Overstap van benzine naar elektrisch, hoe bevalt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Overstap van benzine naar elektrisch, hoe bevalt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 22:21

Hoi,

Momenteel rij ik een SUV van 2018 in de lease, qua bijtelling betaal ik hier netto een kleine 300 euro pm voor.
Ik mis soms wat vermogen(zuinige motor ivm lease) en ook qua features is deze auto me wat te subtiel ;)
Mijn werkgever heeft zijn Porsche net vervangen door een Tesla model S van 2019 en gezien er nu een laadpaal bij de zaak gaat komen...begin ik te twijfelen :D
Onlangs een proefritje gemaakt in zijn auto, dat reed zeer prettig!
Ik moest wel ff wennen aan het ontbreken van een dashboard overigens.
Maar, dat láden... Ik merk dat ik er tegenop zie.
Hoe bevalt dit de elektrische (zakelijke) rijders?
Ik rij zo'n 1500 km per week dus dat is zo'n 4x laden, helaas hebben we in noord nl nog iets minder laadpalen cq superchargers vergeleken met de randstad maargoed, wat niet is kan nog komen :D

Anoniem

Re: Overstap van benzine naar elektrisch, hoe bevalt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:23

Ik woon ook in Drenthe en zie werkelijk waar nergens laadpalen...
Het komt vast, maar ik vraag me dus af of je er nu wel aan toe komt je auto op te laden als je aan huis geen paal hebt?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 22:26

Ik rij veel door het land dus dat scheelt qua laadpunten, ik zal alleen rekening moeten houden met een langere reistijd dan

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:27

Ik rijd sinds eind november een Nissan Leaf. Hele fijne auto! Het grootst merkbare verschil met benzine is dat hij veel sneller accelereert. Hij heeft meteen vol vermogen, een benzine auto heeft meer tijd nodig om “op te bouwen”. Ik ben geen wegpiraat (totaal niet haha) maar vind dit wel heel prettig! Daarnaast “glijdt” ie echt over de weg. Rijd echt heerlijk! Wij hebben overigens wel een laadpaal thuis en ik rijd geen hele lange afstanden. Met de huidige kWh’s zijn het ook (nog) niet echt lange afstands autos maar meer stads autos. Dan zijn ze het meest zuinig. Plus met lange afstanden moet je altijd rekening houden met laadtijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:28

Bijvoorbeeld in Zwolle is al een super charge plek. Dan kan je met 10 minuten verder. Neem aan dat je ook wel eens wat werk moet doen op telefoon / laptop. Dan kan je in die tijd je mail bijwerken, werken of even wat eten. Mijn baas heeft een Tesla en die gaan er ook gewoon mee op autovakantie. :)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:29

MarlindeRooz schreef:
Bijvoorbeeld in Zwolle is al een super charge plek. Dan kan je met 10 minuten verder. Neem aan dat je ook wel eens wat werk moet doen op telefoon / laptop. Dan kan je in die tijd je mail bijwerken, werken of even wat eten. Mijn baas heeft een Tesla en die gaan er ook gewoon mee op autovakantie. :)

Weet wel dat die superchargers volgens mij ook aardig aan de prijs zijn! En ik denk dat altijd snelladen op een gegeven moment funest is voor de levensduur van je accu.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:30

Paulusjuh schreef:
MarlindeRooz schreef:

Weet wel dat die superchargers volgens mij ook aardig aan de prijs zijn! En ik denk dat altijd snelladen op een gegeven moment funest is voor de levensduur van je accu.

Tesla heeft een goed garantiesysteem. Maar niet snelladen is geloof ik een uur. Nou in een uur even plassen/eten en mail bijwerken dan is het zo om. Je kan toch niet de hele dag werken. En kosten van het laden zijn voor de baas/leasemaatschappij. :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:39

Ik rijd hybride. Dus niet helemaal elektrisch. En dat bevalt me uitstekend. Misschien voor jou ook een tussenstap om te overwegen?

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:40

Ik zou vooral kiezen voor een elektrische auto met een goede actieradius, zoals de Tesla. Ik heb voor werk bijvoorbeeld met een VW e-golf gereden en hoewel de actieradius officieel 300km is, valt dat in praktijk best tegen. Zeker als je harder dan 110km p/u gaat.

Als je op je werk kan opladen, dan kom je al een heel eind! Je kan ook een laadpaal bij jou thuis aanvragen. Bij een snellader langs de snelweg kost het zo'n 3 kwartier om tot 80% te komen, ook best te doen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 22:45

Ingrid_92 schreef:
Ik rijd hybride. Dus niet helemaal elektrisch. En dat bevalt me uitstekend. Misschien voor jou ook een tussenstap om te overwegen?

Geen optie, ik wil zo laag mogelijk qua bijtelling zitten!

Zwolle heeft idd een supercharger en Drachten ook. Beide plaatsen waar ik veel langs kom, daarnaast de laadpaal op de zaak waar de auto zo'n 6/7 uur per werkdag op kantoor aan staat... theoretisch is het met de nodige planning te doen, toch blijf ik ertegenaan hikken. Ik ben gewoon niet graag afhankelijk haha
Kosten van laden zijn niet van belang, die zijn voor mijn werkgever.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:47

Maar dan is plannen niet zo lastig toch. Opladen op kantoor en thuis. Neem aan dat je na die kantoordag niet nog 2x 400 km per dag rijdt dagelijks?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:48

Wij hebben sinds juni een Kia Niro. Is qua prijs t zelfde als de tesla 3 maar wel een hogere instap is meer een suv model. Na de Mercedes die we hiervoor hadden hebben we deze auto en deze doet er echt niets voor onder. We hebben zelf een laadpaal thuis. In de winter ong 380 km op een volle accu en zomers 470. Hierbij wel zeggende dat wij niet heel veel snelweg rijden en we merken dat ie op de snelweg meer verbruikt. We hebben de meeste uitgebreide optie pakket en ik vind t de fijnste auto waar ik tot nu toe mee gereden heb!! Heeft integenstelling tot de tesla van binnen meer een normale auto uitstraling met Dashboard. T enige jammere is dat ie geen trailer mag trekken maar de tesla x die dat wel mag werd ons te duur qua bijtelling. We hebben er een Volvo bijgekocht om dat klusje te klaren.
Let goed op met welke tank pas je tankt, daar zit nogwel prijsverschil in. Er zijn steeds meer laadpunten van fastned en tesla. Snelladen schijnt Idd je accupakket een kortere levensduur te geven maar als je net als ons een laadpaal thuis kan maken ( mn man is handig, we hebben een eiken zware paal en via marktplaats een tesla lader, bij elkaar zo’n 500€ maar als je je auto least ook via de maatschappij te doen) is t echt wel fijn. Iedere ochtend een warme auto die vol zit.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:56

Veel leasemaatschappijen hebben een laadpaal voor thuis in het pakket zitten, of de baas financiert deze nog. Zou dit nog te bespreken zijn voor je Wildgirl? Dat scheelt ook weer een hoop?
Weet niet of je dit topic al kent trouwens: [HTT] Ervaringen elektrisch rijden

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:11

Wij hebben een Tesla model s gehad en hebben nu een model3 ideaal!
Ook in de lease met een laadpaal aan huis. Wat betreft chargen; hoeveel km denk je te rijden per dag dan?
wij chargen aan de supercharter even een kwartiertje en rijden dan weer verder. Je rijdt het hem toch niet helemaal leeg?
Het is gewoon even slim chargen.
We zijn er ook mee op vakantie geweest destijds met die model s, heel goed te doen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 23:13

Interessant Knabbelgirl!
Ik rij privé nog zo'n 75 tot 100 km pd ná opladen op kantoor.
Ik zit gemiddeld op zo'n 4 tot 5.000 km pm, daarbij zit ik zeker 80 procent van op snelwegen.
Ik rij over het algemeen niet meer dan 500/600 km per dag, dat zou dus met een volle accu 1x bijladen betekenen onderweg.
Ik zit ook te kijken naar de ford mustang e, die moet nog uitkomen maar heeft een nog groter bereik.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:16

Wat een afstanden joh :wow: maar je moet onderweg toch even stoppen? Dan ga je ff chargen en doe je een kopje koffie in Zwolle, tenminste dat deden wij dan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 23:23

justkid schreef:
Wat een afstanden joh :wow: maar je moet onderweg toch even stoppen? Dan ga je ff chargen en doe je een kopje koffie in Zwolle, tenminste dat deden wij dan.

Gelukkig niet iedere dag maar gemiddeld 2 dagen pw, daarnaast nog mijn privé km en je tikt de 1000/1500 km pw wel aan!
Zeker ook niet erg om te stoppen, waar ik tegenaan hik is dat ik meer moet plannen haha

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:29

Ik zou het wel aandurven. Van der valk Assen heeft nu ook leerpunten, maar die zijn voor jou vast te dichtbij. Wel op de voorwaarde dat er een goede laadpas bij zit. Bij Fastned kun je ook snel laden die zit bij Haren en Pesse o.a.

Elektrisch rijden vind ik wel heel fijn, lekker stil en ik hou er van zo te rijden dat ik ook veel bijlaadt tijdens het rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:01

Als je de mogelijkheid hebt om thuis een laadpaal te installeren is het echt ideaal!
Dan is ie ‘s ochtends volgeladen én al lekker opgewarmd <3
Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond, dus daar zou ik me ook niet druk om maken.
Binnenkort rijden we 100 op de snelweg, dus neemt de actieradius weer verder toe.

Wij krijgen dit jaar onze eerste elektrische auto, ik kijk er echt naar uit!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:12

Fastnet heeft nu ook laadpalen die zo snel zijn als de supercharger. De fastnet met de bogen zijn de langzame als ik het goed heb onthouden.

Wij rijden een model 3 long range (zou ik je dan dus wel aanraden ipv standard range) en zijn er ook gewoon mee op winterpsort gegaan.
Let alleen wel dat als je ajrder dan 100-110 rijdt je beduidend meer accu gebruikt!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:21

Ik rijd sinds vorig jaar januari een volledig elektrische auto als leaseauto (verplicht bij mijn werkgever). Besteld in augustus 2018, dus nog 'vorige generatie' qua actieradius. Die is ongeveer 180 km. Dit levert mij geen onoverkomelijke problemen op, ik kan laden op mijn werk, heb een eigen laadpaal thuis, en op de snelwegen naar mijn huis zitten snelladers. Ik laad niet vaak bij de snellader, maar als ik bv bijna leeg thuis ga komen en snel weer weg moet, laad ik even tot 80% bij zo'n lader (duur 10 minuten).

Ik had altijd een enorme hekel aan (diesel) tanken, laden is nog steeds niet mijn hobby, maar het wordt een gewoonte om hem altijd als je ergens aan komt (indien mogelijk) even in te pluggen. Met de behoorlijke afstanden die tegenwoordig af kunt leggen met elektrische auto's (vaak al 2x zo veel als met mijn auto!), lijkt het me helemaal geen probleem meer.

Korton: ik was niet heel enthousiast toen ik over moest (vooral niet omdat het 'moest' dus), maar de overgang ging eigenlijk best heel soepel.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:37

Wij hebben sinds enkele maanden een Tesla model 3, wel de versie die het verst kan (bijna 500 km) omdat mijn vriend flink veel kilometers maakt en onze familie/vrienden in Noord-Holland wonen. Wij hebben thuis een laadpaal en we redden het eigenlijk bijna altijd wel op een volle accu, moet er niet aan denken om alles onderweg te moeten doen :+

Afgelopen zomer zijn we er mee naar Duitsland geweest en toen hebben we wel onderweg opgeladen bij de Superchargers. Leuk als je op vakantie gaat en dus rekening houdt met je oplaadtijden, maar elke keer onderweg op moeten laden voor woon-werkverkeer zou ik niet zo tof vinden. Of dat gevecht om 1 paal met de rest van de buurt.. :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:22

Ik vraag me af wat de kosten zijn voor het opladen bij een supercharger langs de snelweg?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:31

Wij hebben sinds december een Opel Ampera E. Nouja hebben? Foutje bij de fabriek dat de accu niet volledig benut wordt. Dus de auto heeft nu een actieradius van nog geen 150km. Er wordt een nieuwe accu geleverd maar die komt pas eind april. Eindstand: auto december al geleverd en we hebben er nog geen 500km in gereden. Mijn vriend kan er niet eens mee heen en terug naar zijn werk (180km).

Moraal: Kies eentje met een hele flinke actieradius en kijk ook heel erg naar hoe snel jouw auto oplaad. In de winter rijdt ie sowieso minder km dan in de zomer i.v.m. temperatuur. Kwa laadsnelheid, die van ons kan 50 kwh opladen, maar we staan alsnog 1 uur te chargen langs de snelweg om van 20% naar 80% batterij te komen. Nog niet gesproken over de paaltjes rond huis (11 kwh - dus ong 10 uur chargetijd voor volle batterij)

Ik vind het een heel onstabiel gegeven om alleen maar elektrisch te rijden. Je kan niet overal zomaar (snel) opladen. Het trekt wel snel op en het comfort is fijn, maar ik vind NL + de meeste auto's nog niet ready genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:59

Wij hebben vorig jaar een Tesla 3 en model X (beide long range) gekocht en ons bevalt het super. Mijn man rijdt net als jij zo'n 1500 km per week door heel Nederland. Het laden valt hem enorm mee maar hij laadt meestal maar 10-15 minuten per keer en dat meerdere keren. Zo sta je niet ineens 40 minuten bij een laadpaal. En als het wel een keer zo uitkomt dan eet hij wat bij van der Valk. Kan het laden mooi gecombineerd worden met een snelle lunch. Ik rij maar 150 km per dag dus ik laad altijd thuis op. Mijn bereik (model 3) varieert tussen de 300 (winter) en 425 (zomer). Ik ben niet anders gaan rijden qua snelheid tov diesel dus daar valt nog wat voordeel te behalen :P

Storm schreef:
Ik vraag me af wat de kosten zijn voor het opladen bij een supercharger langs de snelweg?

Opladen met een model X is gratis (maar volgens mij alleen bij de eerste eigenaar) en de 3 is €0,25 per kwh.