Handige Harry's op bokt? - Dak konijnenren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Handige Harry's op bokt? - Dak konijnenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 17:24

Hoi :)

Ik ga binnenkort een nieuwe ren bouwen voor mijn konijntjes. De afmetingen zijn 5 x 1 m, en wil er graag een dak zoals het volgende op maken:

Afbeelding

Heb alleen geen idee hoe ik hieraan begin := . Ik weet welk materiaal ik nodig heb voor bovenop, maar hoe de constructie eronder in elkaar zit heb ik geen idee van. Iemand die het mij kan uitleggen?

Rex_Rolfo

Re: Handige Harry's op bokt? - Dak konijnenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:30

Waarschijnlijk zit daar gewoon spaanplaat onder. Dat dakleer kun je ook gewoon in de bouwmarkt halen. Erop leggen, optillen en onderkant verwarmen zodat het bitumen plakkerig wordt en het blijft zo op het spaanplaat plakken. Eventueel kun je ook shingles halen. Staan genoeg instructiefilmpjes op youtube.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:33

Dat wat je er boven op wil leggen, is dat flexibel van zichzelf? In dat geval moet je zorgen dat het genoeg steun heeft. Ik zou persoonlijk een massief dak van hout er onder maken. Hier 'plak' je dan je dakbedekking op. Wel even in de gaten houden of je dakbedekking krimpt/ uitzet met warmte/ kou.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 18:35

Bedankt voor de tips al!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:53

Wat een mooie! Ik lees even mee, wil binnenkort ook beginnen aan een ren en heb ook nog een binnenhok nodig!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 16:18

Imd: Leuk dat je meeleest!

Weet iemand toevallig ook hoe de houten constructie onder de bitumen gebouwd moet worden zodat het stevig is? De ren is zoals gezegd 1 m breed dus toch al een beste afstand om te overbruggen.

Edit: Zou zoiets stevig genoeg zijn met om de halve meter een "driehoekje"?

Afbeelding

Vrees alleen dat het moeilijk wordt een 4,5 meter lange balk hier te krijgen :=

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:42

Je moet er wel iets van een spaanplaat oid tegen aan maken. Dan kan je daar die asfaltstroken weer tegen aan plakken. Anders heb je niks waar je de dakbedekking op kan plakken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:14

MoppieFilou schreef:
Edit: Zou zoiets stevig genoeg zijn met om de halve meter een "driehoekje"?
Om de meter of zelfs anderhalf is genoeg. Het gaat er om dat de nok niet plat valt. De rest van de stevigheid komt uit de spaanplaat die je onder de shingles / dakleer gaat gebruiken.

Citaat:
Vrees alleen dat het moeilijk wordt een 4,5 meter lange balk hier te krijgen
Neem je toch kortere? Als je die over een cm of 6-7 halveert, de andere spiegelbeeld zodat je ze tegen elkaar kunt schuiven, paar parkerjes erdoor en klaar is Klara. Eventueel nog een stukje plaat of ijzertje er langs voor versteviging maar waarschijnlijk niet nodig (ligt er ook aan hoe dik de balken zijn die je gaat gebruiken)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 17:54

Misty12: Dat was de bedoeling idd! :)

Rex_Rolfo: Dat zijn erg bruikbare tips, bedankt!