Rekensom, help? inhoud bepalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Rekensom, help? inhoud bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 15:52

Hey :D ik moet wat berekenen maar ik kan mij niet meer herinneren hoe ik dit ook alweer moet!
Ik heb een terrarium gekocht van: 140cm lang, 47cm breed, 60cm hoog. De fokker raadt aan om dit terrarium voor minimaal 15cm hoog te vullen met bodembedekker.
Hoeveel liter bodembedekker heb ik dan minimaal nodig? :o?

Heeft iemand zin om mij te helpen?

Dorus

Re: Rekensom, help? inhoud bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:54

Inhoud is gewoon lengte x breedte x hoogte. Een kubieke decimeter is 1 liter.

Echwel

140x47x15

Anoniem

Inhoud is lengte x breedte x hoogte. Dus dan heb je 140x47x15 in dit geval = 98700 kubieke cm. Is 98,7 kubieke dm, is gelijk aan 98,7 liter. Dus ik zou 100 liter doen :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:55

Ik ben echt een reken-nul :') maar dat ligt toch ook aan het soort bodembedekking? Of het fluffy is of niet bijvoorbeeld? Bijvoorbeeld Cotton Comfort kun je heel fluffy opfluffen (sorry :=) en hennepvezel zakt juist heel dicht op elkaar. Dus dat scheelt ook nog.

Wat voor beestje gaat het eigenlijk om?

Azmay

14 X 4,7 X 1,5 is de makkelijkste rekensom dus 98,7 liter.
Gewoon decimeters maken van de centimeters :Y)

Kelan

140 x 47 x 15 = 98700 cm3
1 liter is 1000 cm3
dus 98,7 liter.

ah, anderen waren we voor *D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:59

Practisch gezien, bodembedekking moet 1x/ zoveel tijd verschoond worden. Haal een grote(re) maat verpakking ivm goedkoper en spul is lang houdbaar. Mits je daar ruimte voor hebt natuurlijk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:12

Rije schreef:
Ik ben echt een reken-nul :') maar dat ligt toch ook aan het soort bodembedekking? Of het fluffy is of niet bijvoorbeeld? Bijvoorbeeld Cotton Comfort kun je heel fluffy opfluffen (sorry :=) en hennepvezel zakt juist heel dicht op elkaar. Dus dat scheelt ook nog.

Wat voor beestje gaat het eigenlijk om?

Dat zat ik ook te denken,het ligt toch aan je materiaal wat je gebruikt hoeveel je nodig hebt dan kom heb je toch een massa berekening nodig.
Of je iets met tuinaarde vult of met zaagsel,dat maakt een verschil van je verpakking Toch?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 16:20

Zo veel reacties al! thanks :D
Het gaat om twee gerbils, deze diertjes graven tunnels. De bodembedekkers die ik wil gebruiken zijn zaagsel en supasoft (heel fijn gehakseld stro). Wat zaagsel doet weet ik eigenlijk niet precies, volgens mij blijft dat redelijk gelijk aan massa maar de supasoft die doet POEF wanneer je de zak open maakt, dan is het een stuk luchtiger en lijkt het alsof je super veel in het hok doet maar na een paar dagen is het ingezakt en kan je bijvullen.

De maximum hoogte voor bodembedekker is trouwens 25cm, op die hoogte beginnen de schuiframen. als +-100L genoeg is voor 15cm mee te vullen, dan heb ik met 165L ongeveer de 25 cm gehaald waar ik dus niet overheen moet komen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:23

Voor graven zou ik een mix van zaagsel, hennep en cotton comfort gebruiken. Daarin blijven de tunnels het langst intact. Supasoft is lekker zacht, maar biedt geen structuur of stevigheid. Dit is wel lekker voor nestjes of in huisjes bijvoorbeeld.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 16:33

Rije schreef:
Voor graven zou ik een mix van zaagsel, hennep en cotton comfort gebruiken. Daarin blijven de tunnels het langst intact. Supasoft is lekker zacht, maar biedt geen structuur of stevigheid. Dit is wel lekker voor nestjes of in huisjes bijvoorbeeld.

Dankje voor de tip! dan ga ik daar zeker nog even naar kijken :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 12:44

De hennep en cotton comfort die je noemde, heb je dan een bepaald merk en bepaalde verhouding in gedachten? ik zit nu te kijken naar wat ik kan gaan bestellen, en ik zie door de bomen het bos niet.

Hennep:
Hennepvezel van Happyhome
https://www.anidis.nl/Hennepvezel-48-l/p/0000199920

Hennepstro van Cocoon
https://www.anidis.nl/Hennepstro-bodemb ... 0000181751

Hennepstro en hennepvezel, is dat verschillend of is het hetzelfde product?

Cotton Comfort is deze neem ik aan?:
https://www.anidis.nl/Cotton-comfort-4-kg/p/0000337016

Of als je iets anders of beters weet dan hoor ik het ook graag!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:54

Zou echt nog wel hoger doen dan 15 cm!

Hennepvezel is erg prettig maar stort in.

Ik zou hennepvezel (aubyose) en zaagsel (plospan) door elkaar mixen!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 13:06

Ga ik ook doen, hoger dan 15. Ik had het hier in het topic nog niet gemeld, maar na contact met de terrarium bouwer zijn we gekomen tot 30cm hoogte (lees: daar beginnen de schuifdeuren). De ruimte daaronder kan ik dus vullen :D Momenteel heb ik genoeg besteld voor zo'n 15cm hoogte aan bodembedekker, maar ik ben nu aan het kijken voor die hennepvezel en cotton comfort, niet in plaats van, maar voor er bij om het nog meer op te hogen. Ik koop het liever iets te groot in, het is niet erg als ik dan wat over hou want dat gebruik ik dan wel als ik het hok later een keer ga verschonen :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:11

Je moet het mengen ipv gebruiken om bij te vullen, vooral de cotton comfort hoef je maar weinig van te gebruiken want dat is van zichzelf heel stevig en slecht graafbaar en wordt dus toegevoegd puur voor de stevigheid van de tunnels. Ik doe zelf altijd 75% zaagsel en 25% cotton voor een goede stevige graafbare bodembedekking. Ik gebruik dus niet de hennep erbij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:16

AlwaysH schreef:
Zou echt nog wel hoger doen dan 15 cm!

Hennepvezel is erg prettig maar stort in.

Ik zou hennepvezel (aubyose) en zaagsel (plospan) door elkaar mixen!

Die combinatie vond ik ook het fijnste :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:01

Op zich is die combi goed idd, maar zoals Jorex al zei is de cotton erdoorheen nog fijner, omdat dat echt stevigheid creëert. Tunnels storten dan niet in, zols bij een enkelvoudige bodembedekker wel vaak gebeurt.

Dat hennepstro lijkt me idd gewoon hennepvezel als ik dat zo zie op de foto's. Staat ook op de verpakking zelf (strooisel).

En idd zoveel mogelijk de diepte in als je daar plek voor hebt, zeker met gerbils. :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:36

Ik vind cotton erg klam en niet nodig. Gebruik liever hooi!

Maar ik heb soms 20+ hamsters en wil dan gewoon het meest frisse dat ik kan vinden. :D

Heb overigens wel gerbils gehad en daar zat ook zo’n 30cm bodem in. Destijds gewoon zaagsel. Wat een bouwers zijn dat!! Super leuk! :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 13:16

Nog een laatste update hier voor mensen die dat leuk vinden, het terrarium en de gerbils zijn vanochtend gebracht door de fokker! En poeh, wat een hoop spul past er in :D

Het is uiteindelijk geworden:
34liter supasoft
48liter minihemp
64 liter houtvezel (plospan)

Dit heb ik zoveel mogelijk door elkaar gemixt, hebben jullie hier verder nog ideeen bij of zit dit goed zo? Mengverhouding ook goed? De cotton comfort kon ik niet aan komen.

Zodra het verblijf een beetje leuk toonbaar is maak ik wel een nieuw topic met foto's, op het moment is hij wat karig ingericht omdat ik ook nog wacht op de levering van extra huisjes, tunnels, bruggen etc.