Vraag over agrarische bestemming.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Vraag over agrarische bestemming.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 16:45

Even een vraagje, ik kom er op internet niet helemaal uit en hoop dat er hier iemand iets van weet.
Wij hebben een huis gezien, mooie tuin erbij waarbij staat een deel is agrarische bestemming.
Nu zou ik daar dan wat dieren op willen, kleinvee. Wie weet hoe het zit met iets zetten op deze grond. Het gaat mij dan niet om stallen etc maar bv konijnenhok, kippenhok, laag hok voor bv geitjes. Is dit per gemeente verschillend of mag je op zo'n stuk grond echt niet plaatsen. Ik ben er wel uit dat schuilstallen niet altijd kan maar dit gaat dus om kleinere hokken en die dus qua hoogte wel mee vallen.

Vind het huis top als ik er wat dieren kan plaatsen maar zeker wel met hokje. Anders is het zonde van de grond.
Ik ga dinsdag zeker nog navragen bij de makelaar maar dacht even kijken om hier wat informatie in te winnen.

Wie heeft er ervaring hiermee?

Century

Re: Vraag over agrarische bestemming.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:57

Ik zou het navragen bij de gemeente, makelaars roepen altijd dat alles wel kan.
Zover ik weet mag het niet, ook geen laag hok. Maar kijk even op ruimtelijkeplannen.nl en vul je adres in, en kijk dan wat er mag :) Dat kan nog per gemeente verschillen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 18:55

Goeie tip tnx!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:57

Volgens mij betekent agrarische bestemming dat je daar een daadwerkelijk argrarisch bedrijf moet hebben, dus bijvoorbeeld landbouwbedrijf, veehouderij of iets dergelijks en daar ook daadwerkelijk kost mee verdiend. Dus een een paar konijnenhokken voor de hobby is geen agrarische invulling dan.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 19:07

Daar is het in mijn ogen helaas te klein voor. Tuin is 5000m2 waarvan er een deel agrarisch is. Rest is gewoon tuin met vijver etc. Op een gedeelte zie ik ook fruitbomen staan, daarachter gedeelte gras.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:25

@hafjelinger, zover ik weet is dat zo als ook het huis agrarisch bestemd is. Is dat woonbestemming, dan mag er wel grond met agrarische bestemming bij zitten maar hoef je geen agrarisch bedrijf te starten. Wel kan dat de bank niet een volledige hypotheek wil geven op agrarische grond, dat is ook iets om rekening mee te houden.
Agrarisch bestemde grond mag je wel vrij weinig mee, zelfs geen bomen planten.
Ik ben geen expert, dus vraag het bij de gemeente na voor de zekerheid. Hebben wij ook gedaan toen we op huizenjacht waren :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:32

Century schreef:
@hafjelinger, zover ik weet is dat zo als ook het huis agrarisch bestemd is. Is dat woonbestemming, dan mag er wel grond met agrarische bestemming bij zitten maar hoef je geen agrarisch bedrijf te starten. Wel kan dat de bank niet een volledige hypotheek wil geven op agrarische grond, dat is ook iets om rekening mee te houden.
Agrarisch bestemde grond mag je wel vrij weinig mee, zelfs geen bomen planten.
Ik ben geen expert, dus vraag het bij de gemeente na voor de zekerheid. Hebben wij ook gedaan toen we op huizenjacht waren :)

Ah, weer wat geleerd. Dat zou inderdaad kunnen kloppen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 13:43

Top tnx voor de tips. Navragen doen we zeker hoor! Maar wat extra ervaring vragen kan geen kwaad dacht ik. Juist omdat op bokt vaak goede adviezen worden gegeven!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:06

wellicht ten overvloede: een bak aanleggen mag zeker op agrarische grond ook niet zomaar.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:22

Klopt inderdaad. Dit betekend dat er een agrarische bestemming op ligt. Dus dat er een bedrijf gerund "moet" worden.

De agrarische bestemming kan er afgehaald worden.
Dit is echter vaak vrij prijzig en gaat gepaard met het slopen van bij gebouwen.

Weet niet hoeveel bijgebouwen het heeft.
Maar als er een agrarische bestemming op ligt een zitten er vaak bijgebouwen bij zoals een stal of loods.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:30

Saul schreef:
De agrarische bestemming kan er afgehaald worden.
Dit is echter vaak vrij prijzig

Dit is het wijzigen van het bestemmingsplan. Een forse procedure.

Wijziging kan, we zijn een democratie en de gemeenteraad beslist.

Qua leges kunnen de kosten oplopen - en vraag links en rechts na wat het algemene gevoelen van de gemeenteraad is. ( Bijvoorbeeld 'we zijn een agrarische gemeente'.)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:32

Een agrarisch bestemming op de woning is iets anders dan agrarische grond. Waarschijnlijk heb je een bouwblok en daar omheen die agrarische grond. Een kippenhok en een konijnenhok zal niemand moeilijk over doen. Maar volbouwen met schuurtjes is niet handig.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:01

Lijkt me het handigste alles even goed uit te zoeken bij ruimtelijke plannen en de gemeente. Ik lees hier al meerdere antwoorden die tegenstrijdig zijn en een aantal dingen die echt niet kloppen.

Let goed op of het huis een agrarische bestemming heeft of een woonbestemming.

En alle grond die niet tot een erf behoort, zoals bijvoorbeeld weiland, heeft vaak een agrarische bestemming (maar het kan ook extra waarden voor de natuur hebben waardoor er andere regels kunnen gelden mbt wat je wel en niet mag met de grond). En nee je bent zeker niet verplicht dan een agrarisch bedrijf te hebben. Maar op een erf mag je meer qua bouwen bijvoorbeeld dan op grond met een agrarische bestemming. Vandaar dat de gemeente daar verschil in maakt. Op je erf mag je bepaalde dingen bouwen (met vergunning deels) en op agrarische grond mag dat nauwelijks. Maar soms mogen lage dingen weer wel, raadpleeg je gemeente.

Sterkte ermee, en laat je ook niet te snel afschrikken, een huis met wat grond erbij voor beestjes kan vaak wel.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:58

Dank je! Gaan vanmiddag kijken, ik ben heel benieuwd!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:35

En?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 16:58

Tof huis! Mooi stuk grond. Makkelijk iets te plaatsen bij de bosjes voor overkapping en stond al een schuur. Nu kijken of we het financieel kunnen bekostigen. Wil NL ook nog kunnen leven daarnaast.