Help wij gaan een huis kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Help wij gaan een huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:30

Tsja, beetje dramatische titel wellicht maar een beetje humor met een knipoog!

Wij gaan morgen voor het eerst een huis bezichtigen en ik vroeg me af wat voor tips de bokkers mij kunnen geven wbt vragen die we kunnen stellen, dingen waar we op moeten letten en gewoon hoe alles aan te pakken.

We zijn beide starters op de huizenmarkt. Hebben een oriënterend gesprek gehad bij de hypotheker dus weten wat we ongeveer kunnen lenen.

Het huis wat we gaan bekijken ligt ruim binnen budget maar is wel behoorlijk werk aan. We willen dus indien het dit huis word kijken voor een bouwdepot, maar ik weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat.

Ik hoop dat mensen mij wat handige tips kunnen geven!
Alvast bedankt :)

Nadir

Re: Help wij gaan een huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:49

Spannend!
Is er iemand in jullie omgeving die verstand heeft van bouwkunde? Zo ja, dan zou ik diegene zeker meenemen.

Verder kun je vragen stellen over de reden van de verkoop, de buurt en buren, wanneer is er voor het laatst geschilderd enz. Maar het belangrijkste van alles is toch je gevoel. Zie je jezelf in het huis wonen? Dat geeft meestal toch de doorslag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:53

Spannend, wij mogen binnenkort ook gaan bezichtigen.
Weet nog wel een heel leuk startershuisje te koop in zuid limburg overigens, onze kopers moeten hun huis nog kwijt :')

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:10

Spannend! Mijn vriend en ik hebben vorig jaar ons eerste huis samen gekocht en wij hebben daarvoor aardig wat huizen bezichtigd. Ik denk dat het gevoel dat je bij het huis hebt toch het aller belangrijkst is. Als je heel sterk het gevoel hebt dat je jezelf daar ziet wonen en je gelijk thuis/prettig voelt, weet je dat het goed zit :j

Verder kan je altijd gewoon praktische vragen aan de makelaar stellen, als in wanneer er voor het laatst onderhoud heeft plaatsgevonden, hoe oud de badkamer en keuken zijn, etc. Ik weet niet uit welke omgeving je komt, maar bij ons in de omgeving is de fundering altijd een dingetje, dus dan zou je indien er onderzoek heeft plaatsgevonden ook het onderzoeksrapport van de fundering nog kunnen opvragen.

Als het huis ons aansprak en we kwamen toevallig buren tegen, probeerden wij daar ook wel een praatje mee te maken. Op die manier krijg je toch ook wat meer gevoel bij de buurt en de omgeving. Wij keken vaak ook nog wel op internet of de gemeente nog plannen had voor die straat/wijk qua bijv. nieuwe riolering, grondsanering, een nieuwe weg aanleggen etc.

En als het een klushuis is, probeer dan door het klussen heen te kijken en te kijken naar wat voor moois je er van kan maken! :) Mochten jullie zelf geen verstand hebben van bouwkunde/klussen, is het handig om iemand mee te nemen die daar wel verstand van heeft.

Dan het laatste, wees ook niet bang om meerdere huizen te bekijken! Daardoor wordt steeds meer duidelijk wat je wel en niet zoekt en zo creëer je ook wat ervaring en leer je vanzelf wat je absoluut moet vragen en wat minder van belang is.

Veel succes en plezier in ieder geval morgen! :D

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:43

Hou er met een bouwdepot rekening mee dat je alleen het gat kan mee financieren wat zit tussen de marktwaarde voor en na verbouwing. Dus als je een huis koop voor 195.000 en het na verbouwing maar 205.000 waard is je maar een bouwdepot kan mee financieren van 10.000 en de rest eigen geld moet zijn.

Vragen die je aan de makelaar bijvoorbeeld kan stellen zijn:
- of het huis nieuwe bedrading heeft of oude bedrading (kijk in de meterkast, heeft deze nog oude stoppen? Is hij wel of niet geaard).
- hoe is de buurt er omheen (rijd eventueel zelf ook een rondje dan kan je dit inschatten)
- welk zaken er sowieso aan het huis gedaan moeten worden
- waarom de huidige bewoners gaan verhuizen
- heeft er al eerder een bouwkundig onderzoek plaats gevonden (bij een klushuis zeker belangrijk om dit te laten doen)

Kijk ook of de verbouwkosten realistisch zijn. Zo heb ik bij een huis gekeken wat op de markt stond voor 175.000 maar wel verbouwd moest worden voor minimaal 60.000 (makelaar zei ook dat dit echt wel het minimum is wat je er in moet steken). Maar na verbouwing nooit meer waard zou zijn dan 205.000 / 210.000 de verbouwkosten waren dus niet realistisch en zijn toen lekker verder gaan kijken.

En verder gewoon alles vragen wat in je opkomt aan de makelaar! Geen vraag zou te gek moeten zijn om te stellen. Hiernaast kijk ook wat voor sfeer er nu in het huis hangt en of het prettig aanvoelt.

Veels succes en plezier met bezichtigen!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 18:33

Bedankt al voor de reacties.
Een bouwkundige keuring willen we sowieso laten uitvoeren als het huis in de smaak valt.
We mogen ivm corona momenteel maar net maximaal 2 personen gaan kijken dus nu ff alleen mijn vriend en ik om een gevoel bij het huis te krijgen.

Handige vragen komen er al voorbij, daar kan ik wat mee!

Azmay, je mag me ff een pb sturen met de plaats, wie weet is het wat voor ons ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:48

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:37

Ik zou bij een mogelijke tweede bezichtiging een aankoopmakelaar meenemen. Deze heeft verstand van huizen en de waarde ervan, helpt met biedingen en kan je adviezen geven en betaal je bij een koop. Dus gaat met alle bezichtigingen van huizen met jullie mee.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:32

Ik lees even mee. Ik ga komende week ook een huis bezichtigen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:00

Kom gerust nog maar door met adviezen en tips! Het huis van vandaag valt helaas toch af, het past niet helemaal bij wat wij willen.

Maar het is wel al een stap vooruit dat we eindelijk zijn begonnen met bezichtigen! Dat heeft even geduurd voor ik mijn vriend zover kreeg :')

Wel heb ik nog 2 huizen die we willen gaan bekijken, daarvoor heb ik gemaild. Benieuwd of ik daar maandag wat van hoor anders ga ik maar even bellen.

Amyyy
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:11

marleen_88 schreef:
Ik zou bij een mogelijke tweede bezichtiging een aankoopmakelaar meenemen. Deze heeft verstand van huizen en de waarde ervan, helpt met biedingen en kan je adviezen geven en betaal je bij een koop. Dus gaat met alle bezichtigingen van huizen met jullie mee.

Als een tweede bezichtiging al überhaupt mogelijk is... Waar ziek je ergens TS? Het biedingsoorlogtopic zal ik inderdaad eens een kijkje gaan nemen, de laatste pagina's hebben we het veel gehad over vraagprijzen, bieden en voorwaarden. Heel interessant

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:13

Amyyy schreef:
marleen_88 schreef:

Als een tweede bezichtiging al überhaupt mogelijk is... Waar ziek je ergens TS? Het biedingsoorlogtopic zal ik inderdaad eens een kijkje gaan nemen, de laatste pagina's hebben we het veel gehad over vraagprijzen, bieden en voorwaarden. Heel interessant

Zuid Limburg, regio Heuvelland. Erg kleine markt en nog lastiger met ons budget(<200.000) maar ik weet zeker dat we vast wel iets kunnen vinden. We hebben momenteel geen haast.