er twee ramen op uitkomen van Jou slaapkamer en die van hun?

Johnie

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 17:36

Ik denk dat jullie daar gelijk in hebben.
Zeker ook wat betreft eventuele volgende huurders.
We willen graag de relatie met de huidige buren goed houden maar dit toezeggen voelt steeds minder aan als een optie.

@beatje
Het is inderdaad het dak boven onze keuken en wc.
Ons slaapkamerraam grenst daar aan net als het raam van de gang voor de slaapkamer.
En aan het einde zit een raam van hun, maar volgens mij is dat geen slaapkamerraam.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:02

Ik zou dan echt zo snel mogelijk contact met je verhuurder opnemen en zeggen dat je niet akkoord bent ivm met inkijk in je slaapkamer en ook niet met kans op lekken. maar ik zou het vooral op de inkijk van je slaapkamer houden dat is gewoon niet oke.

Caira
Berichten: 26086
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:24

Daken zijn niet zomaar geschikt om te lopen, laat staan de piekbelasting van stoelen en tafels. Wat voor dakbedekking ligt er op?

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:31

Ja daaag, jij huurt dat, dus het dak is ook gewoon van jou. Gelijk afkappen die onzin

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:38

Nou, wat hierboven gezegd wordt dus. Ik huur een groot huis, zou wat zijn als de woningbouw (verhuurder) ineens mensen over mijn gehuurde huis/dak zou laten lopen.
Dat mag de verhuurder zelf niet eens zonder onze toestemming!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:48

Beetje rare constructie die de huurbaas daar gaat maken.. gaat hij ook nog huur extra vragen omdat er een buiten ruimte zit. Terwijl jullie die plek al huren voor de keuken dan? Dus eigenlijk een soort onderhuur over de rug van de huidige verhuurders?
Ik zou hier niet mee akkoord gaan en alles even goed navragen. Is hij besodemieterd..

anjali
Berichten: 15313
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:59

Johnie schreef:
Ik denk dat jullie daar gelijk in hebben.
Zeker ook wat betreft eventuele volgende huurders.
We willen graag de relatie met de huidige buren goed houden maar dit toezeggen voelt steeds minder aan als een optie.

@beatje
Het is inderdaad het dak boven onze keuken en wc.
Ons slaapkamerraam grenst daar aan net als het raam van de gang voor de slaapkamer.
En aan het einde zit een raam van hun, maar volgens mij is dat geen slaapkamerraam.

Dan zouden jullie vanuit jullie ramen dus ook op dat dakterras kunnen komen?En andersom dat zij bij jullie naar binnen zouden kunnen stappen door de ramen als die open zijn? Zoiets kan echt niets worden lijkt me.

Johnie

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 19:03

We hebben sowieso een gesprek met de buren gepland voor aankomende week.
Ik twijfel om twee redenen of we de huurbaas van te voren nog een bericht moeten sturen.
Één; omdat we het liever zelf aan de buren vertellen, voordat hij het doet. Mocht hij gelijk aan onze kant staan dan. Want zij hebben ons ook bericht met het idee ipv de huurbaas.
En twee; stel dat we er met de buren uitkomen dan hebben we “voor niks” gedoe gehad met de huurbaas. En dat willen we liever voorkomen gezien een eerder akkefietje.

Maar aan de andere kant zijn we natuurlijk ook niet blij dat hij direct akkoord heeft gegeven ipv eerst te overleggen met ons..

@caira dat durf ik niet te zeggen. Heb eventueel wel een foto via pb voor je als je dat wil.

Verder allemaal heel erg bedankt voor alle input! Heb nu het idee dat we een stuk sterker staan dus dat geeft wel weer wat rust

Johnie

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 19:04

anjali schreef:
Johnie schreef:
Ik denk dat jullie daar gelijk in hebben.
Zeker ook wat betreft eventuele volgende huurders.
We willen graag de relatie met de huidige buren goed houden maar dit toezeggen voelt steeds minder aan als een optie.

@beatje
Het is inderdaad het dak boven onze keuken en wc.
Ons slaapkamerraam grenst daar aan net als het raam van de gang voor de slaapkamer.
En aan het einde zit een raam van hun, maar volgens mij is dat geen slaapkamerraam.

Dan zouden jullie vanuit jullie ramen dus ook op dat dakterras kunnen komen?En andersom dat zij bij jullie naar binnen zouden kunnen stappen door de ramen als die open zijn? Zoiets kan echt niets worden lijkt me.


Ja klopt wat je zegt. Het is niet heel handig omdat het een lichtelijk schuin dak is, maar het is zeker mogelijk.

anjali
Berichten: 15313
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:13

Anders laat je dat terras in tweeen verdelen met een hek ertussen.Zodat jullie allebei een half dakterras hebben waar de ander niet op kan. Aangezien jullie er toch allebei door een raam op zouden moeten...Maar ik verwacht dat bij een bouwkundig onderzoek zou blijken dat dat dak helemaal niet sterk genoeg is om als terras te gaan dienen.Daar mag je dan i.v.m. de veiligheid helemaal niet op.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:15

Dei andere hebben het aanvaard zonder tuin of terras, als ze dat niet wilden hadden ze het niet moeten accepteren.
Ik zou echt niet willen dat mensen in mijn slaapkamer kunnen kijken, of misschien zelfs door het open raam binnen kunnen.

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:39

wanneer jij ze toestemming geeft heb je er straks een grote kluif aan als je ze er af wil hebben omdat het niet werkt.

Ten eerste denk ik niet dat het qua veiligheid is toegestaan als je via een raam erop moet komen, stel hun bbq valt om, hoe komen ze van het dak af. Enn jullie zitten met de schade.

Qua privacy is ook een punt, lijkt je miss nu niet zo erg maar wat als ze idd savonds bezoek hebben, voor jullie vreemden en die kunnen door de gordijnen gluren wat jullie in de slaapkamer doen....

plus is het een gedeelte dan bij jullie gehuurde deel hoort, je betaald ervoor.

Mri

Berichten: 15316
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 00:34

Als de verhuurder toestemming heeft gegeven zou ik persoonlijk als huurder weinig aantrekken van de buren...
De eigenaar geeft immers toestemming, dus why not?

Om die reden zou ik dus ook huurbaas contacten en checken of er toestemming voor is gegeven (weet je dat nu zeker?) En aangeven dat jij het er niet mee eens bent wegens inkijk in je slaapkamer, mogelijke lekkages en geluidsoverlast in je slaapkamer

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:27

Mri schreef:
Als de verhuurder toestemming heeft gegeven zou ik persoonlijk als huurder weinig aantrekken van de buren...
De eigenaar geeft immers toestemming, dus why not?

Om die reden zou ik dus ook huurbaas contacten en checken of er toestemming voor is gegeven (weet je dat nu zeker?) En aangeven dat jij het er niet mee eens bent wegens inkijk in je slaapkamer, mogelijke lekkages en geluidsoverlast in je slaapkamer


En dan ga je nog voorbij het feit dat jullie het hele pand huren, inclusief muren en vloer en dak, en de verhuurder dus niet een stuk daarvan aan een ander kan geven.

Annet73
Berichten: 793
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:45

Caira schreef:
Daken zijn niet zomaar geschikt om te lopen, laat staan de piekbelasting van stoelen en tafels. Wat voor dakbedekking ligt er op?

Ik zou bovenstaande ook zeker aankaarten! Meestal zijn dit soort daken helemaal niet geschikt om op te lopen.
Dalijk zitten jullie met lekkage oid.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:46

En door een raam klimmen?
Moeten huurhuizen niet voldoen aan brandveiligheid? Gaat geen gemeente goedkeuren een terras door een raam heen.

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:47

Weet de verhuurder dat er inkijk vanaf dat punt naar jullie slaapkamer?
Inderdaad eerst even met je buurtjes er over proberen te praten en daarna kan je de uitkomst (goed of minder leuk als ze bij hun standpunt blijven ja maar van de huurbaas mag het...) altijd nog naar de verhuurder gaan.
Persoonlijk was ik hier helemaal niet blij mee, wil je een keer vroeg naar bed en zij zitten dan nog buiten kan je van de geluidsoverlast nog niet slapen. Plus de inkijk op je slaapkamer vind ik ook niet fijn.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:15


LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:28

Het is toch jullie dak?
Als daar al een dakterras van gemaakt mag worden, lijkt me dit jullie terras..

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:30

LWDaisy schreef:
Het is toch jullie dak?
Als daar al een dakterras van gemaakt mag worden, lijkt me dit jullie terras..

Precies mijn idee. Jullie kunnen er ook op vanaf jullie slaapkamer toch? 2 stoeltjes neerzetten; is nu jullie terras.
Deze mensen zijn daar komen wonen wetende dat er geen buitenruimte bij zat, dan kunnen ze dat ook nu niet ineens opeisen. Tips over hoe dit het beste aan te pakken zijn al in het topic gegeven.

Johnie

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 09:32

Als het goed is weet hij inderdaad dat het dak naast onze slaapkamer is.
Vanaf dat dak kunnen ze ons dakterras op mocht er brand uitbreken dus zou de gemeente het dan nog steeds afkeuren?
We gaan ze straks in ieder geval even bellen.

Wat betreft veiligheid en houdbaarheid van het dak vrees ik ook dat het niet stevig genoeg zal zijn. Zeker gezien eerdere lekkages.

Ik wist niet echt wat mijn rechten waren aangezien het geen sociale huur is. Maar zo te lezen heb ik nog best wat argumenten als stok achter de deur. Bedankt daarvoor!

@winged bedankt voor de links! Daar hebben we zeker wat aan

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:33

DaisyDarling schreef:
LWDaisy schreef:
Het is toch jullie dak?
Als daar al een dakterras van gemaakt mag worden, lijkt me dit jullie terras..

Precies mijn idee. Jullie kunnen er ook op vanaf jullie slaapkamer toch? 2 stoeltjes neerzetten; is nu jullie terras.
Deze mensen zijn daar komen wonen wetende dat er geen buitenruimte bij zat, dan kunnen ze dat ook nu niet ineens opeisen. Tips over hoe dit het beste aan te pakken zijn al in het topic gegeven.


Mijn vriendin heeft zelf ook zo'n dak, boven haar badkamer geloof ik. Daar wilt zij (bij gebrek aan tuin) ook een dakterras van maken. Ze is van plan de kant van de buren (zij woont in een half open bebouwing) af te zetten met riet, zodat iedereen zijn privacy heeft. Het is haar dak, dus ook haar dakterras.

Johnie

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 09:34

DaisyDarling schreef:
LWDaisy schreef:
Het is toch jullie dak?
Als daar al een dakterras van gemaakt mag worden, lijkt me dit jullie terras..

Precies mijn idee. Jullie kunnen er ook op vanaf jullie slaapkamer toch? 2 stoeltjes neerzetten; is nu jullie terras.
Deze mensen zijn daar komen wonen wetende dat er geen buitenruimte bij zat, dan kunnen ze dat ook nu niet ineens opeisen. Tips over hoe dit het beste aan te pakken zijn al in het topic gegeven.


Ja klopt. Maar wij hebben al een stukje buiten.
Dus het zou een beetje flauw zijn om dan juist nu het dak te gebruiken terwijl we het eigenlijk niet nodig hebben.
Wel ben ik het met je eens dat ze van te voren wisten wat voor huis ze in gingen.
En ondanks dat er geen balkon etc bij zat hebben ze er toch voor gekozen