Kattenluik in glas of muur? #hoe dan? Welk luik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Kattenluik in glas of muur? #hoe dan? Welk luik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 14:48

Hoi hoi!

Ik heb echt even jullie hulp nodig.
Mijn 3 directeuren (= katten) willen graag naar binnen en buiten zoals het hen uitkomt en het absolute opperhoofd wil ook nog wel eens in huis plassen als hij niet naar buiten kan. _-:( Ik wil dus echt heel graag een kattenluik, maar mijn huis is hier minder geschikt voor: weinig hout in mijn deuren (kattenluik in voordeur? Neh... toch maar niet) en in glas wordt ook afgeraden. Nu is dus de keuze tussen een compleet nieuwe deur (kosten!!) en een gat in mijn stenen muur laten maken. Het lijkt op het laatste uit te draaien, maar ik vind dat toch wel erg spannend. De ellende is dat ik ook erg weinig muur in de aanbieding heb, maar 33 cm in breedte beschikbaar.

Kunnen jullie mij adviseren? Wat voor kattenluik? Waar nog meer aan te denken? Graag eventueel met foto's.

Echt super bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Anne-Marie

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:50

Wij hebben een hondenluik van https://www.tomsgates.com/nl/, wel zwaar voor katten, al doen ze het hier wel. Was een van de eerste modellen, zie dat ze al gewijzigd zijn.
Laatst bijgewerkt door Oryani op 14-04-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:51

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:10

Bij ons is een maand terug een staywell luikje in de spouwmuur gegaan.
Een simpel luik, het komt uit in de buitenren namelijk. Luikje kostte 30 euro denk ik.

Er is een gat gemaakt in de buitenmuur, dat is zo klein mogelijk gehouden.
In de binnenmuur is een iets groter gat gemaakt. (38 cm kleine tunnel leek me niet aantrekkelijk voor ze).
Binnenin is een betonplex kist gegaan, en die is afgepurd, met purschuim.

Wij zijn hier heel blij mee, katten ook. Afbeelding

De vriezer staat er nu onder, dus ze kunnen er gemakkelijk bij via hun krabpaal. Na onderstaande foto is de bekistibg nog afgewerkt en luik erin, daar heb ik geen foto van.

Afbeelding

Zucchero

Re: Kattenluik in glas of muur? #hoe dan? Welk luik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 18:03

hmmm… zo bovenlangs is ook nog een idee. Moeten de katten alleen wel via de keukenkastjes... Niet echt meest hygiënische oplossing. :')

Hebben jullie zo'n luik die op de chip van de katten reageert? Hoe bevalt dat? Ik heb namelijk geen behoefte aan vreemde katten in mijn huis.... :n

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:09

Zucchero schreef:
hmmm… zo bovenlangs is ook nog een idee. Moeten de katten alleen wel via de keukenkastjes... Niet echt meest hygiënische oplossing. :')

Hebben jullie zo'n luik die op de chip van de katten reageert? Hoe bevalt dat? Ik heb namelijk geen behoefte aan vreemde katten in mijn huis.... :n

Een beetje kat rost gewoon dat luikje open. Hier hadden we een luikje wat opende op magneetje aan de halsband. Halsband af: kat alsnog buiten/vreemde kat alsnog binnen. Ik veronderstel dat dat met die chip precies hetzelfde werkt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:01

Mijn schoonmoeder en de buren hebben een chipluik en dat werkt prima, hebben nooit vreemde katten binnen.
Ik heb zelf gewoon in de deur een luik gemaakt want dan kan de hond er ook door.
Maar das voor jou niet interessant.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:27

Zucchero schreef:

Hier dus gewoon open voor all. Maar de ren is dicht dus er kunnen geen anderen bij.

Reden voor luik hoog is hier voornamelijk dat de hond er niet bij kan klooien. En t was de enige plek die makkelijk uitkwam :')

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:38

Ik heb ook een luikje op de chip en dat werkt goed. In de handleiding van het luik stond hoe je hem in verschillende materialen kon plaatsen (glas, hout, metaal....), dus neem aan dat dat wel uitvoerbaar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:33

Die op chip werken goed hoor. Mijn moeder heeft er zo eentje en alleen ons kleine katje krijgt hem open, de grote lompe van de buren rost er tegenaan tot hij een ons weegt maar hij kan er echt niet achteraan.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:38

welke achterdeur heb je dan? glas?
wij hebben een kunststof deur met een paneel, ( met isolatieschuim ertussen), onderin en daar zit ons kattenluik in. ging perfect.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:10

Afbeelding
Dit had ik in mijn vorige huis, vond het een mooie oplossing.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:20

Ons luik op chip werkt niet. De chip van de kat is boven op z'n kop geplaatst, maar deze is verzakt. Zit nu achter in de nek. Luik pakt chip nu niet meer.
Ons luik zit in de dakkapel waar de badkamer in zit