Huis bouwen, kosten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Huis bouwen, kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 11:38

Hallo,

Ik volg zowat iedere verbouwingstopic die er loopt en we zijn zelf ook ooit van plan om een stuk grond te kopen en zelf wat moois op te (laten) bouwen. Momenteel hebben we een ruime tweekapper (hoek van de straat ook, dus soort van hoekwoning) uit 2016, wij zijn de eerste bewoners. De enige vooruitgang die we nog kunnen maken in onze ogen is een vrijstaande woning.

Om een idee te krijgen of dit plan binnen 5, 10 of 20 jaar uitvoerbaar is, ben ik benieuwd naar hoe anderen dit hebben aangepakt en wat (globaal) de kosten zijn geweest en hoe groot het uiteindelijk is geworden.

De bedoeling is echt bij wijze van een grasveld kopen en vanaf 0 een huis te gaan bouwen.
Dus geen oud huis kopen en dan plat gooien en opnieuw opbouwen.
Wij denken zelf dat 1.000 m2 ruim genoeg zou moeten zijn voor ons.
Ik heb geen wens om een paard aan huis te hebben, mocht dit wel mogelijk zijn (dus meer grond voor niet te veel geld) is dit wel een optie. Maar zeker geen must dus.

Heeft iemand bijvoorbeeld ook een stuk grond gekocht, daar een bouwunit opgezet en je eigen huis verkocht en is in de bouwunit gaan wonen tot de bouw klaar is? Hoe is dit gegaan? Heb je dit met of zonder (jonge) kinderen gedaan?

Hoe verliep het teken proces? Heb je aan een architect doorgegeven wat je wensen zijn en een paar foto's/plaatjes van huizen die je mooi vindt gegeven en heeft hij daarna wat moois voor jullie op papier gezet? Hoe lang duurt het traject vóór je daadwerkelijk begint met de eerste paal in de grond te slaan?

Was het budget wat je voor ogen had ook haalbaar of ging je er met duizenden euro's overheen?

Ik weet dat ieder huis en wens verschillend is, ik ben gewoon benieuwd wat iemand heeft en wat het ongeveer gekost heeft. Ik wil graag een beeld vormen of onze wensen realistisch zijn of dat we ze moeten bijschaven. Daarvoor heb ik wat ideeën van andere mensen nodig.
Ik begrijp ook dat er een wezenlijk verschil is tussen een huis bouwen in Groningen en een huis bouwen in de Randstad (voorbeeld). Wegens lopende co-ouderschap is het noodzakelijk dat het in de buurt van Heesch blijft.

Mag ook via pb ivm privacy.
Ik ben heel benieuwd!

Groetjes Nancy

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:14

Mijn ouders hebben een paar jaar terug hun droomhuis laten bouwen, 800m2 grond aan de rand van een natuurgebied gekocht (aan de rand van Enschede), volledig levensloopbestendig gebouwd (geen gasaansluiting, waterpomp, zonnepanelen en overal vloerverwarming), grote woonkamer en woonkeuken, bijkeuken en garage, kantoor voor mijn vader, drie slaapkamers en twee badkamers (waarvan een slaapkamer en een badkamer benedenverdieping), twee verdiepingen en een zolder dat met een vlisotrap bereikbaar is. En nog een aparte garage waar de caravan staat.

Het huis is gebouwd met speciale isolatieblokken en daarna gestuct van buiten en van binnen.

Kosten ca 500.000 euro incl. badkamers, keuken, warmtepomp en zonnepanelen. Excl. kosten architect, dat is mijn vader zelf. Wat de grond gekost heeft weet ik niet precies, ik dacht ca 180000. Zat al wel bouwbestemming op.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-04-20 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:15

Bouwen is duur en ik ken enkel de prijzen in België buiten de steden.

Hangt er heel veel van af of je veel zelf kan doen en of je veel moet uitbesteden aan de aannemer.

Als je alles afwerkt en geen te breed en te zotte half open bebouwing hebt, kan je voor 350 a 400.000€ een huis zetten excl. btw. Ga je voor een vrijstaande, kost dit gauw 50.000€ meer omdat je een vierde gevel hebt. Is dan nog geen zotte woning, wij komen soms voor vrijstaande uit op 550k excl btw en zonder buitenaanleg. Wij verschieten ook constant wat de prijzen zijn van nieuwbouwwoningen. Ik heb mijn eigen uitbreiding uitgewerkt van 80m² en kwam al 180.000€ uit excl BTW. :\

Hoe langer je wacht hoe duurder alles gaat worden. Isolatie en gespoten PUR zijn de laatste jaren enorm duur geworden en daarnaast spreken ze er weer over dat bouwen volgend jaar weer 10% duurder wordt.

Hier in België ook zot veel regels ivm met de isolatie en de technieken. Dit alles heeft een hele grote invloed op de kostprijs van een nieuwbouw.

Dit zijn prijzen exclusief de gronden. Wij hebben vorig jaar ook eventjes op een bouwgrond gestaan, maar wij zijn beginnen tellen incl. opritten/tuinaanleg en wij hebben dat plan proper opgeborgen. Prijzen om van achterover te vallen...

op je vraag ivm de architect:
- Klanten komen meestal met een soort van moodbord achtig iets naar ons toe. Ook veel afbeeldingen van pinterest die ze mooi vinden. Daarnaast goed nadenken over je programma. Dan kan de architect normaal gezien verder.
- Qua bouwtijd: wij voorzien hier in België ongeveer 1 jaar vooraleer je effectief kan starten aan het bouwen. Als je dan een goede planning aanhoudt kan je woning af zijn na ongeveer een jaar. Als je bv geen tegenslag hebt met de seizoenen.

_Nancy

Re: Huis bouwen, kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 12:23

Bedankt voor de al uitgebreide antwoorden.
Fijn om te lezen, in ieder geval al twee reacties, dat het budget (tussen 5-6 ton) wat wij voor ogen hebben niet zo gek is voor een eigen huis bouwen.

Wat San ook al zegt, is het de bedoeling dat het huis wat wij gaan bouwen ook levensloop bestendig is.
Handig als je vader of partner architect is :D Ik denk dat dat best wel wat kosten scheelt!

Valerie, we hebben wat huizen bouwen betreft een goed netwerk, maar zelf zijn wij geen bouwvakkers.
Dus we zullen veel moeten laten doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Huis bouwen, kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:24

Nee, voor dat budget moet het echt wel lukken en dan hoef je echt niet de goedkoopste materialen te kiezen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:59

Zoals je zelf ook aangeeft; lastig te beantwoorden vraag. Voor 600k kan je in de randstad helaas geen ruime vrijstaande woning meer bouwen, 1000m2 kan je daar al helemaal vergeten ;) In de meeste steden ben je je budget al kwijt aan alleen al de grond (maar ik neem aan dat 1000m2 in de stad niet jullie ambitie is).

Bouwen is de afgelopen paar jaar flink duurder geworden, grond ook. Erg goed plan dus om nu goed te inventariseren wat je allemaal te wachten staat wat kosten maar ook wat proces betreft. Ook is er best een redelijke kans dat de bouwwereld weer richting een flinke crisis gaat binnen nu en twee jaar waardoor de prijzen weer gaan zakken.

Eerste vraag is hoeveel je kwijt gaat zijn aan de grond, met 1000m2 gaat er al een forse hap uit je budget tenzij je b.v. in het https://www.ruimtevoorruimte.com/ programma iets kan vinden. 200k ben je iig zo kwijt in het buitengebied.

Wat bouwkosten betreft, die worden in een raming meestal gerekend als bedrag per m3 of m2 inclusief buitenmuren/dak. Dat bedrag hangt heel erg sterk af van je wensen. Beter geïsoleerd dan bouwbesluit, luxe materialen, domotica, architect, complexiteit, regio, hoeveel doe je zelf, etc etc. Op dit moment lijkt 450,- tot 550,-/m3 een redelijke richtprijs. Is dan zonder o.a. muur- en vloerbekleding, keuken, tuininrichting (onderschat die laatste niet, zeker met een kavel van 1000m2).

Dan zou je dus een woning kunnen bouwen van ongeveer 600m3, zeg ongeveer 160m2. Niet klein, maar ook niet super groot. Met veel zelf doen, slim bouwen, goede bouwbegeleider en slim inkopen kan je best wat besparen.

Zorg iig voor mensen om je heen die erg goed weten hoe dit spelletje met de gemeente en met aannemers werkt. Zelf bezig met het bouwen van een woning en het is nogal een aparte wereld :+ Wel super leuk (als je houd van langdurige en ondoorzichtige projecten ;) ). Oh, en vergeet ook niet om ergens een forse post 'onvoorzien' aan te houden van minimaal 5% (en liefst meer) van de aanneemsom...

Bij het bouwen van een huis zijn heel (heel) erg veel mogelijkheden. Belangrijkste is om te zorgen dat je helder krijgt wat je wil (of vooral, wat jullie samen willen). Waar, wat voor soort huis, hoe groot, toekomstbestendigheid, duurzaamheid, budget, design, afwerking, eigen tijdinvestering, risico dat je wil lopen, hoeveelheid 'kamperen' die je wil tolereren, bouwmethode, procesvorm (architect met aanbesteding, bouwteam, catalogusbouwer, alleen een aannemer), etc, etc. Op internet zijn iig behoorlijk wat 'hoe bouw ik een huis' handleidingen te vinden, ook van gemeentes.