Demiwater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Demiwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 12:49

Voor mijn luchtvochbevochter voor de plantjes en de luchtkoeler straks in de zomer heb ik bij voorkeur demi water nodig. Nu levert dat mij een bulk aan plastic afval op omdat er op deze flessen geen statie geld zit.

Nu zat ik te kijken naar apparaten zoals deze: https://www.zerowaterfilter.nl/product/ ... tds-meter/.

Wat is jullie ervaring daarmee? Het gaat mij er puur om dat ik de apparatuur zo lang mogelijk kalkvrij houdt en zodoende de omgeving ook.

Omdat ik in een huurhuis zit kan ik helaas geen uitgebreide aanpassingen aan mijn waternet doen, anders had ik daarvoor gekozen.

Als jullie andere ideeën heb dan hoor ik die ook graag.

Bedankt alvast. :)

Keet

Re: Demiwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:51

Heb je geen condensdroger? Of ken je mensen met een condensdroger?
Het water kan je daaruit opvangen en gebruiken :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:55

Gezien je woonplaats: misschien kan je beter een 5 liter can kopen en af en toe bij het CEW/hogeschool leeuwarden langsgaan voor wat demiwater. Daar hebben ze een grote demiwaterinstallatie staan waar ze makkelijk wat voor je uit kunnen halen, wellicht tegen een geringe vergoeding. Evt. kan je ook een bedrijf proberen waar ze iets met chemie doen, daar staat ook wel zo'n installatie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 12:56

Die heb ik wel, maar dat is verontreinigd met stof en zeep waardoor je dat niet kunt gebruiken, is mij verteld althans. :o

Overigens gebruik met zonnige dagen eigenlijk geen droger. :P

Badeendje, bedankt voor de tip, ga ik oppakken.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 01-05-20 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:56

Niet hetzelfde als demiwater, maar bevat al een boel minder kalk; het restje dat je iedere keer in je waterkoker laat staan.

Of zo nu en dan even op de ouderwetse manier koffie zetten, maar dan zonder koffie. Krijg je ook behoorlijk gedemineraliseerd water uit.
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 12:57

Taucha schreef:
Niet hetzelfde als demiwater, maar bevat al een boel minder kalk; het restje dat je iedere keer in je waterkoker laat staan.

Of zo nu en dan even op de ouderwetse manier koffie zetten, maar dan zonder koffie. Krijg je ook behoorlijk gedemineraliseerd water uit.

Wel met filter dan bedoel je?

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:59

Nee joh, het koken zorgt al voor neerslag van kalk in het koffiezetapparaat. (Daarom moet je die ook regelmatig ontkalken :)* )

Waarom je beter je waterkoker en koffiezetapparaat kunt ontkalken dan de luchtbevochtiger, is omdat deze laatste met een membraantje werkt dat niet zo goed tegen allehande chemische middelen of schoonschuren kan.
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 01-05-20 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:01

Juist daarom dacht ik dat je dat water ook niet kon gebruiken omdat er zo’n kalk laag achter blijft. :o

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:04

De meeste waterkokers hebben voor de giettuit een zeefje. Dat is voldoende om de brokjes kalk tegen te houden en bij het koffiezetapparaat blijft de kalk in de pijpjes hangen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:07

Goed punt, bedankt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:10

Ik gebruik al jaren een water kan van brita

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:12

LadyMadonna schreef:

Toevallig ook voor toepassingen in apparatuur?

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:30

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:31

magda_90 schreef:
Voor mijn luchtvochbevochter voor de plantjes en de luchtkoeler straks in de zomer heb ik bij voorkeur demi water nodig. Nu levert dat mij een bulk aan plastic afval op omdat er op deze flessen geen statie geld zit.

Nu zat ik te kijken naar apparaten zoals deze: https://www.zerowaterfilter.nl/product/ ... tds-meter/.

Wat is jullie ervaring daarmee? Het gaat mij er puur om dat ik de apparatuur zo lang mogelijk kalkvrij houdt en zodoende de omgeving ook.

Omdat ik in een huurhuis zit kan ik helaas geen uitgebreide aanpassingen aan mijn waternet doen, anders had ik daarvoor gekozen.

Ik heb jarenlang een soortgelijk filter met hars gebruikt voor het toevoegen van water en mengen met ongefilterd kraanwater aan mijn aquarium. Filter was eigenbouw. Met behulp van teststrookjes controleerde ik de hardheid van het water. Conclusie: in principe werkt zo’n filter.
Echter ik ben zeer huiverig om gefilterd water te vernevelen of te drinken omdat niet te bepalen is of er bacteriën of reststoffen hars aanwezig zijn. Tot nu toe ben ik nog nooit een correct gecertificeerd waterfilter tegen gekomen.
Om de badkamer vrijwel zonder aanslag van kalk te houden zijn in onze woningen 2 stuks magneten nabij de watermeter op de leiding geplaatst. Magneten verwijderen kalk niet, echter zorgen ervoor dat kalk zich niet hecht. Volgens reviews zou dit niet altijd werken, echter wij willen niets anders. Helaas weet ik niet of de apparatuur die water verneveld ook beschermd wordt voor kalkafzetting.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:43

CecileDV schreef:
https://www.bar-le-duc.nl/over/
Bar le duc werd aan mijn moeder aangeraden, daar zitten van nature erg weinig mineralen en kalk in.

Ik juist niet steeds flessen moeten kopen. Statiegeld of niet. :o

Nico12 schreef:
magda_90 schreef:

Ik heb jarenlang een soortgelijk filter met hars gebruikt voor het toevoegen van water en mengen met ongefilterd kraanwater aan mijn aquarium. Filter was eigenbouw. Met behulp van teststrookjes controleerde ik de hardheid van het water. Conclusie: in principe werkt zo’n filter.
Echter ik ben zeer huiverig om gefilterd water te vernevelen of te drinken omdat niet te bepalen is of er bacteriën of reststoffen hars aanwezig zijn. Tot nu toe ben ik nog nooit een correct gecertificeerd waterfilter tegen gekomen.
Om de badkamer vrijwel zonder aanslag van kalk te houden zijn in onze woningen 2 stuks magneten nabij de watermeter op de leiding geplaatst. Magneten verwijderen kalk niet, echter zorgen ervoor dat kalk zich niet hecht. Volgens reviews zou dit niet altijd werken, echter wij willen niets anders. Helaas weet ik niet of de apparatuur die water verneveld ook beschermd wordt voor kalkafzetting.

Drinken doe ik het sowieso niet. Het gaat mij echt om de kalk. Ik merk dat er snel kalkaanslag bij de vernevelaars zitten namelijk en on het schoonmaken te vergemakkelijken en het de apparatuur langer mee te laten gaan, zoek ik alternatieven.

Die van Britta vind ik dan wel interessant.

Mijn Duux heeft 2x een inhoud van 2 liter (ik heb er 2 staan). Mijn luchtkoeler is 5 liter. En als ik analoog films ontwikkel heb ik nog eens 6 liter nodig.

Dat zijn voor mij nu gewoon te veel flessen demiwater of Spa blauw.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:03

magda_90 schreef:
LadyMadonna schreef:

Toevallig ook voor toepassingen in apparatuur?

Koffie machine, waterkoker, geur diffuser...
We hebben hier heel hard water, en de aanslag in bijv mijn waterkoker in nihil sinds ik die kan gebruik

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 14:04

Bedankt. Ik ben wel erg te spreken wat ik er zo al over lees. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:07

Wat Bar-Le-Duc betreft, en Sourcy ook trouwens.. dat komt gewoon uit de kraan in utrecht en bunnik :))

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:13

Hanafubuki schreef:
Wat Bar-Le-Duc betreft, en Sourcy ook trouwens.. dat komt gewoon uit de kraan in utrecht en bunnik :))

Nou, niet in Utrecht Leidsche Rijn hoor -O- I wish haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:17

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:18

En regenwater opvangen? Perfect gratis demi water :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:24

Hanafubuki schreef:
https://www.duic.nl/algemeen/waar-komt- ... k-vandaan/

:D

Water van Utrecht LR is wel het beste wat er is geloof ik :j

Dan doe ik toch iets verkeerd met al die kalkaanslag.

Oke, misschien stel ik me aan. Het zou goed kunnen dat het in andere gebieden erger is haha!

LaCiega
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:29

Wij hebben zelf een waterontharder in huis, maar volgens mij is dat een van de opties die niet kunnen in je huurhuis.
Ik heb begrepen dat een osmosekraantje aanleggen een goede optie zou zijn voor water voor luchtbevochtigers. Die kun je dan installeren op een extra kraantje, bv een voor de wasmachine. Hier heb ik echter zelf geen ervaring mee verder. Anders denk ik dat de optie van Badeendje een goede is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 14:50

Muiz schreef:
En regenwater opvangen? Perfect gratis demi water :D

Helaas wil de woningbouw geen regenpijpen omleggen voor mij. Bij echte slagregens kan ik wel iets opvangen, maar een tiental emmers zet weinig zoden aan de dijk helaas.

LaCiega schreef:
Wij hebben zelf een waterontharder in huis, maar volgens mij is dat een van de opties die niet kunnen in je huurhuis.
Ik heb begrepen dat een osmosekraantje aanleggen een goede optie zou zijn voor water voor luchtbevochtigers. Die kun je dan installeren op een extra kraantje, bv een voor de wasmachine. Hier heb ik echter zelf geen ervaring mee verder. Anders denk ik dat de optie van Badeendje een goede is.

Bedankt voor de tip van het osmose kraantje. Ga ik verder uitzoeken.