keuken boiler

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

keuken boiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 02:09

Wij zijn aan het verbouwen en twijfelen of we wel of niet een keuken boilertje kiezen. De keuken komt op een andere plek dan nu, dus andere situatie.
Ben benieuwd of dat een stroomvreter is of dat het wel meevalt.
Nu zit ik verder van cv en is leiding werk echt slecht of onhandig aangelegd. En geen vaatwasser, dus was met de hand af. Keuken komt in de aanbouw, alles nieuw en ook een vaatwasser weer. Ik was wel vaak de pannen af met de hand ondanks dat we voorheen altijd een vaatwasser hadden.
En dan? 5,10 of 15 lt? En welk merk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 07:30

Het stroom vreten valt heel erg mee vind ik. Ik heb er een bij de paardenstal, en vind het ideaal. Echt direct heet water.
Je spaart daar veel water mee.
En met het oog op de energietransitie, en we toch over 10 jaar van het gas af moeten, zou ik het zeker doen. Dat scheelt je later weer extra werk.

Op de stal heb ik 10 liter. Maar als je met heet water aan het poetsen bent dan is dat net wat te weinig vind ik. Dan kun je een volle emmer vullen, en daarna moet je wachten tot ie weer op temperatuur is. 15 liter lijkt me fijner in de keuken.

Je kan ook nog kijken naar een quooker.

Coconut

Re: keuken boiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:29

Wij hebben ook een boiler in de keuken. Ideaal en het verbruik valt erg mee.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:13

Als ik nu een keukenboiler voor een nieuw aan te leggen keuken zou overwegen zou ik ook heel goed naar zo’n quooker kijken. En ook naar een waterontharder als ik hard water heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:18

Waarom niet gewoon een elektrische geiser installeren. De kleintjes kosten niet zoveel en je hebt geen verspilde energie van het boilerdeel en toch direkt heet worden 'on demand'.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 12:35

Bedankt voor de reacties.

Wij blijven op gas. Op zich is de afstand tot cv niet heel groot straks. Ik denk 7 a 8 meter hooguit 10 als er een bocht in zit.

Een Quooker vind ik zelf niet echt wat. Gaat echt om gewoon warm water voor een klein afwasje zoals een pan.

Als het stroom verbruik meevalt, is het prima. Was vooral bang dat zo een ding de hele dag stroom vreet, terwijl ik er misschien 2x pd gebruik van maak.

DD, niet naar gekeken. Zal het even opzoeken. Als het maar in te bouwen is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:31

Geen afvoergassen, dus altijd in te bouwen :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:22

Zeker doen! Ik heb het sinds 2 jaar ook, inclusief een quooker. Zou niet meer zonder willen..
Echt direct warm water! Ook met lauw water je handen wassen ipv koud. En ik als koukleum vind dit heel fijn..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 03:44

DubbelDun schreef:
Geen afvoergassen, dus altijd in te bouwen :)

Ja, snap ik. Bedoelde qua maten.

Allejandro schreef:
Zeker doen! Ik heb het sinds 2 jaar ook, inclusief een quooker. Zou niet meer zonder willen..
Echt direct warm water! Ook met lauw water je handen wassen ipv koud. En ik als koukleum vind dit heel fijn..

Een Quooker lijkt mij niks en vind ik ook niet zo nodig eigenlijk. Gaat echt alleen om een keuken boilertje en ervaringen. In principe gebruik je die niet veel. Handen wassen of andere dingen kunnen we op andere plekken doen en voor de rest de vaatwasser.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 05:24

Ik zou geen keukenboiler plaatsen om alleen een pan af te wassen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:39

Ik heb het ook overwogen, mijn ketel hangt op zolder en het duurt best even eer je beneden warm water hebt maar heb ervan afgezien omdat ik in een huurhuis zit en toch aan het kijken ben om naar een appartement te gaan.
Als ik dat 20 jaar gelden had geweten had er al zo’n boiler gehangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:54

Zou er hier nooit voor kiezen. Ja je hebt even de warm water kraan open voor er water uit komt, nou en? Ik vang dat water vaak op om de planten water te geven of ik laat het in de wasbak lopen en met het gloeiend hete water erbij heb ik gewoon een warm sopje.
Boilertje neemt plek in die ik niet kwijt wil onder mijn aanrecht. En ik vind het echt niet nodig.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:59

Zou dan kijken voor een boiler onder je plinten vd keuken. Anders ben je er 1 kastje aan kwijt. Dat vindt ik zo jammer van de ruimte bij ons. 10 liter voldoet hier prima. Als ik echt emmers nodig ben, haal ik die uit de badkamer. Hier is nog een badgeiser op aangesloten. Badkamer zit hier in het achter huis.
Het duurt best lang voor de boiler weer op temp is als ie leeg is. Hij is ook snel leeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:21

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:27

Bij mijn ouders ook een keukenboiler, nadat de keuken naar de andere kant van het huis verplaatst is in een uitbouw. Direct warm water dat is ideaal. Je hoeft niet de kraan lang aan laten staan voordat het water warm wordt. Extra stroomverbruik is te verwaarlozen volgens mijn ouders.
Zelf heb ik vorig jaar een keuken geplaatst en gekozen voor een Franke 3-1 boiler. Dus naast warm water ook kokend water en het wordt nog extra gefilterd. Ik vind het ideaal. Direct warm water en ik drink veel thee, dus dat is ook in een paar seconden gepakt.

Alleen bij mijn ouders nu in 11 jaar tijd al 2 kranen "stuk" (lekken) doordat het water uit de boiler heel warm is (denken we), vanuit de keukenzaak snappen ze het ook niet want dit type kraan moet hier tegen kunnen. Daar wel extra op letten dus, dat het binnenwerk van de kraan dit aan kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 18:43

Onze nieuwe keuken wordt groot zat, dus ruimte is dan niet echt een probleem.

We willen hem nu tijdelijk op de oude plek gebruiken, omdat we wat leidingen moeten veranderen. Nu ook geen vaatwasser etc, dus zou hem nu wat intensief gebruiken en daarna dus stukken minder of zoals mij man zei; doen we hem in stal.

Wij hebben helaas nog tm Mei een oude stoppenkast en meeste gaan niet lukken.

Lovelance, ik las al dat lekken normaal zou zijn........Maar nog niet alles gelezen.

Ik vind zoals nu zoveel water laten weglopen echt onzin. Opvangen klinkt leuk, maar is nu in deze situatie en het oude kleine keukentje echt geen doen. Ik zou mn planten verzuipen hiermee.
Maar nu is de situatie ook echt anders en was 2x per dag een stapeltje weg.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:59

Zelf niet, maar bij mijn broertje hebben ze wel een keukenboiler geplaatst. De warmtepomp staat daar op zolder en draait 50-70 op relatief weinig waterdruk. Het duurde zo lang voor ze warm water beneden hadden dat ze een boiler geplaatst hebben in het keukenkastje. Ideaal, ze besparen enorm op water vergeleken met de situatie hiervoor en het energieverbruik valt alles mee.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:41

Mijn moeder heeft achteraf een klein boilertje laten plaatsen in de keuken, de CV lag niet eens zover weg, maar wachten op warm water duurde wel relatief lang met veel waterverspilling en wachten tot gevolg.

Ze is er echt heel blij mee, niet meer wachten en weinig waterverspilling, de vaatwasser stond er al voor de boiler, maar ongemerkt gebruik je toch vaker warm water dan je denkt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:47

Ik ga even meelezen. Ben geen groot warm water gebruiker maar mogelijk na verhuizing (hard duimen nog even) heb ik de kans eea aan te passen. Cv zit op zolder, lange weg voor warm water beneden is dus. Nu heb ik een afwasmachine maar gebruik soms ook warm water uiteraard.

Maar beneden naast de keuken een berging met water (voor wasmachine en afwasmachine ivm geen afvoer en extra water in de keuken)afvoer en een putje en verwarming die mogelijk dienst gaat doen als badkamer. Hoe eenvoudig is het om daar dan een warm water apparaat te hebben voor pakweg max 6O liter zonder continue een warm water voorraad te hebben,

In de camper zit een boiler, die zet je aan en een half uur later is er 10 liter heet water. Bestaat zoiets ook voor bv 60 liter?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:49

@karuna: google eens op elektrisch warmwatertoestel (doorstroom). Je hebt ze in diverse maten, ook voor een normale douche.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:53

Ik zal eens dan huiswerk gaan doen, wordt alleen letterlijk een badkamer voorlopig :P douche zit boven nieuw te wezen. :+ Maar aftappunt daar geen probleem mee voor emmer schoonmaakwater en zo. Zit alleen een deur tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:04

Mijn schoonouders hadden een boilertje in de keuken. Die hebben hem onlangs vervangen voor een quooker (groot vat, geen bruiswater) en die vinden dit nog veel idealer. Warm water is instant, kokend water voor bij het koken of gewoon simpel iets ontsmetten of een kop thee ook meteen bij de hand. Voor soppen mengen ze nu koud met kokend water. :)

Als wij de keuken gaan doen komt er ook zo'n grote quooker. Wij hadden een kleintje die al in de keuken zat toen we kwamen wonen maar die functioneerde niet goed meer. (Was een van de eerst quookers ooit, dus oud) Merk dat ik het toch wel erg mis. Drink veel minder thee nu :') en ik mengde ook kokend met koud water, want warm water duurt bij ons ook eeuwen :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 14:07

DubbelDun schreef:
@karuna: google eens op elektrisch warmwatertoestel (doorstroom). Je hebt ze in diverse maten, ook voor een normale douche.

Ik heb er een aantal bekeken, maar vragen wel krachtstroom en dat hebben wij voorlopig nog niet. Wel aangevraagd, maar duurt nog een tijd.

Ik snap die hype rond de quooker niet. Ik kook gewoon water in mn waterkoker. Nog een mooi en energie zuinig ding ook.

Wij krijgen een natte ruimte vanaf buiten, dus daar zullen we handen wassen en dergelijke. Dat is echt niet de bedoeling in de keuken.
En als we eindelijk weer een vaatwasser hebben, gebruiken we niet gek veel water daar. Een klein boilertje is nog te doen, maar zelfs 24/7 10liter warmhouden moet niet teveel energie vreten.

Misschien kijken we nu naar een 2e hands voor tijdens werkzaamheden en daarna bij de paarden. Mag hij ook iets groter zijn en zetten we hem alleen aan als we van plan zijn om iets te wassen daar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:38

Dat klopt wel voor de grotere modellen, maar er zijn er ook voor gewoon 230V:
Citaat:
De kleinste doorstroomverwarmers zijn geschikt voor gebruik bij een wasbak. Wij raden bijvoorbeeld de Clage MBH3 aan: een Duits topproduct dat past op een 1-fase 230V stopcontact en 3500 Watt gebruikt (16 ampère). Daarnaast wordt het geleverd met een waterbesparende perlator die in veel kranen past.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 15:17

Maar dan werd er nog steeds om een eigen groep gevraagd las ik en onze stoppenkast is echt oud oud oud......

Kan nog beter een vaatwasser kopen en neerzetten denk ik. Scheelt heel veel warm water die we nodig hebben :)