Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10754
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:11

Brr eng zo dichtbij :oo

TheaD

Berichten: 609
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 20:00

Pandora2: kipje groeit als kool inderdaad*\o/*

Bloemetje75: Via internet :)

Solistar: Dank je wel <3

Shalimar: Het hooi ruikt echt heerlijk <3

mysa: Dank je wel <3 Ik schrok me rot, een aantal jaar geleden was de bliksem ingeslagen op onze stroomheining dat was een enorme knal maar nog niets vergeleken wat dit was

Roosje01: Ja inderdaad, ik houd er niet van :n

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:34

Zo wat heftig!
Is ook echt gevaarlijk, gelukkig waren jullie op tijd binnen!
En het hooi ook, dat was wel timing! :))
Kuikentje is al een echt klein kipje idd! <3

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:42

Er is niets zo bevredigend als al het hooi binnen hebben net voor de regen

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:35

Wat zijn je bezigheden dan op een winterdag (zo makkelijk kom je niet van me af haha)

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:46

Blijven dit topic volgen Arabesk, tot het winter wordt :D

senna21

Berichten: 11916
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:49

Arabesk schreef:
Wat zijn je bezigheden dan op een winterdag (zo makkelijk kom je niet van me af haha)

Ik vermoed dat er 's winters ook genoeg te doen is. Waarschijnlijk meer binnenshuis, maar dat is ook wel zo prettig gezien de temperatuur.

TheaD

Berichten: 609
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 21:29

Arabesk:
Zoals sevke al mooi zegt, het word vanzelf winter, met de winterse verhalen.

Bedankt allemaal voor de leuk en lieve reacties <3

TheaD

Berichten: 609
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 15:41

Dansen bij hemberg´s


De warme lange zonnige dagen volgen elkaar op en vullen zich met maaien en schudden van het wintervoer en allerhande andere klusjes in en rond de boerderij. In de wegkanten en weides wiegen de bloeiende margrieten, lupines, wilgenroosjes en andere zomerbloemen zachtjes heen en weer. Bijen en hommels zoemen van bloem naar bloem. Een prachtige vlinder fladdert voor mij langs. Na de hectische hooioogst van vorige week zijn we nu in een wat rustiger vaarwater terecht gekomen. Midzomer is onopgemerkt voorbij gegaan dit jaar. Met weemoed denk ik terug aan de midzomervieringen van de afgelopen jaren en vooral aan die dag bij Hemberg´s...

Afbeelding

Midsommarafton

Op vrijdag morgen stonden we vroeg op, want we hadden haast om op weg te gaan. Na het ontbijt pak ik al het lekkere eten in een mand om mee te nemen naar het feest. Snel maak ik het bed nog even op terwijl Sander zijn bódhran voorzichtig in de koffer stopt.

Afbeelding

Het is al een drukte van belang als we aankomen. Overal lopen vrouwen met hun kapjes op en schorten voor en nijgen vriendelijk naar ons. Meisjes in hun hagelwitte jurkjes met bloemkranzen op hun hoofd. Een man met een hoge hoed maakt een buiging en houd galant de deur voor mij open. Het ruikt al heerlijk in de keuken. Ik zet mijn aardappelsalade bij alle andere lekkernijen die al op de tafel staan. Mandjes met vers fruit, ingemaakte haring, hartige taarten en als kopstuk, een prachtige aarbeientaart. De andere dames van de dansvereninging zijn al druk in de weer. Snel doe ik mijn schort voor en steek ook flink mijn handen uit de mouwen om te helpen met de voorbereidingen voor het feest. In de grote kamer leggen we het tafellinnen op de tafels en zetten de fijne porseleinen borden erop. De zon schijnt naar binnen door de gepoetste ramen en maakt de kamer nog eleganter dan dat hij al was. Drommen met mensen lopen richting de grote weide achter de winkel waar de "midsommarstången" of de meiboom al prachtig versiert staat te pronken. Ik werp een blik op de grote klok in de hal, oh, het is al bijna tijd om te dansen en besluit gauw op zoek te gaan naar Sander.

Afbeelding

Op het grote grasveld achter de winkel zie ik de anderen al druk in de weer. De muzikanten zijn druk bezig met het stemmen van hun instrumenten. Zodra ze de eerste echte tonen samen spelen wordt het stil op het veld en zijn alle ogen op ons gericht. Eerst dansen we een quadrille en dan een reel. Het plubliek word enthousiast en klapt mee op de maat van de muziek. Als laatste dans dansen we een weef. "het weven van vilt uit rönneberga" heet de dans. Het is een gecomliceerde dans met veel verschillende turen. De dans beeld uit hoe het vilt geweven wordt en de verschillende momenten in de weefstoel. Luid klinkt het applaus als het afgelopen is.



Helaas is dit nu allemaal verleden tijd. De dansvereniging is door ouderdom na ruim 60jaar activiteit opgeheven. Ik mis het dansen en de opvoeringen waren een hoogtepunt in het jaar. Misschien dat er in de toekomst weer intresse in volksdansen komt maar zoals het nu lijkt is het een aflopende zaak in heel europa. Maar tot die tijd vermaken wij ons met ons helemaal eigen mini dansvereninging :) Sander verzorgt zowel de dans als de muziek, hihi *\o/*


Dammie

Berichten: 3329
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:12

Jammer dat de dansvereniging opgehouden is.
Jullie dans ziet er leuk uit.
Knap van Sander om te dansen en zo tegelijk muziek te spelen.

Mando

Berichten: 15738
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:42

Wat geweldig om te zien.
Heerlijk dat jullie daar zo van kunnen genieten.

Pandora2
Berichten: 19881
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:39

Leuk om te zien ! Nog de echte traditionele volksdansen !
Ik doe het jullie niet na :D

Jammer dat de vereniging ermee ophield.

Britta31

Berichten: 13188
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:32

Heb je nog meer dans filmpjes?

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:47

In de Ierse muziek en met festivals wordt er in Nederland nog wel gedanst soms. Ik zit in een Ierse band, maar dansen laat ik wel aan de dansers over haha :+

TheaD

Berichten: 609
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:50

Dammie, mando en pandora2: Dank jullie wel <3 Ja, het is echt jammer dat ze gestopt zijn -O- maar de meesten waren al 70+ dus ook wel begrijpelijk.

Britta31: Niet op dit moment, misschien binnenkort :)

Arabesk: wat dansen ze dan op de festivals, volksdansen of Irish step dance? Wat leuk dat je in een Ierse band zit, wat voor instrument speel je? Wij spelen ook veel Ierse en schotse muziek thuis. Mijn Man speelt zowel gitaar als tin whistle en Irish flute en ik speel harp :)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:47

Arabesk schreef:
In de Ierse muziek en met festivals wordt er in Nederland nog wel gedanst soms. Ik zit in een Ierse band, maar dansen laat ik wel aan de dansers over haha :+


Grappig waar doe je dit? toevallig in niedorp?

diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:19

Ik kom even binnenvallen, lees al vanaf het begin mee, super leuk om elke keer weer over jullie leven te lezen en de foto's zijn nog leuker.

Over dat dansen, vrienden van ons hebben een Vandrarhem (Hovra STF-Vandrarhem)en daar in de achtertuin staat een danszaal, waar in het verleden heel veel gebruik van gemaakt werd. Tot hun verdriet nu nog maar 1 a 2x per jaar. Dus in heel zweden wordt er minder traditioneel gedanst.
Deze danszaal is van de gemeenschap en wordt ook door de gemeenschap onderhouden, daaruit blijkt maar weer hoe belangrijk het was/is voor de kleinere dorpen.

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:45

pinkie87 schreef:
Arabesk schreef:
In de Ierse muziek en met festivals wordt er in Nederland nog wel gedanst soms. Ik zit in een Ierse band, maar dansen laat ik wel aan de dansers over haha :+


Grappig waar doe je dit? toevallig in niedorp?


Ja tot vier jaar geleden was ik wel vaak bij de sessies in Niedorp. De laatste jaren een beetje druk.

Ik speel fluit, gitaar, bouzouki en viool.

Het dansen is soms echt dat Ierse riverdance zeg maar, maar op festivals is het vaak volksdansen.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 07:56

Arabesk schreef:
Ja tot vier jaar geleden was ik wel vaak bij de sessies in Niedorp. De laatste jaren een beetje druk.

Ik speel fluit, gitaar, bouzouki en viool.

Het dansen is soms echt dat Ierse riverdance zeg maar, maar op festivals is het vaak volksdansen.


cool! heb ook viool liggen maar ben er niet zo goed in. heb 1x mee gedaan met dat met Pinksteren! super tof maar ben er erg onzeker in haha

het dansen lijkt me ook zo tof

TheaD

Berichten: 609
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 20:33

diesuus: Dank je wel voor je compliment :)
diesuus schreef:
Over dat dansen, vrienden van ons hebben een Vandrarhem (Hovra STF-Vandrarhem)en daar in de achtertuin staat een danszaal, waar in het verleden heel veel gebruik van gemaakt werd. Tot hun verdriet nu nog maar 1 a 2x per jaar. Dus in heel zweden wordt er minder traditioneel gedanst.
Deze danszaal is van de gemeenschap en wordt ook door de gemeenschap onderhouden, daaruit blijkt maar weer hoe belangrijk het was/is voor de kleinere dorpen.

Dansen was hier tot voor kort heel populair, hier zijn ook verscheidende danszalen/banen in de buurt. Ook deze worden zelden of nooit gebruikt of alleen tijdens een kerstmarkt, om de kraampjes in te zetten. Ik vind het echt jammer dat zo´n oude traditie langzaam aan verloren gaat. Terwijl het eigenlijk zo belangrijk is voor de gemeenschap.

Arabesk: Tof zeg, zoveel verschillende instrumenten! Viool lijkt mij ook erg leuk om te spelen, maar voor eerst houd ik het maar even bij een instrument, dat is al uitdaging genoeg :)
Iers riverdance waag ik mij ook niet aan! Vind het prachtig om naar te kijken, die snelheid en ritme *\o/* Hier zijn helaas niet echt festivals in de buurt waar ze zoiets hebben -O-

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:07

Wat leuk dat dansen!

Ik heb vroeger ook volksdansen gedaan.
Momenteel speel ik nog hoorn in een fanfare, maar dat lijkt ook een uitstervende cultuur (en dan doen wij het nog behoorlijk goed met de vereniging).

Er zijn ook zoveel andere dingen tegenwoordig en op dit soort dingen rust toch een statement dat het ouderwets is vrees ik :(

Hevonen

Berichten: 5646
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:51

Ik vraag me steeds af waarom jullie voor Amerikaanse kleding kiezen en niet voor Zweedse of Nederlandse.

Verder lijkt jouw - overigens prachtig gemaakte - kleding me heel erg warm in de zomer. Ik weet niet waar je in Zweden woont, maar ik kom geregeld in Finland en daar is het 's zomers meestal bloedheet (boven 30 graden). Ik zou er niet aan moeten denken zulke warme kleding te dragen... al helpt het natuurlijk wel goed tegen de muggen. :)

TheaD

Berichten: 609
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 23:20

corine1981: het lijkt bij ons vooral dat de meeste mensen zich niet meer aan een vereniging willen binden, ze willen niet elke week moeten trainen etc. en nu bijna iedereen in de groep 70+ was voelden jongeren zich er ook niet meer op hun plaats.
Bij de volksmuziek lijkt het hier iets beter te gaan. Daar zie je toch nog wel regelmatig een jong gezicht :)

Hevonen: Het is niet Amerikaanse kleding die wij kiezen, dit was de mode in de hele westerse wereld rond 1860. Kijk bijv. maar eens naar Nederlandse museumcollecties online uit de periode 1850-1880. Klederdracht was toen al iets voor speciale kleinere groepen maar de "gewone" mensen droegen wat goedkoop, modieus en praktisch was, net als wat wij doen. Deze kleding was toen wat nu de spijkerbroek met t-shirt is.

Het kan hier inderdaad erg warm zijn, 30 graden is geen uitzondering. Maar minder kleding aan zegt niet dat je het minder warm hebt. Het bedekken van je huid voorkomt dat je verbrand als je de hele dag in de brandende zon werkt en helpt ook goed tegen muggen en knot. Het zou je verbazen hoe comfortabel deze kleding met warmte is, mits je het maakt van natuurlijke materialen en met de juiste onderkleding :)

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:32

Haha goeie vergelijking met wat nu spijkerbroek en T-shirt is.

TheaD

Berichten: 609
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 17:16

De verbouwing WIP deel 1


acht... negen... tien... elf... Ik zit in de keuken en tel de slagen van de oude klok in de kamer. Elf uur alweer. De kaarzen flakkeren als de volgende windstoot aan het huis rukt. Ondanks dat we pas twee weken na midzomer zijn, is het al donker. Het heeft de afglopen twee dagen onophoudelijk geregend, alles voelt klam en koud, en het lijkt er nog niet op dat het klaar is voor vandaag. Noodgedwongen moesten we ons nu binnen bezig houden. Maar als ik om mij heen kijk ben ik tevreden met het resultaat van de afgelopen 2 dagen.

Afbeelding

Al jaren staat de keuken op de doelijst om er wat aan te doen. Hij was in onbruikbare staat toen we het huis kochten dus provisorisch hebben we er toen snel wat van gemaakt, met het idee, dat komt nog wel een keer. De wanden waren helemaal afgedekt met hardboard, dus met een likje verf en nieuwe lambrisering kon het er wel mee door. Tot nu! Nu we met het regenweer niet naar buiten kunnen is dit een mooi moment om eraan te beginnen. Na ruim 8 jaar erover na gedacht te hebben, hebben we ons een beeld gevormd hoe de nieuwe keuken eruit moet komen te zien.

Afbeelding

Met man en macht gaan we er tegen aan. Eerst moet de lambrisering verwijderd en daarna is het de beurt van het hardboard. Ik ben zo nieuwschierig hoe het erachter uit ziet! Stukje bij beetje wrikken we het van de muur af. Langzaam zien we de oude balkenmuur verschijnen. Hier en daar nog een stukje oud behang.

Afbeelding

Een paar van die dikke zwarte spinnen zijn niet zo blij dat we hun schuilplekje openbreken en schieten over de muur.

Bewonderend kijken we naar de muur, een knap stukje handwerk! De balken die op sommige plekken wel meer als 30cm hoog zijn, vertonen nog steeds de sporen van de bijl die ze in vorm gekapt heeft. Het mos wat ze ter isolatie ertussen gepropt hadden zit nog steeds op zijn plek na meer als 150 jaar! Wat had ik graag eens een kijkje in ons huisje willen nemen net nadat het nieuw gebouwd was!

Nu hebben we de wanden helemaal kaal en kunnen we binnenkort beginnen met het opnieuw bekleden ervan.

Afbeelding

Ik kijk nog eens om mij heen en vind het bijna jammer. De oude ruwe balken hebben ook wel wat, ziet er zo rustiek uit. Maar als ik de schaduw van de volgende spin over de muur zie gaan. Nee! Dan toch maar niet.

Afbeelding

Morgen weer een dag. pfff.... ik blaas de kaars uit, bedtijd!

-----------------------------------------------------------------------------------

Ik zag afgelopen week een "advertentie" voorbij komen en dacht daarbij gelijk aan jullie. Van de KRO/NCRV gaan ze een tv programma opnemen waarbij je een maand zelfvoorzienend zonder internet en stroom gaat leven. Gezien zovelen van jullie wel eens bij ons hadden willen meedraaien, dacht ik, misschien is dit jouw kans :)

https://www.facebook.com/KRONCRV/posts/4523793130967870

Ik ben niet zo technisch dus ik hoop dat de link werkt :')

En ik ben wel benieuwd, zou het jou wat lijken, om mee te doen aan zo´n programma, of denk je dat, doordat het tv is, de belevenis een soort van wegvalt of tegenvalt?