Pvc vloer over pvc vloer? Met vloerverwarming?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Pvc vloer over pvc vloer? Met vloerverwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 09:29

Hallo allemaal!

Op internet kan ik mijn antwoord niet vinden en op bokt ben ik al vaker ook gewone antwoorden tegen gekomen. Dus ik stel mijn vraag ook gewoon hier in de hoop op een bokker met pvc ervaring :D.

Wij hebben een huis gekocht, hierin ligt een pvc vloer op vloerverwarming. Een prima vloer, helaas erg donker en totaal niet onze smaak.
Omdat het op vloer verwarming ligt gaan we ervanuit dat het verlijmd pvc is. De adviezen over dit verwijderen zijn wisselend. Sommige zeggen dat dit erg lastig is en professioneel moet gebeuren ( maarja.. Wij van wc eend raden wc eend aan??). Andere zeggen dat dit met hitte niet te lastig is.

Wij willen graag een andere kleur pvc leggen. Nu is ook de overweging langs gekomen om een pvc laag over de huidige laag te leggen. Het nadeel is redementverlies van de vloer verwarming. Het voordeel is veel minder werk en dus kosten :+.

Iemand hier toevallig advies/ ervaring hiermee?

rink

Re: Pvc vloer over pvc vloer? Met vloerverwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:33

Nou wij hebben zelf een nieuwe pvc vloer gelegd en in de douche laat er een plank los. Even zelf gekeken maar die plank trek ik er volgens mij gewoon zo af.. wellicht als je dus water gebruikt want dat is bij ons de boosdoener van de plank in de douche (de kitrand was niet volledig dicht) dat je het naar mijn idee er redelijk makkelijk uit kan krijgen. Succes!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:42

Ik heb het idee dat het hier om zeil gaat en niet laminaat, klopt dat?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 10:47

Het gaat om pvc. Dat zijn stroken/tegels hard vinyl die je in kliksysteem zoals laminaat of zoals in dit geval verlijmd zoals je tegels vastlegt maar dan met lijm ipv cement.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:03

rink schreef:
Nou wij hebben zelf een nieuwe pvc vloer gelegd en in de douche laat er een plank los. Even zelf gekeken maar die plank trek ik er volgens mij gewoon zo af.. wellicht als je dus water gebruikt want dat is bij ons de boosdoener van de plank in de douche (de kitrand was niet volledig dicht) dat je het naar mijn idee er redelijk makkelijk uit kan krijgen. Succes!

Zou raar zijn want je kan het ook gewoon dweilen. Ik zou teruggaan want dit hoort niet.

Pvc moet voor zover ik weet echt professioneel verwijderd worden. Die lijm maak je niet zomaar los.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:07

Hier hebben we het laten doen door het bedrijf dat de nieuwe vloer kwam leggen. Zij verwarmden het met een verfbrander en dan konden ze het zo los trekken. Houd er rekening mee dat er een nieuwe egalisatie laag overheen moet.. dit Ivm de oude lijmlaag en eventueel meetrekken oude egalisatie.

zou niet een laag er op leggen Ivm de effectiviteit van je vloerverwarming.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 17:08

Hmmm verschillende ervaringen ook hier.
MarjanB een laag eroverheen is natuurlijk niet ideaal, maar als het echt heel veel geld scheelt hou ik het wel als optie. Het is al snel 55m2 wat moet gebeuren, dat laten weghalen, egaliseren en opnieuw leggen is wel heel veel duurder dan zelf een nieuwe eroverheen kunnen leggen.
Als ik het er zelf uit kan krijgen zijn de kosten denk ik veel lager.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:21

Heb je geen drempel ergens die je los kan krijgen om te kijken of er click of plak ligt?
Ik neem ook aan plak.

Het er overheen leggen, is voor mij persoon garantie voor kortsluiting in mijn hoofd. Maar dat is genetisch vastgelegd in onze drang naar verbouwen.
Daarnaast zou ik het rendementsverlies echt niet tof vinden. Mijn ouders hebben in de keuken pvc en in de woonkamer al 16 jaar een grindvloer. Deze is vele malen dikker (laten we zeggen twee lagen pvc, lijm en een egalisatielaag) en de warmte komt er daar dus ook niet lekker doorheen komen ze nu achter. Dus dat zal er ook wel uitgaan binnen afzienbare tijd.

Grootste nadeel voor mijn ouders is dat het bij een zonnige winterdag makkijk warm wordt door de zon op de ramen. Maar het savonds niet warm te krijgen is in de woonkamer...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:26

Ik heb mijn linoleum vloer laten liggen, daarover PVC en ik merk niet veel warmte verlies. Nu hebben wij de vloerverwarming alleen voor het aangename gevoel onder je voeten, niet als hoofdverwarming.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:27

Ervarig met er afhalen van geplakt heb ik niet.

Wel weet ik dat het niet altijd geplakt hoeft te zijn. Wij hebben klik boven op de vloerverwarming. Zit geen andere vloer onder.

Is de enige verwarming in huis.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:36

Oh ja, mijn PVC vloer is plak PVC van 2 mm dikte. (of zoiets, erg dun in ieder geval)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:37

Hier ook een pvc vloer op vloerverwarming gelijmd. Het kan er met behulp van warmte, een soort föhn afgehaald worden. Zo kan je ook makkelijk een stukje vervangen wat bijvoorbeeld beschadigd is.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:04

Met pvc weet ik het niet, maar vrienden hebben tegel over een andere tegel met vloerverwarming laten leggen en zij merken best wat verschil. Het duurt veel langer voor de vloer warm is. Maar of dat met pvc ook zo is? Mijn ouders hebben klikpvc over gelijmde pvc geplaatst en dat ging prima, maar die hebben geen vloerverwarming.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:16

Geen ervaring, maar dit is typisch zoiets waarvan ik denk: Doe jezelf een plezier en doe het gewoon in 1 keer goed. Rendementsverlies van de verwarming is zo zonde (voor zowel het klimaat als voor je portemonnee)