Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6934
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:37

Wat moet ik me dan voorstellen bij een hassjor? Als het af is?

Wat een mooie foto's ook weer, ik geniet daar altijd zo van!

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:51

Ik gok dat het hetzelfde is als een hooimijt/hooiruiter?

Lijkt me geweldig om je eigen hooi te kunnen maken <3

jeetje77

Berichten: 3470
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:59


TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 19:22

Dank jullie wel allemaal voor de reacties <3

Voor een hooimijt/ruiter moet het gras voor dat genoeg voorgedroogt zijn zodat het niet gaat schimmelen/broeien. Dit principe kennen we ook in Zweden, "att kraka höet" heet het dan. Een hässja kun je maken van vers gras hoewel het voor het werkgemak beter is om het een paar uur te laten drogen op het land. Hoe ze er uitzien als ze af zijn verschild van streek tot streek. Hier in het zuiden bestaan ze meestal uit palen met ijzerdraad ertussen gespannen maar in het noorden maken ze zowel de palen als de dwarsliggers uit hout. Of zoals de foto die Jeetje77 deelde in de vorm van een A-frame.

die van ons zien er zo uit als ze klaar zijn.

Afbeelding

en krakar

Afbeelding

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18143
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:57

Zo is het ook nog eens lekkere schrans-muur voor je ponies ;). Hoeveel vierkante meters hooien jullie op deze manier de winter door te komen? Wanneer begin je dan te voeren en hoe lang doen jullie er dan mee?

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:24

Stille genietende meelezer onder steenmodus even vandaag <3 Wat een berg werk. Dank voor de update *\o/*

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 13:12

Balance Haha, een schrans-muur :)) Dat is de beste vertaling tot nu toe, je gaat door voor de koelkast :P
We maaien iets meer dan een hectare nu we nog maar 3 ponies hebben. We voeren het hele jaar rond hooi. In de zomer krijgen ze ´s avonds altijd nog wat hooi op stal. Rond de 30 hässjor moeten we maken van elk 10/12 meter lang en 2 meterhoog :)

Willekes: Dankjewel <3

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:44

Leuk weer wat van jullie te lezen !
Mooie foto's ook.
Ik blijf het fascinerend vinden, dat hooimijt-principe :D

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:38

Wat leuk om te lezen.
Wist niet dat het zo ook gedroogd werd.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:43

Wat een werk, maar ziet er mooi uit!

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:54

TheaD schreef:
Balance Haha, een schrans-muur :)) Dat is de beste vertaling tot nu toe, je gaat door voor de koelkast :P
We maaien iets meer dan een hectare nu we nog maar 3 ponies hebben. We voeren het hele jaar rond hooi. In de zomer krijgen ze ´s avonds altijd nog wat hooi op stal. Rond de 30 hässjor moeten we maken van elk 10/12 meter lang en 2 meterhoog :)

Willekes: Dankjewel <3


Jullie moeten echt héél gespierd zijn ondertussen :oo

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:18

Doen jullie dat maaien eens per jaar of komt er ook nog een tweede snede af?
Super interessant! :j

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 21:04

Pandora2: Dankjewel <3
Mando: Dankjewel <3
mar_fay: Dankjewel <3
VogeltM: Gespierd weet ik niet, maar wel hongerig Y)(^) :D
JudithO: Maar een snede, er is maar weinig terug groei na midzomer todat het weer herfst word.

Heerlijk! We gaan de donkere dagen weer tegemoet :P Niet dat we daar nu al veel van gaan merken, maar officieel hebben we nu de langste dag gehad :) Nog 2 dagen en dan is het "midsommar". De palen zijn allemaal geschild en van een punt voorzien. De zeisen zijn uitgehaard en hangen klaar. Elke dag nemen we een kijkje bij de weides om het gras te bekijken. De lange slanke stelen van kruidige grassen wuiven heen en weer. Overal om mij heen bloeien wilde bloemen. Het smalle paadje is zowat dicht gegroeid, Het gras is dik en lang, en ja, nog een paar dagen en dan gaan we beginnen. Met een hand vol geurende versgeplukte weide bloemen ga ik terug naar huis.

Afbeelding

Elk jaar verbaas ik mij er weer over hoe snel het gras hier groeit. Begin mei is alles nog bruin en dor met hier en daar een groene spriet en dan nu nauwelijks 6 weken later staat het anderhalf meter hoog.
De hooioogst voor hässjor valt volgens de boerenkalender altijd rond/na mid-zomer. Het gras moet voldoende lang zijn om hässjor van te kunnen maken. Te kort gras blijft niet liggen. Maar wacht je daarintegen te lang, tot eind juli of zelfs eind augustus, gaat de voedingswaarde van het hooi erg omlaag. Nu is dat voor ons niet zo´n probleem want voor onze pony´s mag het hooi wel wat schraaler zijn.

Hässjor kun je alleen maken van gras wat gesneden is, dus of je maait het met een vingerbalkmaaier of je maait het met de zeis. Gras wat door een cyklomaaier is gemaaid is niet geschikt om hässjor van te maken. Deze maaimachine kneust het gras, waardoor het sneller droogt in de zon, dus ideaal als je pakjes wil maken en het gras snel, 3 tot 4 dagen, droog wil hebben.

Gras gemaaid met met een zeis of vingerbalkmaaier word niet gekneusd waardoor het langzamer droogt maar vocht kan er ook niet meer intrekken wat heel belangrijk is als het nog drie weken buiten moet hangen in weer en wind. Zelfs als het drie weken alleen maar regent komt het hooi prachtig droog en groen van de hässjor af.

Afbeelding

In de tuin groeit en bloeit ook alles uitbundig. De aardappelplanten staan dik en hoog en de eerste wortel is geoogst. De tomatenplanten hebben de laatste 2 weken bijna niets gegroeid nadat ze precis waren overgezet naar de tuintunnel, is de tunnel gesneuveld in de wind en werden ze opeens blootgesteld aan weer en wind. Van die shock lijken ze zich nu te herstellen. We gaan proberen om ze zonder kas te kweken voor het voelt voor ons niet goed om een nieuwe te kopen met weer zoveel plastic. Uiteindelijk gaan hij toch niet zo lang mee als gehoopt, ondanks dat we hem elke winter binnen hebben bewaard. We zullen zien of dit een wijze zet is..... Anders word het sober zonder tomaten dit jaar ;)

Afbeelding

Naast de tomaten groeit mijn experiment met rogge. Wist je dat het wel 2 meter hoog kan worden? Ondanks dat de opkomst niet helemaal is wat ik had gehoopt, is wat er groeit wel ontzettend mooi. Van de stengels kun je na de oogst hoeden vlechten en dat is iets wat ik altijd wel kan gebruiken met de felle zon hier in Zweden. Maar of het een hele hoed word dit jaar...

Afbeelding

Is er misschien iemand van jullie ook aan het hooien? En hoe gaat met met jullie tuinen?

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:27

Voor hooien heb ik te weinig weide. Moestuin doet het aardig, maar 1e jaar op deze plek en voorjaar was koud en raar. Spul begint nu redelijk te groeien, maar veel planten zijn het niet (op de bonen na, maar die komen zeker wel op). Wel aardig veel fruit (meer frambozen dan ik op kan, en ook de aalbessen doen het goed, japanse wijnbes ziet er veel belovend uit, maar die duurt nog even).

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:35

Wat een mooie bloemen en een mooi veldboeket <3 . En wat bijzonder dat hooien met een hässjor. Dat het ook met natter weer goed droogt.
Mijn kleine groente tuin gaat ook goed. De eerste bietjes zijn bijna klaar en de wortels schieten ook al op. En de sla kan kunnen we niet tegenop eten :') maar daar helpen de kippen wel mee als een krop doorschiet . De andere dingen hebben nog wat tijd nodig.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:56

Zo'n midzomer wil ik toch ook ooit graag een keer meemaken {:}
Mooi boeket en die rogge is leuk ! :wow:

Ik heb geen moestuin. Alles is hier voor de paarden en kipjes voorzien.
Enkel wilde aardbeitjes dat het geen naam heeft :') Zomaar uit het niets een paar jaar geleden tevoorschijn gekomen.
En een plekje met asperges in één van de weides. Moeten hier ooit asperges geteeld zijn en de die-hards zijn blijven staan. :Y)
Bramen staan er ook genoeg op het land.
Ik heb wel 40m zonnebloemen gezaaid dit jaar. Schiet nog een goeie 20m van over want de slakken vinden het lekker blijkbaar :9

Hooi koop ik in want de weides zijn niet toegankelijk voor machines. En met de hand zoals jullie zie ik het mezelf echt niet doen. Vast iets met de leeftijd ofzo O:) :')
Ik heb nochtans veel gras teveel, dus eigenlijk wel zonde.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:08

Oh wat een berg werk weer.... ik zat ook al te kijken naar die krullen van oeh dat is mooi aanmaak-materiaal +:)+ Maar hebben jullie genoeg overdekte ruimte om al dat soort dingen goed te kunnen bewaren?

Zoals die stokken, die hou je toch zeker geen 60-70 jaar goed door ze zomaar buiten te laten liggen?
Of heb je daar ook een handige manier voor?

Hier is de moestuin zoals elk jaar weer vanzelf opgekomen.... ooit rode bergspinazie (Orach Red Ruby) door laten schieten dus dat komt altijd spontaan op. Aardappels en aardpeer ook. En diverse sla-soorten.

En ook iets met kool-bladeren waarvan ik niet zeker ben wat het is.
Ik dacht eerst een broccoli ofzo maar er kwam geen broccoli in. Toen dacht ik misschien een spruit?
Maar er komen geen spruiten in. Nu is het inmiddels een knoeperd maar een boerenkool of palmkool is het ook niet dus het is mij een raadsel :?

Ik in ieder geval altijd ruimte maken om nog iets van peentjes, boontjes en ander spul te kunnen planten :P

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:23

pmarena schreef:
En ook iets met kool-bladeren waarvan ik niet zeker ben wat het is.
Ik dacht eerst een broccoli ofzo maar er kwam geen broccoli in. Toen dacht ik misschien een spruit?
Maar er komen geen spruiten in. Nu is het inmiddels een knoeperd maar een boerenkool of palmkool is het ook niet dus het is mij een raadsel

Zoiets?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Collard_(plant)

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 00:35

Wellicht kan je google lens gebruiken, dat doe ik als ik een plant niet herken :')

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:26

Collard is boerenkool dacht ik...?

Ik zal hem vandaag eens nader bekijken, hij staat helemaal achterin en is een week geleden dat ik er even een vluchtige blik op heb geworpen om te zien of er ergens vruchtjes kwamen ofzo..... ben benieuwd of hij nog niet doorgeschoten is die knoeperd :P

We hebben ook tussen de stenen van het terras dat er allemaal broccoli's opkomen van gevallen vogelzaad :=

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:34

pmarena schreef:
Collard is boerenkool dacht ik...?

Boerenkool is cale. Collard is eigenlijk een verzamelnaam voor diverse niet-kopvormende kolen, waarvan het blad gegeten wordt.
Eeuwig moes valt er bijvoorbeeld onder, maar ook galicische kool, en de Oost-Afrikaanse sukuma wiki

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 21:57

Het regent even een korte pauze van het maaien :)

Tamary: Fijn dat je moestuin nu aardig begint aan te slaan. Heb jij al frambozen! Die zijn hier pas uitgebloeid...

Sharani: Dankjewel <3 Ja, Met sla lijkt het in het begin altijd of heb je niet genoeg gezaaaid en dan ineens beginnen ze te groeien en eet je het nooit meer voor :) Gelukkig lusten jouw kippen het, de mijne trekken hun neus ervoor op. (Tenzij ze over de heining vliegen en in de moestuin komen natuurlijk, kippen... _-:( :P )

Pandora2: Ik heb wel eens begrepen dat asperges heel oud kunnen worden, wat grappig dat ze bij jou in het land groeien :) Eten de paarden ze niet op? Zonnebloemen had ik ook gezaaid maar helaas vinden slakken ze inderdaad erg lekker.

pmarena: We hebben een schuur van 35m lang, 7m breed en bijna 8m hoog, overdekte ruimte genoeg ;) De stokken bewaren we op zolder tussen de dak spanten, buiten zouden ze inderdaad niet zolang mee gaan.
Wat grappig dat er zoveel planten in je moestuin vanzelf opkomen, een echte verassings tuin. Heb je nog ontdekt wat voor soort kool het is?

Hier bloeiden de vlierstruiken afgelopen week en daar heb ik vlierbloesemsiroop van gemaakt. Dat is zo lekker nu het zo warm is.

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36756
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:37

TheaD schreef:
Recept voor kruisbessen wecken voor 1kg bessen

Pluk en was de bessen en verwijder de steeltjes en de kroontjes. Verdeel de bessen in vier halve-liters weckpotten. Breng nu een mengsel van 3kopjes water op 3 kopjes suiker aan de kook en giet het over de bessen. Weck ze 30min op 80graden.


Oud bericht, maar hier is het 30 minuten op 90 graden wecken. :o

Ja ik weck ook heb alleen een elektrische. ;)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:51

Vlierbessensiroop :9 Gezond spul ook nog :D

Paarden blijven al jaren van de asperges vanaf.
Ook het kruid blieven ze niet, dus zal vast niet lekker smaken :D

Mijn zonnebloemen blijven maar klein als ik het vergelijk met wat er in de rest van de straat staat. Geen idee hoe dat nu weer komt :')

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:39

Zeg, hoe gaat het daar? Lang niks gehoord!

Heb jij ook last van alle crises? Ik bedoel nu in economisch opzicht; dingen die niet meer verkrijgbaar zijn, grote vraag naar hout etc, of valt dat mee, omdat jullie behoorlijk zelfvoorzienend zijn?