Een nieuw dekbed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jindai

Een nieuw dekbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 00:59

Het is nog geen lente en ik heb het nu al veel te warm onder mijn dekbed, zo warm dat ik er niet van kan slapen of als ik wel slaap, er wakker van word. -O-
De verwarming gaat s'avonds op tijd uit en blijft s'nachts ook uit, er staat een raampje open en het is dan rond de 14/15 graden. Het dekbed wat ik nu heb is synthetisch en 220x240, dat wil ik ook weer terug. Alleen dan wel eentje die een stuk minder warm is en het liefst zo zwaar mogelijk, maar dat is wel een dingetje natuurlijk. :D Ik heb al naar zomer dekbedden gekeken, maar die zijn net weer iets te koel en te licht.

Iemand tips?

Jessix

Re: Een nieuw dekbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 01:36

Ik heb een dekbed van katoen en slaap er het hele jaar prima onder. Als het echt heel koud is in de winter gooi ik er een sprei overheen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 02:24

Dat is heel persoonlijk.

Ik heb het tegenwoordig zomers snel veel te warm en zweet dan helaas extreem veel. Ook in de nacht heb ik er veel last van als het warm blijft. Dat kan de overgang doen met een vrouw :D

Ik heb het heerlijk (zomer en winter trouwens) onder dit dekbed van Ikea. De tijd dat synthetisch automatisch oververhitting en zweten tot gevolg had, is voorbij. Het ligt er maar aan wat het materiaal is.

RÖDTOPPA. Een onderhoudsvriendelijk 4-seizoenen dekbed van een zachte mix van katoen en lyocell gevuld met een mix van lyocell en polyester.
Omdat het dekbed lyocellvezels bevat, die ademen en vocht absorberen, blijft het dekbed fris en heb je altijd een aangenaam slaapklimaat.

Ik kan het alleen maar beamen. En het is niet duur.

Ook een groot pluspunt vind ik dat het zo fijn aanvoelt: koel en licht, het doet me denken aan hoe een donzen dekbed aanvoelt. Heerlijk, maar dat wil ik uit principe niet vanwege het dierenleed dat erachter kan schuilen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 02:35

Als je een zwaar dekbed wil qua gewicht, kan je beter naar een gewichtsdeken kijken.
Voor dekbed hier echt wol en als dat niet genoeg is gaat er een wollen deken overheen.
220 lang ben ik ook op overgestapt ivm anders net te kort en zo lang ben ik niet eens. Alleen die lengtemaat dekbedovertrek vinden was iets lastiger.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 02:48

Oh ik had niet goed gelezen. Het moet dus zwaar zijn.

Dan zeg ook ik een wollen dekbed.
Mijn moeder is ook nogal warmbloedig en zweert bij haar texeler wollen dekbed.

Ik vind ze veel te zwaar, ze geven me geen fris en luchtig gevoel, maar door de zwaarte doet het voor mij juist beklemmend en warm aan qua beleving.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 06:30

Ik zweer echt bij mijn wollen dekbed! Die is inderdaad een stuk zwaarder, maar wat ik helemaal fijn vind is dat hij niet zo tegen mijn lichaam plakt. Mijn man slaapt onder dons en die zakt helemaal over je heen en plakt dan echt tegen je aan. Man vindt dat fijn, maar ik word er claustrofobisch van, dus nu hebben we beiden een eigen dekbed (wel beiden een lits-jumeaux).

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 07:17

Ik heb een 4 seizoenen dons dekbed, zo'n eentje die je aan elkaar kan klikken. Dus al naar gelang hoe warm ik het heb klik ik er een onderdeel aan of haal ik er 1 af en dan kan ik vervolgens nog kiezen tussen de dunnere of de dikkere van de 2.
Hij was niet goedkoop, maar ben er echt heel blij mee. Ik ben ook heel warmbloedig, maar slaap op deze manier het hele jaar heerlijk :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 07:24

Hier ook erg tevreden met mijn 4 seizoensdekbed. Ik heb die ooit met flinke korting gekocht met zegeltjes van de jumbo. Hij is makkelijk aan elkaar te ritsen en je kan altijd kiezen welke je wil gebruiken

Edit: even de naam opgezocht. Het is een ten cate
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 06-03-20 07:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 07:25

Ik heb een vierseizoenen dekbed. Een wolgevulde. (Van de Aldi :j )
Deze heeft een herfst/lente deel en een zomer deel en samen vormen ze het winterdeel.

Zo kun je voor jezelf het perfecre dekbed samenstellen.

(Wij hebben alleen als het hard vriest beide delen op het bed. Meestal gebruiken wij het herfstdeel in de winter)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:22

Eleionomae schreef:
Ik heb een 4 seizoenen dons dekbed, zo'n eentje die je aan elkaar kan klikken. Dus al naar gelang hoe warm ik het heb klik ik er een onderdeel aan of haal ik er 1 af en dan kan ik vervolgens nog kiezen tussen de dunnere of de dikkere van de 2.
Hij was niet goedkoop, maar ben er echt heel blij mee. Ik ben ook heel warmbloedig, maar slaap op deze manier het hele jaar heerlijk :)

Hier ook. Bij de HEMA voor 25 Euro :)
Maar als je alleen de dunne neemt dan kan ik niet zeggen dat die heel zwaar aanvoelt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:26

Een vierseizoenen wollen dekbed is echt ideaal. Kan er echt van genieten als in de winter het volledige dekbed er weer op ligt en hij lekker zwaar op je ligt.
Die van ons is inmiddels wel ruim 10 jaar oud en word wat dunner dus wanneer het echt erg koud is gaat er nog een ouderwets wollen deken overheen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:41

Deze hebben wij.

https://www.texeler.nl

Ze hebben verschillende varianten. De zomer variant met satijn is zwaar genoeg maar niet te warm.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:47

Ik heb zo'n 'zelfregulerend' dekbed. Zit iets van pilotenstof in ofzoiets. Als je 'm normaal neerlegt, dan reguleert-ie de temperatuur, als ik 'm zou omdraaien dan werkt-ie isolerend. Superfijn ding, maar kost wel een paar centen. Kan vanavond wel even kijken wel merk het is, weet het even niet meer uit mijn hoofd en kom er via google ook niet op. Goed zwaar, ben er echt al jaren tevreden mee :j.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:06

Wij hebben sinds een paar jaar het wolgevulde 240x220 dekbed van de Lidl.
Met een zomer en herfstdeel, gecombineerd het winterdeel.

Ontzettend warm in de winter, luchtig en koel in de zomer. Ik ben fan!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:17

Texeler!

Met een wollen 4 seizoenen dekbed kun je alle varianten maken die je wil. Ze kunnen helaas niet in de wasmachine.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:23

Hier ook ontzettend fan van het wollen Lidl dekbed! Heb nu het winterdeel erop, en het is echt heel zeldzaam dat ik het ergens lekker warm onder heb. Ook lekker stevig! Ergens in maart wissel ik naar het herfstdeel, en als dat te warm wordt naar het zomerdeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:37

Er zijn ook dekbedden van alpaca wol. Deze zijn warm in de winter en koel in de zomer heb ik me eens laten vertellen. Heb er zelf geen ervaring mee maar misschien iets om naar te kijken.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:38

Ik heb een verzwaringsdeken over mijn dekbed. Ik slaap er veel beter onder en heb het niet meer te warm doordat ik een zwaar dekbed wou

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:59

Ik heb een bamboe zomerdekbed, 2,20 bij 2.40. Daar heb ik een mooie deken overheen liggen. Ik werd ook gek van de warmte en doe nu het laagjes systeem: laken, dekbed, deken. Kan een dunne deken zijn of een dikke. Heb de dikke niet nodig gehad deze winter. Ik heb geen dekbedhoezen meer, dat gehannes met die grote lappen.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:53

Hmm, veel van jullie raden wol aan en hoewel ik liever synthetisch wil, is het wel iets om naar te kijken. Ben alleen wel bang dat ik dat weer te zwaar vind. :roll: En een nadeel dat het niet gewassen kan worden.

Heb ook de katoenen dekbedden opgezocht en dat lijkt me, zo op het eerste gezicht, wel wat! Maar daar zijn ook verschillende van natuurlijk, dus dat is nog even uitzoeken. En misschien is het dikkere deel van een 4-seizoensdeken ook wel wat.

Ik zag ook een gewichtsdeken voorbij komen, maar dat wordt wel te zwaar.

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga vanavond even langs verschillende winkels waar ik de dekbedden ook echt even in handen kan hebben. :j

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:11

Ook hier een wol liefhebber. Ik kan bijna niet meer slapen onder een ander dekbed. Het is warm en koel tegelijk, en het gewicht is precies goed. Beste aankoop ooit!
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 06-03-20 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:16

Ik heb ooit bij Aldi een bamboe dekbed gekocht. Licht, dun, warm genoeg maar niet te warm.
Beste investering ooit !

En ik ben absoluut geen dekbed-slaper :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:39

Hier een texelaar 4 seizoenen, heerlijk.
Eentje voor de zomer, eentje voor het najaar en samen super voor de winter,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:42

Jindai schreef:
Hmm, veel van jullie raden wol aan en hoewel ik liever synthetisch wil, is het wel iets om naar te kijken. Ben alleen wel bang dat ik dat weer te zwaar vind. :roll: En een nadeel dat het niet gewassen kan worden.

Heb ook de katoenen dekbedden opgezocht en dat lijkt me, zo op het eerste gezicht, wel wat! Maar daar zijn ook verschillende van natuurlijk, dus dat is nog even uitzoeken. En misschien is het dikkere deel van een 4-seizoensdeken ook wel wat.

Ik zag ook een gewichtsdeken voorbij komen, maar dat wordt wel te zwaar.

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga vanavond even langs verschillende winkels waar ik de dekbedden ook echt even in handen kan hebben. :j

Ik heb ivm worstelen met dekbedhoes zat zijn een gewoon laken er onder. Dekbedhoes is wel fijn ivm niet gaan glijden dekbed (zal met buitenstofje te maken hebben denk ik). Laken gaat gewoon net als hoeslaken elke week in de was, want zonder lakens heb ik geen was genoeg voor een volle 60+ graden was (ivm hygiene gaan dingen als handdoeken, lakens en ondergoed op hogere temperatuur dan bovenkleding).