Geen moestuin, maar een moesbalkon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Geen moestuin, maar een moesbalkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 21:15

Het lukt me tegenwoordig aardig om onze binnenplanten levend te houden *\o/* en daarom wil ik graag de stap zetten naar een moestuintje. Lijkt me heerlijk om mijn eigen groenten, fruit en kruiden te kunnen gebruiken. Jammer genoeg hebben we geen tuin, maar wel een groot balkon (op het zuiden). En dat werkt volgens mij ook prima, dus we gaan ervoor!

Nu vind ik het lastig waar te beginnen. Dus hebben jullie tips voor mij? Van soorten gewassen tot plantenbakken tot potgrond. Ik vind het ook leuk om te zien hoe jullie moesbalkon erbij staat. Altijd leuk ter inspiratie *D

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Geen moestuin, maar een moesbalkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:20

Bij de welkoop heb je voor niet heel veel geld een "metertje moestuin" staat hier inmiddels en ik ben nu al fan

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:21

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:24

In de community van de makkelijke moestuin is ook iemand die een moestuintje op het balkon heeft

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:27

Leuk zeg! Je kan echt heel veel soorten groente en fruit op een balkon kweken, zelfs tot aardappelen aan toe.
Maar ik zou beginnen met wat leuke soorten waar je genoeg van kan oogsten, die vooral de hoogte in groeien in plaats van de breedte.
Tomaten zijn prima balkonplanten, die kun je opbinden aan een stok, en zo kun je bij het juiste ras met gemak een paar kilo tomaten van een plant halen.
Komkommers kun je ook omhoog leiden, waardoor ze weinig ruimte innemen op een balkon.
Net zoals stok(sla)bonen.
Op welke richting ligt je balkon? Valt er zon op? Dat is wel handig om te weten voor het uitkiezen van de soorten groentes en fruit.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:37

En vooral ook planten wat je zelf graag lust ;)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:02

Welke groenten en fruit eet je veel? Je komt best een eind. ;) Ik heb ook drie jaar getuinierd op het balkon. Paprika’s, tomaten, aardappeltjes, kruiden, komkommers, noem maar op.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:04

Ik ga eens even kijken naar de Welkoop en de makkelijke moestuin.

@8annemiek: we hebben een balkon op het zuiden waar zeker 6u per dag de zon op staat. Welk ras tomaten kan je aanbevelen?

@ Marisje 76: ook niet onbelangrijk inderdaad!

@Miramii: Ik had al gekeken naar aardbeien, (cherry)tomaten, sugar snaps, frambozen en wat slasoorten. Qua kruiden dacht ik aan oregano, rozemarijn, peterselie, bieslook, basilicum. Paprika lijkt me ook leuk! Lees alleen dat die nog best lastig te verbouwen zijn. Hoe verbouwde je de aardappelen? Die hebben toch goed veel ruimte nodig?

Courgette wil ik eigenlijk ook graag, maar lees overal dat die veel ruimte nodig hebben dus dat wordt dan lastig.

Ik zat verder ook te denken aan zoiets: https://www.intratuin.nl/intratuin-krui ... gJvUfD_BwE

Of meer een trap zoals: https://www.ikea.com/nl/nl/p/salladskal ... -20451100/

Op het 'meubel' dan de kruiden en dan met wat grote potten erbij en wat hangbakken voor aan de reling voor het wat grotere spul. Of is er een betere manier?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:08

Ik heb makkelijke moestuin op mijn balkonnetje :D ideaal!

Afbeelding
Foto van vorig seizoen. Nu is de bak nog aan het ‘groeien’. Ideaal concept met handige zaadzakjes en app die je precies verteld wat je moet doen. Kan bijna niet misgaan.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:22

Ziet er goed uit! Zeker het overwegen waard. Wat heb jij er allemaal in staan?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:29

Ik heb het basiszaden pakket erbij en daarvan geplant;
palmkool, snijbiet, wortelen, sugar snaps, radijsjes,
Pluksla, mini kropsla, oost indische kers, goudsbloem, basilicum, winterpostelijn , andijvie, zonnebloem en heb van andere zaadjes ook een tomatenplant gehad.

Dit niet allemaal tegelijk hoor- uiteindelijk hebben de palmkool en de snijbiet het langste gestaan en heb ik soms 2 vakken met radijsjes gehad ( <3 radijs)
De worteltjes waren met een ronde punt zodat ze vooral lekker dik werden en niet krom zouden groeien.

Met de moestuin mix en de app goed te doen! En je kan ook losse zaadjes bijbestellen.

Op dit moment staat er radijs, pluksla en kropsla ik. Er komt een nieuwe palmkool (deze was doorgeschoten, wel erg mooi en heeft het tot vorige week volgehouden) en nieuwe snijbieten en ik denk rucola.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:40

Liiesjjj schreef:
@8annemiek: we hebben een balkon op het zuiden waar zeker 6u per dag de zon op staat. Welk ras tomaten kan je aanbevelen?

Het ligt eraan wat je lekker vindt en waar je de tomaten voor gebruikt.
Zelf koop ik meestal bij Bolster, die hebben echt alleen maar goede rassen vind ik, allemaal hoge kwaliteit, veel kiemkracht, goede opbrengst..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:54

Je kan ook verticaal tuinieren.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:05

Matheno schreef:
Je kan ook verticaal tuinieren.

Dit wilde ik ook zeggen! Als je een muur hebt bij je balkon is een verticale pallettuin daar tegenaan echt een aanrader. :)

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 12:17

Dat is misschien nog wel de beste oplossing ja. Ik heb even foto’s gemaakt van hoe het balkon er nu bij staat. Wel heel onhandig die regenpijp op de achterste muur

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Liiesjjj op 24-03-20 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:18

Leuk topic. Ik ga volgen.

Ik heb al eens geprobeerd om zaadjes uit groentes te laten groeien. Mijn plantje kreeg ook echt al kleine paprika's. Helaas is hij toen gesneuveld.

Marcella
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:21

Wil je goedkoop neem vierkanten speciekuip bakken en boor daar aan beiden kanten ongeveer 5 cm van de bodem gaten erin voor afwatering van te veel water. En gebruik onderin een laagje hydro korrels.

Ben hier nu aan het wachten op mijn pluksla, radijsjes en sucker snaps kan oogsten.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:35

Die laatste foto, dat is wel de perfecte muur voor zo'n verticale tuin!

Ik weet niet hoe handig je bent en hoeveel geld je er aan wilt uitgeven, maar je kunt dit volgens mij met een paar planken en schroeven prima zelf maken (evt. met uitsparing voor de regenpijn) of een bedrijf die verticale pallettuinen levert benaderen of ze er eentje op jouw maat hebben of kunnen maken? Ik had zelf een tuin van dit bedrijf: https://www.homify.nl/projecten/75776/v ... puppallets

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:12

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:19

Marcella schreef:
Wil je goedkoop neem vierkanten speciekuip bakken en boor daar aan beiden kanten ongeveer 5 cm van de bodem gaten erin voor afwatering van te veel water. En gebruik onderin een laagje hydro korrels.

Ben hier nu aan het wachten op mijn pluksla, radijsjes en sucker snaps kan oogsten.

Inderdaad kunststof en deel hydrokorrels ivm gewicht. Balkon heeft max. gewicht waarvoor het berekend is en aarde is erg zwaar.
Daarom liever geen pallet gebruiken, hout is ook zwaar nl.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:23

Ik volg even. Heb op mijn balkon een wand met allemaal hang potjes waar ik voorheen aardbeien en cherry tomaatjes in had. Handige tips en leuke ideeën zijn altijd welkom

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:37

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:48

Ja dat vroeg ik mij ook af, maar is wel ideaal, ik heb nl altijd last van naaktslakken bij mijn aardbeien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:50

Ik heb ook twee balkonbakken besteld en wat kruiden, rucola en lenteui. Ik heb geen balkon maar wel een glazen plaat voor mijn openslaande (deur)ramen. Dus daar kan ik het aanhangen. Misschien ingewikkeld verhaal haha.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:33

Marcella schreef:

Voorzichtig met speciekuipen; pvc is niet voedselveilig en in speciekuipen zitten vaak wat grotere hoeveelheden weekmakers verwerkt.