Door de bomen het bos niet meer zien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Door de bomen het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 20:22

Letterlijk %)

Mijn woning is opgeleverd met een geheel lege voortuin dus is het tijd voor een plan. Ik heb een schets laten maken voor de indeling, maar de rest moet ik zelf doen.

Nu wil ik graag een heg vooraan met daar in verwerkt (waarschijnlijk 2) bomen/heesters op stam o.i.d. tegen de inkijk.

De heg wordt waarschijnlijk een ligusterhaag (kalkminnend) of een haag van Ilex (licht zure grond) en ca.50cm hoog.

De diepte van mijn tuin is 4.30m en ligt op het zuidoosten.

Het kleurschema is paars-wit-roze op een groene basis. Keukenkruiden en Lavendel (voor de sier, beiden kalkminnend) krijgen een plek.

Wat voor boompjes zouden hier geschikt voor zijn en hoe hoog zouden ze moeten zijn om inkijk tegen te gaan?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:57

Misschien is laurierkers (groen, witte bloem) of glansmispel (groen met roze/rood en witte bloem) wel wat? Heb je zowel in struikvorm als op stam, makkelijk in onderhoud en door de verscheidene mogelijke vormen, ideaal tegen inkijk. Groeit ook op zowat alle bodemsoorten. Liefst wat lagere ph, dus kan prima bij jou.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:05

Misschien kun je hier wat inspiratie opdoen: https://www.deheliant.nl ? Er is ook advies te vinden mbt de grondsoort en je doet de natuur er ook een plezier mee. :) Ik heb goede ervaringen met de levering, zeer sterke gezonde planten, alle struiken en boompjes sloegen goed aan.

fjordnina

Re: Door de bomen het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 22:35

Laurierkers zou kunnen, al ben ik niet echt enthousiast over laurier an sich.

Glans mispel is te rood helaas, anders was dat een mooie geweest icm Ilex al gaat de voorkeur wel uit naar een kalkminnende boom ivm de rest.

De link naar de helianth levert niets op, zij leveren geen boompjes.